روز شمار دفاع مقدس ـ 12 شهریور ماه

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / روز شمار دفاع مقدس ـ 12 شهریور ماه

35 شهید یا مجروح در گلوله‌باران امروز آبادان.
کاردار عراق و نماینده‌ی دائم این کشور در سازمان ملل در نامه‌ای خواستار اقدامات مؤثر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پیشگیری از گسترش جنگ ایران و عراق شد؛ نامه‌ی دوم کاردار عراق در سازمان ملل درباره‌ی جزئیات حمله‌ی ایران در عملیات رمضان.
گزارش واحد اطلاعات قراگاه خاتم الانبیا(ع) درباره‌ی تلفات و خسارات وارد‌شده به ارتش عراق از ابتدای جنگ؛ اقدام خبرگزاری عراق به اعلام تلفات و خسارات ایران از ابتدای جنگ تاکنون به نقل از بیانیه‌های نظامی عراق.
ارسال 2 محموله ادوات و تجهیزات نظامی یک کشتی عربستانی از طریق بندر شیریجی کویت به عراق؛ پهلوگیری یک کشتی حامل سلاح (احتمالاً روسی) در یکی از بندرهای کویت؛ ورود 148 تریلر و 36 خودرو حامل تجهیزات نظامی از کویت و اردن به عراق.

تاریخ شمسی 12 شهریور 1366

تاریخ قمری 9 محرم 1408

تاریخ میلادی 3 سپتامبر 1987

خلاصه روز:

  • بمباران شهرهاي سرپل‌ذهاب و مهران، پست انتقال برق آران نهاوند و منطقه نفتي بهرگان در حمله هواپيماهاي عراق. نامه جمهوري اسلامي ايران به دبيركل در اعتراض به حملات هوايي عراق. وزير اطلاعات عراق تهديد كرد كه جنگ شهرها را آغاز خواهند كرد.
  • حمله متقابل هواپيماهاي نيروي هوايي به مراكز اقتصادي و نظامي شهرهاي العماره و دوكان عراق و گلوله‌باران مراكز اقتصادي چندين شهر در جنوب اين كشور.
  • حمله قايق‌هاي تندرو به كشتي ايتاليايي “جولي روبينو”. سفير ايران در رم كه به وزارت خارجه ايتاليا احضار شده بود، دخالت ايران را در اين حمله رد كرد. آمار حملات به كشتي‌ها از اول سال جاري ميلادي.
  • اقدام تبليغاتي امريكا در نمايش فيلم “توما هاوك” براي خبرنگاران كه درباره موشك‌هاي ناو ميسوري است و 640 كيلومتر برد دارد. تحليل لوموند از آغاز مجدد حملات هوايي عراق در خليج‌فارس: دامي براي امريكا، حداكثر استفاده براي شوروي، تلاش عراق براي همراه كردن امريكا با خود.
  • سخن‌گوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران نقش امريكا در آغاز مجدد حملات عراق و استفاده از سازمان ملل در جهت اهداف خود (امريكا) را تشريح كرد.
  • كشورهاي جامعه اروپا در بيانيه مشتركي، با تأسف از افزايش تشنج در خليج‌فارس، از اجراي قطع‌نامه 598 حمايت كردند. حمايت دولت انگلستان از سفر دبيركل به ايران. امريكا اقدامات خود براي تحريم تسليحاتي ايران را متوقف كرد. تقسير بي.بي.سي. از عملكرد ايران در مورد قطع‌نامه 598 و علل عقب‌نشيني موقتي امريكا از تحريم تسليحاتي ايران.
  • استفاده عراق از سلاح‌هاي شيميايي در شمال اين ‌كشور براي سركوب كردهاي مخالف حكومت صدام. اطلاعيه اتحاديه ميهني و گزارش قرارگاه رمضان در مورد گلوله‌باران شيميايي شهر حلبچه به وسيله توپخانه ارتش عراق.
  • عمليات كمين عناصر حزب دمكرات و كومه‌له در مناطق سردشت ( نيستان) و بانه.
  • حمله مجاهدين خلق به پايگاه نيروهاي جندالله در سقز.(1)

تاریخ شمسی 12 شهریور 1365

تاریخ قمری 28 ذی‌الحجه 1406

تاریخ میلادی 3 سپتامبر 1986

خلاصه روز:

  • دشمن‌ با جنگ‌ الكترونيك‌ در اسكله‌ العميه‌ امكان‌ هر نوع‌ تماس‌ بي‌سيمي‌ نيروهاي‌ روي‌ اسكله‌ با عقبه‌ را قطع‌ كرد. ورود هشت‌ ناوچه‌ عراقي‌ به‌ منطقه‌ عملياتي‌؛ تشديد فشار و حملات‌ هوايي‌ دشمن‌؛ عقب‌نشيني‌ نيروهاي‌ خودي‌؛ بررسي‌ نقاط ضعف‌ و قوت‌ عمليات‌ كربلاي‌3 و نتايج‌ اين‌ عمليات‌.
  • استفاده‌ عراق‌ از گلوله‌هاي‌ شيميايي‌ در منطقه‌ عملياتي‌ كربلاي‌2(حاج‌عمران‌).
  • بازگشت‌ فرمانده‌ يكي‌ از گردان‌هاي‌ عمل‌كننده‌ در كربلاي‌2 پس‌ از سه‌ روز محاصره‌ و اظهارات‌ وي‌ درباره‌ سرنوشت‌ دو گروهان‌ محاصره‌ شده‌.
  • انعكاس‌ عمليات‌هاي‌ كربلاي‌ 2 و 3؛ راديو امريكا: «اين‌ عمليات‌ها براي‌ آزمايش‌ و سنجش‌ قدرت‌ نظامي‌ طرف‌ مقابل‌ انجام‌ مي‌شود.» راديو مسكو: جنگ‌ خسارت‌هاي‌ عظيمي‌ به‌ هر دو كشور وارد ساخته‌، طرفين‌ بايد جنگ‌ را خاتمه‌ دهند.
  • ستاد مشترك‌ ارتش‌: سه‌ هواپيماي‌ عراقي‌ را جنگنده‌ها و آتش‌ پدافند خودي‌ سرنگون‌ كردند.
  • يك‌ كشتي‌ ديگر روسي‌ را نيروي‌ دريايي‌ ارتش‌ ايران‌ رهگيري‌ كرد. وزارت‌ خارجه‌ شوروي‌ توقيف‌ كشتي‌ روسي‌ را در روز گذشته‌، تأييد كرد. راديو اسرائيل‌: «اين‌ نخستين‌ باري‌ است‌ كه‌ ايران‌ يك‌ كشتي‌ روسي‌ را متوقف‌ مي‌سازد.» نشريه‌ دفتر تبليغات‌ اسلامي‌: «كشتي‌ توقيف‌ شده‌ حامل‌ مهمات‌ براي‌ كويت‌ بود كه‌ نيروي‌ دريايي‌ آن‌ را تخليه‌ كرده‌است‌.» آسوشيتدپرس‌: ايران‌ كشتي‌ متعلق‌ به‌ شوروي‌ را با اجبار به‌ بندرعباس‌ برد و تخليه‌ كرد.
  • خسارت‌هاي‌ خودي‌ و تلفات‌ ضدانقلاب‌ در مرداد و تلفات‌ خودي‌ از ارديبهشت‌ تا مرداد.
  • درخواست‌ سازمان‌ مجاهدين‌ خلق‌ از عناصر خود براي‌ فرار به‌ عراق‌ و تشويق‌ نظاميان‌ به‌ ترك‌ جبهه‌ها؛ حزب‌ توده‌ خطاب‌ به‌ هواداران‌ خود: با تشكيل‌ هسته‌هاي‌ انقلابي‌، مبارزه‌ در راه‌ سرنگوني‌ رژيم‌ حاكم‌ را سازمان‌ دهيد، عليه‌ جنگ‌ تبليغ‌ كرده‌ و از فراريان‌ جنگ‌ حمايت‌ كنيد.
  • نخست‌وزير به‌ ادارات‌ ابلاغ‌ كرد تا امكانات‌ اضافي‌ را در خدمت‌ جنگ‌ قرار دهند. مهندس‌ موسوي‌: عمليات‌ “كربلاي‌3” با روش‌هاي‌ عادي‌ كلاسيك‌ غيرقابل‌ تصور است‌.
  • در كميته‌ سياسي‌ سران‌ عدم‌تعهد، 13 كشور حامي‌ عراق‌ عليه‌ ايران‌ موضع‌ گرفتند. پيشنهاد ايران‌ براي‌ محكوميت‌ متجاوز؛ محكوميت‌ كاربرد سلاح‌ شيميايي‌ و محكوميت‌ حمله‌ به‌ مناطق‌ مسكوني‌ پذيرفته‌ نشد.
  • طه‌ ياسين‌ رمضان‌: ايران‌ براي‌ خود يك‌ نوع‌ قيوميت‌ مذهبي‌ قائل‌ است‌ و براي‌ تحميل‌ قيوميت‌ خود با اسلحه‌ عليه‌ همسايگان‌ وارد عمل‌ مي‌شود.
  • الرأي‌العام‌: يك‌ هيئت‌ نظامي‌ مصري‌ به‌ همراه‌ 22 متخصص‌ ارتش‌ مصر وارد بغداد شدند. اين‌ هيئت‌ مأموريت‌ دارد طرحي‌ براي‌ مقابله‌ با حمله‌ آتي‌ ايران‌ پيشنهاد كند.
  • خبرگزاري‌ يونان‌: «شوراي‌ همكاري‌ خليج‌فارس‌ هزينه‌ يك‌ معامله‌ تسليحاتي‌ به‌ ارزش‌ 500 ميليون‌ دلار به‌ نفع‌ عراق‌ را تقبل‌ كرده‌است‌.» وزير اطلاعات‌ عراق‌: كشورهاي‌ حاشيه‌ خليج‌فارس‌ خطر ايران‌ را احساس‌ كرده‌اند.
  • در پي‌ انتقاد آقاي‌ هاشمي‌ رفسنجاني‌ از برخورد عوامل‌ اجرايي‌ با مسئله‌ بدحجابي‌ و منكرات‌، فرمانده‌ كميته‌ انقلاب‌اسلامي‌ در نامه‌اي‌ به‌ وي‌ نوشت‌: بدحجابي‌ و پانكيسم‌ خطر و تهديد جدي‌ براي‌ انقلاب‌ است‌. مردم‌ از كوتاهي‌ كميته‌ در برخورد با بدحجابي‌ اعتراض‌ دارند و بعضي‌ مسئولين‌ محترم‌ از تندي‌ و كندي‌ عكس‌العمل‌ كميته‌. (2)

تاریخ شمسی 12 شهریور 1361

تاریخ قمری 10 ذی‌القعده 1402

تاریخ میلادی 3 سپتامبر 1982

خلاصه روز:

  • 35 شهید یا مجروح در گلوله‌باران امروز آبادان.
  • کاردار عراق و نماینده‌ی دائم این کشور در سازمان ملل در نامه‌ای خواستار اقدامات مؤثر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پیشگیری از گسترش جنگ ایران و عراق شد؛ نامه‌ی دوم کاردار عراق در سازمان ملل درباره‌ی جزئیات حمله‌ی ایران در عملیات رمضان.
  • گزارش واحد اطلاعات قراگاه خاتم الانبیا(ع) درباره‌ی تلفات و خسارات وارد‌شده به ارتش عراق از ابتدای جنگ؛ اقدام خبرگزاری عراق به اعلام تلفات و خسارات ایران از ابتدای جنگ تاکنون به نقل از بیانیه‌های نظامی عراق.
  • ارسال 2 محموله ادوات و تجهیزات نظامی یک کشتی عربستانی از طریق بندر شیریجی کویت به عراق؛ پهلوگیری یک کشتی حامل سلاح (احتمالاً روسی) در یکی از بندرهای کویت؛ ورود 148 تریلر و 36 خودرو حامل تجهیزات نظامی از کویت و اردن به عراق.
  • 4 کشته و تعدادی زخمی در حمله‌ی نیروهای معارض عراقی به مواضع نیروهای نظامی عراق ؛ کشته شدن 5 سرباز عراقی براثر برخورد با مین در سورقلات.
  • ناکامی عناصر سازمان مجاهدین خلق در حمله‌ی مجدد به مسجد امیرالمؤمنین(ع)؛ شهادت یک فرد سپاهی و یک طلبه در تهران به دست عناصر این سازمان؛ در عملیات کشف 1 خانه‌ی تیمی در تهران 4 نفر از نیروهای سازمان کشته و 2 نفر از افراد خودی مجروح شدند؛ یک انبار سازمان مجاهدین خلق در شیراز کشف شد؛ خبرگزاری خلیج از همکاری نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران و سازمان مجاهدین خلق برای اجرای عملیات‌های تروریستی جدید در سنندج خبر داد.
  • پیام امام‌‌خمینی در پاسخ به پیام تبریک عید فطر رئیس‌جمهور الجزایر و اظهار امیدواری ایشان به شناسایی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام.
  • خطبه‌های رئیس مجلس در نمازجمعه‌ی تهران: مباحث مربوط به آزادی در اسلام به‌خصوص در اقتصاد، توطئه‌ی مشترک کشورهای عربی و عراق برای ناامن کردن خلیج‌فارس؛ محکومیت اقدام کنفرانس اتحادیه‌ی عرب در به رسمیت شناختن اسرائیل به طور تلویحی و توصیه به جوانان برای شرکت در جنگ مهم‌ترین موضوعات خطبه‌ها بود؛ برداشت رادیو اسرائیل از سخنان رئیس مجلس: تهدید ایران مبنی‌بر محرومیت تمام اروپا از نفت خلیج‌فارس در صورت محرومیت ایران از منابع نفتی خود.

8850

  • تأکید قائم‌مقام وزارت خارجه‌ی ایران بر لزوم حمایت از ملت فلسطین و لبنان در دیدار با معاون نخست‌وزیر سوریه در سفر به دمشق.
  • خبر خبرگزاری فرانسه از سفر آتی وزیر خارجه‌ی الجزایر به تهران و گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره‌ی پایان جنگ.
  • گزارش واحد مرکزی خبر از عربستان درباره‌ی دیدار نماینده‌ی امام و سرپرست حجاج ایرانی با وزیر حج عربستان سعودی.
  • واکنش مغرضانه رادیو صوت‌الجماهیر دربرابر اقدام ایران به بیمه کردن نفت‌کش‌ها، رادیو امریکا هم از اقدام ایران برای بیمه کردن کشتی‌ها خبر داد. (3)

تاریخ شمسی 12 شهریور 1359

تاریخ قمری 23 شوال 1400

تاریخ میلادی 3 سپتامبر 1980

خلاصه روز:

  • بررسی ستادی ستاد مشترک ارتش از آخرین وضعیت عراق در پنج استان هم‏‌جوار مرزی و معبرهای احتمالی نفوذ نیروهای عراقی.
  • قابل‏‌توجه ‏بودن تحرکات عراق در مرز خوزستان، به‏‌ویژه مرز خرمشهر و بستان در قالب موارد تأمینی و ایجاد استحکامات و سنگرهای تازه و جاده‌سازی؛ اعلام آماده‌باش عراق به ارتش ملی خود در بصره برای رفتن به جبهه؛ کشف و خنثی‌سازی یک بمب به‏‌همت مأموران ژاندارمری دشت آزادگان.
  • شروع مجدد آتشباری عراق روی شهر قصرشیرین از ساعت 12:10 دقیقه، ادامه درگیری دو طرف تا ساعت 6 بعدازظهر امروز و عقب‌نشینی عراقی‌ها تا روستای امام‌زاده عباس؛ آتشباری سنگین عراق از ساعت 22 بر روی پاسگاه‏‌های نوار مرزی باباهادی، دارخور، پرویز، هدایت و مجیدخان. استقرار دو گردان عراق با تجهیزات کافی در منطقه مقابل سومار. خالی‏‌شدن مندلی عراق از سکنه و استقرار یک تیپ نظامی مجهز به آتشبارهای 130 میلی‌متری.
  • همکاری عراق با گروه‏‌های مسلح ضدانقلاب: ارسال اسلحه به سنندج، کمک به اهالی روستای دزلی که با گروه‏‌های رزگاری و دمکرات ارتباط دارند، نقل‏‌وانتقال و تحرکات گروه‏‌های مهاجم مسلح مخالف با نظام در مناطق سیاه‏گل از توابع اشنویه عراق، ارتباط و کمک گروه‏‌های وابسته به جلال طالبانی به عوامل دمکرات و کومه‏‌له؛ تجمع حدود 300 نفر از کارکنان فراری ارتش در 40 کیلومتری جنوب‏‌غربی بغداد و ارتباط آنان با اعضای حزب دمکرات شاخه قاسملو؛ رفت‏‌وآمد برخی از کارکنان ارتش وابسته به رژیم سابق و شماری از ضدانقلابیون از شهرهای بوکان، سردشت و پیرانشهر به عراق و دادن گزارش به عناصر بختیار.
  • ادامه پیشروی نیروهای مسلح انقلاب با درگیری‏‌های شدید و گاهی پراکنده در شهرهای هم‏‌جوار مهاباد ازجمله درگیری در محور شاهین‌دژ به‏‌طرف بوکان و کشته‏‌شدن 12 تن از مهاجمان مسلح معارض با نظام در این درگیری، درگیری افراد سپاه با مهاجمان ضدانقلاب در منطقه تکاب. صدور اطلاعیه هشداردهنده از سوی استاندار آذربایجان‏‌غربی خطاب به مردم اشنویه و روستاهای اطراف مبنی‏‌بر همکاری با ضدانقلاب و تحویل سلاح‏‌های غیرمجاز؛ استقرار عناصر وابسته به گروه‏‌های معارض با نظام در روستاهای کامیاران و تحرکات افراد رزگاری در چند روستای دیگر این منطقه؛ کشته‏‌شدن یک پیشمرگ مسلمان کرد و پسربچه همراه وی در حومه سنندج و ترور یک پیشمرگ مسلمان کرد در سقز؛ کشف و خنثی‌سازی یک مین در 5 کیلومتری نقده.
  • تشدید اختلاف میان برخی گروه‏‌های سیاسی مخالف نظام ازجمله اختلاف شدید میان حزب دمکرات و کومه‏‌له در بوکان و نیز درگیری مسلحانه امروز میان افراد دمکرات و سپاه رزگاری در روستاهای اطراف مریوان.
  • مقاله روزنامه کیهان به قلم کاک رسول با عنوان “انشعاب، به‌مثابه تاکتیک مارکسیستی گریز از شکست” که در آن به دو انشعاب در حزب دمکرات و نیز سازمان چریک‌های فدایی خلق حمله شده و آن را فرمایشی و دستوری ازسوی شوروی و حزب توده دانسته است. (ضمیمه دارد)
  • کشف یک خانه تیمی متعلق به یکی از کارکنان شهربانی در بوشهر که از آن تعداد زیادی نوار و نشریات مجاهدین خلق (منافقین) و چریک‌های فدایی خلق به ‌دست آمد؛ محکومیت 24 تن از هواداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به ‏حکم دادگاه انقلاب اسلامی بابل به‏‌جرم برهم‏‌زدن نظم عمومی در درگیری‏‌های روزهای گذشته در بابلسر؛ برگزاری مراسم چهلم محمدتقی شهرام، عضو سابق سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، ازسوی گروه کمونیستی پیکار و برخی گروه‏‌های مائوئیستی در بهشت زهرا و اعتراض مردم شهرری و شعاردادن علیه گروه‏‌های کمونیستی؛ اعلام موضع سخن‌گوی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) علیه بیانیه و ادعای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مبنی‏‌بر شعارنویسی هواداران مجاهدین خلق (منافقین) علیه رجایی و رد این ادعا.
  • اعدام چهار کودتاچی دیگر در اهواز؛ دستگیری یک کودتاچی دیگر در یکی از روستاهای آمل؛ گزارش و ادعای خبرگزاری پارس درباره قطع صدای رادیو جمهوری اسلامی ایران به‏‌مدت چند دقیقه و پخش پیامی که مردم را به قیام علیه نظام جمهوری اسلامی دعوت می‌کرد.
  • واکنش آیت‌الله دکتر بهشتی در مصاحبه امروز خود به مطالب بیان‏‌شده از قول وی درباره بحران گروگان‌گیری و سخنان وی درباره انتخاب اعضای کابینه دولت جدید.

8851

ادامه تلاش مقامات امریکایی برای حل‏‌وفصل مشکل گروگان‌های امریکایی و آزادی آنها ازطریق برخی کشورهای میانجی اسلامی و اروپایی مثل الجزایر و آلمان‏‌غربی؛ مصاحبه جیمی کارتر، رئیس‏‌جمهور امریکا، مبنی‏‌بر نداشتن امید چندانی به آزادی قریب‌الوقوع 52 گروگان امریکایی.

صدور مجدد بیانیه‌ای ازسوی سفارت ایران در مسکو و درخواست از دولت شوروی مبنی‏‌بر ارسال‏‌نکردن اسلحه به عراق.(4)

منابع :

1- کتاب:  اسکورت نفت کش‌ها

2- کتاب:  در تدارک عملیات سرنوشت ساز

3- کتاب:  عملیات مسلم بن عقیل

4- کتاب:  تصمیم صدام به جنگ علیه ایران