آیت الله جوادی آملی | خطبۀ فدک، غدیر را زنده کرد

خانه / مطالب و رویدادها / آیت الله جوادی آملی | خطبۀ فدک، غدیر را زنده کرد

مهمترین عنصر ابدیت، خود صدیقه طاهره است که مانند ۱۳ معصوم(علیهم السلام) عدل قرآن کریم است؛ مطالبی که در خطبه است حالا با واسطه یا بی واسطه، هشدار قرآنی دارد و طبق این عناصر خطبه هم ابدی خواهد بود.

آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین  المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: در بستر اخلاق، خدای متعال انسان را خیلی کامل و زیبا خلق کرده و این زیبایی در درون نهاد او وجود دارد که بخشی به دانش و ارزش آدمی بر می گردد.

این مرجع تقلید ادامه داد: احسن تقویم بودن مخلوق، نشانه این است که خالق او هم زیبا است و از سه نظام فاعلی، (یعنی تحت ولایت خدا)، داخلی یعنی (آنچه را باید داشته باشد مانند رهبران الهی) و غائی یعنی (هدف، راه و مسیر معین) برخودار است و در درون آدمی گذاشته شده است.

مولف تفسیر تسنیم تصریح کرد: این سه نظام را خدای متعال در یک جمله (یعنی  ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی) بیان کرده  است، بدین معنا که هر ابزاری را که انسان برای هدایت به آن  نیازمند است در اختیار او گذاشته شده اعم از مبداء، معاد و رهبران دینی و درونی، وحی و نبوت، اینها همه دلیل بر (احسن تقویم بودن) انسان  و زیبایی خالق او است.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: در چنین موجودی، اماره به سوء وجود ندارد، ولی این آدمی است که موجب تحقق اماره به سوء می شود. اساس دشمنی در درون نهاد آدمی است و اگر دشمن در درون شکل بگیرد درون را تخریب می کند و می پوساند.

این مرجع تقلید در ادامه به مسئله شهادت و شخصیت و خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) اشاره و اظهار کرد: خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) به دلیل اسراری که در درون خود دارد، تا قیامت ابدی است.

وی بیان کرد: مهمترین عنصر ابدیت، خود صدیقه طاهره است که مانند 13 معصوم(علیهم السلام) عدل قرآن کریم است؛ مطالبی که در خطبه است حالا با واسطه یا بی واسطه، هشدار قرآنی دارد و طبق این عناصر خطبه هم ابدی خواهد بود.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: این خطبه، غدیر را زنده کرد، فدک را غصب دانست، ماجرای سقیفه را بیان کرد و برکات زیادی را به همرا آورد.

آیت الله جوادی آملی افزود: زمانی که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) شروع به خواندن خطبه کرد ابتدا مانند خطبه های امیرالمومنین علی(علیه السلام) از توحید، نبوت، شهادتین گفت و به دو صورت قابل فهم برای مردم و خاص در ارتباط با خدا صحبت کرد همانند خطبه های حضرت علی(علیه السلام) که غالب سخنان حضرت  با خدا  قابل فهم نیست، درس خاص است.

در ادمه این مرجع تقلید ادامه داد: خطبه چند سطری حضرت زهرا (سلام الله علیها) معادل قوی ترین خطبه های نهج البلاغه است و اینجا است که این حرف معنا پیدا می کند اگر حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) نبود، زهرای مرضیه(سلام الله علیها) همتایی نداشت.

وی ادامه داد: از عظمت و ابدی بودن و عدل قرآنی  خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) این است که جبرئیل به طور مستمر خدمت او می رسید و اخبار و گزارش از نظام هستی می دادند و املاء می کرد و بعد حضرت علی(علیه السلام) ثبت می کرد؛ این بیانات نشان می دهد که سخنان حضرت زهرا(سلام الله علیها) ریشه قرآنی دارد و خود حضرت اصل بعثت، توحید را تبیین می کنند.

این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) عقلانیت غدیر و فدک را تبیین کرد و معارف دین و قرآن و غدیر به مسلمانان  و شیعیان رسیده است.

 آیت الله جوادی آملی در توصیه به مسؤلین حوزه و طلاب و جامعه اسلامی ابراز کرد: کسانی که از حافظه قوی برخوردارند خطبه فدکیه را حفظ کنند همچنانکه خطبه غدیر را حفظ کردند؛ خطبه فدکیه نورانیت خاصی دارد، در متن دین و مذهب است، نشان دهنده جلال و عظمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.

مولف تفسیر تسنیم با بیان اینکه  باید سعی شود خطبه فدکیه درس رسمی حوزه شود و آن را به مباحثه بگذارید، بیان کرد: اگر مقدروتان هست اين خطبه را حفظ مي‌كنيد وگرنه مباحثه‌اي مي‌گذاريد روي اين خطبه كه اين خطبه مورد مباحثه و درس قرار بگيرد درس رسمي حوزه باشد ولو يك واحد يا دو واحد يا كمتر و بيشتر انسان وقتي بخواهد اين خطبه را به مردم عَرضه كند بعد از تدريس و دراسه و علم‌الدراسه و امثال اين‌ها باشد؛ لذا اين خطبه براي ابد خواهد ماند، بر اساس عناصر فراواني كه دو عنصرش همان است كه گوينده‌اش خودش عِدل قرآن كريم است، «أحد الثقلين» است و فرموده‌هاي او هم محتواي قرآني دارد كه اميدواريم جامعه ما در سايه تربيت خطبه فدكيهٴ صديقه كبرا(سلام الله عليها) دِيناش را به مسئله ولايت و امامت اهل بيت(عليهم الصلاة و عليهم السلام) ادا كند.

منبع : وارث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *