آیا مامون شیعه بود؟ | پاسخ به یک شبهه

خانه / پیشنهاد ویژه / آیا مامون شیعه بود؟ | پاسخ به یک شبهه

کسی که امامی را می‌کشد بهترین دلیل است که شیعه نبوده است و در طول تاریخ همواره این نوع شیعیان بوده‌اند چه در گذشته و چه الان که شیعه انگلیسی هستند.

آیا مامون شیعه بود؟ | پاسخ به یک شبهه

هیاتحجت الاسلام و المسلمین محمد جواد طبسی در برنامه اینترنتی پاسخ در پاسخ به شبهات درباره زندگی و شهادت امام رضا علیه السلام با اشاره به اینکه مامون از ابتدا می‌خواست امام رضا علیه السلام را از میان بردارد، عنوان کرد: شبی مأمون سی تن از افراد مورد اعتماد خود را طلب می‌کند و شمشیرهای آخته و مسموم به آن ها می‌دهد و می‌گوید هر کدام از شما یکی از این شمشیرها را بردارید و به خانه علی بن موسی بروید و او را در هر حالی یافتید، بلافاصله و بدون کمترین صحبتی، بکشید و شمشیرها را چنان بر او وارد کنید که گوشت و پوست و استخوان و خونش همه با هم مخلوط شود.

 استاد حوزه علمیه، ادامه داد: آن ها به دستور مامون وارد خانه حضرت رضا علیه السلام شدند و به امام که در بستر بودند حمله می‌کنند و او را به تصور خود می‌کشند و نزد مأمون بر می‌گردند و صبح فردا مأمون لباس خود را به حالت افراد عزادار در می‌آورد و به خانه امام رضا علیه السلام می رود.

وی افزود: ناگهان صدایی از اتاق امام علیه السلام شنیده می‌شود و مأمون با ترس می‌پرسد «این صدای کیست؟» و به طرف اتاق می‌رود؛ می‌بیند که امام رضا در محراب نشسته و مشغول تسبیح هستند.

این محقق حوزوی، بیان کرد: مامون به فردی امر کرد که ناخن‌هایش را نگیرد تا بلندتر از حد معمول شود و سپس چیزی شبیه تمر هندی به او می‌دهد تا با دستانش خمیر کند؛ آنگاه مأمون پیش امام رضا علیه السلام رفته و از آن فرد می‌خواهد که با دستانش آب انار (برخی روایات انگور) بگیرد و سپس امام رضا علیه السلام را مجبور می‌کند که از آن بخورند.

آیا مامون شیعه بود؟ | پاسخ به یک شبهه

حجت الاسلام و المسلمین طبسی ادامه داد: امام رضا علیه السلام در سه نوبت می‌فرمایند، مرا معاف کنید و تلاش می‌کند که از آن نخورند، اما مأمون می‌گوید که تو مرا متهم می‌کنی و چند انگور از قسمت‌هایی که مسموم نبوده‌است می‌خورد.

وی اظهارکرد: بدون‌ شک اگر امام رضا علیه السلام باز هم امتناع می‌کردند مسئله پیچیده تر و حساس تر می‌شد و تبعات بیشتری داشت مثلاً بیان می‌کردند که امام علیه السلام می‌خواهد خلیفه را بکشد و جانشین شود.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی تصریح کرد: تا زمانی‌که امام رضا علیه السلام به شهادت رسید، شواهدی وجود دارد که مامون لحظه‌ای امام را به حال خودش رها نکرده است و مرتب سعی در کشتن امام رضا علیه السلام داشته‌ است.

وی با تاکید براینکه امام رضا علیه السلام نسبت‌ به سمی بودن انگور یا انار آگاهی داشتند؛ اما مجبور بودند که از آن استفاده کنند، گفت: دلیل دیگر برای این‌ که امام آگاه بودند که به شهادت می‌رسند این است که زمانی‌ که مامون فردی را به مدینه می‌فرستد تا امام را نزدش ببرد امام رضا علیه‌السلام به زیارت قبر جدشان می‌روند و مدام گریه و وداع می‌کنند و وقتی علت را می‌پرسند می‌گویند که سفر آخر من است و من برنمی‌گردم.

این استاد حوزه علمیه، ادامه داد: همچنین امام رضا علیه السلام قبل از سفر اهل خانواده را جمع و اموال را بین شان تقسیم کردند و گفتند برای من گریه کنید اهل خانواده می‌گویند که گریه کردن پشت سر مسافر درست نیست و امام می‌فرماید برای کسی که برنمی‌گردد، مشکلی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی عنوان کرد: مأمون همیشه به ‌دنبال این بود که امام را از چشم مردم بیندازد و بارها در این زمینه هم تلاش کرده‌ بود همچنین امام علیه السلام نیز چند بار در مدینه، مکه و… بیان کردند که مأمون مرا خواهد کشت.

 وی در پاسخ به این شبهه که بیان می‌شود مامون شیعه بوده و با وجود شیعه بودن امام رضا علیه‌السلام را به قتل رسانده‌است، گفت: این ماجرا شبیه داستان اهل کوفه است که بیان می‌شود که شیعیان امام حسین علیه السلام را کشتند در حالی‌ که امام حسین علیه السلام بیان کردند که این‌ها شیعه ابوسفیان هستند که از این سخن بیان می‌شود آن ها شیعه اهل‌بیت علیهم السلام نبودند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی ادامه داد: شیخ صدوق بیان می‌کند که مأمون از ابتدا قصد کشتن امام رضا علیه السلام را نداشته است، بلکه در طول زمان به این نتیجه می‌رسد که امام رضا علیه السلام را به شهادت برساند.

وی تصریح کرد: از مامون نقل شده است « روزی پدرم درباره عظمت شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام برای من می‌گفت و من از او سوال کردم که: با وجود این خاندان بزرگ و گرامی چرا ما قدرت را در دست داریم؟ پدرم پاسخ داد: ‌ای فرزند من! قدرت همان چیزی است که اگر تو که فرزند من و پاره ای  از وجودم هستی در سر راه من بایستی تا به قدرت نرسم، تو را از بین خواهم برد و چشمانت را از حدقه در خواهم آورد.»

این استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه سوالی که باید پرسیده شود این است که مامون شیعه اعتقادی بوده است و یا شیعه سیاسی، اظهار کرد: کسی که امامی را می‌کشد بهترین دلیل است که شیعه نبوده است و در طول تاریخ همواره این نوع شیعیان بوده‌اند چه در گذشته و چه الان که شیعه انگلیسی هستند.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *