روز شمار دفاع مقدس – 21 بهمن ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس – 21 بهمن ماه

ابزار ناتواني نيروهاي نظامي‌ و انتظامي ‌شاهنشاهي از مقابله با توزيع سلاح بين مردم در مساجد.

ادامه هجوم نيروهاي گارد به نيروي هوايي. سرازير شدن سيل جمعيت براي كمك به مدافعان پايگاه هوايي در فرح‌آباد. انهدام پنج دستگاه تانك و تصرف سه‌دستگاه ديگر به دست مردم و خلع‌سلاح افراد گارد.

57/11/21

ابزار ناتواني نيروهاي نظامي‌ و انتظامي ‌شاهنشاهي از مقابله با توزيع سلاح بين مردم در مساجد.

ادامه هجوم نيروهاي گارد به نيروي هوايي. سرازير شدن سيل جمعيت براي كمك به مدافعان پايگاه هوايي در فرح‌آباد. انهدام پنج دستگاه تانك و تصرف سه‌دستگاه ديگر به دست مردم و خلع‌سلاح افراد گارد.

انتشار اعلاميه شماره 40 فرمانداري نظامي‌ در تهران در ساعت 14 مبني بر افزايش ساعت منع رفت و آمد از ساعت 30 :16 تا 5 بامداد و بروز هيجان و التهاب در شهر.

انتشار اعلاميه امام‌خميني در ساعت 16 مبني بر غيرقانوني بودن اعلاميه فرمانداري نظامي‌تهران و دعوت از مردم به ناديده‌گرفتن آن. هجوم مردم به خيابانها و سنگربندي آنها به منظور مقابله با حكومت نظامي‌. همچنين صدور اعلاميه نخست‌وزير درباره پذيرفتني نبودن ممنوعيت اعلام شده از سوي فرماندار نظامي‌.

انتشار اعلاميه شماره 41 فرمانداري نظامي‌تهران در ساعت 20 و افزايش ساعت منع رفت و آمد تا ساعت 12 ظهر روز 22 بهمن 1357.

هجوم مردم به مراكز نظامي‌ و انتظامي‌ و سقوط كلانتري هاي 10، نارمك، تهران‌نو. محاصره كلانتري 6، تسليحات ارتش در فرح‌آباد و پادگان لويزان در تهران. خلع سلاح پايگاه نوژه در همدان به دستور آيت‌الله مدني و مسدود شدن جاده همدان به تهران و جاده ساوه به تهران به دست مردم براي جلوگيري از حركت ستونهاي نظامي‌ به سوي پايتخت.

پيام آيت‌الله طالقاني خطاب به مردم و نيروهاي درگير در مركز آموزش دوشان‌تپه : واقعه پادگان نيروي هوايي توطئه‌اي از ناحيه بعضي از مسؤولين جزء در ارتش است ؛ ملت از مداخله‌جويي پرهيز نمايند.

آغاز در‌گيري مسلحانه در داخل ارتش شاه به طرفداران انقلاب در نيروي هوايي و نظاميان وفادار به رژيم گذشته در ساعت 22 ديشب (1357/1/20) به هنگام تماشاي مراسم استقبال امام از تلويزيون و ابراز احساسات پرسنل نيروي هوايي نسبت به‌‌ايشان. شرح چگونگي‌‌ اين ماجرا به نقل از مطبوعات و از زبان ارتشبد قره‌باغي (آخرين رئيس ستاد بزرگ ارتشتاران).

تشكيل جلسه شوراي امنيت ملي با شركت شاپور بختيار (نخست‌وزير)، ميرفندرسكي (وزير امور‌خارجه) و فرماندهان نيروهاي نظامي‌ و انتظامي‌در ساعت 18 پس از‌‌اينكه مردم به دستورهاي حكومت نظامي‌ عمل نكردند و تصميم‌‌اين شورا دربارة تشديد مقررات حكومت نظامي‌ و دستگيري رهبران انقلاب.

گزارش لحظه به لحظه روزنامه اطلاعات از مقر امام و واكنش عمومي‌ در مقابل اعلاميه شماره 41 فرمانداري نظامي‌. پخش شايعه توطئه كودتاي نظامي‌در ساعت 22 و اعتراف هاي سرهنگ كيخسرو نصرتي (آخرين رئيس ستاد پليس تهران) از چگونگي اجراي طرح كودتا.

58/11/21

ديدار شاه حسن از عربستان و عراق.

62/11/21

درگذشت آندروپوف صدر هيئت رئيسه اتحاد جماهير شوروي

64/11/21

تصميم عربستان به پرداخت وام 6 ميليارد دلاري در عرض 6 ماه آينده به عراق

65/11/21

اعزام سپاه يكصد هزار نفري حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف به جبهه‌هاي نبرد.

66/11/21

عراق در هفته‌هاي اخير جنگ صادرات نفت را افزايش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *