گفت و گو با حجت الاسلام ماندگاری درباره شیوع ویروس کرونا

گفت و گو با حجت الاسلام ماندگاری درباره شیوع ویروس کرونا

خانه / پیشنهاد ویژه / گفت و گو با حجت الاسلام ماندگاری درباره شیوع ویروس کرونا

حجت‌الاسلام ماندگاری درخصوص ابعاد شیوع ویروس کرونا و ارتباطش با آخر‌الزمان گفت: ابتلا به کرونا برای برخی عذاب الهی، برای عده‌ای سبب تطهیر و برای گروهی مایه ترفیع درجات و نزدیک‌تر شدن به خدا است.

گفت و گو با حجت الاسلام ماندگاری درباره شیوع ویروس کرونا

سیل، زلزله، قتل و کشتار، جنگ و خونریزی در جهان و بسیاری حوادث دیگر سبب می‌شود که انسان‌ها صحبت از آخر‌الزمان به میان بیاورند و این اتفاقات را از علائم آخر‌الزمان و ظهور منجی بدانند.

از زمان شیوع ویروس کرونا و فراگیر شدن آن در جهان هم صحبت‌های مختلفی درخصوص این که این بیماری از علائم آخرالزمان است بیان می‌شود و در این میان برخی هم شیوع این بیماری را نشانه خشم خداوند تلقی می‌کنند.

همزمان با عید نیمه شعبان و میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف در خصوص اینکه آیا شیوع ویروس کرونا را می‌توان از علائم آخر‌الزمان و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف تلقی کرد؟ و اینکه آیا شیوع این بیماری و بلا نشانه خشم خداوند است؟ گفت‌وگویی کردیم با حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری از اساتید اخلاق و کارشناس مسائل مذهبی که این گفت‌وگو در ادامه تقدیم می‌شود.

 

نظریه‌های مختلفی مبنی بر اینکه ویروس کرونا یکی از نشانه‌های آخر الزمان و خشم خدا است شنیده می‌شود. در ابتدا تحلیل خود را از موضوع بیماری کرونا و ابتلای این بشر به این ویروس بفرمایید و اینکه آیا شیوع کرونا عذاب الهی است؟

در خصوص ویروس کرونا و موضوعات مختلف آن، نکاتی را رهبر معظم انقلاب و بزرگان دیگر در رسانه‌ها بیان کرده‌اند. در این زمینه باید بگویم حکمت و فلسفه شیوع این بیماری از دیدگاه قرآن سه مسئله اصلی است.

برای عده‌ای که اهل کفران نعمت الهی هستند، شیوع کرونا یک عذاب الهی است

عده‌ای که اهل کفران نعمت‌های الهی هستند و این افراد در دنیا کم هم نیستند، برای آنها این ویروس و بیماری یک عذاب الهی است. این موضوع در آیه ۷ سوره مبارکه ابراهیم هم به آن اشاره شده است. خداوند می‌فرماید: «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ. و آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعا سپاسگزارى کنید (نعمت) شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسى نمایید قطعا عذاب من سخت‏ خواهد بود.

برای آنان که کفران نعمت خداوند، کفران نعمت ولایت، کفران نعمت کتاب آسمانی و کفران نعمت دین را دارند قطعاً شیوع این ویروس یک عذاب الهی است و ان‌ شا الله از این خواب غفلت بیدار شوند. البته اگر من و امثال من هم اهل کفران نعمت باشیم بّعدی از این عذاب را می‌کشیم.

برای اهل گناه بیماری کرونا مایه تطهیر و کفاره گناهان است

گروه دوم افرادی هستند که خطا و گناه دارند اما کفران نعمت نمی‌کنند مثل برخی گناهان از جمله بی‌رحمی‌ها، بی‌حیایی‌ها، حرام خواری‌ها، ظلم‌ها، تبعیض‌ها برای این دسته از افراد شیوع این ویروس و بیماری مانند تطهیر و کفاره گناهان است که درباره آن آیه و روایت هم داریم که این ابتلا برای تطهیر است. خداوند می‌فرماید: «وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ. و هر (گونه) مصیبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و (خدا) از بسیارى در مى‏‌گذرد» (آیه ۳۰ سوره شوری)

برای کسانی که درست در مسیر خدا حرکت می‌کنند بیماری کرونا باعث ترفیع و نزدیک‌تر شده به خدا است

اما برای افرادی که در مسیر صراط مستقیم و مسیر خدا حرکت می‌کنند این بلا یک ترفیع است. در واقعه کربلا که دردناکترین واقعه بشری است، برای آنهایی که کفران نعمت امام حسین علیه السلام کردند، عاشورا یک عذاب است. برای عده‌ای که در موضوع یاری امام حسین علیه السلام کوتاهی کردند و بعد آمدند و خواستند کوتاهی خود را جبران کنند، واقعه عشورا تطهیر است.

واقعه عاشورا نمونه‌ای از عذاب، تطهیر و ترفیع برای مسلمانان است

اما برای آنهایی که در رکاب امام جنگیدند و قطعه قطعه شدند، کربلا و واقعه عاشورا برای آنها ترفیع است زیرا به گفته قرآن کریم این عده عقیده دارند: «لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ. تا بر آنچه از دست‏ شما رفته اندوهگین نشوید و به (سبب) آنچه به شما داده است‏ شادمانى نکنید و خدا هیچ خودپسند فخرفروشى را دوست ندارد» (آیه ۲۳ سوره حدید)

البته واقعه عاشورا برای مایی که برای امام حسین علیه السلام اشک می‌ریزیم هم تطهیر است.

مجاهدان امروز دربرابر کرونا از کسانی هستند که ترفیع می‌گیرند

امروزه می‌بینیم که عده‌ای مجاهدت می‌کنند. پزشک و پرستار، طلبه، دانشجو، زن و مرد مانند ایام دفاع مقدس در حال مجاهدت هستند. این بلا برای آنها فرصت است تا ترفیع بگیرند.

پس شیوع این ویروس و این بلا سه محور و موضوع دارد. برای عده‌ای عذاب است، برای عده‌ای تطهیر و برای عده‌ای هم ترفیع است.

ما مأمور به تحصیل علائم‌ ظهور نیستیم، ما مأمور به قواعد ظهور هستیم

 

آیا می توان این اصطلاح و بلا را از نشانه‌های آخرالزمان تلقی کرد؟

قرار نیست ما خدا را وادار به عجله کنیم. ما مأمور به تحصیل علائم‌ ظهور نیستیم، ما مأمور به قواعد ظهور هستیم. ممکن است طلبه‌ای به من بگوید: آیا این اتفاق و آن اتفاق از علائم ظهور است؟ من می‌گویم فرض کنید همین جمعه امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف بیایند. اگر من و شما آماده این ظهور نباشیم آمدن امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف به چه درد ما می‌خورد؟

اگر برای ظهور آماده نباشیم امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف ما را نمی‌پذیرد

ابومسلم خراسانی به امام صادق علیه‌السلام گفت: من می‌خواهم همراه شما باشم. حضرت فرمودند: تو آدم ما نیستی و قبول نکردند. در موضوع ظهور هم باید به گونه‌ای آماده باشیم که امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف ما را قبول کند و بپذیرد. آنچه باید ما را به ظهور نزدیک کند این است که ما خودمان را برای آن بسازیم و آماده کنیم.

امام خمینی (ره) فرمودند: منتظران مصلح خود باید صالح باشند. همچنین رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند: باید در گام دوم به خودسازی و دیگر‌سازی بپردازیم. من اگر خود را برای ظهور آماده کرده باشم، موضوع کرونا چه علامت ظهور باشد و چه نباشد برای من فرقی نمی‌کند.

ظهور مانند قیامت است و پرده‌ها کنار می‌رود و گناهکاران رسوا می‌شوند

ظهور امام زمان مانند قیامت است، قیامت که شود انسان‌ها رسوا می‌شوند و پرده‌ها کنار می‌رود. ظهور هم همین طور است. ظهور مانند واقعه عاشورا است، تا عاشورا رخ نداده بود خیلی‌ها مدعی اسلام بودند اما بعد از عاشورا بسیاری از افراد رسوا شدند.

ظهور که رخ بدهد آنها که تظاهر به اسلام می‌کنند آبرویشان می‌رود. در واقع اهل دین، اهل کمک و مؤمنان واقعی، منتظران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف هستند.

نباید به دنبال علائم ظهور باشیم بلکه باید برای ظهور دعا کنیم و آماده شویم

حال ما مأمور به علائم ظهور نیستیم و اجازه نداریم که بگوییم فلان اتفاق از علامت‌های ظهور است. ما فقط می‌توانیم آرزو کنیم که کرونا آخرین علامت ظهور باشد و امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف هر چه زودتر ان شا الله بیایند.

 

شیوع بلا از جمله ویروس کرونا سبب بازگشت بشر به سمت خدا می‌شود

آنچه پس از شیوع ویروس کرونا در دنیا مشاهده می‌شود این است که همه ملت‌ها دل‌هایشان متوجه خدا شده است. آیا می‌توانیم این گونه تعبیر کنیم که کرونا باعث تنبه مردم دنیا از گناه و معصیت شده است؟

بله این نکته‌ای است که خداوند در آیه ۶۵ سوره مبارکه عنکبوت هم به آن اشاره می‌کند. خداوند می‌فرماید: «فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ. و هنگامى که بر کشتى سوار مى ‌شوند خدا را پاکدلانه مى‏‌خوانند و چون به سوى خشکى رساند و نجاتشان دهد به ناگاه شرک مى‌‏ورزند»

فطرت انسان است که هنگام بلا به سمت خدا می‌رود

بشر در طول تاریخ در بحران‌ها به این نتیجه رسیده که به خدا روی بیاورد و هنگامی که کاری از کسی ساخته نیست انسان به سمت خدا می‌رود. این موضوع در تاریخ بسیار رخداده است. هنگامی که در کشتی و هواپیما ناخدا و خلبان می‌گویند: کاری از من ساخته نیست، فطرت انسان است که به سمت خدا باز می‌گردد.

اگر ابرهه را یک پشه از پای درآورد امروز کرونا که هزاران بار از پشه هم کوچکتر است همه قدرت‌های جهان را به زانو در آورده است و شما در دنیا نمونه‌هایی از بازگشت به خدا و امید به حضور منجی را می‌بینید.

انسانی که به قدرت و ثروتش می‌نازید در برابر یک ویروس به زانو درآمده است

امروز هم شاهد هستیم انسانی که سوار کشتی تکنولوژی بود و با بدمستی جلو می‌رفت و به ثروت و قدرتش می‌نازید به زانو در آمده و در برابر این ویروس نمی‌تواند کاری کند. در واقع خدا عجز و ناتوانی بشر را به او نشان می‌دهد.

در نیویورک عده‌ای فریاد می‌زنند که توبه کنید. در اروپا مردم به سجده می‌روند از خدا کمک می‌خواهند. در مصر جوانی فریاد می‌زند که به امام حسین علیه السلام متوسل شوید. همه این‌ها بیانگر این است که بشر به ناتوانی خود پی‌برده و تنها راه نجاتش را بازگشت به خداوند می‌داند.

بهترین راه نجات عمل به دستورات دین است

در پایان نکته و توصیه‌ای به مردم دارید؟

از همه مردم عزیز می‌خواهم در برابر این ابتلا و شیوع ترس به خود راه ندهند و به خدا پناه ببرند. ما باید در چنین شرایطی از دین خدا کمک بگیریم که راه قطعی نجات ما همین بازگشت به خدا و عمل به دستورات دین است.

باید هم مراقبت مادی داشته باشیم و هم مراقبت معنوی

کمک دین خدا هم به ما این است که هم مراقبت‌های مادی داشته باشیم و هم مراقبت‌های معنوی. مراقبت مادی یعنی اینکه گوش به فرمان سیستم بهداشتی و متخصصان امر باشیم و مراقبت معنوی هم یعنی دعا، توسل، ذکر، استغفار، گذشت، رحم و کمک به دیگران.

اگر به این نکات عمل کنیم ان‌ شا الله به نتیجه می‌رسیم و ان شاء الله خداوند ما را برای ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *