گوشه ای از فروپاشی ایالت متحده آمریکا

گوشه ای از فروپاشی ایالت متحده آمریکا

خانه / مطالب و رویدادها / گوشه ای از فروپاشی ایالت متحده آمریکا

طبق تاریخ آمریکا، حدود دویست سال پیش مردی پای در قاره ی آمریکا گذاشت و با قتل عام کردن و به بردگی گرفتن بومیان سرخ پوست و سیاهپوست با سلاح‌هایی از جنس نی‌های تیز شده‌ی ساکن آن قاره، آنجا را برای ورود مهاجرانی از کشور های اروپایی آماده کرد. سرخ پوستانی که نسل آنها را رو به انقراض میبرند و سیاهپوستانی که هنوز در سرزمینهای خود، اگر حیوان حساب نشوند، به چشم انسان های درجه دوم به آنها نگاه میشود. و اینگونه آمریکا از شرق قاره آغاز شد و به مرور زمان آخرین ایالت های خود را در غربی ترین نقاط خود شکل داد.

گوشه‌ای از فروپاشی ایالت متحده آمریکا

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام: طبق تاریخ آمریکا، حدود دویست سال پیش مردی پای در قاره ی آمریکا گذاشت و با قتل عام کردن و به بردگی گرفتن بومیان سرخ پوست و سیاهپوست با سلاح‌هایی از جنس نی‌های تیز شده‌ی ساکن آن قاره، آنجا را برای ورود مهاجرانی از کشور های اروپایی آماده کرد. سرخ پوستانی که نسل آنها را رو به انقراض میبرند و سیاهپوستانی که هنوز در سرزمینهای خود، اگر حیوان حساب نشوند، به چشم انسان های درجه دوم به آنها نگاه میشود. و اینگونه آمریکا از شرق قاره آغاز شد و به مرور زمان آخرین ایالت های خود را در غربی ترین نقاط خود شکل داد.

گوشه‌ای از فروپاشی ایالت متحده آمریکا

به همین خاطر شرق آمریکا ،محل تجمع اولین مهاجران، تبدیل به مرکز سیاست گذاری و غرب آن تبدیل به کیف پول برای مصارف جنگی و رفاه حال نقاط شرقی شد.

حال چندین سال است که از غربی ترین ایالت آمریکا، یعنی کالیفرنیا، با بیشترین جمعیت و مساحت ، زمزمه های استقلال طلبی با نام کالگزیت به‌ گوش میرسد. زمزمه هایی که با قدرت گرفتن ترامپ، برخلاف رای اکثریت مردم کالیفرنیا که به هیلاری کلینتون رای داده بودند، قوّت گرفت و در این روزهای کرونایی بخاطر عدم رسیدگی به اوضاع بهداشت و بیماران این ایالت، تبدیل به همهمه شده است. چندی پیش رهبر حزب استقلال طلب آمریکا ویدیویی خطاب به مردم جهان در یوتیوب خود بارگذاری کرد و در آن از ایران درخواست حمایت کرد، همچنین اعلام داشت که کالیفرنیا با آمریکا تفاوت دارد و بجای جنگ، خواهان صلح است تا جایی که خود را مخالف جنگ های آمریکا با عراق و ویتنام اعلام کرد.  وی میخواهد به کمک ایران، صدای کالیفرنیا از صداخفه کن های آمریکا عبور کند و به گوش جهانیان برسد تا بتوانند در راستای استقلال خود قدمی بزرگتر بردارند. چرا که این ایالت واجد شرایط تبدیل به یک کشور میباشد و اگر بتواند به عنوان کشور اعلام استقلال کند، بخاطر وجود شهر هایی مثل لس آنجلس، سانفرانسیسکو، سن دیگو و… و وجود سینمای هالیوود و سیلیکون ولی که شرکت هایی مثل اپل، اچ پی، ای بی، فیسبوک، نت فلیکس و نمایندگی های بزرگترین شرکت های دنیا مثل سونی، مایکرسافت، توییتر، یوتیوب،آمازون و…در آنجا قرار دارد و همچین مهاجر پذیری بالای این منطقه ،که البته بخاطر سیاست های ترامپ مبنی بر اخراج مهاجران و کشیدن دیوار بین ایالت هایی مثل کالیفرنیا با کشور مکزیک به مشکل برخورده، تبدیل به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا میشود.(1)

همین امر یکی از دلایلی است که آمریکا به شدت از جدایی کالیفرنیا میترسد چرا که مالیاتی که این ایالت به کاخ سفید میپردازد صرف جنگ و رفاه حال ایالت های شرقی میشود و کالیفرنیا خدمات بسیار بی کیفیتی از آن دریافت میکند. عدم حضور کالیفرنیا در نقشه‌ی تحت سطله‌‌ی کاخ سفید ضربه ی سنگینی به آمریکا میزند.

این ضربه و افول قدرت آمریکا باعث میشود جهان از حالت دو قطبی شرق و غرب خارج شده و تبدیل به دنیای سیاسی پیچیده‌ی چند قطبی‌ای شود ک یکی از قطب‌هایش کالیفرنیاست شود.

گوشه‌ای از فروپاشی ایالت متحده آمریکا

اما آینده‌ی جنبش کالگزیت چیست؟ آیا امیدی به پیروزی این جنبش هست؟

کالیفرنیا تنها ایالتی از آمریکا نیست که زمزمه‌ی تقسیمات ایالتی و استقلال طلبی از آن بگوش میرسد اما بی شک مهمترین آنهاست. در ایالاتی مثل تگزاس و فلوریدا و… از قبل چنین زمزمه هایی بگوش میرسد ولی توجه چندانی به آنان نشده است. حال با این اوصاف آیا امیدی به پیروزی جنبش “بله به کالیفرنیا” هست؟ هر کس که ذره ای با سیاست های دغل کارانه‌ی کاخ سفید و واشنگتن آشنا باشد میداند که تحقق استقلال کالیفرنیا از راه قانونی تقریبا غیر ممکن است و حتی با اینکه در قانون اساسی راهکارهای ظریفی برای استقلال ایالت ها ذکر شده، مقامات آمریکایی اجازه ی تحقق این امر را به هیچ یک از ایالت ها ،مخصوصا کالیفرنیا، نمیدهند. در نتیجه احتمال اینکه کالیفرنیا با کاخ سفید وارد درگیری نظامی شود زیاد است. اما سرانجام درگیری نظامی بین کالیفرنیا و کاخ سفید که همه ی ایالات دیگر تحت سلطه‌ی آن هستند چیست؟ همانطور که گفتیم غیر از کالیفرنیا ایالات دیگری نیز هستند که به دلایل متعددی خواهان تقسیم آمریکا یا استقلال ایالت ها میباشند. پس اگر درگیری نظامی صورت پذیرد مردمان زیادی هستند که پا روی سوگند وفاداری خود به آمریکا گذاشته و از جنگ با کالیفرنیا سرباز میزنند و حتی شاید این ایالت ها با کالیفرنیا متحد شده و علیه آمریکا به پا خیزند.

علاوه بر آن قطعا با روشن شدن شعله ی درگیری نظامی بین چند ایالت، ایالات خاموش نیز به جنب و جوش در می‌آیند و جبهه‌ای را برای شرکت در آن انتخاب میکنند. میتوان حدس زد شهروندان جمهوری خواه در جبهه ی استقلال طلبان و دموکرات ها در جبهه‌ی حامیان کاخ سفید دیده شوند. در این جنگ داخلی که به نظر قریب الوقوع می‌آید، احتمال پیروزی تجزیه طلبان بعید نیست.

در پایان مروری کنیم بر جملاتی از سیدعلی خامنه‌ای:

همچنان که شکوه و جلالِ کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.

پی‌نوشت:

1-تسنیم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *