آیت الله میرباقری: هیات باید پناهگاه مومنین، نقطه جهاد تبیین و عمود خیمه حیات اجتماعی باشد

خانه / اختصاصی هیأت / آیت الله میرباقری: هیات باید پناهگاه مومنین، نقطه جهاد تبیین و عمود خیمه حیات اجتماعی باشد

آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: هیات به عنوان یکی از اصلی ترین کانون های توجه به عاشورا، یکی از مهمترین پناهگاه های مومنین در برابر فتنه ها است که در مقابل شبهه و شهوتی است که دنیای مدرن بر می انگیزد، در برابر این توطئه و تهدیدی است که می کنند، در برابر جلوه های وسوسه انگیزی که شما می بینید قرار دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در بیست و هفتمین همایش مدیران هیات رزمندگان اسلام سراسر کشور با اشاره به آیه 7 سوره کهف، گفت: جلوه هایی از دنیا وجود دارد که در دست کفار است و مومنین باید به سلامت از آن عبور کنند، رزقی که خدا در دست انبیا قرار داده این چیزی نیست که در دست طواغیت است بلکه رزقی متفاوت است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه بر اساس دستور قرآن در این آیات، ما نباید نگاه خود را به این رزقهای دنیایی بدوزیم و الا ما را گرفتار می کند، خدا می فرماید این رزق شما نیست بلکه وسیله امتحان آنان است، ثوابی که خدا می دهد قابل مقایسه با ثروتهای دنیا نیست و مومن برای رسیدن به آن ثوابها از این جاذبه های دنیایی بگذرد.

این استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که در برابر این امتحان بزرگ و امکاناتی که خدا به اهل دنیا داده و مومن باید از بین آن عبور کند و به سلامت برسید به مقصود، آیا پناهگاهی برای حفظ ایمان وجود دارد؟ اظهار داشت: خدا می فرماید برای مومنینی که می خواهند از بین دولت کفر عبور کنند کهفی قرار داده است که اگر در پناه آن کهف باشیم می توانیم از بین این همه قدرت و تهدید و تطمیع به سلامت بگذریم.

وی افزود: در ماجرای کربلا نیز سر بریده سیدالشهدا(ع) آیات سوره کهف را می خواند و نشان می دهد سر بریده اباعبدالله آن کهفی است که اسرا و سرهای شهدا در پناه آن از میان این فتنه ها عبور می کنند و الا اگر این کهف نباشد عبور از قدرت و ثروت بنی امیه کار هر کسی نیست.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه ملائکه در کربلا خواستند امام حسین(ع) را کمک کنند، بیان داشت: اما امام فرمود اگر بنا به استفاده از این قدرتها باشد من از شما توانمندتر هستم، من پناهگاه این امت هستم و با ریختن شدن خون من است که این امت به سلامت به منزلگاه خود می رسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) کهفی است که مومنین را از دل طواغیتی چون بنی امیه و بنی عباس تا شیطان بزرگ و شیطنتهای بزرگ در دنیای مدرن امروز و تا عصر ظهور به سلامت عبور می دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر عاشورا و این کهف نبود بعید بود کسی مومن بماند تصریح کرد: پس دستگاه امام حسین مهمترین پناهگاه است که می تواند ما را از فتنه های آخرالزمانی عبور بدهد.

آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: هیات به عنوان یکی از اصلی ترین کانون های توجه به عاشورا، یکی از مهمترین پناهگاه های مومنین در برابر فتنه ها است که در مقابل شبهه و شهوتی است که دنیای مدرن بر می انگیزد، در برابر این توطئه و تهدیدی است که می کنند، در برابر جلوه های وسوسه انگیزی که شما می بینید قرار دارد.

این پژوهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه این جلوه ها را خدا برای امتحان مومنین در دنیا قرار داده تا از متن حیات الدنیا عبور کنند و برسند به حیات الاخره و وادی ایمان، اظهار داشت: پناهگاهی که برای مومنین در دل این فتنه ها و جریان های سنگین قرار داده شده کهف سیدالشهدا(ع) است، ما باید هیات را تبدیل کنیم به پناهگاه مومنین به ویژه نسل جوان در برابر فتنه ها و شبهات سنگین که شده قتلگاه نسل جوان.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نمی توان به راحتی صف بندی کرد و یک عده را از وادی امام حسین(ع) بیرون کرد، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم این کهف بسط و گسترش پیدا کند و بشود پناهگاه برای همه امت.

وی با اشاره به آیه 71 سوره اسراء گفت: افتراق بین جهنمیان و بهشتیان از دو امام سرچشمه می گیرد امام هدایت و امام ضلالت، این افتراق از فتنه ها سرچشمه میگیرد.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه این دو جریان که بر محور دو امام شکل میگیرند هم در عصر ظهور و هم در قیامت از هم جدا می شوند، گفت: این تفکیک از محور امتحانات سخت مثل عاشورا میگذرد و عاشورا محور تمایز این دو جبهه است.

زیارت عاشورا؛ نشانگر سبک زندگی دینی

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه زیارت عاشورا نشان می دهد جامعه دینی چگونه شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر کسی وسعت و عظمت و جلالت عاشورا را دید، می فهمد که عاشورا میدان درگیری امام حسین(ع) با ابن زیاد نیست بلکه این خط مقدم جبهه است و سیدالشهدا(ع) با یک جبهه تاریخی درگیر است، این شخص درگیری انبیا و فراعنه را می‌فهمد.

وی افزود: به اندازه ای که عظمت و بزرگی عاشورا درک بشود چشم انسان باز می شود و بصیرت پیدا می کند و میدان درگیری را می فهمد، می فهمد درگیری کنار رود نیل در سال 61 یک درگیری عظیمی است در کائنات بین جبهه حق و باطل، این بصیرت انسان را به موضع گیری می رساند پس لعن می کند، نه فقط ابن زیاد را بلکه امتی را لعن می‌کند.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه با خواندن زیارت عاشورا آدم به مرزبندی و جدا شدن از جبهه ای که با سیدالشهدا(ع) درگیر شدند و همه پیروانشان می رسد، گفت: عاشورا قابلیت صف بندی دارد و می شود در پناه عاشورا جبهه حق و باطل را در سطح جهان و امتداد آن را در درون جامعه اسلامی دید و شناخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک فرد مومن در پناه عاشورا علاوه بر شناخت جبهه کفر و خط نفاق و همراهی با کفر، می تواند موقف خود را هم بشناسد، اظهار داشت: نسبت به حضرت سیدالشهدا(ع) عده ای اهل سبقت هستند، عده ای دیر رسیدند، عده ای نیامدند، عده ای دعوت کردند ولی وقتی دنیایشان تامین شد رفتند در لشکر ابن زیاد و گفتند می رویم صلح می کنیم اما سیدالشهدا(ع) در خطبه های عاشورا فرمود که این میدان به صلح نمی رسد اما ایستادند و خون سیدالشهدا(ع) ریخته شد، با شناخت اینها می توانیم موقف خود را بشناسیم و در جای درست قرار بگیریم.

وی با اشاره به اینکه عاشورا یک میدان عظیمی است که حضرت به پا کردند و آنقدر با عظمت است که همه دنیا از آن بهره می برند، گفت: می شود عاشورا را محور جهاد تبیین کرد و آن انگیزه و صف و قتال را به دنیای امروز کشاند، می شود امپراطوری مدرن را با عاشورا محک زد و هم پیمانان با این امپراطوری و جبهه ها را با عاشورا شناخت.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید هیات را پناهگاه جامعه قرار بدهیم تا همه طرفداران امام حسین(ع) بیایند در آن شرکت کنند، تصریح کرد: هیات باید نقطه جهاد تبیین برای همه طرفداران امام حسین(ع) باشد، اینجاست که می شود دشمن و طرحها و شیطنتها و دروغگویی هایش را مطرح کرد.

کانونی ترین امکانات برای رسیدن به الگوی پیشرفت و سبک زندگی اسلامی هیات است

آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: اینکه در لشکر باطل بیش از سی هزار نفر آمدند و در لشکر حق حداکثر صدوخورده ای نفر نوشته شده است به دلیل این است که فضای شبهه در زمان امام حسین(ع) هم خیلی سنگین بود و کارها را به جایی رسانده بودند که خون امام حسین(ع) را حلال می دانستند، این فضای سنگین و شبهه انگیز امروز بر محور عاشورا قابل تبیین است.

وی با بیان اینکه اگر چراغ عاشورا را روشن کردیم تمام صحنه های روز را می بینیم و حتی خودمان را می توانیم محک بزنیم، گفت: عاشورا می تواند محور ائتلاف و تفرقها باشد، ما باید در مقابل سبک زندگی جدید در میدان درگیری الگوی پیشرفت و توسعه غربی که از بنیان تا قله اش غربی است بایستیم و کانونی ترین امکانی که در اختیار ماست برای ایجاد سبک زندگی اسلامی و رسیدن به الگوی پیشرفت و عمود خیمه حیات اجتماعی هیات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هیات باید محور تالیف قلوب و ایجاد سبک زندگی باشد و الا دنیای مدرن خانواده را می برد، خاطرنشان کرد: بر اثر هیات می توان عهدها  و میثاقها و روابط ایمانی را ایجاد کرد، در پی ایجاد این ائتلاف آنها که بیرون می مانند فاسق هستند و این فرق دارد با کسی که فاسق العمل است یعنی درون جبهه ایمان است اما عمل فسقی هم دارد، از او نمی‌توان برائت و بیزاری جست بلکه باید ائتلاف را حفظ کرد.

آیت الله میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: در دنیایی که فتنه منافقین در حال نفوذ و به هم زدن جمع خودی هاست، هیات باید محور ائتلاف باشد و بر محور سیدالشهدا(ع) اخوت و ائتلاف ایجاد کنیم تا این نسل را از لبه جهنم گرفته و به آغوش خدا برگردانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *