۹۰ هزار نفر به اردوهای جهادی اعزام می‌شوند

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / انقلاب اسلامی / نهاد های انقلابی / جهاد سازندگی / ۹۰ هزار نفر به اردوهای جهادی اعزام می‌شوند

رئیس بسیج سازندگی استان فارس از راه‌اندازی مرکز مشاوره اشتغال در استان برای آموزش و هدایت حرکت‌های کارآفرینی خبر داد.

رئیس بسیج سازندگی استان فارس از راه‌اندازی مرکز مشاوره اشتغال در استان برای آموزش و هدایت حرکت‌های کارآفرینی خبر داد.

مقام معظم رهبری در دیداری که سال 89 با جهادگران عرصه بسیج سازندگی  داشتند، حرکت بسیج سازندگی را آمیزه‌ای از خدمت‌رسانی مادی و معنوی دانستند که هم مردم روستاها و هم خود بسیجیان از آن سود می‌جویند. از سوی دیگر ایشان بسیجیان عرصه سازندگی را سفیران کار و تلاش معرفی می‌کنند.

با این وصف می‌توان گفت که بسیجیان عرصه سازندگی نه تنها عمران و آبادانی را به نقاط محروم هدیه می‌دهند بلکه زمینه کار و تلاش و رونق اقتصادی را با توانمند کردن مردم به وجود می‌آورند. به عبارت دیگر اقتصاد در روستاها و نقاط محروم با همت بسیج سازندگی به مردم تکیه می‌کند و مقاوم می‌شود.

بسیج سازندگی استان فارس در عرصه‌های مختلف ورود کرده و با انجام پروژه‌های مختلف عمرانی، اقتصاد مقاومتی و اردوهای جهادی اقدام به محرومیت‌زدایی از نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان فارس کرده است به همین دلیل با عبدالحمید اسماعیلی، رئیس بسیج سازندگی استان فارس گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید.

فعالیت‌های بسیج سازندگی در عرصه اقتصاد مقاومتی را توضیح دهید.

اسماعیلی: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید و اشتغال نامگذاری شده، بسیج سازندگی استان فارس برای حمایت از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی که نتیجه آن اشتغال پایدار است، وارد عمل شده است. در سال گذشته بسیج سازندگی استان فارس 12 هزار و 450 شغل پایدار ایجاد کرده و 2 هزار و 340 پروژه اقتصاد مقاومتی، اشتغال خانگی و صنایع تبدیلی و غیره انجام داده است.

مبنای بسیج سازندگی توانمند کردن مردم است به همین دلیل آموزش‌هایی به مردم روستاها و نقاط محروم داده می‌شود که به نتیجه و تولید محصول ختم شود.

نکته دیگری که در فعالیت‌های بسیج سازندگی استان فارس به آن توجه ویژه شده و رویکرد فعالیت‌های امسال است، دانش‌بنیان کردن و ورود به بحث تجاری‌سازی محصولات است چراکه توسعه از همین مسیر آغاز می‌شود و رابطه صنعت و دانشگاه شکل می‌گیرد. برخی از محصولات در سال گذشته به سمت تجاری‌سازی سوق پیدا کرد اما رویکرد امسال توجه بیشتر به تجاری‌سازی محصولات شده است.

یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شده، توجه ویژه به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است. متاسفانه استان فارس از تولیدکنندگان ردیف اول تا سوم مرکبات، انجیر، تولیدات جالیزی و دیگر محصولات کشاورزی است اما در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی پیشرفتی نداشته است.

 با توجه به خشکسالی موجود در استان فارس باید به سمتی حرکت کنیم که بهره‌وری بیشتری از کشاورزی داشته باشیم بنابراین باید روی صنایع تبدیلی که ارزش افزوده چندین برابر به محصولات کشاورزی می‌دهد، تمرکز کرد. استان فارس بزرگترین تولیدکننده محصولات باغی است اما در صنایع تبدیلی و تکمیلی صفر است به همین دلیل خرمای استان فارس در تبریز بسته‌بندی و تکمیل می‌شود و این نشان می‌دهد که مسئولان نسبت به اقتصاد مقاومتی رویکرد خوبی نداشته‌اند.

نکته‌ای که در زمینه احداث صنایع تبدیلی و به طور کلی انجام پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده، ظرفیت هر شهرستان است به طور مثال در ارسنجان تمرکز و سرمایه‌گذاری روی انار است، در استهبان روی انجیر و به همین ترتیب در دیگر شهرها.

 در جهت فروش محصولات نیز تعاملاتی انجام شده که بخشی از محصولات به صورت تضمینی خریداری شود و با برگزاری همایش‌های صادراتی امکان تبادل نظر و تجربه میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان به وجود آمد و تولیدکنندگان با روش‌ها و ذائقه‌های دیگر کشورها آشنا شدند.

بسیج سازندگی در حوزه عمرانی چه خدماتی را انجام داده است؟

اسماعیلی: بسیج سازندگی در حوزه عمرانی خط انتقال آب چند شهر و روستا را به عهده گرفت و در بحث خانه‌های بهداشت، انتقال آب آشامیدنی، ساخت خانه عالم، مسجد، حسینیه و پروژه‌های راه و برق ورود کرده است. در سال گذشته 980 میلیون تومان آب بین خانه‌های مناطق کم‌آب توزیع و علاوه بر آن مجموع پروژه‌های انجام شده 390 پروژه بوده است.

امسال بناست هزار پروژه عمرانی انجام شود و برای بهتر پروژه‌ها با دستگاه‌های اجرایی تعامل کردیم. استاندار فارس نیز وعده داده که در بحث محرومیت‌زدایی به ما کنند.

برگزاری اردوهای جهادی یکی از اقدامات بسیج سازندگی است، برنامه شما برای امسال چیست.

اسماعیلی: امسال 90 هزار نفر در قالب 800 گروه جهادی به نقاط محروم می‌روند و فعالیت‌های عمرانی، تولیدی، اشتغال، بهداشت و درمان، فرهنگی، آموزشی انجام می‌دهند که همه به صورت رایگان در روستاها و نقاط محروم انجام می‌شود.

امسال استانداری فارس متقبل شده که 3.5 میلیارد تومان به پروژه‌های بسیج سازندگی و اردوهای جهادی کمک کنند تا روند خدمات‌رسانی بهتر از گذشته انجام شود. اتفاق مبارکی است که استقبال می‌کنیم.

در زمینه اشتغالزایی بسیج سازندگی امسال چه برنامه‌هایی دارد؟

اسماعیلی: امسال رویکرد اصلی در زمینه اشتغال علاوه برکارآفرینی وکاریابی، مشاوره در زمینه اشتغال است به همین دلیل مرکز مشاوره اشتغال راه‌اندازی شده که استعدادها شناسایی می‌شود و به افرادی که برای کارآفرینی اقدام می‌کنند، مشاوره داده می‌شود. این مرکز در حال حاضر در بسیج سازندگی مستقر است اما به زودی ساختمان مستقل به آنها داده می‌شود.

برای کارآفرینی فقط داشتن سرمایه و منابع کافی نیست بلکه باید توانمندی، آموزش، مسائل بازار و فروش محصول نیز در نظر گرفته شود. باید در کارآفرینی نگاه زنجیره‌ای داشته باشیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم، نمی‌خواهیم صرفا اعتبار دهیم و پس از مدتی یک بدهکار بانکی تحویل جامعه دهیم.

معتقدیم که با تجمیع منابع و امکانات می‌توانیم خدمات بسیج سازندگی را گسترش دهیم و مردم هم استفاده کنند. بسیج نگرش هم‌افزایی دارد و معتقد است که با نگرش جزیره‌ای کار به سرانجام نمی‌رسد.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *