سخنرانی مکتوب | حجت الاسلام ماندگاری: انتظارات امام حسن عسکری(علیه السلام) از ما چیست؟ (اختصاصی هیات)

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری / سخنرانی مکتوب | حجت الاسلام ماندگاری: انتظارات امام حسن عسکری(علیه السلام) از ما چیست؟ (اختصاصی هیات)

در جشن اهل بیت علیهم السلام هم اگر حلال و حرام رعایت نشود قطعاً مورد رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه و مورد رضای خدا نیست. انتظارات امام عسکری علیه السلام را می خواهیم بیان کنیم. شما می توانید در فضای مجازی امر به معروف و نهی از منکر غیر مستقیم کنید

انتظارات امام حسن عسکری(ع)

در جشن اهل بیت علیهم السلام هم اگر حلال و حرام رعایت نشود قطعاً مورد رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه و مورد رضای خدا نیست. انتظارات امام عسکری علیه السلام را می خواهیم بیان کنیم. شما می توانید در فضای مجازی امر به معروف و نهی از منکر غیر مستقیم کنید. امام عسکری علیه السلام هم خط امامت و ولایت را حفظ کردند و هم شبهات را پاسخ دادند و هم مردم را برای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه آماده کردند و هم حقانیت مکتب اهل بیت علیهم السلام و باطل بودن مکاتب دیگر را اعلام کردند. می توانید در فضای مجازی انتظارات امام عسکری علیه السلام را بنویسید.

تفکر در کارها و امور

اولین انتظار امام عسکری علیه السلام این است که کارهایتان را بدون اندیشه و تفکر انجام ندهید. «عَلَيكم بِالفِكرِ، فَإنَّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ومَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ»1 ای انسان ها بر شما باد که کارهایتان را با فکر انجام دهید که فکر کردن حیات بخشیدن به قلب بصیر است.

جایی که برای رأی دادن انتخابات به این فکر کردی که به چه کسی رأی بدهی تا دینت را بیشتر حفظ کند و بخاطر دنیا، آخرتت را خراب نکند از انتخابت پشیمان نمی شوی. فکرمان آخرتی کار کند. فقط دنیایی کار نکند. اهل بیت علیهم السلام در دنیا زندگی می کردند ولی به فکر آخرتشان بودند، ما در دنیا زندگی می کنیم ولی به فکر دنیایمان هستیم. فرزند آخرت باشید فرزند دنیا نباشید. به یاد وطن خودتان باشید. ان شالله به برکت امشب به یاد وطنمان باشیم. فکرمان آخرت باشد. می خواهی ازدواج کنی با فکر آخرتی ازدواج کن. می خواهی در انتخابات شرکت کنی با فکر آخرت انتخاب کن که روز قیامت نگویی از این انتخابی که کرده ام عذرخواهی می کنم.

بعضی ها بعد از انتخابات می فهمند خراب کرده اند. عبادت به کثرت صیام و صلاة نیست. نماز و روزه جزء فروعات دین است ولی کثرت عبادت، کثرت تفکر در امر خدا است. یکی از اوامر خدا این است: «أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ»2. اگر همه کارهایمان با اشاره ولایت بود وضع این چنین نبود. امام عسکری علیه السلام از ما انتظار دارد که امور فردی و اجتماعی مان را تفکر کنیم. بخشی از ناکامی های ما به خاطر بی فکری های ما است. امام عسکری علیه السلام می فرمایند ازدواج بی فکر نکنی. خرج بی فکر نکنی. انتخاب بی فکر نکنی.

افزایش ایمان

انتظار دوم امام عسکری علیه السلام این است که ای مردم اگر می خواهید سودتان به دیگران برسد ایمان به خدا را در وجودتان افزایش دهید. صورت زیبا خیلی دوام داشته باشد ده سال است. هر چه خوشگل باشد در خاک می گذارند و هر چه زشت هم باشد در خاک می گذارند.

امام عسکری علیه السلام فرمودند: «خَصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَهُما شَىْءٌ: أَلاِْيمانُ بِاللّهِ وَ نَفْعُ الاِْخْوانِ.»3 دو خصلت است كه بهتر و بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران. ایمانتان به خدا را تقویت کنید. هر کسی می خواهد ابلیس در وجودش نفوذ نکند چه ابلیس از جنس جن و چه شیطان بزرگ، اگر می خواهید در وجودتان هیچ کدام نفوذ نکند باید وجودتان را پر از خدا کنید. ایمان به خدا را در جامعه تقویت کنید.

یاد مرگ بودن

سومین انتظار امام این است که به یاد قیامت باشید. باور کنیم یک روزی از هر پستی که هستیم پایین می آییم و باید جواب بدهیم. زیاد به فکر مرگ باشیم. بعضی ها می گویند فکر کردن به مرگ آدم را افسرده می کند ولی من به این اعتقاد ندارم. «اَكثِروا ذِكرَ المَوت»4. مرگ سوت پایانی بازی دنیا است. هر کسی زیاد به یاد مرگ باشد تلاشش بیشتر می شود. در جامعه ای که یاد مرگ نباشد جلوه های دنیا پررنگ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *