کلمات کلیدی: آموزش, دایناکورد, آموزش دایناکورد, میکسر, سیستم صوت, تنظیم صوت,
آموزش دایناکورد _ قسمت اول تا پنجم
#1
                               [عکس: .jpg]
 
 میکسر دایناکورد 


       [عکس: 0.jpg]


 قسمت اول

جک های مادگی ورودی میکروفن

 فیشهای ورودی میکرفن که نام صحیح آن کانکتور است و کانکتورها انواع متنوعی از فیشهای میکرفن و باند و سایر کابلهای ارتباطی را در خود جای داده اند کمپانی بزرگ نئوتریک واقع در کشور سوئیس تولید کننده نامبر وان در این محصول بوده و گوی سبقت را از سایرین ربوده است البته تولیداتی که در بازار ایران به چشم میخورد اکثرا متعلق به کشور چین بوده و بدون رعایت قانون کپی رایت نام  نئوتریک سوئیس را جعل کرده و با شکل و شمایل بسته بندی حتی با هک شدن نام نئوتریک سوئیس محصولات چینی را وارد بازار میکنند اما تفاوت جدی در این موضوع در این است که اگر از کانکتورها و فیشهای کمپانی نئوتریک سوئیس که مبلغ حد اقل آن حدود سی و پنج هزار تومان تمام است استفاده کنید جک و مادگی دستگاه دایناکورد دقیقا با هم همخوانی داشته و بسیار دقیق بدون سفتی یا گشادی باهم ارتباط میگیرند فراموش نکنید که تمام تولیدات دارای استاندارد جهانی حتی تولیدات کمپانی دایناکورد که زیر مجموعه یکمپانی الکتروویس است فقط از جکهای مادگی نئوتریک اصل سوئیس در تولید دستگاه استفاده شده است حال رعایت این موضوع در حفظ و مصونیت دستگاهها در دریافت ولتاژ و آمپر و دوری از نویز و قیژقیژ و سایر موارد بسیار حائز اهمیت است اما برخی مشتریان با شنیدن مبالغ نئوتریک سوئیس به برندهای چینی اکتفا میکنند و دچار مشکلات کاربری بعدی میشوند دقت کنید که کاکنکتورهای ورودی میکرفن جریان ولتی برابر یک دهم ولت و سیصد میلی آمپر دارند و این نوع جریان ممکن است با عدم رعایت استانداردهای کابلی و ولتی تخلیه شده و به مقصد نرسد .

علاوه بر ولتاژ و آمپر ظریف میکرفنها هر میکرفن مشخصات فنی طبق اسپسی فیکیشن کمپانی تولید کننده خود دارد که برای هر مدل طراح اصلی تعیین اهم و امپدانس و  db  دسیبل و فرکانس و … میکند

از نظر مهندسی کانکتور ها و فیش ها در پشت خود سه پایه داشته که با شماره یک که باید به شیلد وصل شده و دو که باید به مغزی مثبت وصل شده و سه که باید به ارت یعنی بدنه دستگاه اتصال پیدا کند که روش صحیحتر اتصالی بین پایه یک و سه و جدا بودن پایه دو از سایر پایه هاست دقت کنید که مغزی اصلی متصل به پایه ی دو را سیگنال گرم و شیلد متصل به پایه یک +سه را سیگنال سرد مینامند

تعداد ده عدد جک مادگی کنون که به ترتیب از یک تا ده مخصوص ورود صدای میکروفن های متنوع و مختلف خواهد بود و می توان هر مدل میکروفن را از طریق این جک ها با دستگاه مرتبط ساخت. دقت فرمایید بهترین شکل اتصال کابل میکروفن به فیش لحیم کردن پایه های شماره ۲ به یکی از رشته های مغزی کابل و لحیم کردن پایه های ۱ و ۳ به شیلد و یکی از رشته های دیگر مغزی کابل خواهد بود. دقت فرمایید پایه ۱ و سه باهم اتصالی داشته باشند و پایه ۲ از پایه های ۱ و ۳ جدا باشد و در حالت غیراتصالی لحیم شوند. بهتر است از فیش های کنون نوتریک اصل سوئیس استفاده شود

دو کلید فشاری که در کنار هرکدام یک ال ای دی (LED) زرد رنگ است. سمت چپی مربوط به ورودی ۱ تا ۶ و سمت راستی مخصوص ورودی ۷ تا ۱۰ می باشد که فقط برای فعال سازی میکروفن های فانتوم پاور یا کاندنسور استفاده می شوند. این میکروفن ها با +۴۸ ولی جریان الکتریکی فعال میگردند که با زدن کلید فشاری هر ورودی پتانسیل لازم را خواهد داشت. در صورتی که این کلید برای میکروفن های حرفه ای یا ابتدایی که غیر فانتوم پاور هستند فعال گرددموجب سوختگی و آسیب به کپسول آنها پس از حدود ۲۰ دقیقه خواهد شد لذا در غیر از موارد مذکور باید کلید فشاری خاموش باشد و حرفه ای تر اینکه می توان از ورودی ۱ تا ۶ میکروفن های غیر فانتوم پاور و از ورودی ۷ تا ۱۰ میکروفن های فانتوم پاور استفاده نمود و کلید آنرا روشن نگه داشت.

جک های مادگی بنون (میخی) لاین جهت ورود صدا از تجهیزات مختلف صوتی مانند لپ تاپ، کامپیوتر، ویس رکوردر، دی وی دی پلیر، میکروفن بیسیم، آیوایکس اوت و سایر استفاده می گردد که جریان آنها بین یک و نیم تا حداکثر سه و نیم ولت باشد. اینسرتها جک هایی هستند که هم می توان به عنوان ورودی به آنها صدا داد و هم می توان به عنوان خروجی از آن ها استفاده کرد. فی المثل دو دستگاه میکسر دایناکورد هزار تری را در کنار هم گذاشته و به ورودی یکی از آنها میکروفن زده و از همان ورودی از طریق جک اینسرت خروجی گرفته و به میکسر دوم داده تا با میکروفن شماره ۱ هر رو پری نمره یک در دو دستگاه فعال گردد و موارد مشابه فراوانی که از این دست قابل تنظیم خواهد بود.

کادر آبی رنگ فیش های بنون (میخی) هستند که برخلاف فیش های لاین و اینسرت که صدای ورودی را بر روی هر دو موتور مستر دستگاه جاری میکنند، در این نوع هر جک به صورت لفت و رایت، به عبارت دیگر موتورهای چپ و راست دستگاه تاثیر گذاشته و می توان یک ورودی را با تفاوت ولوم کمتر یا بیشتر بر روی هر کدام از مستر ها تنظیم نموده و کاربری نمود که معمولا مربوط به تجهیزات دایناکوردی است که لازم است صدای ورودی آنها به صورت استریو وارد شده تا بتوان با تنظیم صحیح از آنها استفاده کرد. دقت کنید که این ورودی های به ترتیب از چپ اولی بر روی ورودی ۷ و ۸ ، دومی بر روی ورودی ۹ تا ۱۰ ، سومی بر روی ورودی ۱۱ تا ۱۲، چهارمی بر روی پری آمپ میکسر شماره ۱۳ تا ۱۴ پخش خواهد شد و با ولوم های کنترل این ورودی ها قابل تنظیم تیز و بم و میدرنج خواهد بود و حتی میتوان به آن افکت و تکرار داد. البته منظور از ۱۱ تا ۱۴ بر روی دستگاهی که تنها ۱۰ ورودی دارد این است که بالای هر پری آمپلی فایر عددی نوشته شده است که میتوان ورودی استریو را روی آن تنظیم نمود.

قسمت دوم



         [عکس: -1.jpg] 

         [عکس: 0.jpg]

جک های مادگی مشکی رنگ در کادر قهوه ای مخصوص نصب لامپ هایی است که پایه ورودی آن شبیه کنون نری است و از این طریق برق مصرفی ۱۲ ولت خود را تامین کرده و در تاریکی صفحه پنل روشن می شود.

چهار عدد جک آرسی آی در کارد قرمز هر کدام به ترتیب دو عدد سمت چپ و دو عدد سمت راست برای نصب کابل خروجی صدا از دستگاه های ثانوی مثل دی وی دی پلیر یا خروجی هدفون لپ تاپ و کامیوتر و امثالهم می باشد که صدا وارد این جک ها شده و از این طریق دو عدد سمت چپ صدا را به ورودی پری و ورودی دستگاه که بالای آن عدد سی دی یک و دو مکتوب است وارد می کند و دو عدد سمت راست صدای ورودی را وارد پری آمپ دستگاه که بالای ان عدد سه و چهار حک شده است می نماید. دقت کنید استفاده از جک های آرسی آی دایناکورد برای ورود صدا از بهترین کیفیت و دسیبل برخوردار است.

کادر نارنجی رنگ جک یو اس بی چند کاره می باشد.
اول اینکه شرکت سازنده از طریق این جک نرم افزار مخصوص دستگاه را با مشخصات آن در ستاب (Setup) دستگاه مذکور است را توسط کامپیوتر مرکزی از طریق نصب کابل و تنظیمات من دستگاه بر روی سی پی یو اصلی و یا به عبارتی اس سی اس دس دستگاه پروگرم کرده و آپلود،بارگذاری و نصب می کند. لذا ارتباط این جک در حالات غیر از این نیز مستقیما از طریق آی سی مرکزی دستگاه برقرار شده و در صورتی که کاربر مرتکب هر خطایی ناشی از اتصال یا نوسان برق و آمپر و امثالهم شود، سی پی یو دستگاه فورا از کار افتاده و آسیب بسیار جدی و غیر قابل تعمیر در کشور به آن می رسد که باید از طریق نمایندگی رسمی آکورد دستگاه را برای شرکت دایناکورد ارسال کرده و هزینه ترانزیت کالا در رفت و برگشت را داده تا دستگاه تعمیر گردد، که اینکار خطای پر هزینه ای خواهد بود. در صورتی که نرم افزار جدیدی برای پروگرم دستگاه با ستاپ جدید و منو جدید به بازار عرضه شود می توان از طریق این جک نرم افزار فعلی را پاک کرده و نرم افزار جدید را بر روی دستگاه نصب نمود.
دومین کاربرد این جک یو اس بی این است که می توان از طریق ستاب منو دستگاه تنظیمات این جک را فعال ساخته و از آن به عنوان جک ارتباطی رکورد و ضبط صدا یا دریافت صدا استفاده نمود که از نظر کیفیت به پای جک های رکورد آر سی آی در کادر قرمز نمیرسد و محتوای دسیبل آن بهتر خواهد بود هم چنین در صورت بروز اتصالی جک های آر سی آی آسیب کمتری به دستگاه زده و تنها پری آمپ را مورد تاثیر قرار میدهد و آی سی مرکزی در امان خواهد بود لذا قول مشهور غلطی که در بین عوام رایج است که مثلا استفاده از این جک برای رکورد صدا بهتر می باشد مطلب نادرستی بوده و شرکت دایناکورد این جک را مخصوص رکورد صدا در دوربین های فوق حرفه ای مانیتورینگ تصویر و صدا (به عنوان جمله معترضه می توان به دوربین های ماترکس با مدیریت آی تی و اینترنتی اشاره کرد و یا دستگا های ثانویه از این دسته) تعبیه نموده است و کاربران حرفه ای نیز به همین صورت برای استفاده مورد توصیه قرار می گیرند که جزییات این موضوع مجالی و مخاطبی نیست و فرصت دیگری را می طلبد.

کادر آبی رنگ بهترین و با کیفیت ترین جک از حیث دسیبل و کوالیتی صدای خروجی دسیبل بالا و کیفیت و تفکیک مناسب و سخت افزار امنی برای این موضوع می باشد.

کادر بنفش رنگ مخصوص جک های آر سی آی است صدای ورودی را از طریق ولوم دو ترک تو مستر کنترل کرده و به جای ورود صدا به پری آمپ و قابلیت تنظیم تکرار و زیر و بم و میدرنج بدون هیچ تغییری مستقیما وارد مسترها و دو موتور اصلی نموده و با قدرت و حتی بدون واسطه دو عدد ولوم کنترل اصلی قرمز مستر دستگاه فقط و فقط از طریق ولوم تو ترک مستر کم و زیاد کرده و پخش میکند. دقت کنید در این صورت باید صدای خروجی دستگاه ثانویه ای که از آن کابل رابط به این ولوم گرفته اید زیاد کرده و از زیاد کردن ولوم کنترل تو مستر بی بیش از گردش ولوم اضافه بر ساعت دوازده طبق عقربه ساعت خودداری کرد تا حرارت پاور موجب آسیب دستگاه نشود

کادر سبز رنگ مخصوص جک هدفون برای گوش دادن به صدای دستگاه بدون نیاز به باند در اتاق صوت و فضای متفاوت از محل پخش صدای زنده می باشد که در این صورت با ولوم فون که در ذیل آن قرار دارد صدای هدفون استریو یا مونو کنترل شده و کم و زیاد میشود و جک کناری آن مخصوص ضبط یا ارسال صدای افکت منهای صدای اصلی که صدای متن نام دارد خواهد بود و از طریق این جک تنها صدای تکرار دستگاه را به ساب یا رکوردر یا به پاور یا به باند اکتیو و یا برای ساخت صدای غیر زنده و نواخت آن به صورت آکورد و دستبرد زده شده استفاده می کنند و بر حسب سلایق کاربری متفاوت و بدیع می باشد. این جک از طریق دکمه زیر آن قابل روشن و خاموش شدن بوده و علاوه بر این میتوان صدا را به صورت استریو از دو افکتور اصلی در یک زمان واحد و غیر مونو در یافت کرد.

کادر طوسی رنگ دارای شش جک بنون مادگی است که قابلیت گرفتن صدای افکتور شماره یک دستگاه و شماره دو دستگاه را به صورت مونو مهیا ساخته و می توان از این طریق برای دستگاه های ثانوی که در مورد قبل اشاره شد استفاده نمود.

جک های ایوایکس یک و دو نیز به صورت مونو از ایوایکس ها برای دستگاه های ثانوی صدا گرفته و خروجی می دهد.

جک های مستر ای و بی نیز خروجی موتورهای دستگاه را برای دستگاه های ثانوی با ولوم مستر ای و بی اصلی قرمز رنگ سمت راست دستگاه مهیا ساخته و می توان از این طریق پاور آمپ یا هر وسیله دیگری را البته با شرط باز بودن ولوم مستر دستگاه فعال نمود

کادر قرمز سوخته رنگ خروجی بنون و کنونی است که از طریق مونو اوت دستگاه دستور گرفته و تنها مخصوص گرفتن خروجی با تنظیمات مونو اوت خواهد بود که برای ساب اکتیو و یا پاور و غیره استفاده میگردد. در قسمت آموزش پری آمپلی فایر مفصلا در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

کادر سبز رنگ مخصوص اتصال دستگاه با واسطه ولوم اصلی مستر برای خروجی پاور آمپ و رک و سایر موارد قدرتی و آمپی می باشد که بهترین خروجی برای ارتباط با پاور آمپ خواهد بود که در جک های کنون فیش نری زده شده و از قسمت مادگی مستر اوت و کنون کنون مادگی خروجی گرفته و پاورها را مدیریت میکند. به همین شکل قسمت اینپوت فیش های بنون مادگی مخصوص ورود صدا به دستگاه از خروجی لاین و آکس دستگاه هایی مثل پاور و یا میکسر و دیگر دستگاه های استاندارد خواهد بود.

 قسمت سوم

                                        [عکس: -3.jpg]

ولوم قرمز رنگ گین این ولوم کنترل جریان الکتریکی پری آمپ را کنترل نموده و با افزایش جریان سبب حساسیت بیشتر دستگاه به میدان مغناطیسی میکروفن می گردد. اگر بخواهیم به صورت حرفه ای در این مورد مفصل سخن برانیم به صفحات فراوان و مخاطب حرفه ای نیاز خواهد بود تا بتوان مفاهیم این مصداق را انتقال داد لذا اختصارا که همه بتوانند از آن استفاده کنند باید گفت بهترین چینش حداقلی در این ولوم این است که طبق عقربه ساعت جهت ولوم بر روی ساعت ۱۱ قرار گرفته و در حالت حداکثری استاندارد جهت ولوم بر روی ساعت ۱۲ و در صورتی که میکروفن از کیفیت پایینی برخوردار باشد جهت ولوم بین ساعت ۱ تا ۳ قرار میگیرد. دقت فرمایید که به میزان ازدیاد حساسیت صدای شما در گام های بالا در حالت ووکال (سخنرانی و مداحی و خوانندگی) ممکن است دیستورت و دارای اعوجاج و خشونت بیش از حد فرکانسی شود. فی المثل اگر ولوم گین بیش از حد معمول باز شود حروفی مثل سین شمابه شین شنیده می شود و حروفی مثل ب بیش از حد کوبنده شده و مثل ک شنیده می گردد و آرام آرام با گذشت مدتی پری آمپ دستگاه شما آسیب دیده و صدای نویزی به خود گرفته و ممکن است پس از مدتی دچار افکت صدا و سوختگی و عدم فعالیت گردد. بهترین چینش برای ولوم های گین بر اساس رعایت بار ورودی بر روی پری آمپ دستگاه با استفاده از گوش انسان می باشد، چراکه گوش انسان دارای توانایی عجیبی در تشخیص فرکانس های نامناسب صدا دارد که چنین دستگاه قدرتمندی در هیچ جای دیگر قابل دسترس نخواهد بود و می توان صدا را به خوبی احساس نمود. ضمنا باید گفت میزان کم یا زیاد بودن ولوم گین با نوع میکروفن متنوع و متفاوت است اما بهترین کنترل قرار دادن ولوم بین ساعت ۱۱ تا ۱۲ خواهد بود. (دقت فرمایید که منظور از ساعت، گردش نشانگر سفید ولوم طبق عقربه های ساعت برای تنظیم بهتر است)

کلید لوکات در زیر ولوم گین وظیفه کنترل کردن فرکانس های نامناسب در هنگام برداشت صدا از طریق میکروفن های 

                                                                                       [عکس: -4.jpg]

فانتوم پاور و حتی غیر فانتوم پاور را که ممکن است پری آمپ دستگاه صدمه وارد کند بر عهده دارد و بیشتر در حالت فعال بودن میکروفن های صدابرداری از آن استفاده می شود اما فعال بودن این کلید هیچ ضرری برای صدا در حالا مختلف نخواهد داشت. البته باید گفت که هنگامی که فرکانس های بم و باس یا قدرت که محدوده آنها در حدود ۸۰ هرتز می باشد برای فعالیت بیشتر ساب های اکتیو یا پسیو مورد استفاده قرار می گیرد، کاربر باید این کلید را فعال ساخته تا هنگامی که فرکانس آسیب زننده وارد دستگاه شد فورا کات شده و از سوختگی پری آمپ جلوگیری شود.

کلید فشاری فیلتر ویس مثل نامی که به همراه دارد اگر فعال شود فرکانس هایی که کوالیتی و تفکیک و شفافیت صدا را بر عهده دارد با نظم و چینش بهتری از فرکانس های نامناسب جدا کرده و وارد پری آمپ می کند که در نهایت سبب خلوص بیشتر صدا شده و هیاهو و اعوجاج صدا را اصلاح می کند. با یک مثال مطلبی را به عرض دوستان برسانم که اگر ده کیلوگرم ساچمه فلزی در داخل یک ظرف باشد و شما تمامی آن ساچمه ها را برای جداسازی بزرگ و کوچک از هم در این سرند بریزید و مایل باشید فقط از ساچمه های کوچک استفاده کنید خواهید دید که ساچمه های بزرگ در داخل سرند مانده و ساچمه های کوچک بیرون ریخته میشوند و درصدی از موجودی شما عملا کسر خواهد شد. این مثال را زدیم که کاربران عزیز بدانند در هنگام فعال بودن کلید فیلتر ویس در عین اینکه کیفیت و کوالیتی صدا بالا می رود از حجم آن کسر خواهد شد و کاربر برای جبران این حجم صدا لازم است ولوم های تیز و بم و میدرنج را همراه با ولوم کشویی (فیدر) صدا زیادتر باز کرده تا در عین شفافیت از حجم صدا نیز برخوردار گردد. (دقت کنید که کلید های فشاری لوکات و فیلتر ویس در صورتی که در معرض گرد و غبار قرار بگیرند موجب قطع و وصل صدا و ایجاد اختلال در کیفیت خواهند شد لذا از رسیدن گرد و غبار و رطوبت به دستگاه جلوکیری باید کرد)

ولوم — هایی— که کنترل تیز یا تریبل صدا را برعهده دارند فرکانس های بالای ۵۰ هرتز که زیبایی صدا را افزایش می دهند را کم یا زیاد نموده و با ازدیاد این ولوم صدایی شفاف تر و زنده تر به گوش خواهد رسید. دقت فرمایید که افزایش تریبل صدا احتمال صوت کشیدن یا در اصطلاح فیدبک صدا را بالا می برد پس باید بسیار دقیق تنظیم شده تا در حین تیزی صدا فیدبکی بوجود نیامده و مشکلی ایجاد نشود. نحوه تنظیم ولوم تریبل یا همان ولوم های — به این شکل است که ابتدا باید ولوم اصلی کشویی پایین پری آمپ را باز نموده و پس از تنظیم بم و میدرنج و گین آرام آرام ولوم تیز را باز کرده و هرجا که فیدبک یا صوت ایجاد شد به مقدار یک یا چند میلی متر ولوم را کم کرده تا رفع صوت و فیدبک شده و به حد نرمال درست یافت. مطلبی که لازم است ذکر شود این است که هنگامی که فرکانس های بالای ۵۰ هرتز وارد دستگاه شود سرعت انتقال جریان الکتریکی از میکروفن تا باند بسیار بالا رفته و موجب می گردد صدای میکروفن وارد دستگاه شده و از باند خارج شود و دوباره وارد دستگاه شده و این کار با سرعت بسیار بالایی تکرار شود که گوش انسان به صورت صوت و فیدبک شنیده میشود و احساس ناخوشایندی بوجود می آورد. این اتفاق موجب آسیب دیدن مجموعه سخت افزار صوتی شما خواهد شد و از نشانه های کاربران حرفه ای این است که در جلسات زنده صدابرداری آنها، چیزی به عنوان فیدبک شنیده نمی شود. گاهی نیز قرار دادن میکروفن در نقطه فرکانسی کانونی روبه روی باند موجب این اتفاق می شود که توصیه میشود همیشه جهت میکروفن به شکلی تنظیم گردد که دقیقا رو به روی نقطه کانونی فعالیت فرکانسی باند ها و بلندگو ها قرار نگیرد.

ولوم مشکی رنگ مید که مخصوص تنظیم میدرنج و پرتاب یا به اصطلاح رایج نامتعارف بوق صدا می باشد وظیفه تنظیم پرتاب صدا را به عهده دارد، با این تفاوت که این ولوم تنها در جایی فعال میشود که شما کلید فانتوم پاور را فعال نموده و از میکروفون های +۴۸ ولت فانتوم پاور استفاده نمائید.

ولوم مید طوسی رنگ نیزهمین وظیفه یعنی تنظیمات میدرنج یا پرتاب صدا را به عهده دارد اما چه در فانتوم پاور و چه در غیر فانتوم پاور فعال و موثر خواهد بود. دقت کنید هرچه میدرنج صدا بالاتر برود پرتاب صدا بیشتر خواهد بود. فی المثل سالنی را تصور کنید که در آن با قرار دادن سیستم صوتی در حال پخش موزیک یا ووکال هستند، هر چه میدرنج صدا بالاتر باشد، از بیرون سالن نیز صدا شنیده میشود و هرچه میدرنج کمتر باشد در عین بالا بودن حجم صدا در داخل سالن از بیرون سالن شنیده نخواهد شد. این عمل کاملا مرتبط با تنظیمات میدرنج دستگاه می باشد. بهترین چینش ولوم میدرنج تنظیم روی ساعت ۱۲ طبق عقربه های ساعت است که معمولا حداقل مورد نیاز خواهد بود. اگر کاربر بخواهد در فضای غیر مسقف و در یک مساحت بسیار بزرگ از سیستم صوتی استفاده کند باید به جای زیاد کردن ولوم های مستر و اضافه کردن جریان، با زیاد کردن ولوم میدرنج همراه با زیاد کردن تریبل و باس قدرت صدا را بالا برده و از فشار آوردن بر روی دستگاه و باند ها جلوگیری کند تا هم صدای زیبایی ارائه شود و هم از حجم بالایی بدون آسیب به سیستم برخوردار شود. فی المثل گاهی که کاربران باند کروز ۱۵اینچ دایناکورد را با دستگاه پاور میکسر دایناکورد همراه کرده اند حتی اگر تریبل و باس باز باشد تا زمانی که ولوم میدرنج را به اندازه کافی باز نکرده باشند بم و تیز نیز درست شنیده نمیشود. این فرکانس های میدرنج هستند که قوت و پرتاب صدا را افزایش داده تا گوش انسان بتواند به راحتی از آن استفاده کند. البته هیچ کدام از ولوم های کنترل را نباید به صورت غیر متعارف و بیش از حجم مورد نیاز باز نمود چون صدای خروجی دیستورت شده و با اعوجاج شنیده خواهد شد.

ولوم طوسی رنگ لو که همان بم یا باس یا به اصطلاح قدرت صدای خروجی است کوب صدا و قدرت صدا را افزایش داده و در فضای کوچک کمتر و در فضای متوسط حدود ساعت ۱۲ و در فضای بزرگ و غیر مسقف تا حداکثر ممکن باز شود. مثلا در فضای بزرگ ولوم باس را بر روی ساعت سه قرار دهید تا قدرت بیشتری در ضخامت صدا و پهنه صدا دریافت شود. البته نوع میکروفن و کلاس و رتبه ی آن از نظر فنی در میزان کیفیت صدا بسیار موثر خواهد بود. اگر میکروفن بسیار حرفه ای و کاملا با دستگاه مچ باشد می توان ولوم ولوم تریبل و باس و میرنج را بدون اینکه دیستورت گردد تا آخر باز نموده و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد لذا همیشه از میکروفن هایی استفاده کنید که امکان بیشتری برای باز نمودن ولوم های تریبل و باس و میدرنج را فراهم می آورند.


 قسمت چهارم

                                [عکس: -3.jpg]

ولوم های ایکس یک و دو که سبز رنگ هستند که به ترتیب وظیفه کنترل برداشت تکراریا همان اف ایکس از دو فاکتور اصلی دستگاه را بر عهده دارند که هر مقدار ولوم یک باز باشد دامنه تکرار از افکتور شماره یک دستگاه بر روی ورودی مربوطه بیشتر شده و هر مقدار اف ایکس دو بیشتر باشد دامنه ورودی افکتور شماره دو بر روی پری مربوطه بیشتر خواهد شد. استاندارد لازم برای تنظیم ولوم در این حال حداقل برای سخنرانی یا مرثیه خوانی و تیذر های تبلیغاتی و یا حتی موزیسین های حرفه ای استفاده می گردد. تنظیم این ولوم در ساعات ۱۰ و ۱۱ طبق عقربه های ساعت می باشد

                                                                                                  [عکس: -6.jpg]


و حد وسط و نرمال که بر اساس سلیقه ی صدابردار یا کاربر استفاده می شود بر روی ساعت ۱۲ و حداکثر تنظیم شده و حداکثر تنظیم که مخصوص شورخوانی و کوبش تکرار در حالت موزیک است بر روی ساعت ۱ تا ۲ خواهد بود. دقت کنید که افکت و تکرار صدا مثل خود صدا سه حالت دارد. فرض کنید افکتور دستگاه را خاموش کرده و فقط در حال تنظیم صدا هستید، در این حالت تکراری شنیده نمی شود.پس از روشن کردن افکتور ها هرچه آرام آرام ولوم افکت را زیاد کنید دامنه بیشتری از تکرار بوجود می آید که خود سه حالت دارد:
حالت اول دامنه تکرار کمتر از صدای خود خواننده است که این حدود تنظیم ولوم در ساعت ۱۰ تا ۱۱ خواهد بود
حالت دوم دامنه تکرار و نوع افکت با قوت برابر با قوت صدای اصلی به گوش می رسد. در این حالت صدای تکرار برابر با صدای خواننده است.
حالت سوم صدای تکرار بیش از بالانس صدای خواننده بوده و این مربوط به تنظیم ولوم طی عقربه ساعت بر روی ۱ یا ۲ خواهد بود که سبب کوبندگی تکرار برای گفتن ذکر های شور خوانی و حالات بخصوص موزیکال خواهد بود. دقت کنید که ولوم های اف ایکس از ساعت۲ بیشتر نشوند چون پیک ایجاد کرده و در عین اینکه سبب دیستورت شدن صدای افکتور می گردد ممکن است موجب سوختگی افکتور های اصلی یا سوختگی قسمتی از پری آمپ نیز گردد که در این صورت چراغ پیک نه به صورت کم رنگ که بی اهمیت است بلکه به صورت پر رنگ و مداوم روشن شده و نشان می دهد که فشار زیادی بر پری و افکتور دستگاه ایجاد شده است؛ در این حال اگر مایل نبودید ولوم اف ایکس را کم کنید حتما با کم کردن میلی متری و دقت آمیز گین مربوط به آن پری آمپ، از روشن ماندن چراغ پیک پری آمپ جلوگیری کنید تا آسیبی ایجاد نشود وگرنه احتمالا آسیب بسیار جدی خواهد بود.
 
ولوم های زرد رنگ آیوایکس که به صورت صحیح آکس خوانده می شوند هنگامی استفاده می شوند که شما بخواهید از کانال های خروجی آکس دستگاه برای هر کاری مثل فعال کردن ساب اکتیو یا باند مونیتورینگ اکتیو یا باند اکتیو دایناکورد یا هر دستگاه ثانوی دیگری استفاده کنید و در عین حال لازم باشد همزمان با فعال بودن اسپیکر ها و باند های اصلی در عین فعالیت از صدای کمتر و یا بیشتر از بالانس صدای باند ها و یا از افکت کمتر و بیشتر و حتی معادل تکرار بوجود آمده در باند های اصلی استفاده شود. خروجی آکس در دستگاه این امکان را فراهم میکند که شما بدون نیاز به کم کردن ولوم کنترل اف ایکس فی المثل دو یا چهار باند اکتیو مقابل آرتیست، نوازنده، خواننده یا مداح جلسه چیده و صدا و افکت آن را از بالانس صدا و افکت باند های دور سالن بیشتر یا کمتر کنید و یا فی المثل در فضای اصلی صدایی بدون تکرار گرفته و به صورت مجازی صدایی به رکورد بدهید که از تکرار زیادتر یا کمتر از فضای اصلی برخوردار باشد و یا میکروفن های فانتوم پاور خود را با رعایت فعال بودن کلید و مناسبات آن بر روی یکی از پری آمپ های ورودی ست کرده و صدای آن را با بسته بودن تمام آکس های پری آمپ های دیگر از طریق باز کردن این آکس به نحوی تنظیم نموده که اگر خروجی صدای میکروفن فانتوم پاور مربوطه را از خروجی آکس برای رکوردر مهیا کرد بتوان با زیاد کردن تکرار در آکس افکتور و زیاد کردن ولوم های آکس یک و دو بیش از بالانس ولوم های صدا و اف ایکس در سایر پری آمپ ها تکرار بیشتری از صدای موجود در فضای زنده ضبط و رکورد کرد. دقت کنید کانال های آکس و مونو اوت مثل اعداد ریاضی معادلاتی را فراهم می آورند که برای شما قابل تصور نیست و این از عجایب طراحی میکسر دایناکورد است که اجازه می دهد در یک زمان و یک مکان چند مدل تکرار و عدم تکرار و تریبل و باس و میدرنج را پخش نموده و کاملا متضاد آن ضبط نمود. فراموش نکنید کاربری می تواند از این خطوط درست استفاده کند که سالهاست با سیستم های صوتی سر و کار داشته و یا دوره آن را به صورت صحیح دیده باشد. حتی همین حالا که به عنوان خواننده این سطور را مینگرید ممکن است به خاطر عدم تفهیم مطالب فوقف راقم را متهم به خطا در بیان محتوا نموده و از قابلیت های پری آمپلی فایر دایناکورد و یا به عبارت بهتر میکسر دایناکورد غافل شوید.

ولوم های مونو اوت نیز مثل کانال های اکس قابل تنظیم برای هرنوع فعالیتی خواهند بود و وجه تفاوت در این است که فی المثل خطوط اصلی باند های سالن را فعال کرده و خطوط آکس باند های مونیتورینگ را فعال کرده و خطوط مونو اوت به طور همزمان با نوعی تکرار ولوم کاملا متفاوت بستر رکورد را فراهم آورد. یک مثال دیگر می زنم تا دوستان عزیزم متوجه ارزش های این کانال ها در دستگاه دایناکورد شوند و بیش از این صلاح نمیبینم در این سطور مواردی از کارایی را نام ببرم. با دقت بسیار مطالعه کنید: فکر کنید در یک جلسه میکروفن های غیر فانتوم پاور را از ۱ تا ۶ در جک های پری آمپ نصب کرده و پی از تنظیم و گرفتن صدا تمام ولوم های پری ۱ تا۶ که مربوط به اف ایکس ۲ هستند را میبندم و افکتور یک را با ۴۸۰ میلی ثانیه فاصله تکرار تنظیم کرده و روی بایت پنجاه یا همان استریو دی لی (پینگ پنگی) میگذارم، در این حالت شش میکروفن من که از پری ۱ تا ۶ فعال است می تواند با افکت پینگ پنگی فعال باشد، میکروفن ۱ با ولوم اف ایکس یک روی ساعت ۱۰ در دست یک فرد در حال خوانندگی با کمی تکرار و میکروفن دو نیز مشابه آن ولی میکروفن ۳ و ۴ با ولوم اف ایکس یک در حالت ساعت ۱۲ بالانس تکرار و صدا در دست کسی که در حال خواندن شور با حداکثری گام صداست و میکروفن ۵ با ولوم بسته در حالت بدون تکرار برای برداشت صدای جمعیت و قابل استفاده از میکروفن های یقه ای غیر فانتوم پاور و میکروفن شش با ولوم تکرار اف ایکس یک در حالت ساعت دو در دست کسی که مشغول خواندن ذکر است با حداکثر بالانس تکرار با قرار دادن میکروفن های فانتوم پاور مخصوص صدابرداری جمعیت که مشغول فی المثل سینه زنی هستند و با باز گذاشتن ولوم اف ایکس دو بر روی ساعت دو و بستن ولوم اف ایکس یک در کانال ۷ تا ۱۰ و باز کردن ولوم های آکس یا مونو اوت در ساعت ۲ و بیش از بالانس صدای کانال های ۱ تا ۶ و تنظیم افکتور شماره ۲ بر روی استریو مونو یا همان عدد ۶۰ می توان با این مدل تنظیم صدای خروجی جک های مخصوص رکورد آر سی آی را به یک رکوردر حرفه ای داده و صدای جمعیت را بدون تکرار و همزمان سه نوع دامنه مختلف را از ذاکر و از مداح و از نوع ضرب سینه زنی و یا کوب موزیکال در کاربری موزیسین های در آن واحد برداشت کرده و همزمان رکورد دوم را از خروجی آکس گرفته و به صورت استریو صدای سینه زنی یا ضرب موزیکال را با یک نوع افکت دیگر برداشت کرده (صدای محل پخش برای ضرب سینه زنی بدون تکرار و صدای ضبط سینه زنی از خروجی آکس بانهایت تکرار و در عین حال با یک مدل دیگر از تکرار) انجام خواهد شد.ببینید که در همین زمان رکورد سومی را برای برداشت صدا از دو افکتور از طریق خطوط و کانال های مونو اوت ارتباط داده و افکت دوال یا دوگانه ای را به صورت سوم با باز گذاشتن آکس و مونو اوت و اف ایکس های یک و دو در یک پری و خط متفاوت مونو اوت رکورد یا حتی پخش کرد مثل معادلات ریاضی و فنی این کانال ها در هم ضرب می شوند و نتیجه خارق العاده خواهد بود. امیدوارم تفهیم این مطلب بسیار ساده برای شما بی فرجام نباشد. به هر حال آکس و مونو اوت و اف ایکس از بهترین تلفیق های پری آمپ در دستگاه دایناکورد آلمان است که به عرض دوستان رسید

ولوم پن که وظیفه بالانس کردن صدای هر پری امپ را بر روی دو موتور لفت و رایت یعنی چپ و راست به عهده دارد باید در حالت معمول کاربری همیشه بر روی ساعت ۱۲ به سمت بالا باشد تا صدا بر روی موتور های چپ و راست یکسان در باند های چینش محل پخش شود. دوستان عزیز ببینید چقدر می توان دقیق و حرفه ای بود. کارایی این ولوم تا به حال در داخل کشور از کسی دیده نشده ، به این شکل که تصور کنید در داخل یک سالن باند های موتور چپ را جلو قرار داده و باند های موتور راست را در انتهای سالن قرار دهیم که یک مجلس عزاداری یا یک جشن بزرگ برقرار است. فی المثل یک ساعت برنامه ما ادامه خواهد داشت در ۲۰دقیقه اول تمام ولوم های پن روی حالت بالانس قرار گرفته و همه تکرار و صدا را می شنوند اما در ۲۰ دقیقه دوم مستمعینی که در انتهای سالن قرار دارند به هر دلیلی (پیری یا عدم هیجان) به اندازه مستمیعنی که در جلوی سن و جلسه نشسته و انتظار هیاهوی بیشتری را دارند هم صدا را بشنوند و هم تکرار صدا را، ولی کسانی که در انتهای سالن هستند تنها تکرار صدا را خواهند شنید و دیگر حجم صدا آنان را آزار نخواهد داد. اما از انجا که سرعت بالای صوت باعث می شود اصل صدا از جلوی سالن به گوش برسد نخواهند فهمید که دقایی صدا کات شده و تکرار پخش می گردد و پس از پایان ۴۰ دقیقه می توان دوباره صدا را فعال کرده یا بالانس را بر روی انتهای سالن داد یعنی ولوم پن را تا انتها به راست چرخانده و صدا را از جلوی سالن کات کرده تا مستمعین جلو به نوعی گوششان استراحت کنند و باز این باعث می شود که مستمعین جلو صدا را از انتهای سالن شنیده و تکرار را از جلو می شنوند.

کلید موت این کارایی را دارد که میکروفن های متعدد چیده و پس از تنظیم از هر کدام که لازم نیست با روشن کردن کلید موت مربوطه استفاده نکرده و در عین حال از ورود صدا از محل غیر مورد نظر جلوگیری کرد. فی المثل در یک جلسه سه برنامه ی صدابرداری خواهیم داشت. در برنامه اول یک سخنران و در برنامه دوم چهار نفر برای سرود یا تواشیح و در برنام سوم ده نفر برای اجرای کنسرت بر روی سن خواهند رفت. در ابتدای جلسه ده میکروفن در نقطه ی سن چیده و تنظیم خواهیم نمود. وقتی جلسه آغاز می گردد به جز کلید مربوط به سخنران جلسه بقیه به حالت موت قرار دارد و در عین فعال بودن ساکت و کات خواهد بود و در هنگام تواشیح چهار میکروفن دیگر فعال و بقیه ساکت است و در حال کنسرت تمامی ده میکروفن فعال و مشغول به کار خواهد بود. این نحوه صحیح استفاده از کلید موت است لذا برای سلامت دستگاه از روشن گذاشتن ورودی هایی که در آن میکروفنی نصب نشده خودداری کنید.

قسمت پنجم

        [عکس: -7.jpg]

کادر آبی رنگ مربوطه به چراغ های چک کردن فشار بر روی دو عدد پاور آمپ دستگاه می باشد که در بالای آن سمت راست نوشته شده است “رایت” که همان موتور سمت راست است و سمت چپ (لفت) که همان موتور سمت چپ است و این به این معنی خواهد بود که چراغ های ال ای دی رنگی سمت راست و چپ حداقل و حداکثر جریان الکتریکی را که به صورت بار الکتریکی در مدار آمپ اصلی دستگاه جریان دارد را نشان خواهد داد. این دو نشانگر در حالت معمول باید به شکلی روشن گشته که حداکثر قدرت از چراغ های سبز رنگ گذشته و چراغ های زرد رنگ به صورت چشمک زن روشن و خاموش شده و چراغ های قرمز به هیچ عنوان نباید حتی در حالت چشمک زن قرار بگیرد. دقت کنید که اگر چراغ های قرمز روشن بماند و جریان دستگاه در محدوده قرمز باشد نشانگر خروج دستگاه از محدوده استاندارد و اهم و امپدانس چهار اهم و بار اضافی و ورود به محدوده خطر یعنی ریسک بالای اهم کمتر از چهار خواهد بود. دوباره باید گفت چراغ های سبز رنگ بهترین نوع جریان و مناسب ترین حالت برای سلامت دستگاه و باند است و چراغ های زرد محدوده حداکثر چهار اهم و چراغ های قرمز محدوده کمتر از چهار اهم است که موجب سوختگی پاور آمپ دستگاه خواهد شد.

یک مطلب مهم :توجه کنید که اگر ولوم های مستر اصلی دستگاه پاور میکسر دایناکورد در کمترین حد ممکن باشد و در مقابل ولوم های صدا در حالت حداکثر باشد چراغ های نشانگر با حد کمتری روشن شده و حاکی از مناسب ترین کاربری و تنظیم خواهد بود و اگر چراغ ها در بیشترین حد روشن گردد و در محدوده زرد رنگ باشد ممکن است دستگاه ده یا بیست دقیقه فعالیت داغ شده و آسیب ببیند. اگر با ولوم کم و حداقل صدا چراغ قرمز روشن بود به معنی اتصال کوتاه در کابل های باند خواهد بود و در این صورت باید سیستم خاموش شده و رفع اتصالی گشته و سپس فعال گردد.

کادر قرمز رنگ مربوط به پی اف ال است. این کلید ها که با علامت اختصاری پی اف ال شناخته می شوند مخفف جمله پری فید لیستن (PFL means Pre-Fade Listen) هستند و معادلی که می توان در زبان فارسی برای آن در نظر گرفت به این شکل است که کاربر از طریق این تکنولوژی علاوه بر کنترل بار الکتریکی موجود بر دستگاه می تواند فرکانس های نا محسوس و نا مناسب که دور از محدوده گوش انسان است را تشخیص داده و کنترل نماید. این فرکانس ها که به صورت نامحسوس شنیده نمی شود اما آسیب میزند را از طریق چراغ های بالای دو ولوم مستر اصلی دستگاه چک کرده و کنترل کند و یا به عبارتی محو سازد و بدین شکل است که برای استفاده از پی اف ال باید تمام چراغ های پی اف ال دستگاه خاموش باشد و ابتدا پی اف ال یکی از پری آمپ های غفال را روشن کرده و به دو ردیف چراغ های نشانگر توجه کرد. وقتی تمام پی اف ال روشن باشد، دو ردیف فقط به ترتیب مخصوص نشان دادن بار الکتریکی موتور چپ و راست خواهد بود اما وقتی یکی یا تعدادی از پی اف ال ها روشن باشد، چراغ های ردیف راست فقط فعالیت جریان پاور راست و پاور چپ را نشن داده و چراغ های ردیف چپ در حالتی قرار می گیرد که تبدیل به نشانگر مخصوص پری آمپ هایی می گردد که کلید پی اف ال آن روشن است. فی المثل وقتی دستگاه شما روشن و در حال فعالیت باشد و شما کلید پی اف ال ورودی یک یا همان پری آمپ یک را روشن کنید حد فرکانس های ورودی و بار الکتریکی در پری آمپ شماره یک بر روی نشانگر سمت چپ که در ذیل آن پی اف ال نوشته شده است نشان داده خواهد شد که اگر در محدوده چراغ های سبز رنگ باشد یعنی مناسب است و اگر به زرد برسد یعنی در حداکثر قرار دارد و باید بار را کم کرد و اگر در محدوده قرمز باشد باید فورا ولوم ها را کم کرده تا به محدوده سبز رنگ برسد و از آسیب جلوگیری کرده تا دستگاه از فرکانس های نا مناسب در امان باشد. دقت کنید که تمام پی اف ال های مخصوص ردیف خود و نشانگر فرکانس مناسب یا نا مناسب ردیف خود است. مثلا پی اف ال ردیف افکتور ها فشار فرکانسی هر کدام از افکتور ها و پی اف ال بالای ولوم مستر ها نشان دهنده بار فرکانسی جدا از بار الکتریکی موجود در دو پاور آمپ اصلی می باشد. پس در این صورت روشن گذاشتن تمام پی اف ال ها برای چک کردن یکباره تمام فرکانس های نا مناسب در دستگاه کار ناصحیح و غلطی خواهد بود که بعضی از کاربران بی اطلاع مرتکب می شوند.

در گروهی از دستگاه ها با روشن کردن کلید و سرویس پی اف ال دستگاه خروجی مونیترینگ به صورت موقت غیر فعال شده تا پس از چک کردن فرکانس و خاموش کردن کلید دوباره فعال گردد و این موضوع در طراحی کمپانی های مختلف متفاوت است.
پاسخ


پرش به انجمن: