اخبار ویژه روزنامه ها چهارشنبه 25 فروردین 95

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه ها چهارشنبه 25 فروردین 95

روزنامه کیهان **

فراکسیون‌سازی اصلاح‌طلبان برای کنار زدن لاریجانی

معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات اصلاح‌طلبان و لاریجانی هر کدام فراکسیون‌های مستقل خود را تشکیل می‌دهند و تکلیف رئیس مجلس دهم مشخص نیست.

محمد میرلوحی از اعضای حزب منحله مشارکت به آرمان گفته است: فراکسیون امیدتا نیمه اردیبهشت تشکیل می‌شود و لاریجانی نیز فراکسیون رهروان را تشکیل خواهد داد.

در حالی که رسانه‌های اصلاح‌طلب بانی معرفی عارف برای ریاست مجلس و کنار زدن لاریجانی در چند هفته اخیر بوده‌اند، میرلوحی مدعی شد «جریان مقابل تقابل عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس را دامن می‌زند تا به اختلاف میان دو جریان اصلاح‌طلبان و اعتدال دامن بزند».

وی در عین حال گفته است: مسیر لیست امید پیام انتخابات هفت اسفند است که با اقبال به لیست امید با سرلیستی آقای عارف مطرح شد. فراکسیون امید تا نیمه اردیبهشت تشکیل می‌شود… موضوعی که در حال حاضر وجود دارد این است که جدای از نیروهای مستقل دیگر نیروهایی که خارج از لیست امید به مجلس جدید راه یافته‌اند هنوز تکلیف‌شان مشخص نیست. اینکه آنها به چه تعداد فراکسیون و باچه وزنی تقسیم می‌شوند هم موضوع مورد توجهی است؛ در حال حاضر موضوع تشکیل یا عدم تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و همچنین موضوع اینکه آیا فراکسیون اصولگرایان مرز و محدوده‌شان به جبهه پایداری ختم می‌شود یا می‌توانند همه را دربرگیرند از جمله مواردی است که مطرح است و در جریان امور پیش‌رو تأثیرگذار است.

وی درباره تشکیل فراکسیون از سوی علی مطهری هم گفته است: در حال حاضر نمی‌شود در این ارتباط برآورد دقیقی داشت. آقای مطهری در جریان انتخابات یک لیستی به نام صدای ملت دادند که البته نتایج این لیست را در انتخابات دیدیم و پس از آن برآیند نظرات ایشان این بود که احترامشان را به لیست امید و عقبه و پشتیبانی که این لیست برایشان داشته ابراز کردند. باتوجه به اینکه لیست امید در تهران یکجا رأی آورده است اما اینکه آیا همه این ۳۰ نفر منتخب تهران یکجا عمل خواهند کردیا به صورت دیگری باشد و مجلس آینده دو، سه یا چهار فراکسیونی باشد از جمله بحث‌هایی است که در حال حاضر مطرح است.

میرلوحی گفت: به نظر می‌رسد آقای لاریجانی فراکسیون رهروان را تشکیل خواهد داد و در چنین شرایطی موضوع چندان روشنی نیست که مطهری هم فراکسیون تشکیل بدهد.

در همین حال حسن زمانی مشاور رئیس مجلس، از دیدار ۲۰۰ تن از منتخبان مجلس دهم با لاریجانی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون دیدارهای نوروزی رئیس مجلس با منتخبان مجلس دهم به طور مستمر و روزانه ادامه دارد و آنها با رئیس مجلس دیدارهایی داشته‌اند که این دیدارها ادامه دارد.

وی افزود: از مجموع ۲۲۱ منتخب مجلس دهم تاکنون ۲۰۰ تن از آنها با رئیس مجلس در قالب دیدارهای نوروزی ملاقات داشته‌اند که قرار است این ملاقات‌ها ادامه پیدا کند. در این دیدارها پیرامون نحوه اداره مجلس، ترکیب فراکسیون‌های مجلس دهم و نیز هیئت رئیسه پارلمان آینده بحث و تبادل نظر می‌شود.

چندی پیش ۱۳۶ تن از منتخبان مجلس دهم با علی لاریجانی دیدار کردند.

روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و عروس تعریفی برجام!

این که خاله سوسکه مدام قربان دست و پای بلوری فرزندش می‌رود لزوما به معنای آن نیست که بتواند در «فقد بینه» همان را از دیگران توقع کند! داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب با درج این مطلب درباره برجام نوشت: اکنون برجام هسته‌ای نیز نوعا فرجامی مشابه یافته و مشاهده می‌شود جناب آقای روحانی مدام و وقت و بی‌وقت از هر فرصتی بهره می‌برند تا به افکار عمومی گوشزد کنند «برجام» آفتاب تابان و فروغ جاویدان و فتح‌الفتوح و بزرگ‌ترین پیروزی در تاریخ ایران بود علی‌رغم آنکه رهبری آن را متضمن هزینه‌های سنگین به کشور اعلام می‌کند و به تناوب کارشناسان و سیاستمدارانی بیرون از حلقه دولت دست بر نقاط ضعف برجام می‌گذارند.

وی می‌افزاید: خیر جناب روحانی! برجام اگر حامل فخر و فتح و گشایشی باشد در آن صورت بی‌نیاز از رپرتاژ آگهی راه خود را در جامعه باز می‌کند و در آن صورت افکار عمومی نیز به اندازه کافی برخوردار از شعور هستند تا دو زرده بودن تخم برجام را فهم و اقبال کنند!

سجادی نوشت: اجازه دهید برجام‌تان خود ببوید نه آنکه عطار بگوید! مطمئن باشید اگر برجام حامل تحفه‌ای باشد سیاسیون به جای گذاشتن انگشت اشاره بر نقاط ضعف آن بر سر ربایش آن و سند زدن آن به نام خود با یکدیگر می‌جنگیدند! جناب روحانی – برجام را در اندازه خودش به رسمیت بشناسید و منطبق با واقعیت آن تمشیت ملکداری کنید. در غیر این صورت برجام‌تان حکم عروس تعریفی را پیدا می‌کند که مع‌الاسف شلخته از کار در آمده!

زنجیره‌ای‌ها دلواپس شدند /کارنامه دولت چنگی به دل مردم نمی‌زند

روزنامه‌های حامی دولت با نگرانی از بازگشت اصولگرایان به دولت در انتخابات ۹۶ یاد می‌کنند و عملکرد ضعیف دولت و اصلاح طلبان را مقدمه این مسئله می‌دانند.

روزنامه وقایع اتفاقیه با طرح این مطلب که «چرخش مردم در انتخابات تکرارپذیر است» نوشت: اتفاقی که در سال ۸۴ افتاد می‌تواند باز هم تکرار شود و اگر اصلاح‌طلبان برای آینده برنامه‌ریزی درستی نکنند، شکست دیگری در پیش خواهد بود. طبق آخرین آمار ارائه شده در سال ۹۲، کل واجدین شرایط در ایران حدود ۵۰ میلیون نفر بوده که از این تعداد حدود ۹ میلیون نفر (۸۷۹۶۴۶۶ نفر) ساکن تهران هستند، یعنی ۱۸ درصد رأی‌دهندگان از تهران و ۸۲ درصد از سایر شهرستان‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند.

برنامه‌ریزی روی رأی شهرستانی‌ها که درصد بالایی از رأی دهندگان را تشکیل می‌دهند مغفول مانده و تجربه نشان داده است که اصول‌گرایان از همین خلأ سودجسته و با جذب آرای آنان به موفقیت دست می‌یابند.

بسیاری از نمایندگان اصلاح طلب وقتی به مجلس وارد می‌شوند فراموش کرده و با ورود به بحث‌های سیاسی و جناحی از حوزه انتخابیه خود غافل شده و این رفتار نه تنها در دوره بعد موجب شکست می‌شود بلکه تفکر اصلاح‌طلبی در آن حوزه را به عقب می‌راند.

این روزنامه اصلاح‌طلب با هشدار نسبت به تکرار تندروی‌های مجلس ششم نوشت: فراموش نکنیم، یکی از نقاطی که اصولگرایان در برخی دوره‌ها (مانند مجلس ششم) برای تخریب چهره اصلاح‌طلبان بر آن انگشت تأکید نهادند، تبدیل شدن مجلس به صحنه نزاع‌های جناحی و حزبی بود. نکته‌ای که اگر منصفانه به آن بنگریم چندان هم غیرواقعی نبوده و این نقد به عملکرد کلی اصلاح‌طلبان وارد بود… اصلاح طلبان باید هر بار که قدرت را در دست می‌گیرند، برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم چاره‌ای بیندیشند و برای آینده خود، برنامه‌های مدون و جامع داشته باشند. در غیر این صورت باید شاهد ظهور دوباره و دوباره پدیده‌هایی نظیر احمدی‌نژاد باشیم و هر چه کاشتیم، بر باد رفته ببینیم.

روزنامه قانون نیز در مطلب مشابهی، از انفعال و لفاظی و بی‌کارنامگی دولت ابراز نگرانی کرد و نوشت:‌«گویا رسم شده است هر دولتی بر سر کار می‌آید اقدامات و سیاست‌های دولت قبل را مورد نقد قرار دهد و با چنگ زدن به اقدامات اشتباه گذشتگان در موقعیت مظلوم‌نمایی قرار گیرد تا بتوانند کارهای خود را زیر سایه آن حمله‌ها، آرامتر پیش ببرند.

اما امروز موضوع کمی متفاوت شده و حالا دیگر بازی از ردیف سربازها کمی جلوتر رفته و مقابله‌ها به سطح ژنرال‌ها و روسای جمهور کشیده است.

حسن روحانی هم که همواره این موضوعات را مورد نقد قرار می‌داده امروز در مقام پاسخگویی به شعارهای جدیدی که مطرح می‌شود برآمده است و حتی گذشت سه سال از عمر دولت هم نتوانسته از سطح انتقادات وی نسبت به دولت قبل بکاهد، این در حالی است که اقدامات دولت او در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد چنگی به دل نمی‌زند.»

این روزنامه می‌افزاید: «دولت امیدوار بود با رفع تحریم‌ها، سال ۹۵ بتواند سال گشایش اقتصادی باشد ولی سالی که نکوست…!»

قانون تصریح کرد: دولت و روحانی به انفعالی دردآور دچار شده‌اند چنان که روحانی و معاون اول وی به جای رسانه‌ها یک تنه وارد میدانی می‌شوند که بیشتر حاشیه است تا متن! رسانه‌های میلیاردی دولت که در بسیاری از زمینه ها از یک سایت خبری درجه چندم ضعیف‌تر کار می‌کند، نه توان ارائه خدمات دولت را دارند و نه جایگاه برابری با هجمه‌های یاران بهاری را!

این روزنامه زنجیره‌ای با طرح این سؤال که «اگر ظریف نبود چه می‌کردید؟» می‌افزاید: باید به آقای رئیس‌جمهور و کابینه آن گوشزد کرد اگر اقدامات ظریف در سیاست خارجی نبود، بدون شک مردم دل از این دولت کنده و نه به دنبال سیاست‌های گذشته بلکه دل را آماده شنیدن سخنان تازه‌تر از اعتدال می‌کردند. بدنه اجتماعی که رأی خود را به اعتدال داد، نمی‌خواهد دولت یازدهم اولین دولت یک دوره‌ای در ایران باشد که مردم او را حذف می‌کنند.

یادآور می شویم پیش از این برخی روزنامه‌ها و سایت‌های شبه اصلاح‌طلب و برخی حامیان دولت از احتمال تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری روحانی خبر داده‌اند.

نه هر که سر نتراشد قلندری داند!

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌گوید کسانی که خود را خرج فتنه‌گران در سال ۸۸ کردند فاقد هرگونه شأنیتی هستند.

داریوش سجادی با اشاره به تمجیدهای‌‌ گاه و بیگاه محافل ضدانقلاب از یک خواننده که خود را خرج شبکه‌های سلطنت‌طلب کرد نوشت: علی‌رغم آن که استاد در ارزش‌گذاری اختصاصی بر جنس صدا و خوش‌الحانی صاحبان اصوات نیز از اساس فاقد موضوعیت و مشروعیت است. صدای خوش که بالذات حامل ارزش نیست و صرفا امانتی است خداداد که اعتبارش در گروی کاربری امانتدارانه آن است. اعتبار صوت به ساحت صوت است نه صاحب صوت! خوش ساحتی صوت است که توان دارد تا بلالی سیاه و حبشی را به فخر موذنی رسول خدا برساند.

خوش ساحتی صوت است که توان «ناصر خسرو» ساختن دارد تا زبان تکلمش با خیره‌سری سلطان غزنوی آن باشد که «من آنم که درپای خوکان نریزم – مر این قیمتی در لفظ دری را).

بدین اقتفا علی‌رغم همه تعارفات و تکلفات و قدیس‌سازی‌ها و اسطوره‌پردازی‌ها و استاد را «دماوند موسیقی ایران» توصیف و ترسیم و تکریم کردن‌‌ها، نمی‌توان از این واقعیت گریخت که شرافت کلام و صفوت اصوات در حلقوم و حنجره‌ای است که فریاد‌رس مظلومان و دادخواه ستم‌بران و پرخاشگر به ظلم و ظلمت و ظالمانی باشد که صدای خوش را در قامت سالوسی و چاپلوسی و خاکساری و چاکرمآبی و آستان‌بوسی و عیاشی و مداهی و خماری خود بر می‌تابند و برمی‌سگالند!

زبانی که در کام، رسالت الهی خود را امانتداری نکند حکایت کمدی- تراژدی بازخوانی «مرغ سحر» توسط «گوگوشی» خواهد شد که چگونه اسباب مچل کردن خود می‌شود وقتی از منتهی‌الیه خوش باشی و عیاشی و بی‌دردی و از میانه حاملان نسل عطینا دوباره خوان مرغ سحری می‌شود که غمباد نسل سلحشور و سرکوب شده مشروطه مقهوره است!

حکایت کمدی – تراژدی عکس یادگاری انداختن رئیس‌جمهور آمریکا با بنای یادبود «چه‌گوارآ» قهرمان مبارزه با امپریالیسم آمریکا و کشته شده توسط اجامر آمریکا!

وی می‌افزاید: خیر جناب استاد – شرط قلندری سر تراشیدن نیست! رسم عیاری هم سرائی با اجنبی و هم سگالی با شاهبازان نیست! مرشد بازی و پرده‌‌خوانی و حشمت‌فروشی و قهرمان آمانی «خانه نئینان» را بازی نه این است.

دماوند موسیقی آن مملکت پژواک ترنم آن مادر شهید کمر خمیده‌ای است که ۳۰ سال چشم انتظاری دردانه‌اش را با حزن لالائی جانسوزش برای تتمه استخوان‌های در آغوش کشیده دلبندش تسلی داد!

دماوند موسیقائی ایران لالائی محزون این مادر گمنام است نه مرغ خوش‌خوان و بی‌داد و دستان و نوا و مرکب‌خوانی و چاووش و گلبانگ و محفل آرای از ما بهتران شدن و زینت المجالس اعیان و بزم آرای بی‌دردان و خنیاگر عیش شادی‌خواران و خلسه وافوریان شدن و از گوگوش تا سوزدوش را آغوش‌گشائی کردن!

فشار بر قوه قضائیه برای آزادی مهدی هاشمی

فشار زیادی علیه قوه قضاییه و دیوان عالی کشور برای اعاده دادرسی یک مفسد اقتصادی و توقف دوره مجازات زندان وی در جریان است.

یک منبع مطلع گفت این فشارها به ویژه در چند هفته اخیر شدت گرفت تا دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلای مهدی هاشمی را بپذیرد تا بدین ترتیب امکان توقف اجرای حکم وی و راندن وی از زندان عملی شود. این فشارها پس از آن صورت گرفت که براساس یک سناریوی ناموفق قرار بود این مفسد اقتصادی به بهانه مرخصی و معالجه از زندان خارج شود و مانع از بازگشت دوباره وی به زندان شوند!

مهدی هاشمی با ۱۲ اتهام فساد اقتصادی و امنیتی محاکمه شد که در قدم اول ۳ اتهام از جمله ارتشا و اختلاس و اجتماع و تبانی احراز شد. مجموعا برای این ۳ اتهام، ۲۵ سال زندان در قانون پیش‌بینی شده که یکی از این مجازات‌ها (۱۰ سال حبس) برای وی اعمال شد.

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در جرایم موجب تعزیر، هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌نماید.

سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه گفته است سه جرم اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی برای مهدی هاشمی تایید شده است در پرونده، ۱۲ کیفرخواست وجود داشت که در تجدیدنظر و ارائه کیفرخواست برخی از آنان در هم ادغام و در برخی موارد تبرئه شد.

برخی همدستان مهدی هاشمی در فتنه ۸۸ از پولشویی‌های میلیاردی وی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و دانشگاه آزاد خبر داده بودند. او همچنین از متهمان پرونده رشوه چند ده میلیون دلاری استات اویل است. نیک‌آهنگ‌کوثر همکار و دوست نزدیک هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ضمن انتشار برخی فایل‌های صوتی ضدانقلابی مهدی هاشمی فاش کرد که وی به هنگام خروج از کشور پیگیر مذاکره با محافل آمریکایی و اروپایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در دولت احمدی‌نژاد بوده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* انتشار خبر ضبط و فیلمبرداری یک فیلم غیراخلاقی توسط تعدادی بازیگر اروپایی در یکی از هتل‌های کویت، مردم این کشور مسلمان را بهت زده و به شدت خشمگین کرد. نیروهای امنیتی کویت، دو بازیگر زن این فیلم غیراخلاقی را پس از پایان فیلمبرداری در هتل، بازداشت کردند. این دو بازیگر پس از فیلمبرداری در یکی از هتل‌های منطقه «بنیدالفار» کویت بازداشت شده‌اند.

* ۲۹ سرباز سابق ارتش آلمان در سال گذشته با ورود به عراق و سوریه به گروه تروریستی داعش پیوستند. به گزارش خبرگزاری آلمان، قبلاً نیز ۲۲ نظامی آلمانی به داعش پیوسته بودند که چندی بعد ۱۷ نفر از آنها به کشور خود بازگشتند. براساس همین گزارش، درحال حاضر بالغ بر ۶۵ نظامی آلمانی با داعش همکاری می‌کنند. وزارت دفاع آلمان نیز با تایید این خبر خواستار مبارزه همه‌جانبه با این گروه تروریستی شد. در همین حال، پلیس آلمان هفته گذشته یک تبعه عراقی ۶۶ ساله و یک تبعه اهل نیجریه را که ۲۹سال داشت دستگیر کرد. پلیس می‌گوید این افراد با تروریست‌های داعش ارتباط دارند و احتمالاً قصد عملیات تروریستی در آلمان را داشتند. «توماس اشتینکراس کوچ» بازرس ویژه پلیس از فعالیت احتمالی داعش در این کشور خبر داده است.

* حامیان تروریسم، هفته آینده در ریاض جمع می‌شوند تا ضمن به راه انداختن جنجال تبلیغاتی جدید برای وانمود کردن اینکه ضد تروریسم هستند، برنامه‌های خود برای ادامه حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری را هماهنگ نمایند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید دیروز گفت: رئیس‌جمهور آمریکا، هفته آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و در آنجا با بسیاری از شرکای ما در شورای همکاری خلیج (فارس) که کمک مهمی به ائتلاف ضد داعش ما می‌کنند، دیدار خواهد کرد. وی افزود: نقطه تمرکز راهبرد ما همیشه این بوده است که در دولت عراق و در نهایت در دولت سوریه ظرفیت‌سازی انجام شود تا بتوانند کشور را متحد کنند و با تهدیدی که از جانب تندروها با آن روبرو هستند مقابله کنند. برخلاف اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن فشار زیادی به دولت عراق وارد می‌کند تا نیروهای مردمی داوطلب مبارزه با داعش، در کنار ارتش حضور نداشته باشند و در سوریه نیز آمریکا از سرکوب داعش توسط روسیه نگران است.

* تلاش یک گروه تروریستی به منظور انجام عملیات تروریستی که یکی از مساجد شیعیان و فرودگاه این کشور را هدف قرار داده بود، توسط ماموران امنیتی کویت ناکام ماند. ماموران امنیتی کویت پس از کسب اطلاعاتی درخصوص این سه عنصر تروریستی و پیگیری آنها، یکی از عناصر اصلی آنها را هنگام ورود از طریق زمینی به کویت دستگیر و سپس دو عنصر دیگر را شناسایی و بازداشت کردند. براساس تحقیقات از این عناصر، این افراد وابسته به گروه تکفیری داعش هستند و به دستور سرکرده‌های این گروه تروریستی مامور انجام عملیات بمب‌گذاری در یکی از مساجد شیعیان کویت و عملیات تروریستی در فرودگاه و حمله و تیراندازی به مسافرین و افراد حاضر در فرودگاه بوده‌اند. در حمله تروریستی و انتحاری سال گذشته داعش به مسجد امام صادق(ع) در منطقه الصوابر در مرکز کویت ۲۷ نفر شهید و ۲۲۷ نفر دیگر زخمی شدند.

*********************************

روزنامه خراسان**

سایت ۵۹۸ مدعی شد:

پس از آنکه رئیس دولت یازدهم در سفر نوروزی به کیش در سخنانی عجیب از مناطق آزاد (دروازه واردات) به عنوان مهمترین حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی یاد کردند این بار نوبت به استاندار البرز رسید و طهایی در مراسم افتتاح واحد صنعتی تولید سیگار با سرمایه گذاری و برند یک شرکت انگلیسی، افتتاح کارخانه تولید سیگار را تجلی و مصداق عینی شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل دانست!

پارس نیوز مدعی شد :

تازه‌ترین بررسی ها درباره اسناد پاناما، به نقش موسسه موساک فونسکا در پنهان ماندن عملیات جاسوسان آمریکا از جمله در ماجرای ایران- کنترا در دهه‌‌ هشتاد میلادی پرداخته است.جاسوسان آمریکا از خدمات شرکت موساک فونسکا در پاناما استفاده گسترده ای داشته اند.

خبرآنلاین نوشت :

پیرموذن نماینده اصلاح طلب مجلس نهم درباره اعلام کاندیداتوری علی مطهری برای نایب رئیسی مجلس گفت: شاید تصمیم شخصی بوده یا اینکه با افراد معدودی مشورت و رایزنی شده است. اما آقای مطهری اندکی زود اعلام موضع کرده است.الان همه انرژی خود را گذاشته ایم تا لیست امید در دور دوم رای بیاورد.

رجا نیوز نوشت:

آیت ا… مصباح گفت : اگر در داخل کشور نیز خدای ناکرده مسئولینی باشند که باور کرده باشند چاره‌ای جز کنار آمدن با آمریکا و یا به عبارت بهتر باج دادن به آمریکا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نیستند؛ یا فکرشان تحت تأثیر القائات دشمن قرار گرفته است و یا از تهدیدات دشمنان (اعم از تحریم یا حمله نظامی) هراس دارند؛ از این رو توجیه می‌کنند و می‌گویند باید تعامل برد – برد داشته باشیم.

جام نیوز خبرداد :

مجله تجاری “فورچون” در گزارشی با اعزام هیئتی از شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا به ایران خبر داد و نوشت: هیئتی از شرکت بوئینگ آمریکا به ایران سفر کرده اند تا هواپیماهای خود را به ایران بفروشند و به نظر می رسد که برنامه ریز های آمریکایی به‌دنبال این هستند که به رقیب اروپایی خود یعنی ایرباس این اطمینان را بدهند که آنها نیز به‌دنبال بازار ایران هستند و ایرباس نمی تواند نبض بازار هوایی ایران را به تنهایی به دست آورد.

*********************************

روزنامه ایران**

مخالفت «تد کروز» با فروش «بوئینگ» به ایران

سخنگوی سناتور «تد کروز»، نامزد جمهوریخواهان گفت که وی قصد دارد در مخالفت با فروش هواپیماهای «بوئینگ» به ایران نامه‌ای به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا بنویسد. به گزارش «ایسنا» از «وال استریت ژورنال»، سخنگوی شرکت بوئینگ روز دوشنبه پس از پایان سفر دو روزه هیأتی از این شرکت به تهران گفت که رایزنی‌های مقدماتی با خطوط هوایی ایران درباره‌ پتانسیل فروش هواپیما و خدمات هوایی‌اش به تهران آغاز شده است که یک مرحله از روندی چند مرحله به شمار می‌آید. این روزنامه افزود: «بسته شدن قراردادی برای فروش هواپیماهای بوئینگ می‌تواند بزرگ‌ترین نشانه از این باشد که تهران و واشنگتن به سمت عادی‌سازی روابط تجاری با یکدیگر پیش می‌روند.»

انتقاد احمد توکلی از حسین شریعتمداری

احمد توکلی طی نامه‌ای به حسین شریعتمداری نسبت به تیتر دیروز روزنامه «کیهان» (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۰۵ تومان فقط یک قلم تخلف دولت راستگویان) و درج نادرست رقم برداشت از صندوق توسعه ملی توسط دولت دهم، انتقاد کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «تیتر امروز سه‌شنبه کیهان همان تحریف روز دوشنبه روزنامه‌های مخالفان شما است، منتهی فقط جای دولت احمدی‌نژاد با دولت روحانی عوض شده است. بنده در نامه خویش خطاب به برادران مدیرمسئول روزنامه‌های طرفدارهای روحانی، تلاش کردم که توجه دهم که حتی دشمنی با گروهی نباید باعث بی عدالتی شود و نامه را با این تذکر تلخ تمام کردم که «شما… محتاج تغییر مسیر هستید تا با تشدید اختلافات بیش از این به مصالح ملی و منافع مردم آسیب نرسد و فردای قیامت به خلق خدا بدهکار نشوید. چگونه است با وجود این نامه که در آن با صراحت ارقام درست ذکر شده است، کیهان همان رقم نادرست را تیتر یک می‌کند و نسبت ناروایی را که آنها به دولت آقای احمدی‌نژاد دادند، شما به دولت آقای روحانی می‌دهید؟» وی افزوده است: «کار شما تلخ‌تر از کار آنان است. زیرا که اولاً نامه من که دستمایه گزارش جنابعالی بود، در اختیارتان بود و ارقام درست را ارائه می‌داد و ثانیاً تذکر قرآن به آن برادران متوجه توکلی و شریعتمداری هم هست و ثالثاً به دلایلی انتظار از شما بیشتر است.» توکلی در پایان نامه خود آورده است: «به شما هم عرض می‌کنم محتاج تغییر مسیر هستید تا با تشدید اختلافات بیش از این به مصالح ملی و منافع مردم آسیب نرسد و در فردای قیامت به خلق خدا بدهکار نشوید.»

انتقاد از موضع هسته‌ای جلیلی

«‌اگر بنده به ریاست جمهوری می‌‌رسیدم، برجام را امضا نمی‌کردم. چرا که اندیشه بنده متفاوت است.» سایت «عصر ایران» با نقل این جمله از سعید جلیلی نوشت: «نکته طعنه‌آمیز قضیه اما در این است که مگر با ریاست جمهوری مسئول مذاکرات هسته‌ای در دولت گذشته، توافقی هم به دست آمدنی و حاصل شدنی بود که جناب ایشان امضا کند یا نه؟!» این سایت افزوده است: «برجام» یا «برنامه جامع اقدام مشترک» همان توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ است حال آن که همه شاهد بودند طی ۶ سال مذاکره آقای سعید جلیلی که از جانب دکتر ولایتی در مناظره مشهور تلویزیونی به «‌کلاس فلسفه» تشبیه شد، توافقی به دست نیامد و عرصه روز به روز تنگ‌تر می‌شد و نفس اقتصاد چنان به شماره افتاده بود که اگر برجام امضا نمی‌شد به گفته رئیس جمهوری روحانی، صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید.» «عصر ایران» ادامه داده است: « برجام اما اتفاق افتاد چون سعید جلیلی رئیس جمهوری نشد. اکثریت مردم حسن روحانی را برگزیدند تا مسیر هسته‌ای تغییر کند. حالا آقای جلیلی می‌گوید: من اگر به ریاست جمهوری می‌رسیدم، برجام را امضا نمی‌کردم!» به نوشته این سایت، «آقای جلیلی البته به درستی گفته «اندیشه او متفاوت است.» در نگاه جلیلی و حامیان او مراد از سفر و مذاکره و گفت‌وگو «ابلاغ» است نه «تفاهم» بر سر منافع مشترک. او طی ۶ سال می‌کوشید نمایندگان ۶ کشور را از گمراهی به در آورد و از این رو نتیجه‌ای حاصل نمی‌آمد. برجام اما حاصل نگاه واقع‌بینانه و منفعت‌گرایانه و برد- برد است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

۲ کشته و ۵۲ زخمی در انفجار دیاربکر

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد بر اثر انفجار یک تانکر حاوی مواد منفجره مقابل پاسگاه نظامیان در جنوب شرقی ترکیه ۲ نظامی کشته و ۵۲ نفر زخمی شدند. این حمله – که مقامات ترکیه آن را به پ‌ک‌ک نسبت داده‌اند – شامگاه دوشنبه پاسگاه نظامیان را در شهرستان‌ هانی از توابع استان دیاربکر هدف قرار داد. بنابر اعلام یک منبع ارتش، پس از این حمله مرگبار عملیات پاکسازی آغاز شده است. مناطق جنوب شرق ترکیه از ماه ژوئیه هنگامی که یک فرآیند صلح شکننده میان دولت این کشور و گروه پ‌ک‌ک سقوط کرد، شاهد افزایش خشونت و درگیری بوده است.

امضای سند اصلاحات ملی عراق

رؤسای جمهوری، مجلس نمایندگان و دولت عراق به همراه رؤسای احزاب و تشکل‌های سیاسی سندی را به نام «اصلاحات ملی» امضا کردند. سند اصلاحات ملی برای اصلاح بخش‌ها و نهادهای سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی براساس اولویت و اهمیت است و نهادی نیز به نام شورای سیاسی با عضویت سران احزاب و تشکل‌های سیاسی تشکیل خواهد شد و پرونده انتخاب سرپرست برای همه نهادهای دولتی نیز بسته شد. طبق سند اصلاح ملی، شخص نخست‌وزیر مسؤول بررسی و انتخاب نامزدهای پیشنهادی برای تصدی نهادهای مستقل، سرپرستی وزارتخانه‌ها، رده‌های عالی دستگاه دیپلماسی و نهادهای ویژه است.

ترور یک رهبر جنبش فتح در لبنان

فتحی زیدان، یکی از اعضای ارشد جنبش فتح سه‌شنبه در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده که احتمال می‌رود برای ترور وی اختصاص داده شده جان خود را از دست داد. احتمال می‌رود این ترور به دلیل تسویه‌حساب‌های شخصی میان گروه‌های فلسطینی در لبنان باشد که هریک تلاش می‌کنند بر اردوگاه‌های فلسطینی‌نشین سیطره یابند. بتازگی جریان‌های سلفی در این اردوگاه‌ها تلاش‌‌هایی را برای سیطره بر اوضاع در این مناطق آغاز کرده‌اند که با مخالفت جنبش فتح به عنوان بزرگ‌ترین جریان نظامی- سیاسی فلسطین مواجه شده است.

اعتراضات خشونت‌آمیز در پاریس

پلیس پاریس می‌گوید، دوشنبه‌شب معترضان خشمگین از اصلاحات کار به تخریب مغازه‌ها و رستوران‌ها دست زده و ۲ مامور پلیس را در اعتراضات شبانه خود زخمی کرده‌اند. طبق این گزارش، هزاران تن از مردم پاریس در ۱۱ شب گذشته در میدان «لا ریپابلیکا»ی این شهر تجمع کردند تا اعتراض خود را نسبت به لایحه‌ای که تعداد ساعت کاری در هفته را افزایش می‌دهد و تعدیل‌سازی نیروها را تسهیل می‌کند، ابراز کنند. این اعتراض که با تحصن معترضان در این میدان ادامه یافته، همراهانی هم در سایر شهرها و کشورها یافته است.

محصولات آرایشی ابزار سیا برای جاسوسی

شرکت اسکین سنتیال ساینسس که شرکتی فعال در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی است و محصولاتش در زمینه از بین بردن لکه‌های پوستی کاربرد دارد در کانون توجه کارشناسان و مجله‌های تخصصی در این زمینه قرار گرفته است. اما اسنادی که در اختیار اینترسپت قرار گرفته است نشان می‌دهد این شرکت در کانون توجه این کیو تل(In-Q-Tel) شاخه سرمایه‌گذاری سیا نیز قرار گرفته است. به‌گزارش پایگاه اینترنتی اینترسپت، این شرکت فناوری را توسعه داده است که سبب برداشته شدن لایه سطحی پوست و آشکار شدن نشانه‌های منحصربه‌فرد زیستی می‌شود که می‌توان از آنها برای انجام دادن آزمایش‌های تشخیصی متنوع از جمله جمع‌آوری دی‌ان‌ای استفاده کرد.

ترکیه بزرگ‌ترین مرکز فروش ‌آثار مسروقه

شهر غازی عنتاب ترکیه به بزرگ‌ترین محل ترانزیت و فروش آثار باستانی مسروقه سوریه و عراق تبدیل شده است. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای به این سازمان اعلام کرد: حدود یکصد هزار اثر باستانی و تاریخی در سوریه و عراق تحت تصرف داعش است که از راه‌های مختلف، بویژه شهر غازی عنتاب ترکیه به دیگر کشورها قاچاق می‌شود. وی افزود: داعش با فروش آثار باستانی مسروقه سالانه ۲۰۰ میلیون دلار درآمد به دست می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *