اخبار ویژه روزنامه‌ها 27 مرداد 94

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه‌ها 27 مرداد 94

روزنامه کیهان **

وقتی بلندگوی رادیو اسرائیل شیپورچی اعتدال می‌شود

عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید حتی اگر لازم باشد با اصولگرایان معتدل همنشینی کنیم، باید تندروها را ریشه‌کن کرد.

احمد شیرزاد در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: جریانی که هم‌اکنون در دولت فعالیت دارند نتیجه همراهی اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان هستند که باعث شده تا آقای حجتی و خانم ابتکار اصلاح‌طلب با امثال علی جنتی و فضلی که اصولگرا هستند همکاری کنند.

وی می‌افزاید: وضعیت به گونه‌ای است که همه «تشکیل مجلس مقتدر» را «بایدی» می‌دانند که حتما باید به وقوع بپیوندد. دقیقا به همین دلیل دغدغه‌های واحدی بین اصولگراها و اصلاح‌طلبها به وجود آمده است و به همین دلیل امکان دارد برای جلوگیری از ورود چندباره تندروها به بهارستان، تصمیم‌شان این باشد که در برخی از حوزه‌ها کاندیدای واحدی را به کارزار انتخابات بفرستند.

وی همچنین گفته است: عقل و منطق حکم می‌کند در طیف تاثیرگذار سیاسی بیشتر از همیشه مصلحت‌سنجی کنند تا عقلانیت و منطق بیشتر بر اجرای امور حکمفرمایی کند. پس اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید رقابت را برای انتخابات بعدی بگذارند و در حال حاضر فقط به فکر ریشه‌کن کردن کارشکنان باشند، که در هر شرایطی فقط به این فکر هستند که منافع سیاسی و گروهی خود را پیگیری کنند.

وی در پاسخ این سوال که مشخصا می‌توان شاهد ائتلاف نسبی علی لاریجانی با اصلاح‌طلبان بود؟ می‌گوید: آقای لاریجانی ممکن است در مواردی با جریان اصلاح‌طلبی هم‌نظر باشد اما با وجود اینکه حساب وی را جدا از تندروها می‌دانیم، باز هم نمی‌توان امید به همنشینی او باچهره‌های منتسب به اصلاح‌طلبان داشت.

شیرزاد این را هم گفته که «مهم‌ترین هدف باید ریشه‌کن کردن  باشد، حتی اگر قرار باشد این هدف با همنشینی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان محقق شود».

یادآور می‌شود شیرزاد در زمره عربده‌کش‌های مجلس ششم قرار داشت و تا مرز متهم کردن جمهوری اسلامی از زبان آمریکا و اروپا و صهیونیست‌ها پیش رفت. وی 3 آذر 82 ضمن نطقی ادعا کرد جمهوری اسلامی 19 سال به دنیا دروغ گفته و حال دم‌خروس‌ها و سرنخ‌ها و مدارک بیرون افتاده است.

وی در شرایطی که مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل با استخدام سازمان منافقین فاز عملیات روانی و دروغ‌بافی علیه برنامه هسته‌ای ایران را کلید زده بودند ادعا کرد: آنها مستنداتی از ما دارند که آنان را محق نشان می‌دهد.

خیانت انجام گرفته از سوی این نماینده عضو فراکسیون مشارکت به حدی بود که کروبی رئیس وقت مجلس ششم در واکنشی گفت: اگر رادیو اسرائیل بگوید همین‌چیزهایی را که شما گفتید می‌گوید. شما جواب بدهید که ما 19 سال به مردم و به دنیا دروغ گفتیم؟ شما گفتید 20 سال است گفته‌اند که سرنخ‌هایی در ایران پیدا شده، پس آنها راستگو و ما دروغگو هستیم.

نکته جالب‌تر اینکه آقای روحانی رئیس‌جمهور در مصاحبه اخیر تلویزیونی اذعان کرد در دولت اصلاحات، سانتریفیوژهای آلوده به صورت بسته‌های کنترل نشده (فله‌ای) وارد شده و اسباب‌ بهانه‌جویی دشمنان گردید. به نظر می‌رسد ارسال‌کنندگان سانتریفیوژهای آلوده با نمایندگانی از جنس شیرزاد که دنبال تکرار ادعاهای رادیو اسرائیل علیه نظام بودند، یک برنامه مشترک و تقسیم کار شده را مدنظر داشتند و با این اوصاف ادعای بلندگوی رادیو اسرائیل در مجلس ششم مبنی بر اینکه مایل به تشکیل مجلسی معتدل و در مقابل تندروها می‌باشد، نوعی رد گم کنی به خیال فراموشی تاریخ است.

زد و بندهای نفتی مهدی هاشمی بابک زنجانی را روسفید می‌کند

کاریکاتوریست‌ نشریات زنجیره‌ای و همکار سابق مهدی هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، ابعادی از پرونده رشوه وی را بازگو کرد.

نیک‌آهنگ ‌کوثر در سایت شخصی خود (خودنویس) نوشت: وقتی هاشمی رفسنجانی در فیلم «الوداع با مهدی» پیش‌بینی کرد که فرزندش زود از زندان بیرون خواهد آمد، برخی در داخل و خارج، ضمن گفت‌وگو با نزدیکان هاشمی، حکم دادگاه را زیر سوال بردند، در این میان انتشار اسناد مربوط به رشوه‌گیری مهدی هاشمی، همان مساله‌ای را مجددا زنده کرد که شاکی او در کانادا بارها گفته بود ولی گوش شنوایی در میان رسانه‌های جریان اصلی که کارمندانی نزدیک به روزنامه‌های همسو با کارگزاران و مشارکت دارند، یافت نشده است.

هوشنگ بوذری ابتدا ضمن طرح شکایت خود سال‌های سال در کانادا به رسانه‌ها گفته بود مهدی هاشمی از طریق مباشر و شریک خود، عباس یزدان‌پناه یزدی از او تقاضای 50 میلیون دلار سهم برای به نتیجه  رسیدن قرارداد کنسرسیوم پارس جنوبی کرده بود. این حرف بوذری را بسیاری نادیده گرفته بودند تا اینکه ماجرای استات‌اویل نروژ زنده شد و رسانه‌های نروژی براساس اسنادی نوشتند که عباس یزدان‌پناه دریافت‌کننده «کمیسیون» بوده است؛ چیزی شبیه همان ساختاری که بوذری چند سال قبلش به دادگاهی در کانادا گفته بود.

با وجود انتشار خبر پرونده در سال 2005 و ارسال آن به دفتر مهدی هاشمی در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و  نیز کشانده شدن ماجرا به شب‌نامه‌ای که به دست نمایندگان مجلس افتاده بود، مهدی هاشمی سال‌های سال منکر وجود آن بود. حتی وقتی شریک مهدی هاشمی به انتشار احضاریه و نیز گفتگو با هوشنگ بوذری با خودنویس واکنش نشان داد (که به شهادت نوه هاشمی رفسنجانی، جوابیه‌ عباس را خود مهدی هاشمی نگاشته بود)، باز هم مهدی هاشمی و رسانه‌های همسو (روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای)، در قبال آن سکوت کردند.

خودنویس می‌افزاید: انتشار خبر حکم و ارسال آن به دانشگاه آکسفورد، ماجرا را جدی‌تر کرد. مهدی هاشمی از پاییز سال 2011 تا پاییز سال 2012، هم جایگاهش را در دانشگاه آزاد شعبه‌ آکسفورد از دست داد و هم جایگاهش به عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه آکسفورد را. او مدتی کوتاه پس از راستی‌آزمایی مقابل وکلای شاکی، به ایران بازگشت و درخواست خودش و وکلایش برای آنکه شاهد پرونده، نیک‌آهنگ ‌کوثر، نوارهای مکالمه با مهدی هاشمی را به دادگاه تحویل بدهد، دردسر جدیدی برایش آفرید.

خودنویس درباره پرونده‌های توتال و کرسنت افزود: از پرونده توتال، دو نفر عملا غیب شده‌اند؛ مدیر توتال در فرودگاه مسکو کشته شد و اثری از عباس یزدان‌پناه یزدی نیز یافت نشده است. در پرونده کرسنت نیز، عباس یزدان‌پناه که اثری از جسد او یافت نشده، کماکان از دور خارج است و بیژن نامدار زنگنه نیز وزارت ارشاد و مقام‌های امنیتی را مجاب کرده که رسانه‌ها را از برخی ماجرا منع کنند.

اگر منع فعلی از روی ماجرای کرسنت برداشته شود، نام‌های بسیاری مجددا در رسانه‌ها منتشر خواهند شد، و بزرگترین شکست مالی در تاریخ وزارت نفت که به گفته منتقدان، نتیجه تحمیل قرارداد از سوی مهدی هاشمی به وزارت نفت برای گرفتن رشوه و کمیسیونی بسیار بزرگ بوده، باعث فراموش شدن نام بابک زنجانی خواهد شد.

خودنویس در پایان نوشت: هاشمی و لشگر رسانه‌ای داخل و خارج کشورش بیکار نخواهند نشست، چرا که هویتشان با وجود هاشمی تعریف شده است.

دولتمردان به جای بازی با مردم پاسخگوی مسئولیت خود باشند

برخی مسئولان دولتی در حالی درباره مشکلاتی مانند اپوزیسیون حرف می‌زنند که خود مسئولند و باید پاسخگو باشند اما فرار به جلو می‌کنند.

خبرگزاری دانشجو در این زمینه با انتقاد از مسئولان دولتی مذکور نوشت: فایده این‌که مدام نقد کنیم و دیگرانی را مقصر بدانیم که اصلا معلوم نیست، چه کسانی هستند، چیست؟! وقتی عده‌ای تمام عمر خود را در قامت اپوزیسیون زیستند و مدام دیگران را مقصر دانسته، کنار گود نشسته‌اند و می‌گویند «لنگش کن»، پس از به قدرت رسیدن هم همان شیوه را در پی می‌گیرند. این‌که مسئول اجرایی کشور، اتفاقات منفی در کشور را محکوم کند، اگرچه امر مبارکی است ولی نتیجه این محکومیت و اعتراض چه زمانی قرار است تحقق یابد؟! اصلا مگر وظیفه قوه مجریه، اجرا نیست؛ پس اگر هم انتقادی وجود دارد باید از بالاترین مسئول اجرایی کشور صورت گیرد. با احساسی کردن بحث و این که دختران و پسران برابر هستند تنها دعوا به کف کوچه و بازار می‌آید. دعوا بین خواهر و برادری درمی‌گیرد که احتمالا، پسر خود را محق می‌داند و دختر نیز می‌گوید من در اولویت هستم! در حالی که اصلا شغلی نیست که حالا این اول بخواهد برود، یا آن!

رئیس‌جمهور در سفری که چند روز پیش به غرب تهران داشت، «بیکاری جوانان تحصیلکرده پس از 3 سال» را غیرقابل پذیرش عنوان کرد. روحانی همچنین اولویت پسران در رسیدن به شغل را «سخن باطلی» دانست و گفت: «شما فکر می‌کنید دختران مهندس ما از نظر علمی از پسران مهندس ما کمترند!» متاسفانه این رفتارها و سخنان نمایشی رئیس‌جمهور در حالی صورت می‌گیرد که خود ایشان به عنوان رئیس قوه اجرایی دولت مسئولیت ایجاد اشتغال برای مردم را برعهده دارند و به همان نسبت انگشت اتهام در موضوع سیل بیکاری فراگیر جوانان که اتفاقا بر اساس آمارها در 2سال گذشته روند پرشتاب‌تری یافته نیز متوجه ایشان است. شاید از دید رئیس‌جمهور اظهار این سخنان طلبکارانه بهترین راه فرار از پاسخگویی و بازخواست در این خصوص باشد.

در ادامه این تحلیل آمده است: حاضر شدن معاون رئیس‌جمهور در جمع «مدافعان حقوق حیوانات» که چندی پیش صورت گرفت، چه دردی را درمان کرد؟! این‌که مدام بر روی مسائل غیرضرور از طرف دولتی‌ها تاکید شود کمی نگران‌کننده است. در حالی که خانم ابتکار در جمع «حامیان حقوق سگ‌ها» سخنرانی می‌کرد، مسئله گرد و غبار به صورت آزاردهنده‌ای اهالی خوزستان و استان‌های غربی را تحت فشار قرار داده بود. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تا مدت‌ها فیس‌بوک، تک‌خوانی زنان و مسائلی از این دست مهمترین موضوع گفت‌وگوی وزیر و مسئولان آن وزارتخانه محسوب می‌شد. رئیس‌جمهور هم دغدغه ایجاد اشتغالش، عقب نیفتادن دختران از پسران در تامین شغل است! البته در این میان رسانه‌ها نیز مقصر هستند. پیگیری نکردن صحیح، نشناختن درد اصلی جامعه و بازی پینگ‌پونگی سایت‌ها با یکدیگر، باعث شده است که دولتمردان نیز با طرح مسائل فرعی، به حاشیه بروند.

خبرگزاری دانشجو می‌افزاید: انگار دولت قصد دارد با جذب اقشار کمتر دیده شده صرفا با سخنرانی‌های بدون عمل، در انتخابات پیش روی مجلس، گوی سبقت را از رقبا برباید. اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، فیس‌بوک‌بازان! و… گروه‌هایی هستند که به «آرای خاموش» مشهورند. داستان پرسروصدای فیس‌بوک که بی‌نتیجه به حال خود رها شد و حتی به رفع فیلتر نیز نینجامید یکی از نمونه‌های بارز این جنجال‌آفرینی‌هاست. این بار نیز رئیس‌جمهور با طرح مسئله‌ای کاملا فرعی، سعی دارد به ترمیم محبوبیت دولت و وفادار کردن عده‌ای از اقشار مردم به خود اقدام نماید؛ ولی در نهایت به خاطر برآورده نکردن خواسته‌های این اقشار به سرخوردگی آنان منجر می‌شود. کاش آقای رئیس‌جمهور ابتدا اشتغال ایجاد می‌کردند و سپس درصدد تقسیم آن بین دختران و پسران برمی‌آمدند!

کسی مدام دعا می‌کرد که برنده جایزه بزرگ بانک شود. هر شب به روحانی محله‌شان مراجعه می‌کرد و از او می‌خواست که برایش دعا کند. سال‌ها به همین منوال گذشت و او هر روز از روحانی می‌خواست برایش دعا بخواند! روزی روحانی محل از او پرسید تو اصلا در بانک حساب باز کرده‌ای؟! او جواب داد: هنوز نه! بعضی‌ها حساب باز نکرده‌اند، جایزه را هم نبرده‌اند و مدام در حال تقسیم آن هستند.

در این‌که ایجاد اشتغال کار سخت، پیچیده و بلندمدتی است، شکی نیست. اکثر اقتصاددانان برای رفع تورم در جامعه و از بین بردن رکود، ایجاد اشتغال را پیشنهاد می‌دهند. این بدان معناست که اشتغال از پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین عوامل پیشرفت یک جامعه به شمار می‌رود. اگر این بخش حیاتی از رشد را نادیده بگیریم و به صورت شعاری و تئوریک با آن برخورد کنیم و به جای از بین بردن موانع زیرساختی به جنجال‌های بی‌فایده دست بزنیم، نتیجه‌ای جز عقب ماندن از قافله توسعه ندارد. اگر امروز به افکار عمومی آدرس غلط دادیم و آنها را از مسائل ضروری به مسائل نالازم و فرعی هدایت کردیم، نباید منتظر حمایت‌های آنان از خود باشیم. نتیجه زشتی‌های کوچک، زشتی‌های بزرگ است. کسی که باد می‌کارد، طوفان درو خواهد کرد.

*************************************

روزنامه قدس ***

حمله گسترده به 23سایت دولت سعودی

العالم: یک هکراینترنتی موفق شد درعرض دو ساعت، حدود 23 سایت دولتی عربستان سعودی را هک کند. روزنامه عکاظ چاپ عربستان به نقل از برخی منابع نوشت که بیشتر ادارات دولتی در زمینه سرورها و ذخیره اطلاعات ضعیف عمل می‌کنند.

هراس افکنی با تک تیراندازان تکفیری

مشرق: واحد رسانه‌ای گروه تروریستی – تکفیری داعش با انتشار تصاویری از حضور نظامی این گروه در یکی از محلات حاشیه جنوبی شهر دمشق خبر داده است.

بنابراین تصاویر گروهی از عناصر یگان تک تیراندازان داعش در محله حجرالاسود، واقع در حاشیه جنوب پایتخت سوریه مشاهده می‌شوند. این در حالی است که نیروهای مقاومت نیز برای شکار این تک تیراندازها تدابیر ویژه‌ای اندیشیده اند.

کاهش حضور ناوهای آمریکا در خلیج فارس

جهان: یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کاهش حضور در خلیج فارس نه به دلیل نداشتن نیاز، بلکه ناشی از تعداد کم ناوهای هواپیمابر و اولویت بیشتر منطقه اقیانوسیه است.

نیروی دریایی آمریکا که در چند دهه گذشته حضور پررنگی در آبهای خلیج فارس داشته، اکنون تصمیم گرفته ناوگان خود را در آینده نزدیک از این آبراهه حیاتی خارج کند.

رویارویی ناوگروه ایران با دزدان دریایی

مهر: روابط عمومی نیروی دریایی ارتش  اعلام کرد: دو گروه دزدان دریایی که قصد هجوم به نفتکش ایرانی در خلیج عدن را داشتند، پس از حضور به موقع ناوگروه سی و پنجم نداجا متواری شدند.

3 حمله به کامیون‌های ایرانی در ترکیه

عصر ایران: سه حمله دیگر به کامیونهای ایرانی در ترکیه طی سه شب گذشته موجب ناامنی زمینی ترددها در ترکیه شده است.

محمد جواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این خصوص گفت: در یک ماه اخیر ۹ بار به خودروهای ایرانی در خاک ترکیه حمله شده است که دولت ترکیه باید پاسخگوی این گونه حوادث و حفاظت از جان و مال مسافران و خودروها باشد.

برخورد با مجری خط پروازی به تل آویو  

مشرق: مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از اخطار کتبی دفتر نظارت بر خطوط هوایی سازمان هواپیمایی به نماینده خط هوایی یونانی در تهران خبر داد و گفت: راه اندازی مسیر پروازی از تهران به مقصد هر یک از فرودگاه‌های مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

بتازگی گزارشی در یکی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه یک خط هوایی یونانی فعال در مسیر تهران – آتن و بالعکس، به راه‌اندازی خط پروازی غیر مستقیم از تهران به تل آویو با نرخ ارزان اقدام کرده است.

سفر هیأت حماس به قاهره و تهران

تسنیم: منابع رسانه‌ای فلسطینی اعلام کردند که هیأتی عالی رتبه از حماس به قاهره و سپس تهران سفر خواهد کرد تا مفاد توافق آتش‌بس در غزه را با مقامهای دو کشور بررسی کنند.

غیبت یک ساله سفیر سعودی در تهران 

تابناک: سفارت عربستان سعودی در تهران بيش از يك‌سال است كه «سفير» ندارد.  سفارت رياض در تهران نيز كه تمايلي به تعامل با رسانه‌ها ندارد، فقط به اين پاسخ بسنده كرده كه سفارت اكنون سفير ندارد و به جاي سفير، كاردار مشغول به كار است.

بازسازی مقبره رئیسعلی دلواری در عراق

قدس آنلاین: آیت‌ا… غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: مقبره شهید رئیسعلی دلواری در عراق امسال بازسازی می‌شود. وی با اشاره به بازسازی مقبره شهید رئیسعلی دلواری در وادی السلام نجف اشرف در سال جاری، افزود: مقبره شهید رئیسعلی دلواری نمادی از مقاومت و پایداری و شهادت‌طلبی است.

واکنش مجلس به برخی اعتراضات

ایسنا: روابط عمومی مجلس شورای اسلامی خبر انتشار یافته در رسانه‌ها مبنی بر بروز تخلف در ساختمان در دست احداث مجموعه بهارستان را تکذیب کرد. روابط عمومی مجلس در ادامه تأکید کرد: برخلاف مطالب منتشر شده، ساختمان مورد نظر به هیچ عنوان محل اقامت نبوده و کاربری آن اداری طبق طرح مصوب است و نقشه آن نیز بر همین اساس طرح‌ریزی شده است.

یارکشی عجیب جمهوری خواهان

فارس: شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که جمهوری‌خواهان احتمالاً یکی از دموکراتهای دیگر سنای آمریکا را به طرف خود جلب کرده و حمایت او را در مخالفت با توافق هسته‌ای به دست آورده‌اند. سناتور دموکرات، رابرت منندز قرار است مخالفت خود را با «برجام» اعلام کند.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* افزایش طلاق، هر روز نگران کننده‌تر می‌شود. معاون دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: در سال 93 به ازای هر ساعت 19 طلاق در کشور ثبت شد و متا‌سفانه 80 درصد مطلقه‌های کشور زیر 30 سال هستند. وی دعوا و جر و بحث در خانواده را یکی از دلایل فراری بودن فرزندان از ازدواج دانست و اضافه کرد: ازدواج و تشکیل خانواده جلوی ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را می‌گیرد. براساس نتایج بررسی‌های انجام شده، افراد متاهل نسبت به مجردان از سلامت عمومی بالایی برخوردارند. افراد مجرد بیشتر دچار افسردگی، اختلال در خواب و اختلال در کارکرد اجتماعی می‌شوند.

* یک نماینده مجلس و عضو حزب حاکم مالزی گفت: عربستان سعودی مبلغ 6/2 میلیارد رینگیت (700 میلیون دلار) را به پاس قدردانی از زحمات دولت نجیب رزاق برای ارایه وجهه مطلوب و شایسته از اسلام مورد نظر عربستان در این کشور، به مالزی پرداخت کرده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وان عدنان وان معمت، رئیس شعبه حزب «سازمان ملی مالزی متحد» (UMNO)» در استان کوانتان (سومین استان بزرگ مالزی) در سخنرانی افتتاحیه خود در یکی از جلسات این حزب گفت: «نه تنها مالزی این پول اعانه‌ای را از عربستان دریافت کرده، بلکه دو یا سه کشور دیگر از جمله فیلیپین و جنوب تایلند نیز پول‌های مشابهی را از عربستان گرفته‌اند.» چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت عربستان از کمیسیون مبارزه با فساد مالزی خواسته حکم دهد که پول مذکور، از محل اعانه‌های شخصی تامین شده و ارتباطی به دولت ریاض ندارد.

*************************************

روزنامه خراسان ***

توافق کرديم که نظر آيات يزدي،مصباح وموحدي فصل الخطاب باشد

دبير کل جبهه پايداري در نشست سالانه اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي مستقل ضمن تشريح مواضعش در خصوص بررسي برجام در مجلس، آخرين روند وحدت اصولگرايان را مرور کرد واز 2 توافق مهم انتخاباتي پايداري، مؤتلفه وايثارگران درباره مکانيسم انتخاب مصاديق ، افراد فصل الخطاب وهمچنين تهيه فهرستي از گزينه هاي انتخابات مجلس خبر داد.

دبير کل جبهه پايداري: مهم نيست افراد منتخب از کدام جناح اصولگرا باشند

آقاتهراني با اشاره به انتخابات آتي و با بيان اينکه اختلاف جبهه پايداري با اصولگرايان در مصاديق است نه در اصول گفت: در سياست اسلامي و تاکيدات رهبري انتخاب اصلح موکد است و در صورت رعايت اين اصل وحدت اصولگرايان اتفاق افتاده است. دبير جبهه پايداري که جلسات 3 گانه تشکلش با حزب موتلفه و جمعيت ايثارگران مرتب برگزار مي شد، ادامه داد: موتلفه، پايداري و ايثارگران تا به حال بيش از ٥٠٠ ساعت جلسه مشترک داشته‌اند و هدف اين جلسات اتفاق در اصول بوده و مهم نيست که فرد منتخب از کدام جناح باشد بلکه مهم تابع اصول بودن فرد منتخب است.

توافقات حاصل شده بر روي کاغذ آمده است

همچنين به گزارش انتخاب، وي توافق روي ولايت، فصل الخطاب بودن، انحراف و فتنه را 4 جمع بندي جلسات 3 گانه عنوان کرد و گفت: اين مسئله تا حدود زيادي جلو رفته، در اين شرايط ممکن است از پايداري، فردي در انتخابات نيايد اما افرادي که انتخاب مي‌شوند قطعاً اصولگرا خواهند بود لذا اين توافقات حاصل شده و بر روي کاغذ هم آمده است. آقاتهراني تصريح کرد: براساس توافقات موجود، 3 فرد به عنوان فصل‌الخطاب اين سه طيف اصولگرايان انتخاب شدند و نظر قطعي را آنها اعلام مي‌کنند که اين افراد را آيات‌ يزدي، موحدي‌ کرماني و مصباح‌يزدي تشکيل مي‌دهند.

فهرست نامزدهاي پيشنهادي تهيه شده، اما فعلاً منتشر نمي شود

وي همچنين از تهيه فهرستي براي انتخابات مجلس خبر داد و گفت: فعلاً به دليل فضاي خاص سياسي کشور که متاثر از بحث‌هاي هسته‌اي است، اين فهرست منتشر نمي‌شود. وي در اين جلسه تأکيد کرد براساس روايات اگر ديديم فردي از ما بهتر است، خود ما بايد کنار رويم در غير اين صورت طبق روايات اسلامي خيانت کرده‌ايم.

نماينده اصولگراي تهران افزود: به اصولگرايان اعلام کرده‌ايم ممکن است در فروع اختلافاتي داشته باشيم ولي الان وقت اختلاف نيست بلکه وقت وحدت است. او در تشريح مکانيزم تصويب شده در جلسات 3 گانه گفت: ما به اين نتيجه رسيديم که 2 نفر از هر سه ضلع موتلفه، پايداري و ايثارگران را معين کنيم و هر کسي که مي‌خواهد وارد انتخابات شود، تحت اين 3 ضلع و 6 نفر باشد. اگر اين 6 نفر به اختلاف خوردند، هرچه 3 فقيه بزرگوار گفتند فصل الخطاب خواهد بود.

دولت لايحه ندهد طرح بررسي برجام مطرح خواهد شد

حجت الاسلام مرتضي آقاتهراني در بخشي ديگر از سخنانش درخصوص بررسي برجام در مجلس گفت: در صورت عدم ارسال لايحه برجام توسط دولت به مجلس، توافق در قالب طرح بررسي مي‌شود.

وي افزود: مجلس پس از بررسي، نتايج را به شوراي نگهبان ارسال خواهد کرد.

نماينده تهران در خصوص انتخاب کميته ۱۵ نفر مجلس براي بررسي برجام گفت: اين کميته متشکل از ۵ موافق، ۵ مخالف و ۵ نفر به صورت توافقي شکل گرفته و خروجي آن در صحن علني بررسي مي‌شود. به گزارش نسيم آقاتهراني بزرگترين مشکل توافق هسته‌اي را اين دانست که بايد به صورت يک جا قبول يا رد شود. وي افزود: متاسفانه از نمايندگان کسي دقيقا در مورد توافق هسته‌اي اطلاعات دقيقي ندارد.

************************************

روزنامه ایران******

کاهش حضور نظامی امریکا در خلیج فارس

��یروی دریایی امریکا که در چند دهه گذشته حضور پررنگی در آب‌های خلیج فارس داشته، اکنون تصمیم گرفته ناوگان خود را در آینده نزدیک از این آبراهه حیاتی خارج سازد. به گزارش «انتخاب»، پایگاه خبری «هیل» نوشت: «اگرچه نیروی دریای امریکا در هفت سال گذشته یک ناو هواپیمابر را در خلیج فارس یا نزدیک آن نگه داشته اما اکنون در حال برنامه‌ریزی برای خارج ساختن این ناوها از منطقه است.

حضور رو به کاهش در حالی صورت می‌گیرد که امریکا آماده ورود به توافقی هسته‌ای با ایران می‌شود. البته «کاخ سفید» و مقامات نظامی امریکا به قانونگذاران، منتقدین و متحدین خود اطمینان داده‌اند که فشار نظامی علیه ایران را ادامه خواهند داد.»

حمایت 63 درصدی یهودیان امریکا از توافق

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 63 درصد از یهودیان امریکا با توافق هسته‌ای موافق هستند. به گزارش روزنامه القدس العربی، براساس نظرسنجی انجام شده توسط «جویش ژورنال» همچنین در مجموع 54 درصد از شهروندان امریکا این توافق را تأیید می‌کنند ولی یهودیان 9 درصد بیش از دیگر شهروندان با این توافق موافق هستند. به گزارش ایرنا، این نشریه یهودی اضافه کرد: سازمان «جی استریت»

2میلیون دلار را برای تبلیغات رسانه‌ای در راستای تأیید توافق با ایران اختصاص داده است. چند روز پیش، نظرسنجی «گالوپ» بیانگر حمایت 33درصدی شهروندان امریکایی از توافق هسته ای بود. روزنامه واشنگتن پست، رسانه نزدیک به حزب جمهوریخواه امریکا نیز نوشت: «اختلافات میان نهادها و رهبران یهودیان امریکا آشکار شده است ولی نظر رهبران یهودی امریکا نظر یهودیان این کشور به شمار نمی‌رود.»

پرده‌برداری از حامی مالی کمپین ضد توافق

وب سایت خبری «گلوبال ریسرچ» از حامی مالی کمپین ضد توافق هسته‌ای ایران در امریکا پرده برداشت. به گزارش این «وب سایت» خبری، یک میلیاردر یهودی به نام «شلدون آدلسون» که به «سلطان کازینوهای امریکا» نیز معروف است، با صرف هزینه 145 میلیون دلار از رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره حمایت می‌کند. «شلدون آدلسون» با ٢٨ میلیارد دلار ثروت، سیزدهمین ثروتمند بزرگ امریکایی و از حامیان بدون چون و چرای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. گلوبال ریسرچ ادامه داد: «شلدون آدلسون» تاکنون موفق شده تمامی رهبران جمهوریخواه کنگره امریکا را در این راه با خود همصدا کرده و حتی به روش‌های گوناگون تلاش می‌کند تا ٦٠ نفر از اعضای «دموکرات» کنگره را با خود همراه کند تا وتوی رئیس جمهوری امریکا را خنثی کند تا توافق هسته‌ای ایران را با وجود  تلاش‌های اوباما  با شکست مواجه کند.

کارت قرمز دادستانی کویت به رسانه‌های ضد ایران

مطالب ضد ایرانی منتشر شده در برخی از رسانه‌های کویتی با کارت قرمز دادستانی کویت مواجه شد. موج رسانه‌ای علیه ایران پس از آن آغاز شد که پنجشنبه هفته گذشته، یک گروه به همراه مقادیر زیادی اسلحه و مهمات در کویت بازداشت شد و برخی مقامات کویتی ادعا کردند که تیم بازداشت‌ شده با ایران و حزب‌الله در ارتباط هستند.

به گزارش ایرنا، در پی این تبلیغات، دادستانی کل کویت از رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی این کشور خواست از پرداختن به حواشی شناسایی و بازداشت یک گروه تروریستی در این کشور و ارتباط دادن فعالیت این گروه به برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران خودداری کنند و اجازه دهند تا این پرونده روند قانونی خود را طی کند.

************************************

روزنامه جام جم**

4 تجمع مقابل مجلس

جمعی از بازنشستگان فولاد کشور، مربیان پیش‌دبستانی، کارکنان برق منطقه‌ای و دانشجویان، صبح دیروز برای رسیدگی به مشکلات خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، بازنشستگان صنعت فولاد کشور در این تجمع خواستار تعیین تکلیف وضع بیمه‌ای و پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

مربیان پیش‌دبستانی نیز در این تجمع ضمن اعتراض به برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به این مساله شدند.

تعدادی از کارمندان اپراتور برق منطقه‌ای نیز با تجمع مقابل در شمال شرق مجلس شورای اسلامی، خواستار تبدیل وضعیت قراردادی به پیمانی و رفع تبعیض بین نیروهای قراردادی و پیمانی این شرکت در کشور شدند.همچنین تعدادی از دانشجویان هم با حضور مقابل مجلس خواستار بررسی برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای شدند.

کمپین جهانی حمایت از توافق هسته‌ای

در واکنش به مخالفت‌های لابی صهیونیستی در آمریکا با برجام، در روزهای اخیر عده‌ای از ایرانیان خارج از کشور با راه‌اندازی کمپین «حمایت از توافق ایران» تلاش دارند افکار عمومی دنیا را در حمایت از توافق هسته‌ای بسیج کنند. بر همین اساس گروه‌های مختلفی با امکانات شخصی و خودجوش در 80 شهر دنیا با به دست گرفتن نوشته‌هایی با مضمون حمایت از توافق ایران و انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی، حمایت خود را از توافق اخیر ابراز کردند. در تازه‌ترین اقدام نمادین در این زمینه، یکی از شهروندان ایرانی ـ آمریکایی اقدام به تهیه 700 نامه برای اعضای کنگره آمریکا کرده است.

عراقچی: توقف آزمایش‌های موشکی ارتباطی به برجام ندارد

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان عصر دیروز برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد.

به گزارش فارس، او در این جلسه گفت که توقف آزمایش‌های موشکی ارتباطی به برجام ندارد. وی درباره درخواست نمایندگان برای ارائه برجام به‌عنوان لایحه هم بار دیگر تاکید کرد: وزارت امور خارجه هیچ حساسیتی برای ارائه برجام به مجلس در قالب لایحه ندارد. او در پاسخ به پرسشی دیگر گفت که رفع تحریم‌های تسلیحاتی هیچ‌گاه جزو خطوط قرمز ایران نبوده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، او درباره تحریم سوئیفت نیز گفت: در این زمینه تحریمی علیه ایران وجود ندارد بلکه افرادی هستند که در فهرست این نوع تحریم قرار دارند.

وی همچنین در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که برای رفع مسائل گذشته‏، دسترسی به اماکن نظامی و مصاحبه با دانشمندان در کار نیست، تصریح کرد: در حال حاضر درخواستی برای بازدید و بازرسی از اماکن نظامی وجود ندارد.

تذکر به وزیر کشور درباره بازداشت طلبه اصفهانی

55 نفر از نمایندگان مجلس دیروز در تذکری به وزیر کشور لزوم برخورد با مسئولانی که در شورای تامین اصفهان به ریاست استاندار دستور بازداشت طلبه فرزند شهیدی را به دلیل تهیه پلاکارد در نقد توافق وین و استکبارستیزی وی صادر کردند ، متذکر شدند. همچنین تعدادی دیگر از نمایندگان اصفهان این تذکر را خطاب به وزیر کشور داده‌اند.

به گزارش فارس، حمید رسایی، نماینده مردم تهران در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد: شما در مراسم تنفیذ خود از بستن دهان منتقدان به خدا پناه بردید چرا در حال حاضر هفته‌نامه 9 دی توقیف، طلبه اصفهانی بازداشت و رسانه‌ها روانه دادگاه می‌شوند؟

مدیرمسئول اسبق «ایران» مجرم شناخته شد

سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات گفت: امیدی شهرکی، مدیرمسئول اسبق روزنامه ایران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته شد.

علی‌اکبر کساییان در گفت‌وگو با میزان، در ارتباط با جلسه روز یکشنبه دادگاه مطبوعات اظهار کرد: در جلسه هیات منصفه دادگاه مطبوعات که در شعبه 6 دادگاه کیفری استان و به ریاست قاضی مدیرخراسانی برگزار شد، به پرونده سایت‌های انصاف نیوز و معمارنیوز و مدیرمسئول وقت روزنامه ایران (مجید امیدی‌شهرکی) رسیدگی شد. پرونده سایت انصاف‌نیوز به اتهام نشر مطالب کذب و تشویش اذهان عمومی مورد رسیدگی قرار گرفت که در ابتدای جلسه شاکی (نماینده حقوقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) اعلام رضایت کرد و پرونده مختومه اعلام شد.

همچنین در این جلسه پرونده مجید امیدی‌شهرکی، مدیرمسئول اسبق روزنامه ایران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته شد. ضمنا هیأت منصفه مطبوعات وی را با اکثریت آرا مستحق تخفیف دانست. سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات خاطرنشان کرد: مدیرمسئول سایت معمارنیوز نیز به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ، با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

همراهی چین، روسیه و آلمان با ایران در مذاکرات

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور چین در زمان تحریم کشورمان، کارنامه خوبی از خود ثبت کرد و ملت‌ها هیچ‌وقت کشورهایی را که در شرایط سخت به کمکشان بیایند، فراموش نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا، او در جریان بازدید از کارخانه آلومینیوم و پتروشیمی کاوه مسجدسلیمان با قدردانی از کشور چین که در شرایط تحریم اقتصادی با کشورمان همکاری کرد، اظهار کرد: کشور چین در حالی که هنوز مذاکرات ادامه داشت بیش از یک میلیارد دلار فاینانس با کشور انجام داد و این فاینانس در اختیار مجموعه پتروشیمی مسجد سلیمان قرار گرفت.

وی با بیان این‌که کشورهای چین، روسیه و آلمان در جریان مذاکرات با ما همکاری کردند، افزود: کشورهای فرانسه، انگلیس و آمریکا رفتار خوبی با کشور ما نداشتند و شاید اگر شخص اوباما نبود، می‌توانستیم بگوییم که بدترین همکاری از جانب کشور آمریکا بوده است.

پاسخ صادق خرازی به درخواست افشای وطن‌فروشان

نسیم مدعی شد که صادق خرازی ، دبیرکل حزب ندای ایرانیان شنبه‌شب به صفحه کمپین «خرازی افشا کن» پیوست و در پاسخ به این سؤال که چرا اسامی وطن‌فروشان را افشا نمی‌کنید، نوشت: «به موقعش»! این واکنش، در ادامه بحث‌هایی بود که پس از مصاحبه خرازی با مثلث درگرفته بود.

ادعای مضحک درباره حمله ایران به قطر!

با وجود سفرهای متعدد وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای عربی در روزهای اخیر، اخیرا دو رسانه مطرح سعودی و مصری ادعا کرده‌اند ایران در پی حمله نظامی به کشورهای عربی است و باید راهکاری برای این مساله یافت. به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی در این بین یک روزنامه مصری نوشت ایران در چند هفته آینده به قطر حمله می‌کند! در این رسانه مصری از قول ��وفیق عکاشه، خبرنگار برجسته مصری ادعا شده اسرائیل در نظر دارد از طریق ایران بخشی از لبنان را اشغال کند(!)؛ زیرا لبنان کشوری بدون رئیس‌جمهور بوده و امکان ضربه وارد کردن به آن فراهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *