معرفی10 کتاب پیرامون امام کاظم علیه السلام

خانه / کتابخانه / معرفی10 کتاب پیرامون امام کاظم علیه السلام

در ابتدای کتاب از ولادت حضرت کلام را آغاز و در بخش های بعدی نیز که نقطه ی عطف کتاب می باشد به توضیح زمان زندگی حضرت در زمان خلفای عباسی می پردازند و آن زمان را تحلیل می کنند. در بخش هایی از کتاب نیز درباره ی ادعیه های حضرت، شاگردان، اشعار در مدح ایشان و … مطالبی را می خوانیم

1-امام کاظم را بیشتر بشناسیم (منتهی الامال)

نویسنده:شیخ عباس قمی

انتشارات:نور  محبت

برای شناخت جانشینان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، ائمه هدی علیهم السلام می بایست به منابع متقن و دست اول رجوع کرد. از جمله منابعی که قابل اعتماد می باشد کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی است. مولف کتاب، شیخ عباس قمی که از برترین محدثین تاریخ تشیع می باشند و کتاب های ایشان نیز دارای عمق و صحت کافی برای استناد احادیث اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.

کتاب امام کاظم علیه السلام را بیشتر بشناسیم، خلاصه ای از بخش کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی رحمة الله علیه می باشد که اختصاص به امام هفتم شیعیان دارد.

 در این کتاب آنچه که مربوط به شخصیت، سیره ی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حضرت کاظم علیه السلام می باشد را از نظر می گذرانیم. مولف در این اثر پیرامون شخصیت امام، نکات اخلاقی و ویژگی های مختلف حضرت را با بیانی دلنشین برای خوانندگان محترم بیان می کنند.

 در مورد سجایای اخلاقی، کرامات، معجزات، نحوه ی شهادت حضرت، اولا و اصحاب حضرت نیز مطالبی بیان می شود.

2-پیشوایان هدایت – جلد نهم، امام کاظم علیه السلام

نویسنده:سیدمنذرحکیم باهمکاری باهمکاری سید عبدالرحیم موسوی

ناشر:مجمع جهانی اهل بیت

در روایات بسیار زیادی مأثور از اهل بیت (علیهم السلام) بر این نکته تأکید شده است که خاندان پیامبر اکرم(ص) کشتی نجات هستند و اگر به این کشتی وصل شویم سعادتمند و الا گمراه خواهیم شد. بنابراین مطالعه ی زندگانی حضرات معصومین در تمام بخش ها ضروری و مهم است.

کتاب پیشوایان هدایت ( جلد نهم امام موسی کاظم علیه السلام) درباره­ی شخصیت، سلوک فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت نگارش شده است. در این کتاب سعی شده است تا به تمام زوایا و اتفاقاتی که در دوران امامت ایشان افتاده است، رسیدگی شود، از زمان ولادت تا شهادت در این کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

 شاخص های بارز اخلاقی ایشان نظیر سخاوت، عبادت، صبر و تحمل مشکلات در برابر ظلم و یاری دین خدا و تعامل با حکومت ظلم و جور به جهت حفظ اسلام که بسیار آموزنده هست، از جمله مباحثی می باشد که در کتاب به آنها پرداخته شده است

3-حضرت امام موسی کاظم علیه السلام

نوسینده:فضل الله کمپانی

ناشر:نشر مفید

با توجه به شرایط سخت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ای که امام هفتم شیعیان حضرت موسی کاظم علیه السلام در آن زندگی می کردند، نکات بسیار زیاد و آموزنده ای در زندگی حضرت وجود دارد که پرداختن به آن ها بسیار ضروری است.

کتاب پیشرو با عنوان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تألیف فضل الله کمپانی به زندگی پیشوای هفتم شیعیان پرداخته است و از زمان ولادت تا شهادت حضرت را با رویکردی تاریخی و روایی مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

مولف در این اثر سعی کرده اند تا تمام زوایای زندگی امام کاظم علیه السلام، سخنان و ادعیه ای که حضرت در طول زندگی خویش بیان کرده اند و همچنین کلمات قصار و نکات دیگر را در قالب داستان برای مخاطبین عرضه کنند تا آشنایی بیشتری با زندگی معصومین (علیهم السلام) برای مخاطبین حاصل شود.

4-زندان بی حصار

نویسنده:غلامرضا آبروی

ناشر:انتشارات مدرسه

در میان امامان شیعه، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام زندگانی سراسر سختی و بامشقتی را سپری کردند که توجه به روش ایشان در برخورد با حوادث گوناگون برای تمامی انسان ها بسیار مفید و قابل استفاده می باشد.

کتاب حاضر با عنوان « زندان بی حصار» تألیف آقای غلامرضا آبروی در راستای شناخت و بررسی امام هفتم شیعیان نگاشته شده است. مولف در این اثر سعی کرده است که با استفاده از منابع معتبر تاریخی به زندگی و سیره ی این امام همام بپردازد. کتاب دارای سه بخش اصلی است؛ زندگی نامه، سال شمار زندگی و چهل سخن برگزیده از سخنان معصوم علیه السلام.

آنچه که نویسنده محترم در این اثر به آن رسیدگی کرده است، 23 حکایت از امام موسی کاظم علیه السلام است که در هفت فصل به آن پرداخته شده است. بحث های مطرح شده در کتاب عبارتند از؛ تولد و کودکی، امامت، معجزات و کرامات و .

5-زندگانی حضرت امام موسی کاظم علیه السلام

نویسنده:جمعی از علمای لبنان

انتشارات:نشر عابد

بررسی ابعاد شخیصتی، سیاسی و اجتماعی امام موسی کاظم علیه السلام به جهت سبک زندگی و زمان حیات ایشان، بسیار مهم است. حضرت کاظم علیه السلام در یکی از بدترین شرایط موجود در عصر ائمه زندگی کردند و شرایط سخت سیاسی و اجتماعی را تجربه کردند.

کتاب پیشرو با عنوان زندگانی امام موسی کاظم علیه السلام به کوشش و تحقیق جمعی از نویسندگان لبنان تدوین شده است. در این کتاب مولفین محترم با رویکردی تاریخی سعی بر تبیین شرایط موجود در عصر امام هفتم شیعیان دارند و با مبنا قرار دادن سبک زندگی امام کاظم علیه السلام نکات اخلاقی و آموزنده ی بسیاری را ذیل آن یادآور شده اند.

در بخش هایی از این کتاب درباره ی ویژگی های عبادی، اخلاقی و علمی امام موسی کاظم علیه السلام مباحث بسیار ارزشمندی مطرح می شود. در ادامه نیز مطالبی از آن امام همام درباره ی خداشناسی، قانون الهی و قوه ادراک آدمی بیان می گردد. در بخش هایی از کتاب نیز به وضعیت سیاسی و اجتماعی زنان آن حضرت نیز اشاراتی می شود.

6-سخنان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام

نویسنده:سیدمحمدتقی حکیم

انتشارات:دفتر نشر فرهنگ اسلامی

برای رسیدن به قرب الهی و سعادت واقعی بسیار لازم است که انسان خردمند ازمنابعی استفاده کند که یقین به درست بودن آن داشته باشد. به طور قطع بعد از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تنها منبعی که انسان را به سمت هدف نهایی سوق می دهد، منبعی است که مورد تایید خود پیامبر اکرم و خدای متعال باشد.

در روایات معتبر فرقین به این مطلب تصریح شده است که آنچه پیامبر گرامی اسلام به عنوان جانشین خود معرفی کردند، کتاب خدا و عترت ایشان بوده است. بنابراین چنگ زدن به ریسمان خاندان علی بن ابی طالب هست که سعادت انسان را تضمین خواهد کرد. کتاب پیشرو با عنوان سخنان حضرت موسی بن جعفر در راستای تحقق همین امر تالیف شده است و مولف محترم آقای سیدمحمد تقی حکیم با ذکر مباحث اخلاقی ، اعتقادی، کلامی و … عناوین را مطرح کرده و در ذیل هر بحث نیز کلامی نورانی از امام موسی کاظم علیه السلام را در تایید مطالب ذکر شده بیان می کنند.

7-صحیفه امام کاظم علیه السلام

نویسنده:جواد قیومی اصفهانی

انتشارات:دفتر انتشارات اسلامی

الگو گرفتن از انسان های بزرگ سیره­ی تمام عقلای عالم است، حال اگر این الگو مردی الهی و مورد تأیید خدای متعال باشد این انگیزه چند برابر خواهد شد. اعتقاد شیعیان بر این است که امامان و جانشینان پیامبر گرامی اسلام (ص) از سوی خدای متعال برگزیده شده و جایگاهی بس رفیع نزد حضرت حق دارند.

کتاب صحیفه­ی امام کاظم علیه السلام در راستای معرفی شخصیتی الهی به نام حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تألیف شده است. نویسنده­ی اثر جناب آقای جواد قیومی اصفهانی در این مجموعه سعی دارند تا با بررسی تمام زوایای زندگانی حضرت، تصویری درست از عصر ایشان برای مخاطبین ایجاد کنند.

در ابتدای کتاب از ولادت حضرت کلام را آغاز و در بخش های بعدی نیز که نقطه ی عطف کتاب می باشد به توضیح زمان زندگی حضرت در زمان خلفای عباسی می پردازند و آن زمان را تحلیل می کنند. در بخش هایی از کتاب نیز درباره ی ادعیه های حضرت، شاگردان، اشعار در مدح ایشان و … مطالبی را می خوانیم.

8-گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام کاظم علیه السلام

نویسنده:محمدرضا انصاری

انتشارات:دلیل ما

کتاب پیشرو تحت عنوان گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام کاظم علیه السلام تألیف آقای محمدرضا انصاری به موضوع شهادت امام کاظم علیه السلام و کیفیت آن پرداخته است.

 محتوای کتاب به صورت داستان بیان شده است ولی به جهت استفاده از منابع تاریخی و تطبیق آن با آنچه در تاریخ آمده است، بدون مشکل است. هدف از نگارش کتاب گزارش دقیق از زمان دستگیری امام و انتقال ایشان به زندان های بصره و بغداد و اتفاقات به وجود آمده در این مدت تا زمان شهادتشان در زندان به دستور هارون الرشید است.

محتوای اصلی در پنج بخش دسته بندی شده است که برخی از عناوین مطرح شده در کتاب عبارتند از ؛ «وداع با مدینه»، «پیشگویی درباره ی زندان»، «نقشه هارون در مدینه»، «دستگیری در حرم پیامبر»، «انتقال امام از مدینه»، «نامه برای امام رضا»، «زندان بصره»، «دیدار شیعیان در بصره» و …

9-ماه در محاق

نویسنده:مهدی قزلی

انتشارات:امیر کبیر

سیره­ی فردی و اجتماعی امامان معصوم (علیهم السلام) همواره برای رهروان مکتب شان بسیار آموزنده و تأثیرگذار می باشد. با مطالعه­ی زندگی حضرات اهل بیت (علیهم السلام) انسان راه و روش حق و حقیقت را به خوبی درک می کند.

کتاب ماه در محاق تألیف آقای مهدی قزلی با نگاه به زندگی و سیره­ی فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت امام موسی کاظم علیه السلام به نگارش در آمده است.

مولف در این اثر با استفاده از منابع تاریخی در پی معرفی شخصیت الهی این امام همام است. به همین جهت با استفاده از حکایت ها و داستان هایی که از حضرت به جا مانده بود، در پی معرفی پیشوای هفتم شیعیان می باشد. با توجه به شرایطی که امام کاظم علیه السلام در آن دوره زندگی می کردند و بیشترین فشارهای خلفای عباسی بر ایشان بود، حضرت با استفاده از اصل الهی تقیه این شرایط را تا حدودی سپری کردند، کتاب حاضر به تمامی این زوایا و معرفی آن ها پرداخته است

10-هفتمین فصل شکفتن

نویسنده:کمال السید

انتشارات:نشر معارف

کتاب هفتمین فصل شکفتن تألیف آقای کمال السید، در راستای معرفی شخصیت، سلوک فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام هفتم شیعیان، حضرت موسی کاظم علیه السلام به نگارش درآمده است.

مولف در این اثر گرانبها که کتاب سال حوزه نیز شده است، سعی کرده است تا با استفاده ازمنابع معتبر تاریخی به بررسی زندگانی حضرت و شرایطی که امام کاظم علیه السلام در آن زندگی می کردند، بپردازد.

شرایط سیاسی عصر امام با توجه به تسلط بیش از حد عباسیان در آن زمان و خفقان موجود، بسیار سخت بوده و برهه­ی حساسی از تاریخ اسلام در عصر امام هفتم در حال سپری شدن بوده که توجه به آن مقطع تاریخی بسیار مهم است که در این کتاب به زوایای این برهه از تاریخ رسیدگی شده است.

در بخش هایی از کتاب حاضر نیز به اخلاق حضرت در زمینه های مختلفی مانند سخاوت، عبادت، علم، عصمت، بزرگواري، عطوفت، حكمت و صبر اشاره هایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *