یکی از قصرهای اختصاصی امام حسین در بهشت

یکی از قصرهای اختصاصی امام حسین در بهشت

خانه / پیشنهاد ویژه / یکی از قصرهای اختصاصی امام حسین در بهشت

آخوند ملا آقا بن‎ عابد بن رمضان علی ‎بن زاهد شروانی، در ایام عاشورای حسینی بر بالای منبر عمامه به زمین میزد و گریبان می درید و از شدت اندوه از هوش می رفت…

یکی از قصرهای اختصاصی امام حسین در بهشت

پایگاه اطلاع رسانی هیات: آخوند ملا آقا بن‎ عابد بن رمضان علی ‎بن زاهد شروانی، معروف به آقا دربندی و نیز فاضل دربندی حائری (متوفی۱۲۸۶ق)، واعظ شیعه است. وی در حوزه علمیه نجف اشرف، فقه را نزد شیخ‎ علی فرزند شیخ‎ جعفر کاشف الغطاء و اصول فقه را در کربلا نزد شریف العلمای مازندرانی خواند. سپس در تهران اقامت گزید. اسرارالشهادات یکی از آثار اوست. درباره او می‌گویند: در اخلاص و دوستی به اهل بیت علیهم السلام و به ‎ویژه محبت به امام حسین علیه السلام شهرت بسیاری داشت.

در ایام عاشورای حسینی بر بالای منبر عمامه به زمین میزد و گریبان می درید و از شدت اندوه از هوش می رفت. او در روز دهم محرم لباس خود را میکند و لنگی برخود می بست و خاک بر سر می ریخت و گل بر تن میمالید و با این هیأت به منبر می رفت. در شأن این عالم نستوه اینگونه نقل شده است که:

یکی از شاگردان شیخ انصاری برای استادش نقل کرد: از نجف به کربلا رفتم؛ شب در عالم رویا خودم را در بهشت دیدم. به من قصری نشان دادند که دیدم تمام قصرهای عالم در مقابل این قصر گویی خرابه‌ای بیش نیست. پرسیدم: این قصر از کیست؟

گفتند: این قصر از آنِ توست و تو سه شب دیگر در این قصر منزل می‌کنی، بعد از آن قصر دیگری به من نشان دادند که قصر من در مقابل آن قصر گویی مثل یک خرابه‌ای بیش نیست؛ چشمم که به آن قصر افتاد اصلاً تمام بهشت را فراموش کردم، گفتم: این قصر از کیست؟
گفتند: این قصر از شیخ مرتضی انصاری است، بعد از این قصر، قصر سومی را به من نشان دادند که قصر شما که شیخ انصاری هستید در مقابل آن یک خرابه‌ای بیشتر نیست.

یکی از قصرهای اختصاصی امام حسین در بهشت
یکی از قصرهای اختصاصی امام حسین در بهشت

پرسیدم: این قصر از آن کیست؟

گفتند: این قصر از ملّا آقای دربندی است، تا من این کلمه را شنیدم در عالم رؤیا متحیّر ماندم؛ گفتم: شیخ انصاری کجا، ملّای دربندی کجا؟! ملّای دربندی مردی است برازنده ولی چه حسابی در این عالم است که قصر شیخ انصاری با این مقامات علمی و عملی‌اش، در مقابل قصر ملّای دربندی مثل یک ستاره در مقابل خورشید باشد؟!

تا این حیرت برای من پیش آمد، خطاب شد: این قصری که به تو داده‌اند زاییده‌ی علم و عمل توست، این قصری هم که به شیخ انصاری داده‌اند، مولود علم و عمل شیخ است.

امّا این قصری که به ملّای دربندی داده‌اند، نه از علم اوست و نه از عمل او، این یکی از قصرهای اختصاصی حسین بن علی علیهم السلام است. چون ملّای دربندی برای عزای پسر فاطمه سلام‌الله‌علیها منبر می‌رفته، سیدالشهدا از قصرهای اختصاصی‌اش این قصر را به ملّای دربندی حواله داده است. این نه قصری است که به علم و عمل بشود به آن رسید، این قصر اختصاصی حسینی است.

منبع: مصباح الهدی، جلد 2، آیت الله وحیدخراسانی

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *