کلمات کلیدی: آموزش, دایناکورد, صوت, میکسر, سیستم صوت,
آموزش دایناکورد _ قسمت پنجم تا دهم
#1
آموزش دایناکورد - قسمت ششم
 
 
                       [عکس: -8.jpg]
 
ولوم های اصلی کم و زیاد کرد صدا- فیدر ها

ولوم های کشویی طوسی رنگ که در ذیل هر پری آمپلی فایر دایناکورد (ورودی های دستگاه) قرار دارد وظیفه کم و زیاد کردن صدا را به عهده دارد. دقت کنید هر چه این ولوم ها بیشتر باز باشد گیرایی و میدان مغناطیسی میکروفن ها دامنه بهتری خواهد داشت. و می توان صدا را با گیرایی بهتری برداشت کرد و این باغث می شود چراغ سبز رنگ بالای فیدر آمپلی فایر دایناکورد یعنی همان ولوم صدا، پر رنگ تر و با سیگنال بهتری روشن شده و صدا بهتر برداشت می گردد. در این صورت بهتر است ولوم های مستر اصلی را کمتر باز نموده و به جای آن از باز کردن ولوم فیدر حتی تا حداکثر محدوده ممکن که از صوت کشیدن و فیدبک جلوگیری شود خودداری نکنید و تا جایی که ممکن است ولوم کشویی صدا را باز بگذارید، حتی تا حداکثر منهای یک سانتی متر دامنه گردش ولوم که به صورت عمودی باز و بسته می شود، برای اینکه باز بودن بیش از حد ولوم صدا ممکن است مقداری اعوجاج ایجاد کند محدوده مناسب را نسبت به فضای پخش صدا تنظیم نمایید و به خاطر داشته باشید که خروجی های مخصوص رکورد صدا که با جک استریوی آرسی آی در بالای دستگاه فعال هستند با توجه به باز یا بسته بودن کمتر و بیشتر این ولوم ها برداشت قوی تر و ضعیف تر خواهند داشت.

چراغ ال ای دی نشانگر قرمز رنگ در بالای هر فیدر نشان دهنده ی فرکانس و ورود نامناسب صدا در پری آمپ ها هستند که با کم کردن ولوم گین یا تریبل و یا بم و یا حتی میدرنج و در نهایت کم کردن فیدر کشویی طوسی رنگ به خاموشی گرویده و به حد مطلوب فرکانس یعنی پر رنگ بودن چراغ سبز خواهند رسید. دقت کنید که برای یافتن فرکانس های مضر باید دانه به دانه هر کدام از ولوم های مذکور را چک کرده تا فهمید کدام یک در حالت حداکثری نامناسب قرار دارند و پس از کسر آن و کنترل فرکانس به حد مطلوب و خاموش شدن چراغ قرمز پیک خواهد رسید و حتی ممکن است پیک مربوط به باز بودن بیش از حد ولوم اف ایکس یک یا دو یا هر دو باشد که کاربر موظف به تنظیم دقیق و مناسب آن برای سلامت سخت افزار دستگاه خواهد بود.

آموزش دایناکورد-قسمت هفتم

 
                         [عکس: -9.jpg]
 
اکولایزر دستگاه دایناکورد که وظیفه اصلی آن تنظیم فرکانس مناسب باند ها نسبت به فضا های مختلف است در حالت خاموش بودن کلید فشاری بالای آن از طریق تنظیمات اتوماتیک دستگاه در حالت صفر دسیبل قرار خواهد داشت و هنگامی که کلید فشاری در حالت آن (ON) یا روشن قرار گرفته باشد بر اساس چینشی که کاربران انجام داده اند تنظیم فرکانس انجام خواهد گرفت.

اکولایزرها به دو دسته اصلی یعنی گرافیکی که مشابه ای افکتور است و به صورت انالوگ و دستی تنظیم می شوند و به صورت دوم دیجیتال که به جای فیدر های آنالوگ و دستی از حافظه دارای رم و چراغ های نشانگر ال ای دی یا سگمنک ال سی دی استفاده شده باشد که در این دستگاه دایناکورد به صورت دستی قابل تنظیم است (طبق تصویر)
کادر بنفش رنگ دارای چهار فیدر کشویی است که به ترتیب از سمت راست اولی مربوط به کم و زیاد کردن تیز و تریبل در صدای تیوتر و دومی مربوط به فرکانس هایی که ایجاد هوای مورد نیاز در پخش تیز صدای تیوتر میکند و سومی ک.ب تیوتر و کوبندگی در حالت تنظیم ولوم صدا بر روی باس و چهارمی فرکانس های بم و قدرت پخش باس در تیوتر را تنظیم و کم و زیاد می کند.

در کادر قرمز رنگ سه عدد فیدر کشویی قرار دارد که به ترتیب از سمت راست اولی صدای فرکانس میدرنج باند ها را که به اصطلاح رایج بوق صدا و پرتاب صدا می نامند تیز نموده و ایجاد تریبل بیشتری می کند دومی میدرنج خالص در باند ها را یعنی و دامنه فراگیر صدا را و سومی باس و بم در میدرنج و پرتاب صدا را بر عهده دارد.

در کادر سبز رنگ نیز چهار ولوم فیدر کشویی قرار دارد که اولی از سمت راست تریبل صدای ووفر و دومی از راست فرکانس های قوت دهنده به تریبل و سومی از راست کوب و کوبندگی صدای ووفر و چهارمی از راست باس خالص و قدرت خالص و لرزندگی اصلی صدای بم باند ها را برعهده دارد.

حال سوال رایج اینجاست که بهترین تنظیم و چینش برای ایناکولایزر چیست؟
پاسخ صحیح و سهل است که دوستان عزیز باید از طریق شنوایی پرده گوش که بهترین دستگاه سنجش صدا برای انسان است، با تمرکز صدای باند ها را شنیده و هر کدام را دانه به دانه بسته و سپس با فهم کسر نوع فرکانس آن باز کرده و به میزان لازم که در فضای متفاوت متغیر خواهد بود تنظیم نمایید. مثلا اگر تمام ولوم های اکولایزر را بسته و فقط چهار ولوم سمت راست را باز کنید خواهید دید که فقط تیوتر شما فعال خواهد شد و اگز تمام ولوم ها را بسته و فقط چهار ولوم سمت چپ را باز کنید خواهید دید که فقط ووفر باند های شما تنظیم می گردد و سیپس می توانید سه فیدر گرافیکیوسط که مربوط به میدرنج باند هاست تنظیم و استفاده نمائید. با کم کردن سه فیدر میدرنج وسط در کادر قرمز پرتاب کم خواهد شد؛ مثلا اگر در داخل یک آپارتمان صدای زیادی گرفته باشید با بستن این ولوم ها صدا به بیرون نخواهد رفت و با مقدار باز شدن آن به میزان ازدیاد فرکانس، کم کم صدا به طبقات دیگر نفوذ کرده و قابل شنیدن خواهد بود. تیز و بم صدا نیز به همین شکل ادامه خواهد یافت اما بر حسب سلیقه متفاوت چیده می شود. هر چند نویسنده این سطورخود شکل ذیل را برای همه فضاها بهتر و ناسب تر می بیند که البته بر حسب سلیقه متفاوت است اما نسبت به فضا های مختلف قابل تغییر است و در فضای باز باید میدرنج را افزایش داد تا صدا بهتر گردد.
 
              [عکس: -10.jpg]
 
                                                                   [عکس: -11.jpg]
 
قسمت چکر دستگاه که پس از روشن ماندن در صورت سلامت سخت افزار چراغ ال ای دی سبز روشن خواهد ماند نشانگر فعالیت صحیح دستگاه خواهد بود و به همین ترتیب روشن شده چراغ های ال ای دی مونو اوت یک، مونو اوت دو در صورتی که کانال های مونو اوت روشن باشد و فعال و در قسمت پاییین دو چراغ وجود دارد که یکی لیمیتر و دیگری پروجکت است باید گفت چراغ لیمیتر به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نباید روشن بماند و حتی چشمک زدن این چراغ حاکی از آسیب جدی به دستگاه بر اثر بار اضافی پایین تر از چهار اهم و امپدانس نامناسب است و گاهی در حالت اتصالی یا بهتر بگویم اتصال کوتاه کابل باند ها و یا آسیب کراس اور باند ها و یا اسپیکر ووفر و تیوتر آنها ممکن است بوجود بیاید که باید فورا دستگاه را خاموش و اشکال را برطرف کرد و یا ولوم ها را به شکلی چید که اگر حداکثر صدا نامناسب تعیین شده است از آسیب به دستگاه جلوگیری شود.

چراغ پروجکت هنگامی که دستگاه روشن بشود با تست سلامت سخت افزار روشن شده و سپس خاموش می گردد. در صورتی که روشن شده و خاموش نشود حاکی از سوختگی قسمتی از سخت افزار دستگاه است که در این صورت باید به متخصص مراجعه نمود.

 

 

آموزش دایناکورد- قسمت هشتم
 
                                      [عکس: -12.jpg]
کلید قرمز استند بای کلیدی ایست که سبب می شود دستگاه در عین آنلاین بودن بدون اینکه لازم باشد خاموش کرده و تنظیمات افکت یا مستر را ببندیم و یا تغییر دهیم دستگاه را در حالت آفلاین قرار داده و پاور آمپ دایناکورد را در حالت خموش به صورت مجازی قرار دهید. این کلید برای این کاربرد دارد که هر گاه کاربر حرفه ای بخواهد قبل از جلسه و اجرای برنامه دستگاه را تنظیم کرده و سپس فعال سازد و کاربری آن را به فرد غیر حرفه ای واگذار کند یا نخواهد تنظیمات را تغییر دهد و در عین حال از روشن گذاشتن بی دلیل سیستم و جلوگیری از حرارت دستگاه جلوگیری کند از آن استفاده نماید، در این حال هر گاه کلید استند بای خاموش شود دستگاه فعال گشته و پاور آمپ نیز فعال می گردد.

دو ردیف آیوایکس یک و دو و همینطور مونو اوت یک و دو نیز از طریق چراغ های بالای ولوم های فیدر کشویی روشن شده و فعال می گردد که توضیح آن در قسمت پری آمپ مفصلا آمد با این تفاوت که این ولوم ها، ولوم های فیدر اصلی آیوایکس و مونو اوت که مونیتورینگ صداست می باشد و با کم و زیاد کردن این دو تمام قسمت های آکس و مونیتور کم و زیاد خواهد شد و بر روی جک های بنون و کنون مادگی خروجی مخصوص به خود تاثیر خواهد گذارد. سعی کنیئ هیچ گاه این ولوم ها را تا آخر زیاد نکرده و همیشه در محدوده صفر دسیبل صدا بگیرد تا دستگاه سالم تر فعالیت کرده و آسیب نبیند. دقت کنید دو ولوم مشکی رنگ بالای خروجی های مونیتور یا همان مونو اوت مربوط به زمانی است که از کانال مونو اوت صدای میکروفن های +۴۸ ولت فانتوم پاور را فعال کرده اید و می خواهید دامنه ی برداشت صدا تا سقف صوت کسیدن یا به اصطلاح فیدبک را تعیین کنید که نسبت به فضا و نوع فانتوم پاور ها متفاوت خواهد بود. لذا این دو ولوم مشکی رنگ مربوط به صدا برداری از کانال مونو اوت بر روی مونیتورینگ توسط فانتوم پاور ها می باشند و تنظیم آن ها بسیار ساده خواهد بود.

دو عدد ولوم قرمز رنگ که مفصل در مورد آن سخن گفتیم مربوط به قدرت پاور دستگاه و تنظیم بار الکتریکی آمپ دستگاه است که اگر خیلی کم باشد صدا ضعیف و اگر خیلی زیاد باشد باند ها از ناحیه تیوتر و ووفر آسیب خواهند دید. دقت کنید همیشه ولوم مستر هیچ دستگاهی را نباید از حد وسط بیشتر کرد و بیشتر کردن ولوم مستر (حتی ولوم های پاور آمپ ها و اکو میکسر ها) باعث داغ شدن ترانزیستور و سوختن تیوتر و کراس آور و ووفر خواهد شد و به جای زیاد کردن ولوم مستر باید ولوم صدا را حتی در بعضی از موارد تا آخر زیاد کرد. کاربران فوق حرفه ای حتی دیده شده ولوم مستر را فقط یک سانتی متر باز می کنند و برای تعیین قدرت از ولوم تیز و بم و میدرنج و ولوم کشویی صدا و گین و اکولایزر کمک می گیرند. در این صورت حتی در حالت اتصالی دستگاه از سوختگی در امان خواهد بود چرا که به راحتی پروجکت کرده و شما با خبر می شوید و پس از رفع عیوب در صدد فعالیت صحیح بر خواهید آمد.

مطلب خیلی مهمتر اینکه وقتی دستگاه روشن می شود باید و باید و باید ولوم های مستر را قبل از روشن کردن کاملا ببندید و وقتی خاموش می شود باید قبل از خاموش کردن حتما ولوم های مستر بسته باشد. این عمل اگر انجام نشود در هنگام روشن کردن دستگاه و در هنگام خاموش کردن به دلیل سرریز جریان دستگاه در باند ها موجب آسیب و سوختگی باند ها می شود که معمولا کسانی که این دستور العمل را رعایت نمی کنند در هنگام خاموش کردن دستگاه با ولوم باز مستر صدایی کوچک مثل تپ از باند می شنوند که خبر از تخلیه یکباره جریان موجود در پاور آمپ بر روی باند داده و پس از مدتی بدون هیچ دلیلی تیوتر و ووفر و حتی کراس آور باند هایشان دچار سوختگی خواهد شد.

همانطور که قبلا گفتیم ولوم های مستر را به شکلی باز کنید که چراغ های زرد تماما روشن نماند و گاهی چشمک بزند و هرگز نشانگر های بالای ولوم مستر شما به رنگ حتی چشمک زن قرمز نرسد که حتما آسیب زده و باند ها و دستگاه صدمه خواهند دید. این همان مطلبیست که اجاره دهندگان و کاربران سیستم های صوتی همیشه از آن بی خبر بوده و دائما در حال سوزاندن باند و دستگاه می باشند، لذا رعایت آن امری است بسیار جدی چرا که حداکثر توان استاندارد دقیقا نصف باز شدن ولوم مستر هر پاور یا هر دستگاه دایناکورد

آموزش دایناکورد- قسمت نهم

 
              [عکس: -13.jpg]
 
 
افکتور دوآل (دوگانه) دستگاه دایناکورد ورژن تری (سه) که در تصویر روبرو ملاحظه می کنید حاصل سال ها تحقیق و تجربه و طراحی و تکنولوژی بالاییست که تنها مدارهای با چینش دیجیتال می توانند آن را تولید و تهیه سازند- این قسمت دستگاه را با تمرکز و دقت بسیار بالا مطالعه فرمایید.


صفحه ال ای دی نمایشگر دستگاه در حالت روشن قرار دارد، در سمت چپ عددی را نمایش می دهد که حاکی از بایت تنظیم شده ی افکت یا افکتور شماره یک دستگاه و در سمت راست نشانگر عدد بایت تنظیم شده ی افکت یا افکتور شماره دو دستگاه می باشد. این دو قسمت بر اساس پیش تنظیمات قبلی که کمپانی سازنده آنرا ذخیره نموده است پس از روشن شدن روی افکت های پنج در افکتور یک و پنجاه و پنج روی افکتور دو بالا میاید که بهترین مدل تکرار صدا برای آرتیست و خوانندگان آواز و موزیک و ووکال استدیویی است.

کلید های زیر دو افکتور در حالت معمول عدد و نوع بایت های تکرار را کم و زیاد کرده که به ترتیب از چپ اولی افکت یک را کم و دومی افکت یک را زیاد، سومی افکت دو را کم و چهارمی افکت دو را زیاد مینماید. کلید سمت راست فشاری که در بالای آن کلمه تب نوشته شده است بدون وارد شدن به منو اصلی و بدون نیاز به پیش تنظیم هرگاه که فشرده شود فواصل تکرار را بر اساس ضریب معدل مناسبترفص تکرار زیاد و کم نموده و موجب می شودکاربر به صورت فوری و فرس ماژور فواصل تکرار را به دلخواه تغییر داه و کاربری بر حسب سلیقه نماید. دقت کنید این فواصل بر اساس مضروب میلی ثانیه ی متناسب با هر خانواده تکرار تعیین می گردد. مثلا در خانواده ی افکت های دی لی مونو و دی لی استریو به یک شکل و در خانواده افکتور مشهور به هال به شکل دیگری تنظیم می گردد.

ولوم گرد بزرگ که نام ولوم برای آن اشتباه است ابزاری است برای تنظیمات منو اصلی دستگته که نام صحیح آن پارامتر خواهد بود. در اموزش قسمت دهم در مورد چگونگی تنظیمات ستاپ دستگاه دایناکورد مفصلا برای شما خواهیم گفت.



آموزش دایناکورد- قسمت دهم

 در این قسمت آموزش در مورد چگونگی تنظیمات ستاپ دستگاه دایناکورد توضیح خواهیم داد. برای اینکه کلمات به خوبی تفهیم شود دستگاه را روشن کرده و در مقابل خود قرار داده تا بتوانیم قسمت به قسمت توضیح داده و انتقال مفاهیم تخصصی آن را به خوبی انجام دهیم.

با ورود به منو تنظیمات با گزینه های زیر به زبان انگلیسی مواجه می شوید که ما آنرا به زبان فارسی ترجمه کرده ایم:
 
منو اصلی تنظیمات دستگاه                                                                                                                         MINE MENU
تنظیمات افکتور شماره یک                                                                                                                             EDIT FX 1
تنظیمات افکتور شماره دو                                                                                                                              EDIT FX 2
تنظیمات یو اس بی در مسیر رکورد صدا                                                                                            USB RECORD ROUTING
تنظیمات اکولایزر در مسیر آکس و مونو اوت و مستر اصلی                                                                         EqUALIZER ROURING
تنظیم و پردازشگری پاور آمپ دستگاه                                                                                                      LPN PROCESSING
تنظیمات آمپ دستگاه بر اساس نوع اسپیکر                                                                                        SPEAKER PROTECTION
نصب دستور العمل ها های اصلی افکت در ستاپ دستگاه                                                                           FX CONTROL SETUP
دستور العمل های ابزاری دستگاه مخصوص ستاپ دستگاه                                                                                  DEVICE SETUP
پردازشگر افکتور یک یا دو برای صدابرداری سالنی زنده                                                                     EDIT FX 1-2 BRIGHT HALL 5
تنظیم فواصل بین هر تکرار بر اساس میلی ثانیه                                                                                         PRE DELEY : 20MS
تنظیم تعداد تکرار (که چند بار صدای افکت تکرار شود)                                                                                REVERB DECEY : 40
دامن پخش تکرار به چه میزان تنظیم شود: کمتر از صدا یا بیشتر از بالانس صدا                                                        DIFFUSION : 25
بم و باس (قدرت) در قسمت تکرار به چه میزان (مقدار فرکانس) کم یا زیاد تعیین گردد                                               LOW CUT : 50HZ
تریبل و تیز (ریز بودن صدا) در قسمت تکرار به چه میزان (مقدار فرکانس) کم یا زیاد تعیین گردد                               HIGH CUT : 16000 HZ
ذخیره تنظیمات و ورود به قسمت نام گذاری و ساخت افکت جدید با مشخصات تغییر یافته فوق                                                    SAVE

 
 
در قسمت SAVE پس از تغییر در مشخصات فوق بر اساس سلیقه و میل کاربر می توان با زدن گزینه سیو (save) افکت جدید درخواستی را نام گذاری نموده و سپس تایید کرده و ثبت نمود که پس از آن بر روی یکی از شماره های صد و یک و شماره های بعدی در هر افکتور ذخیره خواهد و کاربر پس از خروج و تایید با زدن آن شماره ذخیره شده (فی المثل یکصد و یک) می تواند از افکت جدیدی که ساخته استفاده نماید. دقت کنید که هر افکتور یک یا دو جداگانه قابل تنظیم خواهد بود.
 
پاسخ


پرش به انجمن: