آینده انقلاب اسلامی و رمز عبور از جنگ اقتصادی

آینده انقلاب اسلامی و رمز عبور از جنگ اقتصادی

خانه / اختصاصی هیأت / آینده انقلاب اسلامی و رمز عبور از جنگ اقتصادی

شکست های راهبردی جبهه استکبار طی چهل سال گذشته از انقلاب اسلامی و ملت ایران از یک سو، و قدرت یابی روز افزون جمهوری اسلامی از دیگر سو، به شدت آمریکایی ها را نگران ساخته است. آمریکایی های ناکام برای رسیدن به اهداف در قبال انقلاب اسلامی، رو به مکر،کید و خدعه آورده، از طریق فشارهای سه گانه اقتصادی، روانی و عملی، به دنبال القاء «تصور فروپاشی جمهوری اسلامی» در چهل سالگی انقلاب به ملت ایران هستند. در چنین فضایی، این پرسش اصلی مطرح است که آینده انقلاب اسلامی چگونه است و رمز عبور از جنگ اقتصادی چیست؟ بررسی ها نشان می دهد، آمریکایی ها همانند گذشته در نقشه جدید خود در قبال انقلاب اسلامی، باز هم دچار شکست شده و جمهوری اسلامی و ملت ایران، دارای ظرفیت های بسیار بالایی برای عبور از این شرایط می باشد.

آینده انقلاب اسلامی و رمز عبور از جنگ اقتصادی

در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، چند پرسش اساسی و بسیار مهم ذهن بسیاری از نیروهای انقلابی و توده های مردم را به خود مشغول ساخته و آن اینکه، آینده انقلاب اسلامی چگونه خواهد بود؟ سرنوشت نظام جمهوری اسلامی چه می شود؟ بر سر ایران چه خواهد آمد؟ این سوالات و سوال های مشابه دیگر، ناشی از فضایی است که از دی ماه گذشته در کشور با آغاز آشوب های خیابانی شکل گرفت و با تکرار این آشوب ها در مرداد ماه سال جاری شدت یافت. آشوب ها و اغتشاشاتی که در بستر تجمعات اعتراضی اقشاری از مردم نسبت به گرانی ها و نابسامانی ها پدید آمد، لکن آشوب گران دارای ماهیت و مطالباتی متفاوت از مردم ناراضی از وضعیت اقتصادی بودند. در اعتراضات مرداد ماه که در چندین شهر پدید آمد، گرچه این اعتراضات نسبت به اعتراضات و تجمعات دی ماه سال گذشته محدودتر و کم جمعیت تر بود، لکن به لحاظ نوع شعارها بیشتر جنبه ساختار شکنانه داشت. شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» ، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن» و «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» که در این تجمعات سر داده شد از یک طرف، و بازتاب گسترده این تجمعات و شعارها در رسانه های معاندین و شبکه های خبری جبهه استکبار از طرف دیگر، کمک کرد تا زمینه های پذیرش یک القای شیطانی در لایه هایی از جامعه فراهم گردد القای «تصور فروپاشی جمهوری اسلامی در چهلمین سال خود» سناریویی است که جبهه استکبار با محوریت آمریکا آن را به پیش می برد. آری سوالات ذکر شده، تحت تاثیر این نقشه شیطانی در ذهن آحادی از مردم و نیروهای انقلابی پدید آمده است. این نوشتار در چنین شرایطی، به این پرسش اصلی پاسخ می دهد که، آینده انقلاب اسلامی چگونه خواهد بود و رمز ماندگاری انقلاب اسلامی و عبور از این شرایط چیست؟

آینده انقلاب اسلامی و رمز عبور از جنگ اقتصادی

موقعیت انقلاب اسلامی در چهل سالگی

انقلاب اسلامی و نظام دینی برخاسته از این انقلاب با محوریت ولایت فقیه چهل ساله شد. چهل ساله شدن انقلاب و جمهوری اسلامی، همانند اصل شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی یک معجزه است. معجزه از آن جهت که در این چهل سال دشمنان تمامی تلاش های خود را برای نابودی این انقلاب به کار گرفتند لکن نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه اکنون شاهد 2 روند تحولی و آینده ساز در مقیاس جهانی هستیم:

الف- روند توسعه قدرت انقلاب و جهوری اسلامی

بر اساس تمامی شاخص های سنجش قدرت در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، انقلاب و جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، به رغم مواجه با توطئه ها، دسیسه ها  ، فتنه ها و انواع فشارها از سوی نظام سلطه با محوریت آمریکا، روند توسعه قدرت داشته است. اکنون جمهوری اسلامی به پیشرفت های بزرگ، حیرت انگیز و باورنکردنی در بسیاری از حوزه های علوم و فنون و قدرت ساز در داخل دست یافته است. تبدیل شدن ایران تحت سلطه غرب و آمریکا در دوران پیش از انقلاب به یک قدرت منطقه ای و بین المللی در یک روند چهل ساله، پدیده ای است که دشمنان را به هم ریخته و بر عصبانیت آنان افزوده است. به اعتراف صاحب نظران غربی، جمهوری اسلامی یک قدرت نو ظهور و در حال تبدیل شدن به یک قدرت موثر جهانی است. اکنون جمهوری اسلامی در راهبردی ترین منظقه جهان، دارای عمق راهبردی شده، از نفوذ بی نظیری در کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، سرزمین های اشغالی بحرین و یمن برخوردار است. در شرایط کنونی موقعیت جمهوری اسلامی به گونه ای است که، کشورهایی چون ترکیه، پاکستان، روسیه، چین و هند، منافع خود را در همگرایی روز افزون با جمهوری اسلامی ارزیابی می کنند.

ب- روند افت قدرت آمریکا

در حالی که جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته روند توسعه قدرت را داشته، سر سخت ترین دشمن آن یعنی ایالات متحده آمریکا در این چهل سال، یک روند پر شتاب کاهش و افت قدرت را طی کرده است. تمامی شاخص های سنجش قدرت، نشان می دهد قدرت آمریکا در جهان و خصوصا در منطقه ی راهبردی غرب آسیا، در حال افول است. تبدیل شدن جمهوری اسلامی به قدرت منطقه ای در غرب آسیا، معنایی جز پایان دوران امپراطوری آمریکا در این منطقه ندارد. شکست سیاست های منطقه ای آمریکا در غرب آسیا ، یعنی شکست سیاست های جهانی این کشور مدعی رهبری جهان. آمریکایی ها برای نرسیدن به چنین نقطه ای، در سال های گذشته بسیار هزینه کرده اند. آقای ترامپ با صراحت اعتراف کرد، طی 17 سال گذشته ایالات متحده در منطقه غرب آسیا، هفت تریلیون دلار هزینه کرده، لکن هیچ چیز به دست نیاورده است. آمریکایی ها در یک کلام، عامل اصلی شکست های راهبردی خود در این منطقه را، جمهوری اسلامی می دانند.

بنابراین طی چهل سال گذشته در منطقه غرب آسیا، یک روند جابجایی قدرت بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی طی شده، این روند به صورت شتابان ادامه دارد. بر چیده شدن بساط خلافت داعش در گذشته و فروریختن آل سعود در یمن با پیروزی کامل یمنی ها در آینده، از نقاط عطف این روند است. در این روند قدرت یابی جمهوری اسلامی و افول قدرت آمریکا، صهیونیست ها و تمامی دولت های فاسد، دیکتاتور و وابسته ای چون آل سعود، به شدت نگران موجودیت و آینده خود هستند. تمامی این رژیم ها پایان خود را با پایان یافتن دوران سلطه گری آمریکا در منطقه، قطعی ارزیابی می کنند.

نقشه جدید دشمن علیه انقلاب و جمهوری اسلامی

نقشه جدید دشمن علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، بر پایه، مکر، کید و خدعه شکل گرفته است.

 برای عبور دادن انقلاب اسلامی و نظام از این مرحله حساس و خطیر، باید مکر و کید و خدعه دشمن را به خوبی شناخت و آن را به دیگران شناساند. آمریکایی ها به همراه متحدین خود بر اساس این نقشه، به دنبال جداسازی ملت ایران از جریان انقلاب، نظام و ولایت هستند. آنان می خواهند از طریق خدعه ملت ایران را در برابر ولایت قرار داده، کار آمدی و مشروعیت آن را از بین ببرند. نقشه جدید دشمن به راه انداختن یک جنگ ترکیبی هوشمند برای مقابله تمام عیار با جمهوری اسلامی ایران با اضلاع فشار اقتصادی، فشار روانی و فشار عملی است.

دشمن فشارهای خود بر جمهوری اسلامی را، با توجه به مشکلات، ضعف ها و آسیب پذیری های داخل کشور طراحی کرده است. به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن همانند مگسی است که بر روی زخم های داخلی نشسته، تلاش می کند با بهره گیری از این زخم ها و عفونی کردن آن، جمهوری اسلامی را به چالش بکشد. زخم هایی چون آمار نگران کننده بیکاری، مشکلات موجود در عرصه تولید، فرهنگ غلط مصرف و رفاه‌زدگی، فاصله پر نشدنی انتظارات و توقعات با امکانات محدود موجود، بیماری های مزمن ساختاری در اقتصاد و وجود حفره ها و منافذ تولید رانت و فساد، تنگناهای معیشتی مردم و …. ، باعث شده تا دشمن امیدوار باشد تا فشارهایش در جنگ اقتصادی، جنگ روانی و تلاش برای ایجاد آشوب در کشور  به نتیجه رسیده، جمهوری اسلامی را به زعم خود دچار فروپاشی درونی نماد.

اضلاع نقشه جدید دشمن

مثلث شوم آمریکا – رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و جریان های ضد انقلاب چون منافقین و سلطنت طلبها به صورت جبهه ای، پیاده کننده نقشه جدید دشمن علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران هستند. در این نقشه سه نوع فشار طراحی شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در 14 خرداد ماه 1397، در خصوص نقشه جدید دشمن فرمودند: «نقشه ی دشمن را هم می شناسیم، نقشه ی دشمن را کاملا می دانیم چیست و آن نقشه را برای مردم افشا می کنیم؛ و البته مردم عزیز ما خودشان خیلی چیز ها را می دانند و می فهمند و حس می کنند. امروز نقشه دشمن این سه چیز است: فشار اقتصادی، فشار روانی، فشار عملی؛ هدف هر سه نوع فشارهای دشمن هم سیطره  بر کشور عزیز ما ایران است.

آیا دشمن در این نقشه پیروز خواهد شد یا به شکست می رسد؟ مقام معظم رهبری بارها بر این نکته تاکید کرده اند در صورت هوشیاری ملت و انجام اقدامات به موقع و صحیح مسئولان، دشمن در این مرحله هم شکست خواهد خورد. ظرفیت های انقلاب، نظام و کشور برای عبور از این مرحله هم بسیار بالا است.

1_جنگ اقتصادی

آمریکایی ها از طریق برجام هسته ای، نتوانستند به تمام اهداف دست یافته و می خواهند با برجام های دیگر جمهوری اسلامی را مجبور به تغییر رفتار و در نهایت تغییر ماهیت مجبور سازند. به همین خاطر آقای ترامپ از برجام خارج شد تا آمریکا بتواند با تشدید فشارهای اقتصادی، جمهوری اسلامی را مجبور به مذاکره مجدد در موضوعات مختلف نموده، یا آن را دچار فروپاشی درونی نماید.

بازگرداندن تحریم‌های هسته ای و وضع تحریم های جدید، اکنون در دستور کار دولت آمریکا علیه ملت ایران است. رهبر معظم انقلاب، از این فشارهای اقتصادی تحت عنوان جنگ اقتصادی یاد کرده و می فرمایند: “امروز عرصه اقتصادی به خاطر سیاست های خصمانه آمریکا یک عرصه کارزار است، یک عرصه جنگ است،  جنگی از نوع خاص. در این عرصه کارزار هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند جهاد کرده است.

تمامی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آمریکایی ها در جنگ اقتصادی تمام عیاری که قصد دارند علیه جمهوری اسلامی به راه اندازند، با شکست قطعی مواجه خواهند شد. بسیاری از کارشناسان براین اعتقاد هستند، برهم خوردن وضعیت بازار ارز و سکه در ایران با خارج شدن ترامپ از برجام دلایلی چون بی‌تدبیری‌ها در داخل و نگرانی های ناشی از عملیات روانی دشمن دارد و کمتر عامل آن اقتصادی است. به دلایل مختلف نمی توانند جمهوری اسلامی را از نظر اقتصادی دچار فروپاشی نمایند. این دلایل را می توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد:

الف_ ضعف ها و ناتوانی های آمریکا ‌دراعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی بلندمدت

۱- افول جایگاه آمریکا در نظام بین الملل

۲- وضعیت بغرنج  اقتصاد آمریکا

۳- چالش با قدرت های اقتصادی دیگر (اروپا- چین- روسیه- هند و …)

۴- مخالفت های جامعه آمریکا با سیاست های ترامپ

۵- ناکامی های آمریکا در جنگ اقتصادی گذشته

۶- افزایش بی اعتمادی ها به آمریکا با خروج از برجام

بنابراین آمریکا هرگز قادر به ایجاد یک اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی در جنگ اقتصادی نخواهد بود.

ب_ توانایی های جمهوری اسلامی برای عبور از جنگ اقتصادی:

۱- محاصره ناپذیری ایران به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی

۲- ظرفیت های بسیار بالای اقتصادی کشور از قبیل: ظرفیت راهبردی نفت و گاز، منابع وسیع زیرزمینی، ظرفیتهای فراوان کشاورزی، توان فنی و مهندسی در بخش آب و برق، زیرساخت های آماده فراوان برای جهش اقتصادی دسترسی به آب های آزاد جهان و …

در موضوع محاصره ناپذیری اقتصادی ایران به همین نکته میتوان اکتفا کرد که، وقتی آمریکایی ها اعلام کردند تا 12 آبان صادرات نفت ایران را به صفر خواهند رساند، مقامات سیاسی و نظامی کشور با قاطعیت اعلام کردند، اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشور دیگری در منطقه صادر نخواهد شد. این تهدید در جهان به دلیل توانایی های ایران در اعمال تهدید، معتبر شناخته شد.

ریشه های مشکلات اقتصادی کشور

نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد ایران را می توان ریشه های اصلی مشکلات اقتصادی کشور دانست، بسیاری از دیگر مشکلات اقتصادی به همین دو عامل بر می گردد. بنابراین نابسامانی‌ها و ضعف های اقتصادی کشور عمدتا به دلیل سوء مدیریت ها و بی تدبیری ها است. اگر این سوء مدیریت ها پایان یابد به طور قطع با سرعت می توان از این جنگ اقتصادی عبور کرد.

امید بستن به بیگانه از طریق مذاکره برای حل مشکلات اقتصادی، شاید بزرگترین خطای راهبردی در سال‌های اخیر بوده باشد. مقام معظم رهبری بارها به این نکته مسئولان کشور را رهنمون ساختند که برای حل مشکلات کشور در حوزه اقتصادی به ظرفیت‌های داخلی کشور توجه نمایید و از بیگانه قطع امید کنید. متأسفانه به این نکته راهبردی توجه نشد. اکنون با ناکامی برجام، همگان متوجه شده اند که راه حل مشکلات اقتصادی کشور جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی است. توکل به خدا به جای امید به بیگانه از یک طرف و به کارگیری ظرفیت‌های داخلی با مدیریت انقلابی و جهادی رمز عبور کشور از جنگ اقتصادی دشمن است.

۲- جنگ روانی

دشمن با جنگ روانی گسترده از طریق بزرگنمایی مشکلات ، دروغ پردازی و سیاه نمایی، به دنبال بی اعتماد ساختن مردم نسبت به مسئولان، فاسد معرفی کردن سیستم سیاسی و اقتصادی کشور و ناامید ساختن مردم نسبت به آینده است. آمریکایی ها بر این نکته متمرکز شده اند که باید نظام جمهوری اسلامی، رهبری، سپاه و روحانیت را عامل مشکلات مردم معرفی کرده تا مردم ایران از جمهوری اسلامی فاصله گرفته و در مقابل آن بایستند. تلاش دشمن، تبدیل نارضایتی‌های اقتصادی به حرکتهای اعتراضی خیابانی است. مقام معظم رهبری بر اساس اسناد و مدارک موجود فرمودند دشمن چند سال کار کرد تا حوادث دی ماه سال ۹۶ اتفاق بیفتد. دشمن به این باور رسیده تنها راه شکست جمهوری اسلامی جداسازی مردم از ولایت است. بنابراین تلاش دشمن از طریق فشار اقتصادی و جنگ روانی، ناراضی کردن مردم از حکومت و تبدیل این نارضایتی ها به اعتراضات گسترده و سراسری خیابانی است.

۳- فشارهای عملی

در نقشه جدید دشمن، فشار عملی بدین صورت تعریف شده که باید از طریق عوامل مداخله گری چون منافقین و سلطنت طلبان و دیگر مخالفین جمهوری اسلامی هر حرکت اعتراضی خیابانی را تبدیل به آشوب، درگیری و اغتشاش کرد. در این نقشه شیطانی پروژه کشته سازی و رودررو قرار دادن مردم با حکومت از یک سو و بزرگنمایی این درگیری‌ها در رسانه های خبری برای تحریک بیشتر مردم و همچنین متهم ساختن جمهوری اسلامی به حکومت سرکوبگر و ناقض حقوق بشر برای پیاده سازی لایه های پنهان این نقشه از اهمیت بیشتری برخوردار است. رفتار مردم ایران در دی ماه گذشته نسبت به حرکت های آشوب گرایانه و همچنین عدم اقبال و کاهش جمعیت در فراخوانی های ضد انقلاب برای تجمع و حرکت های اعتراضی در مرداد ماه سال جاری از این حکایت می کند که گرچه مردم از مسائلی چون فساد، گرانی، بیکاری و رکود ناراضی هستند لکن نسبت به نقشه دشمن هم بصیرت داشته و در دام دشمن نخواهند افتاد. به طور قطع در صورت جدی گرفته شدن امر مبارزه با فساد و مفسدین از یک طرف و اجرای سیاست‌های دقیق و صحیح اقتصادی از طرف دیگر شرایط به طور کلی تغییر خواهد یافت. چنانچه مردم شاهد اراده مستحکم نظام در امر مبارزه با مفسدین و اصلاح امور باشند، اعتماد آنان نسبت به نظام باز تولید شده و امیدشان نسبت به آینده بیشتر می‌شود.

جنگ نخواهد شد ، مذاکره هم نخواهیم کرد

در پایان این نوشتار ذکر این نکته مفید است که هر از چندی دشمن از طریق فشارهای روانی و تهدید نظامی، نگرانی وقوع جنگ را در لایه هایی از جامعه پدید می‌آورد. یکی از دلایل استقبال بخشی از مردم از مذاکره جلوگیری از وقوع جنگ است. آقای ترامپ با فشارهای اقتصادی، روانی و مداخله های عملی و حتی تهدید نظامی، پیشنهاد مذاکره هم می دهد. به هرحال دشمن از طریق مکر و کید و خدعه می‌خواهد ملت را فریب دهد و مجبور به مذاکره و تسلیم نماید. مقام معظم رهبری در مقابل این نقشه شیطانی دشمن با صراحت فرمودند: آمریکا اخیراً درباره ما هم بی شرمانه حرف می زنند غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند یکی مسئله جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کند تا ترسوها بترسند. دو کلمه در این باره به مردم بگویم جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد.

 با منتفی بودن جنگ و مذاکره از یک سو و توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور از دیگر سو برای عبور از جنگ اقتصادی و حتی تبدیل تهدید جنگ اقتصادی به یک فرصت برای شکوفایی اقتصادی کشور ایران می‌توان با جرات گفت آینده انقلاب اسلامی آینده ای درخشان خواهد بود. استقامت رمز تداوم پیروزی ها طی ۴۰ سال گذشته بوده، با تداوم این استقامت در مقطع فعلی در برابر فشارهای دشمن پیروزی های بزرگ در راه است.

آینده انقلاب اسلامی در کلام رهبری

مقام معظم رهبری بارها و بارها نسبت به آینده با نگاهی امید بخش اظهارنظر فرمودند. معظم له به دنبال اغتشاشات و ناآرامی های دشمن شاد کن دی ماه ۹۶، آینده را اینچنین پیش بینی فرمودند: امید و نگاه بنده نسبت به آینده این کشور خیلی روشن است بنده میدانم که خدای متعال اراده فرموده است که این ملت را به متعالی ترین درجات برساند و بدانید که ان شاء الله ملت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، بدون تردید به عالی ترین درجات یک ملت در حد و اندازه ملت ایران خواهد رسید.

دکتر یدالله جوانی

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *