معرفی کتاب | ویژه ی ایام محرّم

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | ویژه ی ایام محرّم

نام کتاب:«به عیوق می رسد»

نویسنده:جواد هاشمی

انتشارات:محمل

معرفی کتاب:

بند دوم تركيب‌بند مشهور «محتشم كاشاني» با این بیت شروع می شود:
کشتی شکست خورده ی توفان کربلا
در خاک و خون فتاده به میدان کربلا
کتاب «به عيّوق مي‌رسد»، بازتاب بند دوم تركيب‌بند «محتشم كاشاني» در شعر عاشورايي را مورد بررسي قرار داده است یعنی به جمع اشعاری پرداخته که:
از نظر وزن شعری، با تركيببند «محتشم» هموزن باشند (مفعول فاعلات مفاعيل فاعلن).
دارای رديف «كربلا» باشند.
خواه آن شعر متعلّق به يك تركيببند باشد و خواه شعري مستقل و جداگانه.
البتّه از نظر قافيه و موضوع، محدوديّتي ندارد. از ميان يافتهها، «128 شعر» که مطابق با نام مبارك مولي الكونين، حضرت «حسين» علیه‌السّلام است، براي اين مجلّد در نظر گرفته شد و باقي اشعار براي فرصت و همّت ديگري كنار گذاشته شده‌اند.
این اثر در قطع پالتویی و با جلدی مخمل در 416 صفحه در سال 1395 توسّط انتشارات محمل چاپ شده است.

*****************************************

نام کتاب:حکمت های عاشورائی(دلجو)

نویسنده:عباس ویجویی

ناشر:نشر سبحان

معرفی کتاب:

نویسنده در مقدمه کتاب، تاریخ عاشورا و امام حسین علیه السلام را متن بی پایان و صحنه ظهور و تجلیات خداشناسی و امام شناسی دانسته و آورده است: اگر کسی به مبدا و معاد جهان و به اصل حریت بشر و ارزش های والای انسانی اعتقاد داشته باشد، می داند که در این مرتبه نیز جنبه انسانی عاشورا و حسین علیه السلام محفوظ است.
وی که امام حسین علیه السلام و عاشورا و کربلا را معلم آزادگی و رعایت ارزش های انسانی جوامع بشری می داند، تاکید می کند: تمام رفتار ائمه معصومین علیه السلام برگرفته از حکمت های متعالیه و اسرار و حقایق الهی است که جست وجوی این حکمت ها می تواند پلی بسازد تا عقول دانشمندان را نیز به سوی خود بکشاند که در قیام حسینی بیاندیشند، زیرا سیدالشهدا علیه السلام معدن اندیشه و حکمت الهی است و ما را به تفکر فرا می خواند.
در این کتاب نویسنده به اسرار و حکمت نام امام حسین علیه السلام پرداخته و با اشاره به مهمترین علل جاودانگی حادثه عاشورا و نام سیدالشهدا علیه السلام، حکمت های عالی قیام آن حضرت را مورد بررسی قرار داده است.
حکمت های قیام حسینی از دیدگاه علما و اندیشمندان، حکمت شهادت و امر سیاست، حکمت علم به شهادت و تکلیف عرشی امام حسین علیه السلام، حکمت عظمت و شدت مصیبت های اباعبدالله الحسین علیه السلام، حکمت های بلایا و مصیبت های آن حضرت و همچنین حکمت گریه ها و اندوهای عارفانه امام حسین علیه السلام از دیگر مطالب این کتاب است.
نویسنده همچنین حکمت به تاخیر انداختن جنگ از سوی امام حسین علیه السلام را بررسی کرده و همچنین به بیان حکمت استغفار امام در شب عاشورا پرداخته است.
حکمت کنار رفتن حجاب ها در شب عاشورا، حکمت نماز خواندن امام در ظهر عاشورا، حکمت و راز عطش در کربلا، راز وداع های امام حسین علیه السلام، حکمت مکاشفه امام در شب عاشورا، حکمت خواستن لباس کهنه در وداع پایانی، حکمت اتمام حجت سیدالشهدا علیه السلام، حکمت دعا و نفرین امام و حکمت بهره نگرفتن آن حضرت از ولایت تکوینی برای نابودی دشمنان از مطالبی است که نویسنده با استناد به منابع تاریخی و روایی نکاتی را بیان کرده است.
همچنین در این کتاب به مطالبی مانند حکمت تبسم امام هنگام شهادت، حکمت درد نکشیدن یاران آن حضرت، حکمت شهادت علی اصغر علیه السلام، حکمت زنده ماندن سیدالساجدین علیه السلام، حکمت همراه بردن زنان و کودکان به کربلا و حکمت برتری شهدای کربلا بر همه شهدا اشاره شده است.
نویسنده ضمن بررسی حکمت آثار پس از شهادت امام حسین علیه السلام مطالبی درباره حکمت گریه و تباکی بر سیدالشهدا علیه السلام را بیان کرده و آنگاه حکمت زیارت امام حسین علیه السلام را مورد بررسی قرار داده و با نگرشی دیگر به حکمت زیارت آن حضرت به بیان مصداق های زیارت پرداخته است.
در جلد دوم این کتاب ابهامات مقتل لهوف و نفس المهموم بررسی شده و پاسخ های 70 پرسش در این زمینه با استناد به منابع تاریخی از جمله کتاب کوثر کربلا (مجموعه سخنرانی های آیت الله جوادی آملی در دهه محرم) به صورت مشروح بیان شده است.
نویسنده همچنین پرسش های امام شناسی را با طرح 36 پرسش بیان کرده و پاسخ این سئوالات را با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت علیه السلام و همچنین منابع تاریخی و تکیه بر نظرات آیت الله جوادی آملی در کتاب ادب فنای مقربان (شرحی بر زیارت جامعه کبیره) آورده است.

***************************************************

نام کتاب:یه ماه خون گرفته

نویسنده:غلامرضا سازگار

ناشر:هلال

معرفی کتاب:

کتاب “یک ماه خون گرفته؛ هفتاد و دو ستاره”شامل اشعار و نوحه های مرتبط با امام حسین علیه السلام و عاشورا از غلامرضا سازگار و مهدی خرازی، توسط دفتر هنر و ادبیات هلال و با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی در قطع جیبی منتشر شده است .

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب با هدف تهیه منبعی غنی و ارزشمند از اشعار مرتبط با سالار شهیدان تألیف و منتشر شده تا مداحان با بهره گیری از آن، در ارائه مطالب سازنده به مخاطبان خود عملکردی ارزشی داشته باشند .

سازمان تبلیغات اسلامی در پی تأکیدهای امام خامنه ای مبنی بر ارزشی تر شدن فعالیت مداحان در ایام عزای حسینی، تألیف این کتاب را پیگیری کرده و مسئولان دفتر هنر و ادبیات هلال نیز طی ماه‌ها فعالیت و باهمکاری غلامرضا سازگار، اشعار سروده شده را با محتوای قوی، به منظور روشنگری و بیداری مخاطبان و ارتقاء آگاهیهای عمومی در مورد فلسفه قیام عاشورا و درسهایی که می بایست از این حرکت حسینی گرفت، چاپ و منتشر کرده اند .

با توجه به اهداف پیش بینی شده، این کتاب در اختیار مداحان قرار گرفته تا از امسال در ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان، این اشعار به کمک مداحان آمده و فضای معنوی و معرفتی مجالس حسینی ارتقاء یابد.

حسین فتحی مدیر دفتر هنر و ادبیات هلال که تهیه و تنظیم کتاب را نیز بر عهده داشته در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: ” مداح حقیقی از خواندن آثار هنری متعالی سرباز نمی زند اگر کهن و قدیمی باشد چه بسا بهتر ، در تمامی عالم، ادبیاتی مانند فارسی به این همه مدایح بدیع نظیر ندارد، گنجینه الاسرار عمان سامانی از یک سو و از دیگر سو ترکیب بند محتشم کاشانی از یک طرف ساقی نامه رضی الدین آرتیمانی و غزلیات صائب و طبیب اصفهانی از طرف دیگر.”

جامه خونین، صدای دریا، انا مجنون الحسین، سائل بازار، نماز ظهر عاشورا، وداع روز عاشورا، فرزندی دو فاطمه، دروازه شام، نغمه قرآن، مصائب کوفه ، گودال قتلگاه و نوحه اربعین برخی از عناوین اشعار و نوحه های چاپ شده در این کتاب هستند .

در کنار این کتاب لوح فشرده ای نیز تهیه شده که نغمه های مناسب اشعار و نوحه ها از طریق آن در اختیار علاقمندان قرار می گیرد .

کتاب “یک ماه خون گرفته؛ هفتاد و دو ستاره” در 297 صفحه به همراه یک لوح فشرده چاپ و منتشر شده است .

*******************************************

نام کتاب:اشک زنجیر

نویسنده:ابوالفضل قمی

ناشر:کانون مداحان یاس کبود (سازمان بسیج مداحان کل کشور)

معرفی کتاب:

این کتاب ارزنده با نام اشک زنجیر ویژه محرم سال 1396 منتشر شد واز سلسله منابع تحقیقی مجمع ادبی مذهبی یاس کبود می باشد که شامل آموزش اصول و فنون زنجیر زنی خوانی و باید ها و نباید های آن می شود همچنین دارای بیش از یکصد و پنجاه سبک زنجیر زنی بصورت یک ضرب و سه ضربمختص ذاکران و مداحان اهل بیت علیهم السلام می شود.

******************************************************

نام کتاب: درس‌های عاشورا

ناشر: انقلاب اسلامی

معرفی کتاب:

مجموعه حاضر رهنمودهای امام خامنه ای درباره درس‌های عاشورا  است که به صورت موضوعی تدوین و بعد از نمایه‌زنی و تیتربندی مطالب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب یکی از آثار موضوعی استخراج شده از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف»  ـ مشتمل بر تمامی بیانات رهبری از سال ۵۷ تا ۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان امام حسین (علیه‌السلام)ـ می‌باشد.

«درس‌های عاشورا» بیش از 50 درس از مکتب حسینی از جمله: تنوع و جاودانگی درس‌های عاشورا، وجوب قیام برای اصلاح جامعه اسلامی، لزوم شناخت وظیفه اصلی، انجام به موقع تکلیف، مقابله با جدایی دین از سیاست و سه ویژگی برجسته و تعیین‌کننده ابی عبدالله (علیه‌السلام) را شامل می‌گردد.

در بخشی از کتاب و به نقل از خطبه‌ نماز جمعه امام خامنه ای در عاشورای سال ۱۳۷۴ آمده است: «اگر این حادثه را دقیق در نظر بگیرید، شاید بشود گفت انسان می‌تواند در حرکت چند ماهه حضرت ابی عبدالله (علیه‌السلام) از آن روزی که از مدینه خارج شد و به طرف مکه آمد، تا آن روزی که در کربلا شربت گوارای شهادت نوشید، بیش از صد درس مهم برشمارد. نخواستم بگویم هزارها درس؛ می‌شود گفت هزارها درس هست،  ممکن است هر اشاره‌ی آن بزرگوار یک درس باشد. اما اینکه می‌گویم بیش از صد درس، یعنی اگر ما بخواهیم این کارها را مورد مداقه قرار دهیم، از آن می‌شود صد عنوان و سر فصل بدست آورد که هر کدام برای یک امت، برای یک تاریخ و یک کشور؛ برای تربیت خود و اداره جامعه و قرب به خدا درس است.»

********************************************************

نام کتاب:جرس فریاد می‌دارد

نویسنده: جواد هاشمی

ناشر: شرکت کارآفرینان فرهنگ و هنر

معرفی کتاب:

این کتاب اصولاً کتاب جامع و کار راه اندازی است. این دو کلمه، بهترین توصیفش می تواند باشد. کتاب مجموعه 720 عزل عاشورایی است که از تمام اعصار و دوره های شعر فارسی جمع آوری شده؛ از فیض کاشانی، تا حمیدرضا برقعی. جمع آوری جامع یک طرف قضیه این کتاب است و روی دیگرش، فهرست بندی جالب آن می‌باشد. کتاب به یاد عدد مقدس کربلا، در چهل منزل تدوین شده؛ چهار سرفصل و موضوع کلی. از مدت ها قبل از عاشورا تا مدت ها بعد از آن (بازگشت اسرار و اربعین)؛ چهل منزلی که هم شامل مناسبت های مهم تقویم عاشوراست و هم بزرگواران شاخص آن حادثه. جامعیت تاریخی و موضوعی کتاب، آن را گزینه مناسبی برای برطرف کردن هر نیازی کرده است.

*******************************************************

نام کتاب:من می گویم شما بگریید

نویسنده: علیرضا قزوه

ناشر: انتشارات سوره مهر

معرفی کتاب:

کتاب حاضر، مجموعه از مرثیه‌های عاشورایی است که آن را علی‌رضا قزوه در 263 صفحه و پنج فصل آورده است. مرثیه‌های عاشورایی کتاب از سیف فرغانی، مولانا جلال‌الدین بلخی، محتشم کاشانی، اقبال لاهوری و شاعران صاحب اثر معاصر، همچون حمید سبزواری، محمدعلی مرادش و دهها شاعر معروف و مشهور معاصر و شاعران نوقلم، تشکیل شده است.

علی‌رضا قزوه این مجموعه را در پنج فصل و فصل اول آن به این حسین کیست، با کربلا، با حسین، و فصل دوم را ای پدر جان همرهان بستند بار… به شهیدان هاشمی، حضرت علی‌اصغر(علیه‌السلام)، حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) و حضرت ابوالفضل العباس(علیه‌السلام) اختصاص داده است. وی در فصل سوم به ناله عشق است و آتش می‌زند (دمی با اصحاب وفادار امام حسین(علیه‌السلام)) و فصل چهارم را به گودال قتل‌گاه پر از بوی سیب بود یک شب و روز عاشورا) و فصل پنجم را به (زینب اسیری رفت و ما بر جای بودمین) بعد از عاشورا اختصاص داده است و هر فصل با شاعران آورده شده است که مرثیه‌ای در این باب سروده‌اند.

علی‌رضا قزوه در مقدمه کتاب می‌نویسد: این سالهای آخر، شعرهایی از اینجا و آنجا از برخی مداحان آشنا و نام‌آشنا می‌شوم که به جای آنکه دل را بارانی کند، دل را به درد می‌آورد. برخی نیز داعیة خودنمایی دارند، حال آنکه اصل در کربلا گم شدن است و به اصل خویش رسیدن. همین انگیزه‌ای شد تا این اشعار را در دفتری فراهم آورم و هدیه‌اش کنم به مداحان دل‌سوخته به‌خصوص آنان که به لحن عاشورا تکلم می‌کنند و حنجره‌شان وقف امام حسین(علیه‌السلام) و یاران او است. می‌توانستیم به جای این شعرها اشعاری انتخاب کنیم که زرق و برق الفاظش امروزی‌تر باشد، اما فرمان از دل گرفتم و حکایت چنین شد که می‌بینید. در این دفتر ضعف‌های دستوری و زبانی و به‌خصوص محتوایی کمتر به چشم می‌آید. حریر نور، شعری از محمدعلی مجاهدی را از متن می‌خوانیم:

چون دید به نوک نی‌سرش را خورشید / بر خاک، تن مطهرش را خورشید/

آرام، حریر نور خود را گسترد/ پوشاند برهنه پیکرش را خورشید/

********************************************************

نام کتاب:فرهنگ سخنان امام حسین علیه السلام

نویسنده: محمد دشتی

ناشر: بهشت جاوید
معرفی کتاب:
سرشناسه : دشتی، محمد، 1330 – 1380.
مشخصات ظاهری : 384ص.
فروست : … مجموعه نهج الحیاه؛ 4.
شابک : دوره : 978-600-93047-1-4 ؛ 80000 ریال : 978-600-93047-5-2
وضعیت فهرست نویسی : فیپا
یادداشت : فارسی– عربی.
یادداشت : کتاب حاضر در سالهای مختلف توسط ناشران متفاوت منتشر شده است.
یادداشت : بالای عنوان: فرهنگ نورانی سخنان معصومین علیهم السلام.
عنوان دیگر : فرهنگ نورانی سخنان معصومین علیهم السلام.
موضوع : حسین بن علی علیه السلام، امام سوم، 4 – 61ق — کلمات قصار
موضوع : حسین بن علی علیه السلام، امام سوم، 4 – 61ق — احادیث
موضوع : حسین بن علی علیه السلام، امام سوم، 4 – 61ق — خطبه ها
موضوع : احادیث شیعه — قرن 14
رده بندی کنگره : BP41/7 /د5ف4 1391
رده بندی دیویی : 297/953
شماره کتابشناسی ملی : 2777010
عناوین اصلی کتاب شامل:
سرآغاز؛ سخن مجموعه نهج الحیاه؛ آ؛ الف؛ ب؛ پ؛ ت؛ ج؛ ح؛ خ؛ د؛ ر؛ ز؛ س؛ ش؛ ص؛ ع، غ؛ ف، ق؛ گ؛ م؛ ن؛ و؛ ه؛ ی؛ پاورقی

***********************************************************

نام کتاب:چهار گفتار

نویسنده:سخنان رهبر انقلاب

ناشر:انتشارات انقلاب اسلامی
معرفی کتاب:

این کتاب چند روز پیش تازه منتشر شده است در توضیح این کتاب در سایت دفتر نشر حضرت آقا آمده است : این کتاب که تازه‌ترین محصول انتشارات انقلاب اسلامی است شامل چهار سخنرانی حضرت امام خامنه‌ای است که با توجه به موضوع مشترک تمامی آن‌ها یعنی تحلیل زمینه‌ها و عوامل مؤثر در بروز حادثه‌ی عاشورای سال ۶۱ قمری اینک به صورت مجموعه‌ای منتشر شده است. این گفتارها که در سال‌های ۷۱، ۷۴، ۷۵ و ۷۷ ایراد شده است.

******************************************************

نام کتاب: هفتاد و دو سخن عاشورایی

نویسنده: سخنان امام خامنه ای

ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
معرفی کتاب:

ویژگی اصلی این کتاب آن است که ما را کاملا در برزخ قرار می‌دهد که اکنون در کربلای امروز در کدام جایگاه قرار داریم؟ یزیدی هستیم یا حسینی؟ صحبت های بسیار شیوا و رسای رهبر انقلاب به همراه تدوین بسیار دقیق علیرضا قهرودی و همینطور متن‌های کوتاه و مرتب این کتاب باعث نمی‌شود که شما در طول خواندن این کتاب ذره‌ای احساس خستگی کنید.

*******************************************************

نام کتاب:آذرخش کربلا

نویسنده: سخنان علامه مصباح یزدی

ناشر: انتشارات موسسه امام خمینیرحمة الله علیه

معرفی کتاب:

این اثر، مجموعه چند سخنرانی استاد مصباح یزدی، در تحلیل قیام عاشورا و بیان اهداف امام حسین علیه السلام از اقدام علیه یزید است. نویسنده این اثر برای زدودن برخی شبهات موجود درباره بزرگداشت عاشورا و علل و زمینه‌های بروز آن و گریه و عزاداری برامام حسین علیه السلام مجموعه حاضر را تدوین کرده است. وی به روش تحلیلی و با استناد به آیات و احادیث، هدف امام حسین علیه السلام را اجرای حدود الهی و عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دانسته و با اشاره به مندرجات برخی روزنامه‌ها، از مروجان تساهل و تسامح دینی و مردم‌سالاری که اعمال خشونت را به‌طور مطلق نفی می‌کنند، به شدت انتقاد کرده است.

************************************************

نام کتاب:آه ( بازخوانی مقتل نفس المهموم)

ناشر:موسسه فرهنگی جام طهور

معرفی کتاب:

درباره این کتاب سخنی ندارم اصلا سخته در موردش بنویسم چرا که قطره قطره در زمان خواندن این کتاب نوشیدمش اگر کمی بیشتر بنوشید آتش میگیرید … بماند… د. داستان حسین علیه السلام سنگین است. در توضیح این کتاب آمده است: “تاب آه حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» است ـ کتابی که غالب نقلهای صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه قتل حسین ابن علی را ـ از شش ماه پیشتر تا چند ماه بعدترش ـ ثبت کرده است.

****************************************************

نام کتاب: ترجمه لهوف

نویسنده: ابن طاووس

معرفی کتاب:

سوگنامه یا مقتل «لهوف» ابن طاوس معتبرترین کتاب موجود درباره رخدادهایى است که به حادثه کربلا منتهى شده از جمله جزئیات اصل جنگ و رخدادهاى بعدى آن.

******************************************

 نام کتاب:سلوک عاشورایی

نویسنده: آیت الله مجتبی تهرانی

ناشر:نشر مصابیح الهدی

معرفی کتتاب:

مؤسسه پژوهشی فرهنگی مصابیح‌‌الهدی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(دام ظلّه العالی) تا کنون چهار دوره از مباحثی که تا کنون درباره «تحلیل قیام عاشوراء» توسّط استاد مورد بررسی قرار گرفته است ‌‌را تحت عنوان «سلوک عاشورایی؛ دفتر اوّل: تعاون و همیاری، دفتر دوم: امر به معروف و نهی از منکر، دفتر سوم: هجرت و مجاهدت و دفتر چهارم: دین و دینداری» آماده نموده که به توفیق الهی آماده عرضه شده است. علاقمندان می‌‌توانند جهت تهیه این کتاب‌‌های نفیس و مبنایی، با مرکز پخش مؤسسه به شماره تلفن‌‌های ۷۷۵۲۴۵۸۵-۰۲۱، ۰۹۳۷۲۳۹۸۱۱۷ تماس حاصل فرمایند.

****************************************************

 نام کتاب:سقای آب و ادب

نویسنده: سید مهدی شجاعی

ناشر: نیستان

معرفی کتاب:

فصل اول این کتاب، “عباس علی” نام دارد که زمان رسیدن حضرت عباس علیه السلام را به شریعه، توصیف می کند. زمانی که ایشان دست به آب فرات می برد تا کمی عطشش را بکاهد اما به یاد پدر می افتد… به یاد خاطرات نوجوانی و رشادت ها و دلاوری هایش در رکاب حضرت علی علیه السلام و به یاد آن لحظات واپسین حیات ایشان که خطاب به حضرت ابوالفضائل فرمودند: “عباس من! به زودی سبب روشنی چشم من در قیامت خواهی شد. در عاشورا وقتی وارد شریعه شدی، مبادا که آب بنوشی و برادرت حسین، تشنه باشد. ”

***************************************************

نام کتاب:فرهنگ عاشورا

نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی

معرفی کتاب:

این کتاب، تألیف حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی است و شامل اطلاعاتی مختصر و مستند و به ترتیب حروف الفباست. هدف از تدوین این فرهنگ نامه آن است که یک مجموعه یک جلدی، فشرده، در دسترس و کاربردی، حاوی لازم ترین دانستنی ها پیرامون موضوعاتی که به نهضت جاوید امام حسین علیه السلام مربوط می شود، ارائه شود.

نکته جالب درباره کتاب، آن است که برخلاف دیگر فرهنگ های موجود که معمولاً ابزار کار نویسندگان و پژوهش گران می باشند، این فرهنگ به راحتی می تواند از سوی یک خواننده عادی هم مورد استفاده قرار بگیرد

************************************

نام کتاب:قیام جاودانه

نویسنده:محمدرضا حکیمی

معرفی کتاب:

در این کتاب به یک معضل بنیادی مربوط به قیام عاشورا اشاره می کند و آن را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و آن این که شیعه بیشتر بر مصائب عاشورا گریست و کمتر در مسائل عاشورا اندیشید، شیعه، عاشورا را نگاه داشت؛ اما درست نشناساند. او از این جهت به شیعه آفرین می گوید که عاشورا را زنده نگه داشت و دریغ می خورد از این که چرا آن را نشناخت. نویسنده معتقد است که عاشورا هنوز هم چنان که باید و شاید، شناخته شده نیست.

****************************************

نام کتاب:حماسه حسینی

نویسنده:استاد مطهری رحمة الله علیه

معرفی کتاب:

«حماسه حسینی»، عنوان سه جلد کتاب از استاد مرتضی مطهری است که مشتمل بر سخنرانی ها و یادداشت های استاد است.

این مطالب یادداشت ها یا سخنرانی هایی است که در فاصله سال های 1347 تا 1356 بیان شده یا نوشته شده است. این کتاب تا کنون بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است. «حماسه حسینی»، تاریخ نگاری نیست؛ بلکه تحلیل تاریخ است و در آن به جنبه درس آموزی و الگوگیری از قیام امام حسین علیه السلام و لزوم پیراستن تحریفات از این واقعه عظیم، تأکید شده است.

از نظر استاد، بهترین واژه ای که بیان گر عمق نهضت حسینی است، کلمه حماسه است؛ نه نهضت یا قیام یا شورش؛ زیرا کلمه حماسه، به معنای شدت و صلابت و نیز به معنای شجاعت و حمیت است و چنان که در ادبیات فارسی و عربی، شعر و نثر حماسی داریم، حادثه و شخصیت حماسی نیز داریم. شخصیت حسین بن علی علیهماالسلام، صبغه حماسی دارد و با وجود چنین سرگذشتی، باید یک احساس حماسی داشته باشیم؛ نه یک احساس تراژدی، مصیبت، رثا و نفله شدن.

*********************************************

نام کتاب:از دیار حبیب

ناشر:سیدمهدی شجاعی

معرفی کتاب:

یکی از نویسندگانی که حضور پررنگی در عرصه ادبیات عاشورایی دارد، سیدمهدی شجاعی است. او به ویژه در کتاب «از دیار حبیب»، به شخصیت حبیب ابن مظاهر با نثری شاعرانه می پردازد و با بیانی احساسی، به مرثیه سرایی درباره هر کدام از شخصیت های حاضر در عرصه عاشورا می پردازد. این کتاب، روایتی ساده و صمیمی از چگونگی پیوستن حبیب ابن مظاهر به سپاه امام حسین علیه السلام و شرحی از شهادت اوست.

از دیار حبیب، روایت پایمردی پیرمردی عاشق در راه امامی صادق و رنج نامه ای از دل خسته و تنهای حبیب و بازگویی تنهایی های امام حسین علیه السلام است. این نوشتار، مقتلی جان سوز از حبیب حسین، حبیب ابن مظاهر است که پایمردی های این یار وفادار امام حسین علیه السلام را در دَه نگاه و روایت عاشقانه، به تصویر می کشد و حرف های قلب خسته و شرحه شرحه حبیب را در آیینه واژگان، شرح می دهد. «پدر، عشق و پسر» کتابی دیگر است که در آن سیدمهدی شجاعی نگاهی دیگر به کربلای حسین علیه السلام دارد؛ نگاهی مستند و نو و سرشار از واقعیت هایی که هرچه پیش می رود، عظمت اندوه حسین علیه السلام را بیشتر بازمی نمایاند. این نوشتار، نگاهی به قامت پرسوز سرو زندگانی امام حسین علیه السلام، حضرت علی اکبر علیه السلام است؛ نگاهی از پنجره یک چشم نجیب و پرراز؛ نگاهی از چشمان یک اسب؛ «سوار من، دلاور من، علی اکبر، از من فرود آمد و بال بر زمین گسترد؛ تا پاهای به پیشواز آمده پدر را ببوسد. امام نیز با همه عظمتش، بر زمین نزول کرد و دو دست به زیر بغل های پسر برد و او را ایستاند و در آغوش گرفت»

*************************************

نام کتاب:پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین علیه السلام

نویسنده:مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی

معرفی کتاب:

در این کتاب، با شیوه ای تحلیلی می کوشد علل و عوامل پیدایش حادثه عاشورا را در لابه لای گزارش ها و پژوهش های تاریخی، بررسی کند. از مهم ترین عناوین این نوشتار، می توان به بررسی اوضاع سیاسی و اقتصادی و بافت قومی نژاد عرب، تضادهای دو تیره بزرگ عدنانی و قحطانی قبل از اسلام تا سال ۶۱ هجری قمری و ادامه تنش های قومی پس از سال ۶۱، اثرات ظهور اسلام در جزیره العرب و خارج آن، رواج شبهات کلامی بر اثر نفوذ فرهنگ های فلسفی و کلامی و رقابت مراکز قدرت در پنج شهر مهم آن روز، یعنی مکه، مدینه، بصره، کوفه و دمشق اشاره کرد.

*************************************************

 نام کتاب:پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام

نویسنده:آیت الله صافی گلپایگانی

معرفی کتاب:

این اثر پژوهشی، توصیف و تحلیلی از شخصیت و قیام امام حسین علیه السلام است. آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، در آغاز به کتاب هایی که درباره قیام امام نوشته شده اند، اشاره کرده، می نویسد: «امروزه بیشتر از تحلیل حوادث و علل و نتایج آن سخن می رود؛ حال آن که درگذشته بیشتر به توصیف حوادث پرداخته می شد.

کتاب هایی که شامل تحلیل تاریخی حوادث کربلا می باشند، نسبت به کتاب هایی که متن حوادث را نگه داری کرده، بسیار اندکند. در عین حال اهمیت کتاب هایی که متن حوادث را نگه داشته اند در نزد ما محفوظ است».

*************************************************

نام کتاب: حماسه و عرفان

نویسنده:آیت الله جوادی آملی

معرفی کتاب:

تبیین جایگاه عرفان و حماسه، جهاد در راه خدا و هماهنگی و ارتباط اساسی این دو نسبت، از محورهای اثر حاضرند. به نظر مؤلف، جهاد حقیقی بدون عرفان ناب، نخواهد بود و عرفان خالص نیز بدون ایثار مال و جاه و نثار جان، حاصل نخواهد شد. هماهنگی آیین اسلام با فطرت و نکاتی درباره آیه میثاق (آیه ۱۷۲ سوره اعراف)، معنا و فضیلت حماسه و عرفان، ویژگی های عارفان، امام علی علیه السلام امیر عارفان و سرآمد حماسه سازان، امام حسین علیه السلام سید مظلومان و پیشاهنگ شهیدان، مراتب عرفان در کلمات امام حسین علیه السلام، خصایص کربلا، مظاهر عرفان در حادثه عاشورا و جلوه های حماسی عاشورا از موضوعات کتاب آیت الله جوادی آملی می باشند.

************************************************

نام کتاب:حسین بن علی علیهما السلام حماسه تاریخ

نویسنده:محمدجواد حجتی کرمانی

مطالب این اثر در سه بخش تنظیم شده اند؛ بخش نخست به تکوین شخصیت، ارگانیزم روحی، افکار، ایده ها، زندگی خصوصی و موقعیت اجتماعی امام حسین علیه السلام می پردازد. در بخش دوم، عوامل اساسی انحرافات جامعه اسلامی طی چند دوره، از مرگ پیامبر صلی الله علیه وآله تا زمامداری امام علی علیه السلام و از شهادت امام علی علیه السلام تا مرگ معاویه، بررسی می شوند. بخش سوم کتاب محمدجواد حجتی کرمانی، به تبیین استراتژی انقلاب امام حسین علیه السلام و تأثیرات و پیامدهای آن اختصاص دارد.

 

2 نظرات

  1. حبیب اولادی

    جای کتاب فاخر”مشق عشق روضه” و دیگر کتاب‌های آقای سید محسن برزنونی خالیه

    • سلام علیکم
      با تشکر .. پیشنهاد شما جهت اقدام لازم به مسئول مربوطه ارجاع داده شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *