اظهارات روحانی درباره پیامبر اسلام تحریف مسلمات است

گفت و گو با دکتر رجبی دوانی | اظهارات روحانی درباره پیامبر اسلام تحریف مسلمات است

خانه / پیشنهاد ویژه / گفت و گو با دکتر رجبی دوانی | اظهارات روحانی درباره پیامبر اسلام تحریف مسلمات است

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام معتقد است رئیس‌جمهور برای توجیه سیاست‌های خود و نیات و مقاصد خودش از سیره معصومین علیهم السلام آن‌هم با تحریف مسلمات تاریخ اسلام مایه می‌گذارد.

گفت و گو با دکتر رجبی دوانی | اظهارات روحانی درباره پیامبر اسلام تحریف مسلمات است

محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره اظهارات روز گذشته حجت‌الاسلام روحانی درباره سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مواجهه با پیمان‌شکنی کفار، گفت: این اولین‌بار نیست که رئیس جمهور برای توجیه سیاست‌های خود و نیات و مقاصد خودش از سیره معصومین علیهم السلام آن‌هم با تحریف مسلمات تاریخ اسلام مایه می‌گذارد، ظاهراً منظور ایشان از اینکه “پیامبر بزرگوار اسلام با کفار پیمان می‌بست و آنها پیمان را می‌‌شکستند، پیمان دوم را می‌بست” اشاره به آیه پنجاه و ششم سوره انفال دارد که در این سوره خداوند می‌فرماید، “الَّذِینَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لَایَتَّقُونَ” یعنی کسانی از آنان که با آنان عهد بستی، عهد خود را در هر مرتبه می‌شکنند و راه تقوا نپیمایند، این آیه شریفه به‌گفته همه مفسران درباره یهود مدینه است.

اظهارات روحانی درباره پیامبر اسلام تحریف مسلمات است
اظهارات روحانی درباره پیامبر اسلام تحریف مسلمات است

وی افزود: مدینه پیش از هجرت پیامبر ــ کنار اکثریت جمعیت عربی که داشت ــ سه گروه مجزا از همِ یهودی را در خود جای داده بود که اینها عبارت‌ بودند از بنی‌قینقاع، بنی‌نضیر و بنی‌قریظه که مستقل بودند و گاهی با هم رقابت داشتند. گهگاهی پیش از اسلام بین دو طایفه «اوس» و «خزرج» در مدینه درگیری پدید می‌آمد، این یهودی‌ها که با هم رقابت داشتند برخی‌شان به یکی از این دو گروه عرب می‌پیوستند و در این درگیری‌ها شرکت می‌کردند، بنابراین قرآن که می‌فرماید “کسانی که با آنها عهد و پیمان بستی” منظور کل یهود مستقر در مدینه است.

رجبی دوانی با بیان اینکه پیامبر بزرگوار اسلام هنگام ورود به مدینه با این سه طایفه پیمان همزیستی امضا فرمودند و روابط اسلام با یهود را مشخص کردند و از اینها امضا گرفتند ولی هرکدام از اینها یک نوبت پیمان خود را با پیامبر نقض کردند و با همان یک مورد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پیمان را کان‌لم‌یکن اعلام کرد و  با آنها مقابله کرد، خاطرنشان کرد: در مجموع این یهودیان سه بار عهد خود را شکستند نه اینکه یک طایفه با پیامبر عهد بسته باشد و اینها هردفعه پیمان خود را بشکنند. در این آیه هیچ اشاره‌ای به این نیست که پیامبر مجدداً با آنها پیمان بسته باشد. اینجا اشاره می‌کنند که دشمنان هربار عهد خود را شکستند و از خیانت و پیمان‌شکنی ابا ندارند.

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: در دو آیه دیگر خدا تکلیف پیامبر و مسلمانان را در برابر این دشمنان پیمان‌شکن مشخص می‌کند، آنجا که می‌فرمایند “وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ الْخَائِنِینَ” یعنی چنانچه از خیانتکاری گروهی از معاهدین خود سخت می‌ترسی در این صورت تو نیز با حفظ عدل و درستی، عهد آنها را نقض کن و پیمان را به‌سوی آنها پرتاب کن، آقای روحانی یا آیات بعدی را نخواندند یا عامدانه و عالمانه بدون اینکه به این آیات مراجعه کنند، “یؤمنون ببعض و یکفرون ببعض” برخورد کرده‌اند یعنی به آیاتی استناد می‌کند و برخی را نادیده می‌گیرد.

وی افزود: این آیه نشان می‌دهد حتی اگر دشمن رسمی و علنی عهد خود را نشکست و شواهد و دلایل دلالت می‌کرد که پیمان‌شکنی کرده، پیمان را به‌سوی آنها بیفکن. همان‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر آمریکا بخواهد برجام را‌ پاره کند، ما آن را‌ آتش می‌زنیم.

رجبی دوانی با ابراز اینکه متأسفانه علمای ما و آنهایی که باید متولی دین باشند در برابر آقای روحانی کوتاهی می‌کنند و در این تحریفات  و تفسیر به رأی‌هایی که می‌کند موضع نمی‌گیرند، گفت: با این کوتاهی‌های صورت‌گرفته، ایشان مجدداً دست به چنین اقداماتی می‌زند و از قرآن و سیره معصومین برای توجیه کارهای خود تفسیر و تأویل می‌تراشد.

این استاد دانشگاه با تصریح به اینکه “اگر به این صحبت‌های رئیس جمهور خوش‌بینانه نگاه کنیم در حقیقت باید گفت ایشان مطالعه و اطلاع دقیقی از مسائل دینی و سیره پیامبر ندارد”، خاطرنشان کرد: کاش‌ آنقدر که رئیس‌جمهور در عملیات روانی برای مقابله با منتقدان خود و سیاست‌های غلطی که کشور را به این روز انداخته وقت می‌گذارد و از همفکرانی که دارد مشاوره می‌گیرد و مرزهای اخلاق و ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی اسلام برای از صحنه خارج کردن منتقدان خود را زیر پا می‌گذارد، به مطالعه سیره معصومین می‌پرداخت و به تفسیر قرآن مراجعه می‌کرد چراکه اگر ما به‌خلاف مسلمات قرآن و سیره ذوات مقدسه چیزی را  اضافه کنیم، گناهی نابخشودنی مرتکب شده‌ایم.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *