۱۰ کتابی که از انقلاب اسلامی سخن می‌گویند

۱۰ کتابی که از انقلاب اسلامی سخن می‌گویند

خانه / کتابخانه / کتب انقلاب اسلامی / ۱۰ کتابی که از انقلاب اسلامی سخن می‌گویند

همزمان با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسته مطالعاتی حاوی کتاب‌هایی با مضمون انقلاب برای مخاطبان منتشر می‌شود.

۱۰ کتابی که از انقلاب اسلامی سخن می‌گویند

هیاتدهه فجر یادآور روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ است که طی آن امام خمینی رحمه الله پس از پانزده سال تبعید در بهمن ۱۳۵۷ به ایران بازمی‌گردند و همراه با مردم منجر به سقوط رژیم شاهنشاهی مستقر و برچیده شدن آن از تاریخ ایران می‌شوند.

امام خامنه ای در بیانات خود این ایام را منحصربه‌فرد دانسته و توصیه به تدبر و مطالعه درباره این ایام دارند. با توجه به توصیه ایشان و جایگاه این ایام در تاریخ انقلاب اسلامی ایران تصمیم گرفته‌ایم کتاب‌هایی را درباره انقلاب اسلامی ایران معرفی کنیم تا با مطالعه این کتاب‌ها با بخشی از حقیقت و واقعیت تاریخ ایران اسلامی آشنا شویم.

* مجموعه یک روایت معتبر/ جمعی از نویسندگان/ انتشارات به‌نشر

«بسیاری از خبرگزاری‌ها و تلویزیون‌ها از ایران خبر تهیه و پخش کردند. رادیو مسکو گفت: مردم ایران دیروز با شور و شوق در رفراندوم شرکت کردند. رادیو لندن خبر داد: مشخص است که مردم ایران با رأی بالایی جمهوری اسلامی را انتخاب می‌کنند. خبرگزاری فرانسه از بسیاری صندوق‌ها گزارش تهیه و مخابره کرد. تلویزیون ژاپن، خبرگزاری دولتی آلمان و روزنامه‌‌‌های ترکیه هم دیروز از تهران خبر تهیه کردند.»

آنچه با یکدیگر خواندیم بخشی از مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» است. این مجموعه روایتی از روزها و سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی است؛ روزهایی که خوب یا بد، تلخ یا شیرین بر مردمان ایران‌زمین گذشته است و امروز بخشی از تاریخ این سرزمین را تشکیل می‌دهد؛ تاریخی که اگر شناخته شود، می‌تواند مانند نوری روشنایی‌بخش راه امروز و فردای ما قرار بگیرد. مجموعه «یک روایت معتبر» جریان‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران را به‌صورت دقیق و با استفاده از اسناد معتبر آرشیو مراکز تاریخ‌پژوهشی به مخاطبان عرضه کرده است. همچنین این مجموعه از تصاویری دیده‌نشده یا کمتر دیده‌شده بهره برده است که به درک فضای آن روزهای انقلاب بیشتر کمک می‌کند. از این مجموعه که بناست ۴۰ جلد باشد بیش از ۲۰ جلد منتشر شده است. هر یک از جلدهای آن، حدود ۸۰ صفحه در قطع رقعی است که به مخاطب اجازه می‌دهد با اندکی وقت کتاب را مطالعه کند و یک تصویر کلی از آن واقعه انقلاب اسلامی به‌دست بیاورد. ویژگی مهم این مجموعه در این است که هرکدام از کتاب‌ها توسط یک نویسنده و محقق براساس مستندات موجود در کتاب‌ها، اسناد، مصاحبه‌ها، فیلم‌ها و عکس‌‌ها گردآوری شده است.

* شب ظلمانی شاهنشاهی: بیانات رهبر انقلاب درباره حکومت‌های پادشاهی ایران/ اصغر مددی/ انتشارات انقلاب اسلامی

از آغاز زندگی اجتماعی انسان‎ها تا به امروز، چگونگی نحوه اداره جامعه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. اگر نگاهی گذرا به تاریخ جوامع بیندازیم به این نتیجه خواهیم رسید که غالب جوامع در جهان و همچنین ایران به‌صورت پادشاهی اداره می‌شدند. سلاطین مستبد قاجار و رژیم سفاک پهلوی آخرین بقایای نظام پادشاهی در ایران بودند که می‌توان به‌عنوان بی‌کفایت‌ترین نظام‌های پادشاهی نیز از آنان نام برد. به‌عنوان‌مثال در دوران پهلوی دین‌ستیزی، مبارزه با فرهنگ ایرانی‌اسلامی، وابستگی کامل به بیگانگان، اشاعه فرهنگ بیگانه و… به اوج خود می‌رسد و بیش‌ازپیش ناکارآمدی نظام‌های پادشاهی را نشان می‌دهد. گذشت زمان و کمرنگ شدن حافظه عمومی نسبت به جنایات پادشاهان، منجر شده است که موقعیتی برای دشمنان فراهم آید تا افراد پلیدی چون محمدرضا پهلوی را تطهیر کرده و واقعیت را تحریف ک%8

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام