توصیه آیت الله ری شهری به مداحان: اخلاص مهمترین مساله در آداب مداحی است

خانه / مطالب و رویدادها / توصیه آیت الله ری شهری به مداحان: اخلاص مهمترین مساله در آداب مداحی است

reyshahri

در جمع اعضای بسیج جامعه مداحان مطرح شد؛
توصیه آیت الله ری شهری به مداحان

اخلاص مهمترین مساله در آداب مداحی است و اگر اخلاص در میان نباشد و کار برای رضای خدا صورت نگیرد، عمل ما به عملی پوچ و بی مغز مبدل خواهد شد.

  تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در جمع ذاکران اهل بیت علیهم السلام و اعضای بسیج جامعه مداحان با استناد به روایتی در بیان اهمیت ذکر اهل بیت علیهم السلام گفت: امام صادق علیه السلام در این روایت به یکی از یاران خویش می فرمایند:سلام مرا به دوستانم برسان و از جانب من به ایشان بگو، رحمت خداوند بر کسی است که با دیگری جمع بشود و ما اهل بیت را یاد کند که در این صورت سومین ایشان فرشته ای است که برای ایشان استغفار می کند و خداوند از مجلسی که ذکر اهل بیت علیهم السلام در آن جاری باشد، به ملائکه خود می بالد.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین علیه السلام افزود: در فضیلت برپا دارندگان  مجالس، احیای نام و پیام ائمه طاهرین علیهم السلام،  حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: بهترین مردم بعد از مقام ولایت و عصمت، کسی است که مردم را به امر اهل بیت  علیهم السلام دعوت کند.

آیت الله محمدی ری شهری اظهار کرد: با توجه به تاکیدات و بیان اهمیت والای این مساله، باید ذاکر  اهل بیت علیهم السلام قدر و قیمت خود را بداند و  نسبت به حفظ آداب ستایشگری اهل بیت علیهم السلام کوشا باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی، گفت: نخستین ادب ذاکر اهل بیت علیهم السلام، اخلاص است زیرا اگر اخلاص در میان نباشد و کار برای رضایت خداوند صورت نگیرد، عمل بی مغز و پوچ است و آنچه کار ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را ماندگار می کند، اخلاص است.

آیت الله ری شهری خطاب به ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) توصیه کرد، قدر خود را بدانید و تلاش کنید که این کار بسیار مهم خادمی و ذاکری اهل بیت علیهم السلام ماندگار شود و زود گذر نباشد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با تاکید بر اهمیت مستند خوانی و انتساب مطالب صحیح به ائمه طاهرین علیهم السلام گفت: در روایت شریفی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: در بیان روایات پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام مطالب را به نقل کننده آن منتسب کنید به این شکل که « از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اینگونه نقل شده است » و مطالب را مستقیماً از ایشان نقل نکنید که در این صورت اگر مطالب بیان شده مستند و صحیح باشد اجر آن با شماست و اگر خدای نکرده خلاف واقع باشد، بر عهده راوی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: در مرثیه خوانی ها و در آنچه به عنوان «زبان حال » خوانده می شود، باید توجه جدی داشته باشید که حالات خاندان اهل بیت علیهم السلام  با احوال و اوصاف افراد عادی و معمولی متفاوت است و اگر به این مساله دقت نشود، خدای نکرده مرتکب تخفیف و کوچک نمودن شخصیت والای ائمه معصومین و خاندان اهل بیت علیهم السلام خواهید شد.

نویسنده کتاب دانشنامه امام حسین علیه السلام گفت: بطور مثال وقتی به احوال امام خمینی(ره) در مصیبت فرزند گرامی شان حاج آقا مصطفی، مراجعه می کنیم، ایشان را بسیار با وقار و با صلابت می بینیم و یا در دفاع مقدس، رفتار مادران شهدا وقتی که خبر شهادت فرزندانشان به آنها می رسید، مواجهه ای بسیار با عزت و با شکوه و با استقامت و دور از ضعف و عجز از خود نشان می دادند و اینها همه نمونه ای است که بدانیم در حادثه کربلا مساله بسیار با عظمت تر از حوادثی است که در خصوص انسان های معمولی می افتد و در منابع نیز آمده است هر چه حادثه عاشورا شدت می گرفت، چهره مبارک حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام روشن تر و برافروخته تر می شد.

آیت الله محمدی ری شهری تصریح کرد: گزارش هایی که در خصوص اقدامات صورت گرفته در جامعه مداحان در حوزه انسجام و آموزش ذاکران اهل بیت علیهم السلام مطرح شد، گزارش های خوشحال کننده است و همه ما باید در این مسیر تلاش کنیم که جریان ایجاد شده در جهت کاملا صحیح و در جهت منویات رهبر معظم انقلاب حرکت کند.

وی همچنین با تاکید  بر توجه و رعایت منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص ستایشگری اهل بیت علیهم السلام افزود: هرآنچه برای جامعه ذاکران اهل بیت علیهم السلام لازم است را رهبر معظم انقلاب فرموده اند که به عقیده من، حتی اگر به نیمی از آن مسایل بیان شده نیز عمل شود، تمامی مشکلات موجود برطرف خواهد شد.

آیت الله محمدی ری شهری اظهار کرد: کتابی در دست تهیه است که حاوی اشعار مستند عاشورایی است و ان شاء الله در فرصت مناسب پس از انجام مراحل تهیه و تدوین کتاب، به چاپ خواهد رسید.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در پاسخ به درخواست مسئول بسیج جامعه مداحان مبنی بر تدوین کتاب آداب مداحی توسط آیت الله محمدی ری شهری گفت: تهیه این کتاب نیز از ضرورت هاست که خوب است در فرصت مقتضی به آن پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *