گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

مداح انقلابی حاج مهدی رسولی اشاره داشت: معتقدم که جریان محبت به میزان لازم در جامعه ما تبیین نشده است. محبت اباعبدالله خیلی فراگیر است و دو گروه خیلی خوب این محبت را درک کردند که یکی خواص جبهه حق و یکی هم خواص جبهه باطل هستند.

گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا منتشر شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام و به نقل از پایگاه خبری حلقه وصل، شنبه شب برنامه جهان آرا با موضوع اقامه عزاداری تا اقامه حق با حضور حاج مهدی رسولی مداح اهل بیت روی آنتن رفت. رسولی در ابتدای این برنامه گفت: از مردم می‌خواهم همانطور که مردم با شور و هیجان عزاداری دهه اول محرم را دنبال می کنند در دهه دوم هم روضه ها و بخصوص روضه های خانگی را دنبال کنند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره چگونگی شکل گیری یکی از آثارش در واکنش به اظهار نظرهای یکی از مسئولان کشور مبنی بر انتقاد از هیئت های مذهبی تصریح کرد: در مورد کاری که عرض کردید شاعر این کار آقای حمید رمی هستند که از شاعران خوب دزفولی اند. امثال این بحث افسردگی توسط برخی افراد و حتی در مطبوعات هم مطرح شد که این گمان را تقویت می کند که جریانی پشت بر این موضوع باشد. شعر این مداحی کار خود آقای رمی بود و به سفارش بنده نبود. قطعا یکی از دلایل این مداحی بی معرفتی آن مسئول بود. ما چنین انتظاری بعد از این همه سال از انقلاب نداریم. ما تندتر از این ادبیات را در دهه هفتاد شنیدیم. ما یادمان نرفته که برخی نمایندگان می گفتند اگر لازم باشد امام حسین را هم استیضاح می کنیم. ما حواسمان هست که وقتی این جور صحبت ها می شود بوی فتنه می آید.

گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا
گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

رسولی ادامه داد: معتقدم که جریان محبت به میزان لازم در جامعه ما تبیین نشده است. محبت اباعبدالله خیلی فراگیر است و دو گروه خیلی خوب این محبت را درک کردند که یکی خواص جبهه حق و یکی هم خواص جبهه باطل هستند.

این مداح اهل بیت با بیان اینکه هویت ما چیزی جز سید الشهدا نیست عنوان کرد: محبت سیدالشهدا جایگاه خیلی ویژه ای دارد. برخی آقایان برخی اوقات رگ عوامانه خودشان را نگه می دارند و بعد عوامانه ترین حرف های خود را زمانی که به امام حسین می رسند می زنند. برخی از این افراد به ظاهر خودی هستند اما اندیشه دیگری دارند.

دین چیزی جز محبت نیست و جریان تشیع اگر بتواند هویت خود را جدی تر دنبال کند با دشمنی های بزرگ‌تری روبرو می شود. یکی از برکات حرکت امام حسین انقلاب اسلامی است و آن چیزی که باعث این پویایی در مذهب شیعه شده است همین قیام اباعبدالله است. این انقلاب با همین حسین حسین ها مانده است و اگر قرار باشد دنیا را زیر پرچم توحید فتح کنیم با همین پرچم فتح خواهد شد.

این مداح اهل بیت ادامه داد: به نظر من قبل از آسیب شناسی باید جریان شناسی کنیم. از یک دهه قبل ادبیاتی از مداحی وارد هیئت ها شد و همان موقع عزیزی به ما گفت این قرائت از مداحی در مقابل شیعه گری امام خمینی مطرح می شود. برخی هم نگاهی غیر پویا به روضه امام حسین دارند و نگاه قیام حسینی را از دشمنی با استکبار به سطوح پایین تقلیل می دهند.

رسولی درباره مداحی اش پیرامون حذف نام شهدا‌ از تابلوی محلات عنوان کرد: ما توهم توطئه نداریم و به این حقیقت رسیده ایم این جریان حذف نام شهدا از جنس همان جریانی است که علیه روضه سید الشهدا است. حرف ما الان این است که ما تا امروز اشتباه کردیم و کم کاری کردیم و از الان تصمیم گرفتیم عکس و وصیت نامه شهدا را زنده کنیم و پیشنهاد می کنیم هیئت ها به درب خانه شهدا بروند و یادمان بزنند. ما این کار را در زنجان شروع کردیم و در اوج عقلانیت بچه ها این کار را دنبال می کنند. ما تصمیم گرفتیم تا هرجا که کم کاری کردیم و دشمن یادمان انداخت محکم ورود کنیم.

وی پیرامون مداحی اش در شب دوم محرم گفت: شعر این کار برای آقای محسن عرب خالقی بود. من هر سال محرم سعی می کنم یک گفتمانی را پیگیری کنم. با همه دوستان فکر کردیم که امسال چه بگوییم، بحث های مختلفی هم پیش روی ما بود یکی از آنها بیانیه گام دوم بود یکی دیگر طرح موضوع دستگاه محاسباتی توحیدی و غیر توحیدی بود. اما یکی از موضوعاتی که به آن رسیدیم که شاید سالها باید روی آن کار کرد همان بحث تقابل دو اسلام بود زیرا امروز در دنیا دعوا، دعوای قرائت ها است. بعد یک مرحله موضوع را ریز تر کردیم و گفتیم باید موضوع عافیت طلب ها ‌و شهادت طلب ها را مطرح کنیم. در این موضوع هم یک تیم بودیم که روی این موضوع فکر کردیم. شعار امسال هیئت را هم را این جمله از سید الشهدا انتخاب کردیم که «هرکس با ما بیاید شهید می شود و هرکس عقب بماند عاقبت به خیر نمی شود. »

شب دوم محرم قرار شد دعوای کسانی را مطرح کنیم که حج را در مقابل حرکت امام حسین انتخاب کردند.

وی افزود: در دهه اول حتی بحث خانواده را که رهبر انقلاب مطرح کردند را دنبال کردیم و برای این هم اثری با شعر آقای کلامی اجرا کردیم که در آن دو خانواده امام حسین و یزید را با هم مقایسه کردیم.

در حقیقت سعی می کنیم هر سال یک گفتمان را مطرح کنیم و بعد مصادیق آن را بیان می کنیم.

رسولی درباره اقدامات مردمیاری و حرکت‌های جهادی در هیئتش گفت: همانطور که امسال سیل آمد سیل بزرگ‌تری از قلوب مو‌منین راه افتاد که ما هم قطره ای از آن بودیم. در قضیه زلزله کرمانشاه کاری را شروع کردیم که هنوز به نتیجه نرسیده و در قضیه سیل هم همینطور. اما از یک سال قبل هیئت ما به حل مسائل حاشیه شهر زنجان ورود کرد. بعد به این نتیجه رسیدیم که باید قرارگاهی ایجاد کنیم و باز برای تشکیل این قرارگاه کارهای مشورتی هم کردیم. ابتدا بنای ما بر محله محوری بود اما الان به خانواده محوری رسیدیم. یعنی باید مشکلات هر خانواده را احصا کرده و حل کنیم. من معتقدم قطار انقلاب اسلامی از پلی به نام جامعه اسلامی عبور می کند که تک تک آجرهای ستون آن خانواده ها هستند. لذا اگر خانواده را از دست دهیم غدیر و عاشورا را هم از دست داده ایم. به نظر من کار خیریه صرف کار سکولار است چون شما ریشه مشکلات را نمی زنید. به نظر من بزرگترین حامی مستضعفین امام خمینی بودند که به مردم کار عمیق را یاد دادند تا با ظلم مبارزه کنند.

گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا
گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

خلاصه ما به این نتیجه رسیدیم که باید با مردم در یک منطقه محروم زندگی کرد و این کار را با محوریت امام جماعت هر محل شروع کردیم.

وی افزود: الان یک قرارگاه سیدالشهدا ایجاد کردیم و منطقه ای به عنوان پایلوت انتخاب کردیم و مشکلات خانواده ها را احصا کرده و فهمیدیم که باید از هر خانواده چه مشکلی را حل کنیم تا تمامی مشکلات آن خانواده حل شود. در این مسیر سعی کرده ایم تا از دستگاه‌های حاکمیتی مطالبه گری کنیم و از ظرفیت آنها هم استفاده کنیم.

دوستان دانشجویی ما درسهایی را که خوانده اند در این جریان عملی اجرا می کنند. بنای ما این است که جامعه سازی کنیم و اعتقاد من بر این است که تشکیلات شیعه انسان محور است نه سیستم محور.

ین مداح اهل بیت در ادامه با اشاره به راهپیمایی اربعین گفت: اربعین یک پدیده ای است که باید به آن می رسیدیم. این پدیده از دیدگاه های مختلفی قابل بررسی است. مثلا کار تشکیلاتی در اربعین به مانند آن است که گویا باید تمام شیعیان در یک روز در طول سال یک جا با هم جمع شوند و یک حیات دست جمعی را تجربه کنند.

وی ادامه داد: اگر دنبال یک گوشه زندگی امام زمانی هستیم می توانیم گوشه ای از آن را در اربعین بینیم. اربعین یک مسابقه برای ایثار و خدمت بیشتر است. اگر اربعین را به دنیا نشان دهیم یک زلزله در تمدن غرب ایجاد خواهد کرد. به نظر من کمر داعش را اربعین در منطقه شکسته است. مسئولین و کارگزاران بنشینند و اربعین را بررسی کنند. در جریان اربعین ملت ایران و عراق جوری با هم دست داده اند که کار استکبار در منطقه را تمام کرده است. ما اربعین می آییم تا به امام حسین بگوییم که در تیم شما هستیم و من معتقدم که این اربعین ما را به ظهور خواهد رساند.

گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا
گفت و گو با حاج مهدی رسولی در برنامه جهان آرا

رسولی گفت: من خواهش می کنم همانطور که امام حسین خانوادگی به کربلا رفتند ما نیز باید خانوادگی به کربلا برویم. بهترین تربیت هایی که ما می خواهیم برای فرزندانمان انجام دهیم در مسیر اربعین وجود دارد. اربعین را باید هر روز محکم تر پیگری کنیم و هنوز به غایت اربعین نرسیده ایم و باید روزی فرا برسد که همه ما به اربعین برویم و در لشکر امام حسین حاضر شویم.

رسولی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه آیا در قبال مداحی وجهی دریافت می کند یانه و اینکه شغل وی چیست، گفت: من از ابتدا تا به امروز به روضه خوانی به دید یک عشق و وظیفه نگاه کرده ام و هیچ گاه برای مداحی مبلغی را مشخص نکرده ام. در زمانیکه تازه مداحی را شروع کرده بودم صله هم قبول نمی کردم اما بعدا با توصیه و راهنمایی ها دریافت صله را پذیرفتم و اگر جایی چیزی به عنوان صله بدهند روی چشم می گذارم. زندگی من در یکی سطح متوسط قرار دارد و از لحاظ شغلی من کارمند وزارت علوم در دانشگاه زنجان هستم و الان چند وقتی است که مرخصی بدون حقوق گرفته ام تا به فعالیت های اجتماعی و جهادی برسم. هم اکنون در خانه پدری زندگی می کنم. برادر من هم در طبقه پایین همین منزل زندگی می کند. البته در این مسیر همسر هم کمک فراوانی به من کرده اند سطح توقع ایشان پایین است و به همین دلیل هم هزینه زندگی ما پایین است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *