یادکردی از حضرت امّ البنین برای تکریم مادران شهداء

خانه / قرآن و عترت / عترت / یادکردی از حضرت امّ البنین برای تکریم مادران شهداء

یادکردی از حضرت امّ البنین برای تکریم مادران شهداء

وسعت مادرانگی « امّ البنین » برای وارثان خون حسینی

     امّ البنین سلام الله علیها تنها مادر چهار شهید کربلا نیست، هر شهیدی که در راه دفاع از دین به تأسّی از حضرت عبّاس علیه السّلام  به میدان جنگ رفته باشد فرزندی از فرزندان‌ امّ البنین است.

     «فاطمه» با کنیه « امّ البنین » از قبیله کلاب بود، پدرش از افراد سرشناس قبیله کلاب و مادرش ثمامه نام داشت. همسر حضرت علی علیه السّلام مادر چهار پسر به نام های عبّاس، عبدالله، جعفر و عثمان شد که هر چهار نفر در کربلا شهید شدند.

مروارید در خواب

     پدر امّ البنین حزام قبل از تولّد او به سفر رفته بود. شبی در خواب دید در سرزمینی سبز نشسته و مروارید هایی درخشان از اطراف بر دستانش می ریزد. در این هنگام مردی از بلندی به سمتش می آید و می پرسد: مروارید ها را می فروشی؟

حزام می گوید: من قیمت را نمی دانم. شما چند می خری؟

مرد قیمتی بالا پیشنهاد داد و گفت اینها قیمتی اند و من از طرف شخصی مأمورم و تضمین چیزی هستم که سعادت ابدی بزرگ دارد.

او در پی تعبیر خواب به کسی از قبیله خود مراجعه کرد و پاسخ گرفت: خدا دختری به تو عطا می کند که به عقد بزرگی در می آید.

وقتی حزام از سفر برگشت ثمامه وضع حمل کرده بود و دختری چونان مروارید بدنیا آورده بود. حزام پیش خود زمزمه کرد: «قد صدّقت الرویا»

در خانه علی علیه السّلام

     ۱۰ سال بعد از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت علی علیه السّلام برادرش عقیل را که آشنا به علم نسب شناسی بود فرا خواند و از او خواست برایشان همسری از تبار دلاوران انتخاب کند.

     عقیل از قبیله بنی کلاب که از خاندان اجداد بزرگ پیامبر صلوات الله علیه وآله و دارای خوبی ها و صفات بسیار بودند، دختری را معرّفی کرد و به امام علی گفت: در میان عرب از پدرانشان شجاع تر و دلیر تر یافت نشود. پدران ایشان علاوه بر شجاعت و دلیری سالار و پیشوای قوم خود بوده اند.

     عقیل پیشنهاد را به پدر دختر داده و پدر با دختر مطرح کرد. فاطمه کلابیه نیز پذیرفت و مهریه تعیین شد و او به خانه امام علی علیه السّلام آمد.

     هنگام ورود به خانه گفت: تا دختر زهرا سلام الله علیها وارد نشود من پا در خانه نمی گذارم. وقتی که وارد خانه حضرت علی شد، حسنین بیمار بودند. فاطمه از این دو بزرگوار به خوبی پرستاری کرد تا بهبود یافتند و همواره می گفت من خدمتکار فرزندان زهرا هستم.

     بعد از مدّتی به امام عرض کرد: فرزندان شما فاطمه را نام مادرشان می دانند. نکند با صدا کردن من بچّه ها یاد مادر افتاده و خاطره مادر برایشان تداعی شود. پس از این پس مرا امّ البنین صدا کنید.

مادر شایسته شهیدان

     امّ البنین هم خود و هم پسرانش در شجاعت، متانت، ادب و عزّت نفس زبانزد بودند و این را در صحنه کربلا به نحو احسن ثابت کردند. در واقعه کربلا هر چهار پسر این زن بزرگوار حضور داشتند و نبرد نمایانی کردند و شهید شدند شجاعت و در این میان وفای حضرت عبّاس برای تاریخ بیش از هر چیز روشن و برجسته است.

     بعد از روز عاشورا بشیر خبر شهادت همه کاروان امام حسین علیه السّلام را به مدینه آورد. امّا امّ البنین قبل از خبر فرزندانش از امام حسین علیه السّلام سراغ گرفت و در حال شنیدن خبر شهادت امام گفت: رگ قلبم را پاره کردی. بچّه هایم و آنچه در زمین است به فدای حسین باد!

دیگر امّ البنین نیستم

     بعد از شهادت پسران هر روز به بقیع رفته و ناله و گریه سر می داد به طوریکه مروان با آن همه قساوت از ناله و زاری امّ البنین به گریه افتاد و اشک ریخت.

     حضرت زینب سلام الله علیها بعد از آمدن به مدینه به محضر امّ البنین رفته و به ایشان تسلیت گفت. همچنین در اعیاد و مناسبات برای ادای احترام همواره به دیدنش می رفت.‌ وقتی زنان مدینه نامش را امّ البنین می خواندند می گفت: دیگر مرا امّ البنین نخوانید! مرا فرزندانی بود که به سبب آنها امّ البنین بودم، من چهار باز شکاری داشتم که آنها را هدف تیر قرار دادند و رگ گردن آنها را قطع کردند! عبّاس من چطور بدون دست با تیر در چشم از اسب به زمین آمده!

     این زن بزرگوار بعد از رحلت حضرت زینب علیها السّلام در سال 64 هجری قمری از دنیا رفت. آرامگاهش در بقیع است در جوار مدفن مطهّر امام حسن مجتبی علیه السّلام به خاک سپرده شده است.

     سال هاست در تقویم ایران اسلامی سالروز وفات حضرت امّ المبنین به نام روز تجلیل از مادران و همسران شهدا نام گذاری شده است. مادرانی که در طول تاریخ بزرگ مردانی را در دامان خود پرورش دادند و از سیره زنان بزرگی چون حضرت امّ البنین الگو گرفتند. عبّاس ها تربیت یافته مادرانی چون امّ البنین هستند که در راه دفاع از امامشان حتّی از فرزند خود نیز گذشتند. چه بسیار مادرانی که در صحنه های مختلف همچون امّ البنین فرزندان خود را به صحنه جنگ فرستادند تا پاسداران اسلام باشند.

http://defapress.ir/fa/news/334057

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *