ناله ابلیس در محضر امیرالمؤمنین علی علیه السلام

خانه / مطالب و رویدادها / ناله ابلیس در محضر امیرالمؤمنین علی علیه السلام

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود روزی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودم که ناله ابلیس را شنیدم؛ حضرت نیز علتش را به من گفت.

یکی از مواردی که می‎توانیم حساسیت برخی مقولات و مفاهیم دینی را درک کنیم، حساسیت جبهه دشمن و ایادی ابلیس نسبت به همین مقولات است. به این صورت که هر اندازه جبهه دشمن و ایادی ابلیس لعین از یک مقوله دینی هراسناک‎تر بودند، نشان از اهمیت بالای آن امر نزد خداست. همچنان که آنجا که دشمنان دین و دشمنان خداوند طرفدار مقوله یا موضوع خاصی بودند، باید دانست آن مسیر اشتباه و نامبارک است و باید به همان مقدار هشیاری به خرج داد.

اما مهم‎ترین مقوله و مسأله‎ای که در دین مبین اسلام در کنار عترت علیه‌السلام وجود دارد، نزول قرآن کریم است که بر اساس روایات مختلف باعث نگرانی شدید ابلیس شد.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‎ای معروف به «قاصعه» که در نهج‎البلاغه هست بعد از آنکه به مذمت شیطان به دلیل عدم سجده بر آدم علیه‌السلام پرداخت و مردم را از تبعیت راه او بر حذر داشت، فرمود:

«من هنگامى که وحى بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرود آمد، آواى شیطان را شنیدم. گفتم: اى فرستاده خدا این آوا چیست؟ گفت: «این شیطان است که از آن که او را نپرستند ناامید و نگران است. همانا تو می‎‏شنوى آنچه را من می‎شنوم و می‎‏بینى آنچه را من می‎بینم، جز این که تو پیامبر نیستى و وزیرى و بر راه خیر می‎روى‏.»

متن حدیث:
لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ ص فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ أَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ‏ إِنَّکَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَ لَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّکَ لَعَلَى خَیْر.

منبع: نهج البلاغه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *