حضرت آقا به من فرمودند “شما حق اهل‌بیت را ادا کردید”

خانه / مطالب و رویدادها / حضرت آقا به من فرمودند “شما حق اهل‌بیت را ادا کردید”

حاج احمد واعظی از مداحان برجسته اهل بیت(ع) می گوید: مگر ما می‌توانیم با دشمن امام حسین (ع) در ستیز و تقابل نباشیم و در مقابل امام حسین (ع) را دوست بداریم؟! مگر مداحی که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را ستایش می‌کند می‌تواند به دشمن شیعه بی‌اعتنا باشد و روضه بخواند؟

حاج احمد واعظی از اجرایش در محضر مقام معظم رهبری می گوید؛

حضرت آقا به من فرمودند “شما حق اهل‌بیت را ادا کردید”

vaezi1

مدیحه سرایی حماسی و منحصر به فرد حاج احمد واعظی مداح با سابقه و انقلابی در دیدار اخیر مداحان با رهبر معظم انقلاب که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، بازتاب‌های فراوانی در میان آحاد مردم و هیئت‌های مذهبی کشور داشت.

این ستایشگر خراسانی اهل بیت که به تعبیر زیبای خودش در تشکیلات حضرت سیدالشهداء(ع) توفیق نوکری دارد.البته دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت، این مداح انقلابی را به عنوان جانباز ۲۵ درصد می شناسند؛ احمد واعظی نوجوان بود که در عملیات‌های والفجر۳ و ۸، کربلای ۴ و ۵، بیت المقدس ۲ و۳ با لباس رزم و گاهی بلندگو به دست در قالب لشکر۵ نصر، تیپ ویژه شهدا و تیپ ۲۱ امام رضا(ع) در ۸ سال دفاع مقدس حضور فعال و موثری داشت.

شیفتگان مکتب اهل بیت(ع) و علاقه‌مندان به مداحی خاندان رسالت، حاج احمد واعظی را با روضه‌های زیبا و جانسوز سیدالشهداء(ع) و حضرت رقیه(س) می‌شناسند و فراموش نمی کنند که او در شب سوم محرم، در حسینیه مسلمیا ملجأ عزاداران حسینی کاشان چه روضه پرشوری از دردانه حضرت سیدالشهداء(ع) خواند. برخی از افرادی که در این مجلس گره از کارشان باز شده است از رئیس این هیئت خواسته بودند هر ساله در این ایام، احمد واعظی برایشان بخواند.

واعظی ۲۰ فروردین امسال و در سالروز میلاد حضرت فاطمه‌زهرا(س) در محضر مقام معظم رهبری اشعار بسیار پرشور و چالش برانگیزی را ارائه داد که در بخش‌های تجلیل از مقام حضرت زهرا(س) اشک را در دیدگان رهبری جاری کرد و در بخش‌های سیاسی؛ بیداری اسلامی و گفتمان هسته‌ای تبسّم حضرت آقا را دیدیم.

ایشان در این دیدار نکاتی را خطاب به مداحان متذکر شدند.

«قدر دانستن فرصت حضور جمعیت انبوه بویژه جوانان در مجالس اهل بیت علیهم‌السلام» و «لزوم ترویج معارف دین و سبک زندگی اسلامی و سوق دادن مخاطبان برای عمل به مسئولیت‌های بزرگ این دوران»، اولین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب خطاب به مداحان بیان کردند.

«پرهیز از انحراف و خرافه‌گرایی و ایجاد گره در اعتقادات جوانان» نیز از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.»

خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس پس از مدیحه سرایی در محضر رهبر انقلاب و با توجه به رهنمودهای معظم له به مداحان اهل بیت(ع) با حاج احمد واعظی به گفتگو نشسته است که متن این گفتگو را در ادامه می خوانید

* باید حماسی اجرا می‌کردم

حاج احمد واعظی در خصوص شعری که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواند و حاضرین را به وجد آورد، اینگونه درباره آن می گوید: این شعر از دو “کوثریه” تشکیل شده است؛ کوثریه اول ستایش مقام والای حضرت فاطمه زهرا (س) و از سروده‌های خودم است. مثنوی بعد که با تکبیرهای فراوان از سوی حاضرین همراه شد، یک بخش آن‌ را یوسف رحیمی از قم سروده و مدح‌های سیاسی پایانی را نیز خودم به رشته تحریر درآورده‌ام. این اشعار باید با سبک حماسی خوانده می‌شد که خوشبختانه خداوند متعال این توفیق را به بنده داد تا حق آن را ادا کنم.

** اقبال عمومی را مدیون محبتی هستم که مردم به حضرت آقا دارند

وی در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید بازتاب مدیحه سرایی اخیر در میان حاضرین، مردم و دوستانتان(مداحان حاضر) چگونه بود، افزود: حقیقتاً عجیب و غریب بود. از‌‌ همان روز که این اشعار در پشت تریبون و در محضر رهبر معظم انقلاب قرائت شد، پیام‌های شخصی و حتی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نشان از تأثیرگذاری این اشعار داشته و بیانگر سطح محبت و ارتباطی است که مردم مومن و انقلابی با اهل‌بیت(ع) به خوبی برقرار کرده اند.

البته بخش عمده‌ای از این توفیق را مدیون و مرهون محبتی هستم که مردم نسبت به حضرت آقا دارند؛ زیرا وقتی دیدند معظم له در جریان خواندن آن اشعار لبخندی زدند و به گونه‌ای ابراز رضایت داشتند، این حرف‌های دل، بیشتر دیده شد.

vaezi2

vaezi (3) vaezi (4) vaezi (5) vaezi (6) vaezi (7) vaezi (8) ????? ???? ?? ?????? ??? ??? ????????? ????? ???? ???? (?) vaezi (2)

** حضرت آقا به من فرمودند “شما حق اهل‌بیت را ادا کردید”

این مداح در پاسخ به این سؤال که آیا مقام معظم رهبری نسبت به این شعر واکنش یا تقریظی داشتند، اظهار کرد: محبت فوق العاده و عجیبی داشتند که اجازه بدهید آن را برای خودم داشته باشم. ایشان علی رغم فرمایشات محرمانه‌ای که داشتند، در جمله‌ای هم به بنده فرمودند «شما حق اهل بیت(ع) را ادا کردید.»

البته در خصوص اشعار حماسی سیاسی و بیداری اسلامی نیز صحبت‌هایی داشتند که مهم‌ترین آن فرمایشات‌‌ همان نکته‌ای است که ایشان اعتقاد دارند مداحان ما باید در مدح‌های خود از مسائل سیاسی روز و موضوعات اجتماعی استفاده کنند، زیرا از جمله اقشاری هستند که با مردم ارتباط نزدیکی دارند و می‌توانند نقش بسیار تأثیرگذاری را ایفا کنند.

**باید در جهت ارتقاء محتوا و سنگینی مجالس سیدالشهداء  نوکری کنیم

واعظی با اشاره به تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر لزوم پرهیز از تقلید سبک‌های غربی در مداحی ها تأکید کرد: قطعاً باید فصل‌الخطاب ما فرامین مقام معظم رهبری باشد. اگر این نکته مهم که مکرراً حضرت آقا در سال‌های گذشته به آن تأکید کرده‌اند و مورد غفلت برخی قرار گرفته سرلوحه قرار گیرد، در تشکیلات حضرت سیدالشهداء (ع) و در راستای هرچه سنگین، زیبا و پرمحتوا کردن این اقدامات الهی و ارزشمند شاهد رشد و نمو خواهیم بود.

** امام حسین (ع) سیاسی است و کاری با روضه‌های بی‌تأثیر ندارد

واعظی در ادامه اضافه کرد: اصلاً خود امام حسین (ع) سیاسی است. مگر مداحی که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را ستایش می‌کند می‌تواند به دشمن شیعه بی‌اعتنا باشد و روضه بخواند. به همین خاطر است که من نام کل کشور را می‌گذارم “هیئت جمهوری اسلامی ایران”؛ چرا که این هیئت اهداف سیاسی، اجتماعی و دینی را مجدّانه پیگیری می‌کند و بسیار هم در جوّ عمومی کشور تأثیرگذار است. چرا شعر بنده این روز‌ها با اقبال عمومی روبرو شده؟ چون این اشعار حرف دل، واقعیت و حرف‌های روز است.

وی افزود: مگر در دوران گذشته، بزرگان و علمایی همچون آیت‌الله مدرس، آیت‌الله کاشانی، حضرت امام (ره) و پیش‌تر آیت الله میرزای شیرازی وارد عرصه سیاست نشدند؟ پس نمی‌توان در این عرصه پشت ولی‌فقیه را خالی کرد. نمی‌توانیم بگوییم روضه می‌خوانیم و نسبت به هیچکس و هیچ مسئله‌ای احساس مسئولیت نمی‌کنیم. اصلاً خود حضرت سیدالشهداء (ع) کاری با این روضه‌های بی‌تأثیر و بی‌محتوا ندارد. گریه بر روضه‌ها باید همراه با شعور و تأثیر باشد.

** توصیه‌های مقام معظم رهبری نباید با حساسیت‌های غیراصولی، خلط شود

واعظی در بخش پایانی اظهاراتش و در پاسخ به این سؤال که شما به عنوان یک مداح برای تعمیق‌بخشی معارف اسلامی که مطالبه مقام معظم رهبری است، چه کاری باید انجام دهید، خاطرنشان کرد: ما پیرو رهبری هستیم و ایشان هرچه بفرمایند انجام می‌دهیم. ایشان اشاره کردند به این موضوع که جمعی از جوانان لخت می‌شوند، بالا و پایین می‌پرند و نمی‌دانند چه می‌گویند؛ این موضوع نباید خلط شود. فردا نگویند چرا بالا و پایین می‌پرید؛ اگر می‌خواهید لخت شوید و بپرید بالا و پایین اصطلاحاً شور بگیرید، کار باید با معنا و محتوا باشد. چرا که نباید آن قدر حساسیت نشان داد و کج فهمی نسبت به این فرمایشات داشت؛ زیرا یک هیئتی و سینه زن امام حسین (ع) در مجلسی با احساس ولایی بالا و پایین می‌پرد، حرف معنادار و متقنی می‌گوید. اما یک وقتی هست به تعبیر حضرت آقا، لحظاتی را شور می‌گیرند و خود آن افراد هم نفهمیده‌اند که چه گفته‌اند و معنایش چیست، بحث حضرت آقا تعمیق بخشیدن به این نوع عزاداری‌هاست که باید مداحان و ستایشگران اهل‌بیت (علیهم السلام) آن را به‌طور جدی در مجالس عزاداری و هیئات خود پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *