گفت و گو با حجت الاسلام خاتمی در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

گفت و گو با حجت الاسلام خاتمی در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

خانه / اختصاصی هیأت / گفت و گو با حجت الاسلام خاتمی در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم همین جایگاه را باید داشته باشه. اولا نقشه راه است و کسانی که مخاطب این نقشه راه هستند، گرچه بار سنگین بر دوش جوان هاست. تعابیر قشنگی که خود آقا دارند جوان مومن انقلابی دانا و توانا و اولین گروه مخاطب به نظر میرسد که دو گروه هستند. حوزه و دانشگاه. برای تبیین. این نقشه راه ترسیم شده را بیایند ریل گذاری کنند. چگونه اجرا کنیم ؟ و چگونه ریل گذاری کنیم که در گام دوم به اهداف بلند تمدن اسلامی برسیم.

          گفت و گو با حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در بیست و یکمین نشست سخنرانان هیات رزمندگان اسلام با موضوع گام دوم انقلاب

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی محمد و ال طاهرین

در ارتباط با بیانیه گام دوم این نکته را باید مقدمتا عرض کنم که در ارتباط با شخصیت صادر کننده این بیانیه هست. یک فقیه جامع الشرایط آگاه به زمان و بعنوان کسی که در أمام جامعه قرار دارد و به عنوان امام مسلمین. با یک سابقه طولانی مبارزاتی و بعد از پیروزی انقلاب هم باز در صف اول پاسداری از انقلاب حضور داشتند. به عنوان عضوی از شورای انقلاب، نماینده حضرت امام در وزارت دفاع و نیروهای مسلح مقطعی به عنوان نماینده مجلس حضور در جایگاه قانون گذاری و در دوران دفاع مقدس هشت سال به عنوان فرماندهی که حضور داشتند، در جایگاه ریاست قوه اجرائیه و 30 سال هم هست که سکان کشتی انقلاب را هدایت می کنند. با این پیشینه فردی که این بیانیه دوم را صادر کرده که خیلی کوتاه اشاره کردم، خبیر به معنای واقعی کلمه هست. تعبیر امام رضا علیه السلام مانند پدر مهربان. زمان شناس و موقع شناس. یک نکته هم اینجا اضافه کنم که ایشان هر سال، چندین سال است که به عنوان مهمترین مساله آن مقطع تاریخی شعار سال میفرمایند. چندسالی است که توجه به مسائل اقتصادی بیشتر است. بعضی ها در ارتباط با این شعار سال نگاه تمجیدی و خیلی خوب و … دارند و یک پوستر و پلاکارد. ایشان تحسین و تمجید نمیخواهند بلکه در مقام امامت جامعه مساله تبیین و عمل و اجرایی شدن را میخواهند.

بیانیه گام دوم همین جایگاه را باید داشته باشه. اولا نقشه راه است و کسانی که مخاطب این نقشه راه هستند، گرچه بار سنگین بر دوش جوان هاست. تعابیر قشنگی که خود آقا دارند جوان مومن انقلابی دانا و توانا و اولین گروه مخاطب به نظر میرسد که دو گروه هستند. حوزه و دانشگاه. برای تبیین. این نقشه راه ترسیم شده را بیایند ریل گذاری کنند. چگونه اجرا کنیم ؟ و چگونه ریل گذاری کنیم که در گام دوم به اهداف بلند تمدن اسلامی برسیم. این نیاز به تحسین و تمجید ندارد بلکه نیاز به تبیین و برنامه ریزی و تعریف ساختار اجرایی دارد. به نظر میرسد که در سه مرحله باید این موضوع را نگاه کنیم. یکی کوتاه مدت که زود ثمر بدهد و نتیجه بدهد و افراد را وادار به کار و حضور در میدان کند . بعد میان مدت و بلند مدت که تمدن سازی جهانی و تمدن نهایی اسلام هست. خود حضرت آقا روشی که وارد مساله شدند یک نگاه به گذشته است . نگاه ایشان هم به گذشته یک نگاه واقع بینانه است و هم نقاط قوت را میبینند و هم نقاط ضعف را. در عین حال که امیدوارانه هست میفرمایند که کارهای خوبی انجام شده و ما پیش رفتیم اما راه نرفته ی ما بیشتر است. خود این باید انگیزه باشد برای کار بیشتر. اشاره ای به اصل انقلاب با وجود موانع فراوان. مثل دولت طاغوت که دنیا پشت سرش بود بعد از پیروزی انقلاب حضور گروهک ها بعد جنگ تحمیلی بعد بایکوت سیاسی و محاصره اقتصادی با وجود همه این موانع ایشان اشاره خوبی دارند به عرصه هایی که در عرصه های علمی ، فناوری، نانو تکنولوژی ، صنایع دفاعی و حضور در میادین علمی. خود این توجه به ظرفیت ها روحیه تلاش را تقویت میکند.

 

نکته دیگری که ایشان میفرمایند این موفقیت ها با وجود این موانع ایجاد شده. نکته بعدی توجه به ظرفیت هاست . انصافا ما ظرفیت های فراوانی داریم. یکی از آن ها بحث نقطه جغرافیایی که ما در آن قرار گرفتیم . آب ، خاک ، هوا ، تقریبا چهار فصل را در کشور داریم.

بخش عمده ای از ظرفیت های استفاده نشده را یادآور میشوند. بعد از ظرفیت داخل به ظرفیت های پیرامونی اشاره می کنند. جمعیتی بیش از 600 میلیون نفر ما پیرامون کشورمان داریم. یک ظرفیت بسیار حساس هست که در بحث سیاسی و تعاملات اقتصادی خودش تعیین کننده است و بعد خود این تعاملات اقتصادی اگر بر مبنای صحیح اتفاق بیفتد، خودش هم یک قدرت منطقه ای بحساب می آید. اگر قدرت منطقه ای بود خود به خود آمریکا و اذنابش میبینند با یک کشور و یک جمعیت 80 میلیونی طرف نیستند.

بعد آن 7 محور را که حضرت آقا اشاره میفرمایند باید گفت که جان کلام همان است. اینجا نیاز هست که گروه های مختلف حوزه و دانشگاه که در خاکریز اول هستند که البته در بعضی از عرصه ها حوزه میتواند اثر گذارتر باشد و در برخی حوزه های تخصصی و فنی مثل مسائل دانش های نو بنیان یا فناورانه دانشگاه ها میتوانند اثرگذار باشند. یک نکته هم که به نظر میرسد از فرمایشات آقا برداشت بشود این نکته است که دو گروه حوزه و دانشگاه تا حال هم اگر تعاملی با هم داشتند یک مقدار باید جدی تر باشند. یک عده از علما جدی تر وارد شوند. فاصله بین ما و آنها زیاد است به هر دلیل. بخشی به دست دشمن بوده و بخشی هم باید این دو گروه باید عاقلانه و منطقی تعامل کنند. بله فاصله مثل قبل انقلاب نیست. تعامل کم است. از آن طرف هم ما حوزه امروزمان هم حوزه 40 سال قبل نیست. فوق العاده پیشرفته و پویا شده و نگرش ها تغییر یافته ولی در بحث حکومت و مبانی مرتبط با آن هنوز حوزه باید کارهایی انجام بدهد . بحث اقتصاد ، جامعه شناسی، فقه خانواده، فقه حکومت، فقه مدیریت وظایف حوزه است. ما وقتی نگاه میکنیم به 50 سال قبل خودمان در حوزه بودیم با اینکه زمان ما تحولاتی شروع شد . در مدرسه حقانی اولین بستری بود که شهید بهشتی و جمعی از اساتید به عنوان مدیران و مربیان شروع به کار کردند و ما هم همانجا سال اول را شروع کردیم . آن موقع چیز جدیدی بود در حوزه اما الآن واقعا فراوان توسعه یافته و شتاب و جهش خوبی داشته است. منتهی احساس میشود که خیلی از جاها کارهای جزیره ای و موازی کاری انجام میشود. اگر هم افزایی شود و مخصوصا متد تحقیق که به تعبیر حضرت آقا مساله محور باشد. کدام مساله مشکل جامعه امروز ماست. وارد میدان میشود و اولا مسائل احصا بشود . حوزه بگوید این ها را در این مدت حل میکنم. دانشگاه هم حل کند. یکی از چیزهایی که احساس میشود در تعامل حوزه و دانشگاه و مجامع تحقیقاتی در این رابطه صورت بگیرد . در بحث های اقتصادی هم حوزه میتواند کمک کند و هم دانشگاه. بالاخره سوال میپرسند که بعد از 40 سال اقتصاد شما چیست؟ میخواهم بگویم که مدل حکومتش چیست ؟ خیلی راحت ما جواب بدهیم مردم سالاری دینی و این هم قانون اساسی ماست. مردم نقش اساسی دارند ما یکسال در میان هم انتخابات حساسی را برگزار کردیم این کارنامه درخشانش.

اما اگر به ما بگویند که شما که این همه میگویید بانکداری اسلامی ما اگر بخواهیم این مدل را پیاده کنیم به نظر میرسد که ما چیز قابل ارائه نداریم یا بحث اقتصاد اسلامی مباحث تئوریک و خام فراوانی داریم اما این ها باید اجرائی شود و آن هایی که میتوانند ارائه دهند. مثلا یک کشور غیر مسلمان بیاید و بگوید ما میخواهیم مدل اقتصاد شما را داشته باشیم ما چیز قابل ارائه نخواهیم داشت .

بحث های ایمان معنویت اخلاق. ما مبانی بسیار قوی و غنی داریم اما باید بپذیریم که در رابطه با اخلاق رفتاری جامعه موفق نبودیم. آن چیزی که ما را روسفید میکند این رویش هاست جوانانی که به عرصه میرسند و با حضور خود به تعبیر حضرت آقا در اعتکاف و راهیان نور و در دعاهای ندبه و کمیل و … میبینیم ولی من حیث المجموع در اخلاق و آداب معاشرت و رفتار اجتماعی ما کاستی داریم. حالا دنبال مقصر نمیگردیم. آن اخلاقی که پیامبر اکرم فرمود انی بعثت لاتمم مکارم اخلاق. چون مشکل داریم این رسانه های مهاجم فرهنگ مهاجم و ناتوی فرهنگی اثر میگذارد. یکی از مسائلی است که مباحث تئوری اش هم زیاد داریم اما باید بنشینیم ببینیم چرا دروغ در جامعه ما زیاد است و غیبت فراوان است ؟ چرا وفای به عهد کمرنگ هست ؟ چرا بنیان های خانواده که با انگیزه های قوی شروع میشود آن عشق و علاقه و ابراز محبت ها به جهنم تبدیل می شود؟ این ها چالش هایی است که برای حفظ ساختار فکری و اجتماعی جامعه ما موثر هست. بحث اخلاق و معنویت و دین باوری و چرا اجرای عدالت بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب آن طوری که انتظار میرفت محقق نشد ؟  مردم خوبی هم انصافا داریم ما ، خیلی مواقع مردم نشان دادند که در عمق جانشان نسبت به دین، انقلاب و آرمان ها وفا دارند. از من و شما گله دارند ولی آن جایی که پای تمامیت ارضی مطرح میشود 8 سال دفاع مقدس همه می آیند ، آنجایی که توطئه دشمن مطرح میشود که حضورشان در صحنه برای حفظ انقلاب در مقابل فتنه های داخلی و خارجی میبینید که مردم 9 دی را خودجوش و ما چهلمین 22 بهمن را با شکوه تر از سال های اول برگزار میکنیم. معنایش این نیست که مردم گله ندارند. گله ها سر جای خودش میماند ولی نشان میدهد که آن خمیر مایه اعتقادی مردم نسبت به انقلاب و کلیت انقلاب وجود دارد و یا شما همین سیل ویرانگر را ملاحظه فرمودید سیل محبت و عاطفه هم پشت سرش آمد . مردمی که خودشان از لحاظ معیشت مشکل دارند الآن آنجا چه دارند میکنند ؟ خیلی ها از جانشان دارند مایه میگذارند. شما میبینید چه تعداد دانشجو آنجاست ؟ چه تعداد علما و روحانیت آنجا هستند؟ حداقل نفراتی که روحانیون آنجا بودند 6 هزار نفر بودند تا 12 هزار نفر هم حضور داشتند. بسیج سپاه ارتش. عامه مردم. این ها همه ظرفیت های بزرگی است. ما نمیتوانیم از این ظرفیت ها کامل استفاده کنیم و باید بتوانیم استفاده کنیم.

در این رابطه نکته بعد بحث سبک زندگی بود که مقام معظم رهبری فرمودند منتهی فرمودند که من در این رابطه بعدا توضیح میدهم . من احساسم این است که بیست و چهار پنج نکته ای که آقا در خراسان رضوی درباره سبک زندگی فرمودند، هر کسی برود و تحقیق کند آن شاخص ها انها هستند. ببخشید ما طلبه ها فقط با تحسین و تمجید گذراندیم بعضی هایمان. خب تحسین و تمجید باید در میدان عمل اجرائی شود. از آن طرف هم باید بپذیریم که ما قوی هستیم و 40 سال دشمن تلاش کرده برای نابودی ما اما نتوانسته . این ظرفیت بسیار بزرگی است و باید درست استفاده کنیم. یکی از چیزهایی هم که من احساس میکنم یک مقدار انس و محبت بین مردم و جامعه دلسوزی نسبت به هم در بین مردم و جامعه باید تقویت کنیم . ببینید حوادث وقتی ایجاد میشود افراد آن حس نوع دوستی شان تحریک میشود و تقویت میشود. اینجا دشمن ها جوری می آیند که آن حس را از بین میبرند. فرض کنید در تهران ساختمان پلاسکو آتش میگیرد 2 ساعت بعد شبکه های خارجی میگویند فلانی باید استعفا کند و یا کشتی سانچی غرق میشود میگن وزیر فلان باید استعفا کند و سیل که می آید میگویند این آقا باعث شد و … خود این توطئه دشمن هست . آن حس نوع دوستی و همدردی مردم را از اثر میندازند. اگر مردم دنبال مقصر باشند دیگر وارد میدان نمیشوند برای کمک کردن. اینجاست که ما باید توجه داشته باشیم که انس و الفت و یکدلی و یکرنگی باعث میشود که بزرگترین سرمایه اجتماعی ما، اعتماد عمومی تقویت شود. این سرمایه بزرگی است ما الآن متاسفانه این را ضعیف کردیم. یعنی شخصیت های مرجعمان را به بهانه هایی خراب کردیم. اصلا مرجع ها جایشان عوض شده. به تعبیر امروزی ها سلبریتی ها. این خواست دشمن هست. منظورم این است که آنی که جلو میفتد و مردم بدنبالش هستند. شما بعنوان نمونه ببینید نماز جمعه حضرت آقا تشریف میاورند، ایشان 30 سال هست که رهبر هستند ، با همان شور و شوق روزهای اول هست ما 900 نماز جمعه در سرتاسر کشور داریم یا جمعیت یکنواخت مانده یا کاهش پیدا میکند. چرا از ایشان اینجوری استقبال می شود؟ خب دشمن نتوانسته ایشان را خراب کند. ایشان که معصوم نیست. هر کسی هم خطاهایی دارد یکی از چیزهایی هم که آفت جامعه ماست این دعوای جناح هاست . گرچه پشت صحنه حالا یک چیزهایی را نقل میکنند اما الآن نیاز به انس و الفت داریم. برای دشمن این جناح و آن جناح مهم نیست و ما همه سوار یک کشتی هستیم باید با هم بسازیم در داخل کشتی . بعد همانطوری که ما امروز راجع به 65 سال دوران حکومت پهلوی قضاوت میکنیم، 200 سال حکومت قاجار قضاوت میکنیم، آینده تاریخ هم راجع به ما قضاوت خواهد کرد. این مقطع جمهوری اسلامی . همانطور که راجع به گذشته قضاوت میکنیم و میگوییم هرچه حمله خارجی ها به کشور صورت گرفته بود بخشی از این پاره تن جدا شده فقط جمهوری اسلامی بود که 8 سال تمام دنیا مقابلش ایستادند اما نگذاشت یک وجب از این خاک از این سرزمین کم شود این سرمایه بزرگی هست.

بهترین الگو برای ما حضرت آقا هستند. چه کردند که محبوبیت شان نسبت به روز های اول نه تنها کم نشد بلکه روز به روز بیشتر شد ؟ این مساله را اثر گذاران جامعه ما باید یک مقداری بیشتر توجه کنند و در سبک زندگی اسلامی هم از فرمایشات خود آقا هم بر می آید ما رفتار امام را هم دیدیم ما قدم اول اثر گذارهای جامعه در قدم اول باید خودشان را در عمل نشان بدهند. شما میبینید آن هایی که یک جو انصاف دارند ولو پشت به انقلاب کردند و از کشور رفتند و در آغوش بیگانه هستند راجع به زندگی و معیشت حضرت آقا میخواهند صحبت کنند میگویند که یک نقطه سیاه و حتی یک نقطه خاکستری در زندگی ایشان نیست. این گذاشته رفته . پشت کرده و اینجاهم نیست ولی یک جو انصاف در وجودش هست یا در رابطه با زندگی خود حضرت امام که در اینجا ما طلبه ها بیشتر در جلو چشم مردم هستیم نوع رفتار ما ، گفتار ما ، زندگی ما زیر ذره بین مردم هست و باید مراقب باشیم. اما بزرگان فراوانی ما داریم ولی بیشتر باید به این توجه کنند . آن بخش هایی که ما میتوانیم اثر گذار باشیم مستقل کار کنیم. اخلاق معنویت، استقلال خواهی، ستیز با فساد، عدالت خواهی و اجرای آن ، سبک زندگی. آن قسمت هایی ک در اقتصاد و تکنولوژی ، فناورانه و… دانشگاه میتواند. خب این دوتا وقتی باهم تعامل کنند، قطعا مسائل خوبی رخ میدهد . نکته ای که اینجا باید اشاره کنم امسال ایشان رونق تولید را بیان فرمودند دقیقا در رابطه با گام دوم باید ببینیم که چکار باید کنیم ؟ دستوری نمیشود. برای رونق تولید قدم اول موانع را برداریم و گام دوم فرصت های لازم را ایجاد کنیم. میگویند پارسال که ایشان فرمودند که کالای ایرانی آن هایی که ارزیابی میکنند گفتند که بیش از 50 درصد مردم رو آوردند به کالای ایرانی. خیلی موفقیت هست منتها این فقط با توصیه و فرمان و دستور صادر نمی شود. بله تولید کننده هم جنسش را باید خوب ارائه دهد با قیمت مناسب پس موانع یکی هم ویژه خواری و قاچاق خب یک مقدار جدی با مباحث قاچاق برخورد کردند به نظر میرسد این بستر خوبی بوده و این عربده کشی های دشمن همانطور که دیروز هم آقا فرمودند خیلی وقتها به نفع ماست که ما را منسجم میکند و جدی است و دشمنی میکند پس باید به درون بنگریم و اعتماد به او نداشته باشیم و به ظرفیت های خودمان تکیه کنیم و استفاده کنیم. ما سال 97 سال سختی را پشت سر گذاشتیم. اتفاقا آن سال سخت در خیلی از عرصه ها مارا مقاوم کرد. سال 98 هم سال سختی خواهد بود اما از سال 97 سخت تر نخواهد شد چون یک قدم جلو رفتیم. بعد هم این 7 محوری که آقا فرمودند یکی یکی باید بررسی شود. ما در بحث استقلال خیلی جلو هستیم. شما ببینید یک کشور در منطقه و در رابطه با صدور انقلاب ما دیروز نگران آمدن آمریکا در استان الانبار برای پایگاه زدن بودیم برای اسرائیل امروز آن ها نگران هستند که ما داریم کنار مرزهای اسرائیل قرار میگیریم. امروز صدور انقلاب چیزی نیست که بشود جلویش را گرفت. لبنان به گونه ای سوریه به گونه ای یمن و بحرین به گونه ای و … شما الآن میبینید آمریکا عصبانی هست بخاطر این است که جای پای آمریکا در منطقه تنگ شده و فرصت آن عربده کشی از او گرفته شده و خیلی عصبانی شده و یک سری حرکات توام با عصبانیت انجام میدهد در هر حال وظیفه سنگین است و  ما باید قدم بلند و بلندتری برداریم مرحله به مرحله تبیین کنیم و آخرین نکته اینکه ما سه مقطع باید نگاه کنیم کوتاه مدت همراه برنامه و پله باشد برای میان مدت و پله باشد برای ان بحث نهایی. امام (ره) فرمودند ما در انتظار رؤیت خورشیدیم و امیدوارانه هم به مسائل آقا نگاه میکنیم و هیچ کس هم به اندازه مقام معظم رهبری نسبت به امام و خط امام آشنایی ندارد چه از نظر عملی و چه از نظر وفاداری .

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *