ayar-modiran-modir

مدیر تراز انقلاب در «عیار مدیران» – مهارت های مدیریت – 1

خانه / آموزش / مدیر تراز انقلاب در «عیار مدیران» – مهارت های مدیریت – 1

از جمله کلیدهای راهگشای یک مدیر برای موفقیت هرچه بیشتر در مدیریت. تدبیر ، خردگرایی و عقلانیت است.

مدیر تراز انقلاب در «عیار مدیران» – مهارت های مدیریت – 1

     همانطور که وعده کردیم مقرّر شد تا در ضمن چندین قسمت ، نکاتی را از کتاب «عیار مدیران» بیاوریم. در این مجال ، اولین شماره از این سلسله مباحث را تقدیم می کنیم.

یکی از ظرافت های مدیریت و از جمله مهارت های مدیریتی ، مسأله ی تدبیر است.

در تدبیر هم ، مسأله ی پیش بینی و پیش دستی نسبت به توطئه های دشمن ، رکن مهمی است.

مقام معظم رهبری در بیانات ابتدای سال 92 در حرم مطهر امام رضا علیه السّلام با تبیین این مسأله فرمودند: «آحاد ملت در این جهت حرکت کنند».

     مدیر و کادر مدیریتی لازم است هوشیاری لازم را در پیش بینی و تشخیص توطئه های خصمانه داشته باشند. از جمله مراکزی که تمرکز دشمن بر آن قرار دارد هیئات مذهبی و جلسات عزاداری اهل بیت علیهم السّلام است. ورود شعر و آهنگ نامتعارف در عرصه ی مدیحه سرایی و مرثیه خوانی از جمله نفوذهای دشمن به شمار می رود.

مدیر موفق و با تدبیر ، پیش از ابتلا مجموعه خود، با روشنگری و بصیرت افزایی از آلوده شدن مجموعه خود و عناصر مرتبط پیشگیری می نماید.

     ذیل مسأله ی تدبیر ، بحث خردگرایی مطرح است. حضرت آقا در دیدار هیأت دولت در تاریخ 85/06/06 فرمودند: «خردگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم گیری و عمل، جزو مسائلی است که حتما به آن احتیاج دارید. همه مان در تصمیم گیری ها و عملمان به آن احتیاج داریم».

     در دیدار مردم گیلان مورخه 80/02/11  می فرمایند: «آنچه برای یک ملت اهمیت دارد این است که در همه رده ها –از بالا تا پایین- مسئولینی که انگشت آنها می تواند گره ها را باز کند با احساس مسئولیت و با عقل و تدبیر کار کنند».

     این نکته هم خیلی زیباست که هیأت داران در کنار دغدغه های برپایی هیأت، در فکر کارگشایی و فعالیت های گروهی در راستای حلّ مشکلات احتمالی برخی اعضا و اهالی مرتبط و غیر مرتبط با هیأت باشند. این مهم ، عامل جذب حداکثری برای مجموعه های ارزشی خواهد بود.

     یکی دیگر از عناصر کلیدی در مهارت های مدیریتی ، عقلانیت است. امام خامنه ای حفظه الله تعالی در دیدار با مسئولان نظام مورخه 87/06/19 فرموده اند: «نظام جمهوری اسلامی ، نظامی است عقلانی ، نظامی است دانشی. عقلانیت باید بر تمام ارکان این نظام از بالا تا پایین حاکم باشد».

این ها از جمله کلیدهای راهگشای یک مدیر است برای موفقیت هرچه بیشتر در مدیریت. تدبیر ، خردگرایی ، عقلانیت. نمونه های دیگر را در نوبت های بعدی خواهیم داشت.

Views: 0

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *