گناه ماست که بچه‌های ما در حوزه‌های فکر و فرهنگ قهرمانان خود را نمی‌شناسند/ شاعری با شعرهایی برای مستضعفان

خانه / مطالب و رویدادها / گناه ماست که بچه‌های ما در حوزه‌های فکر و فرهنگ قهرمانان خود را نمی‌شناسند/ شاعری با شعرهایی برای مستضعفان

مداح و شاعر اهل‌بیت گفت: فقرگرایی و ستودن فقرا در قلم و شعر مودب بسیار مشاهده می‌شود. روشنفکر واقعی از تجملات دوری می‌کند و سعی می‌کند که به مسائلی که دیگران به آن توجه نمی‌کنند بپردازد.

مداح و شاعر اهل‌بیت گفت: فقرگرایی و ستودن فقرا در قلم و شعر مودب بسیار مشاهده می‌شود. روشنفکر واقعی از تجملات دوری می‌کند و سعی می‌کند که به مسائلی که دیگران به آن توجه نمی‌کنند بپردازد.

به گزارش رجانیوز به نقل از تسنیم، عصر روز گذشته مراسم بزرگداشت علی‌محمد مودب در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

سعید حدادیان مداح و شاعر اهل‌بیت در بخشی از این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که عده‌ای برای آقای مودب که در این سال‌ها تلاش‌‌های بسیاری کرده است یک برنامه نکوداشت برگزار کردند. چند شاخص در شخصیت وی است که آنهایی که در عرصه ادبیات زحمت می‌کشند باید به آن توجه کنند. اولین نکته آن را با یک مثال می‌گویم. وقتی کسی به یک اداره وارد می‌شود ممکن است به تابلوهای اطراف، لباس و عطر حاضرین آن اداره توجه کند و نسبت به آنها تولید داشته باشد اما مودب به کمترین چیزها توجه می‌کند یعنی در آن اداره‌ای که مثال زدم او به کسی که برایش چای می‌آورد توجه می‌کند. فقدان این مطلب برای روشنفکران مذهبی یک بیماری است.
حدادیان با اشاره به اینکه شعرهای مودب برای مستضعفان شعر بسیار خوبی است، گفت: فقرگرایی و ستودن فقرا در قلم و شعر مودب بسیار مشاهده می‌شود. روشنفکر واقعی از تجملات دوری می‌کند و سعی می‌کند که به مسائلی که دیگران به آن توجه نمی‌کنند بپردازد.
این شاعر اهل‌بیت با اشاره به نام انتشارات شهرستان ادب که تداعی کننده روستایی بودن اعضای آن انتشارات است، گفت: ما اکنون در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید تلاش کنیم که به سمت تجمل‌گرایی و سانتی‌مانتالیسم نرویم. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که شخصیت شاعر باید فراتر از اعضای خانواده‌اش باشد. ما تلاش می‌کنیم که به خانواده احترام بگذاریم اما نگاشتن از شخصیت بزرگی مثل مادر بسیار سخت است و ما به آن نمی‌توانیم برسیم.
وی با اشاره به محمدمهدی سیار گفت: آقای سیار ممکن است در این مسیری که شما می‌روید بسیار حرف‌ها بشنوید اما باید در مسیر بمانید و در خدمت خدا و اولیای خدا باشید.
حدادیان در پایان گفت: امروز که مودب به غزه و مسائل اینچنینی می‌اندیشد برای این است که او آنها را مستضعف می‌داند و حمایت از اینگونه افراد را بر خود لازم می‌داند.
محمدعلی بهمنی شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این مراسم گفت: مودب کاری کرد که رفاقت در بین بچه‌های شعر ایجاد شود. شعری که اکنون خوانده می‌شود پیوند درونی من با مودب بود. تمام شعر آقای مودب یک جایگاه تفکر فراجتماعی دارد.
بهمنی با اشاره به یک سفر که با مودب به قشم رفته بودند، گفت: من تازه در آن سفر فهمیدم که در اول راه هستم و باید او را بسیار جست‌وجو کنم.
وی همچنین ضمن اشاره به خاطراتی از علی محمد مودب شعری را نیز قرائت کرد.
زهیر توکلی شاعر و منتقد ادبی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به ویژگی‌های ادبی شعر مودب در سخنان کوتاهی گفت: مودب هم در شعر عاشقانه اشارات و تلمیحات شعر سیاسی را به کار می‌برد و همواره در شعر او یک زن یا دختربچه کوچک حضور دارد. مودب وابستگی به شعر ژنریک ندارد و همواره در لحظه شعر می‌گوید و تا وقتی که اتفاقی به سمت او نیاید شعر نمی‌گوید.
وی افزود: وقتی شاعر اینگونه شد خود را محدود به رعایت مفروضات یک ژانر نمی‌کند و حضور او در خود و من شخصی بسیار پررنگ است و به اطراف و جامعه بسیار حساس خواهد بود.
توکلی با اشاره به شعر عاشقانه مودب گفت: در بسیاری از شعرها معشوق در سطح پایینی قرار می‌گیرد اما مودب تلمیحاتی را در شعر خود استفاده می‌کند که سطح معشوق را بالا می‌برد. حتی مکان، زمان و جغرافیا نیز در شعر مودب آمده است و این تلمیحات و اشارات یک قدسیت به شعر عاشقانه و اتمسفر شعر عاشقانه او می‌بخشد.
علی داودی شاعر انقلاب اسلامی، با خواندن یک شعر در رسای علی‌محمد مودب گفت: شعر در عرصه‌های مختلف وجه تمایز آقای مودب است و حضور وی در این عرصه جایگاه بسیار بالایی به او بخشیده است. او اکنون نسلی را به این عرصه وارد کرده است که برای تولیدات معنایی کارهای بسیاری دارد.
علی‌محمد مودب در بخش پایانی این مراسم گفت: خدا را سپاسگزارم که این توفیقات را به من عطا کرده و اینها کم توفیقی نیست. آشیانه شعر عشق است اگر شعر وارد موضوعات دیگری می‌شود همه اینها برای این است که این پرنده شاعر می‌خواهد از عشق دفاع کند در حالی که طبیعت وجودی شاعر در عشق است.
مودب در پایان گفت: یکی از بزرگترین گناهان ما این است که در حوزه‌هایی که لازم است هیچگاه شعر نمی‌گوییم گناه ما این است که بچه‌های ما در حوزه‌های فکر و فرهنگ قهرمانان خود را نمی‌شناسند.
 در پایان مراسم همچنین هدایایی از طرف سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حوزه هنری، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، مجمع شاعران اهل‌بیت، خانه ادبیات افغانستان و دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به علی‌محمد مودب تقدیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *