آیت‌الله شب‌زنده‌دار | اهمیت استغفار و توبه در ماه رمضان

خانه / پیشنهاد ویژه / آیت‌الله شب‌زنده‌دار | اهمیت استغفار و توبه در ماه رمضان

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ۵۴مطلب راجع به ماه رمضان بیان کردند، باید بدانیم خداوند چه فرصت استثنایی در اختیارمان قرار داده است و ماه رمضان دارای چه خصوصیات بی‌نظیری است.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار | اهمیت استغفار و توبه در ماه رمضان

هیاتآیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار شامگاه یکشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر امام خامنه ای برگزار شد، اظهار داشت: اگرچه بزرگان اهل معرفت و علما بسیار ارزشمند هستند و هدایت‌هایشان‌ باارزش است ولی بهترین دستورالعمل‌های سلوکی از معصومین علیهم السلام به دست ما رسیده است.

وی افزود: بسیاری از مباحث که وقت ما را می‌گیرد و فکر و انرژی‌مان برای آن صرف می‌شود بیهوده است، عقل می‌گوید آنچه را بی‌فایده است ترک کن و به چیزی که منفعت دارد توجه کن.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار | اهمیت استغفار و توبه در ماه رمضان

  دعا بهترین راه برای ارتباط با خداوند است

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: ممکن است در این شب‌ها ساعت‌های زیادی صرف تماشای تلویزیون بشود و فایده‌ای هم نداشته باشد، امام رضا علیه السلام فرمودند “روز و شب خود را در این مدت باقی‌مانده دعا کنید و از دعا خسته نشوید چون بهترین راه برای ارتباط باخداست”.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: استغفار ویژه سه ماه رجب و شعبان و رمضان است و باید از کج‌روی‌ها و تقصیر استغفار کنیم چون استغفار اهمیت بسیار زیادی دارد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار گفت: شخصی به امام هادی علیه السلام نامه نوشت و گفت که “دستورالعمل خصوصی می‌خواهم” که امام علیه السلام فرمودند “شبانه‌روز خود را به قرآن بگذران”، باید کنار قرائت قرآن نسبت به استغفار توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: باید دل را از محبت‌ها و دل‌بستگی‌های بی‌جا که پای انسان را همچون زنجیر می‌بندد دور کنیم، امام رضا علیه السلام می‌فرماید “تقوای خدا را پیشه کنید”، در یک جمله کوتاه و زیبا تقوا یعنی هرجا خدا دستور داده است طبق آن عمل کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: تقوا یعنی در همه مراحل زندگی انسان بداند خدا، اسلام، اهل‌بیت علیهم السلام و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چه می‌خواهند و در صحنه برای انجام آن موضوع حاضر باشیم.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: نزدیک انتخابات هستیم که بسیار مهم و حساس است، گاهی گمان و تحلیل‌های نادرست راجع به افراد زده می‌شود، این ایام حساس است و یک حرف، کلام، موضع‌گیری، سخن نابجا و یک سکوت سبب می‌شود همه فرصت ماه رمضان از بین برود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار گفت: طاعت خدا یعنی باید قلب را آباد کرد و هنگامی که قلب آباد شود معارف الهی در آن جا می‌گیرد ولی معصیت سبب خواری انسان می‌شود.

اگر انسان در زیربناهای معرفتی حرکت کند عاقبت‌به‌خیر می‌شود

وی اضافه کرد: توکل ثمره زیبای شناخت خداست و اگر انسان در زیربناهای معرفتی حرکت کند به عاقبت‌به‌خیری می‌رسد، انسان باید در آشکار و مخفی‌های خود به خدا توکل کند چون خداوند به وی کمک و دستگیری می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: ما ضعیف هستیم و باید از خدا بخواهیم در همه امور زندگی کمکمان کند، انسانی که توبه کند در درگاه الهی همانند کسی است که اصلاً گناه نکرده است، اهل‌بیت علیهم السلام و در رأس آن‌ها پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هرگاه با افراد برخورد می‌کردند و در سخنرانی‌ها دستورالعمل‌های مهمی بیان می‌کردند.

ماه مبارک رمضان دارای خصوصیات و ویژگی‌های بی‌نظیری است

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم 54مطلب راجع به ماه رمضان بیان کردند و باید بدانیم خداوند چه فرصت استثنایی در اختیارمان قرار داده است و به این نکته توجه کنیم که ماه رمضان دارای چه خصوصیات بی‌نظیری است.

منبع:تسنیم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *