استاد پناهیان|«دعای ندبه» دعایی کاملا سیاسی است

خانه / علما وسخنرانان / استاد پناهیان|«دعای ندبه» دعایی کاملا سیاسی است

ما تنها قومی هستیم که در مورد مسائل سیاسی می‌نشینیم گریه می‌کنیم و با خدا مناجات می‌کنیم.

قش محافل عاطفی در مسائل سیاسی

بنده فکر می‌کنم ما تنها قومی در جهان هستیم که محافل عاطفی تشکیل می‌دهیم، گریه می‌کنیم، شعر می‌خوانیم، در مورد مسائل سیاسی عاشقانه با هم گفت‏وگو می‌کنیم، با خدا مناجات می‌کنیم. فکر نکنم کسی یا قومی در جهان باشند که چنین رفتاری را درک کنند چه برسد به اینکه این رفتار را به‏عنوان یک رسم انجام دهند. معمولاً آدم‏ها در مسائل انسانی و عاطفی شخصی اشک می‌ریزند و عاشقانه برخورد می‌کنند. خیلی حالشان بهتر شود در مسائل اخلاقی، احساسی خرج دهند یا در مورد امور عرفانی با اشک و مناجات و سوز و حال برخورد کنند. بعید می‌دانم در دنیا محفلی تشکیل شود که بگویند بیایید برویم با هم گریه کنیم عواطف خود را به جوش بیاوریم و خروش معنوی در موضوعات سیاسی داشته باشیم! آیا سراغ دارید چنین محافلی در جهان تشکیل شود؟ در طول تاریخ هم هرچه فکر می‌کنم، حداقل به گوش بنده نرسیده که گروهی دورهم بنشینند در موضوعات سیاسی ندبه کنند. فقط ما را این‏طور تربیت کردند.

ندبه دعایی کاملا سیاسی

دعای ندبه یک دعای صد درصد سیاسی است. بدون مقدمه از همان کلمه اول دعای ندبه – بدون رعایت بسیاری از آداب دعا، چون آداب دعا این است که ابتدا با خدا مناجات کنیم و به این معنا که به ذکر خدا و اسماء پروردگار عالم اقدام کنیم، برای عموم نعمات خدا شکر کنیم، از کبریایی خداوند سخن بگوییم بعد وارد درخواست خود شویم – ولی در دعای ندبه از همان جمله اول می‌گوید خدایا حمد تو برای اینکه چنین رهبران سیاسی در عالم آفریدید و برای ابناء بشر قرار دادید و تاریخ سیاسی جهان را مورد بحث قرار می‌دهید و در مورد آن شکر می‌کنید تا به زمان خودتان می‌رسید که می‌گویید رهبر سیاسی عالم، یعنی امام زمان من کجاست؟

گریه برای سیاست!!

ما تنها قومی هستیم که در مورد مسائل سیاسی می‌نشینیم گریه می‌کنیم و با خدا مناجات می‌کنیم. این خیلی بی‏نظیر است. ما را این‏طور تربیت کردند که صبح جمعه دورهم بنشینید و برای رهبر بزرگ سیاسی جهان اشک بریزید، برای نبودن او در رأس حکومت ضجه بزنید، ما واقعاً قوم عجیبی هستیم و این رفتار فوق‏العاده عجیب است. من نمی‏دانم رسانه‏ های ما می‌توانند دعای ندبه ما را برای مردم عالم توضیح دهند؟! مستندسازها و فیلم‏سازان ما می‌توانند داستان‏هایی را به‌صورت فیلم سینمایی و سریال دربیاورند می‌توانند همین جلسه شما را به زبان بین‏الملل توضیح دهند؟ لااقل یک‌بار این را برای خودمان توضیح دهند که نگاه کنید این‏ها دورهم نشستند و درباره مسائل سیاسی گریه می‌کنند. خیلی جالب است نمی‏دانم تابه‌حال به این معنای دعای ندبه توجه کردید یا خیر؟

دعا برای ظهور دعا برای حکومت است

اگر برای ظهور دعا می‌کنیم یعنی برای حکومت حضرت دعا می‌کنیم. احدی از مؤمنین و مسلمانان دنیا نمی‏گوید امام زمان شما بیا، حالا نشد حکومت کنید، لااقل بیا یک نمازی با هم می‌خوانیم، یک درس اخلاقی به ما می‌دهید، احدی چنین مناجاتی با امام زمان نمی‏کند، در طول تاریخ کسی چنین دعای ندبه نخوانده است. «مَتى تَرانا وَ نَراکَ وَ قَدْ نَشَرْتَ لِواءَ النَّصْرِ تُرى» کی ما تو را می‌بینیم درحالیکه تو پرچم نصر و پیروزی خود را برفراز کرده‏ای؟ «اَتَرانا نَحُفُّ بِکَ وَاَنْتَ تَاُمُّ الْمَلاَ» خیلی عجیب است، آیا می‌شود ما دور شما حلقه بزنیم درحالیکه شما رئیس و امام همه هستی، دعای ندبه با دعای کمیل خیلی فرق دارد! اگرچه دعای کمیل مضامین عالی‏ای دارد به حدی که طاقت بشر از فهم و اجرای آن مفاهیم در مناجات بیرون از حد دعای کمیل است، بشر نمی‏تواند طاقت بیاورد که برخی از فرازهای دعای کمیل را بر زبان جاری کند. جنس دعای کمیل مناجات فردی با خداست، در همه ادیان و همه دنیا مناجات با خدا رسم است، از این حیث که نوع دعای کمیل یک رابطه عاطفی بین عبد و مولاست اصلاً بی‏نظیر نیست، حالا سطح مضامین بالاست، ولی دعای ندبه واقعاً بی‏نظیر است.

برپایی دعای ندبه کمک به تشکیل حکومت مهدوی است

وقتی شما در این مجلس نورانی تشریف‌فرما شدید، یک چنین حسی داشتید یا خیر؟ کمی تأمل بفرمایید. به همین دلیل دعای ندبه را باید قدر دانست. همین کسانی که الآن دعای ندبه می‌خوانند، همین الآن دارند به حکومت حضرت کمک می‌کنند. نه اینکه فقط نشسته باشند فقط برای حکومت حضرت دعا کنند، همین اقدامشان برای رفتن به دعا، کمک به حکومت حضرت است، پایه‏ های حکومت حضرت هنوز شروع نشده، دارند زیرسازی می‌کنند و فونداسیون را مستحکم می‌کنند.

از شما خواهش می‌کنم در دعای ندبه یکی دو جمله پیدا کنید که سیاسی نباشد! که بگویید این دیگر سیاسی نیست و ربطی به آن ندارد. در دعای ندبه برای قبولی نماز خودت دعا می‌کنی ولی به‌واسطه حضرت، برای رزق و روزی خودت دعا می‌کنی ولی به‌واسطه حضرت! «وَاجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً، وَذُنُوبَنا بِهِ مَغْفُورَةً، وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً وَاجْعَلْ اَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً، وَهُمُومَنا بِهِ مَکْفِیَّةً، وَحَوآئِجَنا بِهِ مَقْضِیَّةً» حتی در این زمینه‏ ها به‌واسطه امام دعا می‌کنید. امام «ساست العباد» است امام در رأس سیاست در جامعه بشری است. ما می‌دانیم برای چه کسی دعا می‌کنیم.

می‌خواهم یک دعایی کنم می‌ترسم تمام شهدا از من ناراحت شوند، تمام اولیاء خدا به من غضب بکنند. بگویم خدایا امام زمان ما را برسان بگوییم کاری نداریم حکومت بکند یا خیر، برویم پشت ایشان دو رکعت نماز بخوانیم، این نماز پر ثواب شامل شود! فکر کنم کسی چنین دعایی کند او را دور بیندازند. بگویند شما اصلاً نفهمیدید لیلی زن بود یا مرد؟! اصلاً چرا حضرت غائب شد که بخواهید دعا کنید، مگر کسی با نماز خواندن حضرت مخالفت داشت؟! ما تنها قومی هستیم که برای یک موضوع سیاسی گریه می‌کنیم این خیلی عجیب است. ان‌شاءالله این بُعد بسیار برجسته دعای ندبه را خوب درک کنیم که بُعد برجسته ‏ای در شخصیت و تفکر شماست.

ندبه خواندن پرداختن به محورسیاست است

از این مقدمه کوتاه بگذرم، نمی‏خواهم بحث طولانی خدمت شما عرض کنم، ولی فکر می‌کنم این بحث تا حدی مجادله برانگیز باشد. برای اینکه دراین‌باره بخواهیم بیندیشیم این بحث را مطرح کنم، چون از اول تا آخر دعا سیاسی است، این دعا به موضوع امامت یعنی موضوع سیاست یعنی محور سیاست می‌پردازد و دنبال حکومت یک امام و نجات بشریت و نابودی سیاستمداران زورگو در عالم است. چقدر در دعای کمیل به زبان‏های مختلف شما به این می‌پردازید. رسانه‏ های دروغ‌پرداز از دعا ندبه بدشان می‌آید، چون در دعای ندبه صدا می‌زنیم خدایا می‌خواهیم آن کسی بیاید که «هواء الکذب و الافتراء» را قطع می‌کند، قطع کننده طناب‏های دروغ‌گویی و دروغ‌پردازی است که کار رسانه‏ های صهیونیستی و کسانی است که بو و خوی آن‏ها را گرفتند.

پس ما باید در مجلس دعای ندبه سیاسی بحث کنیم. واقعاً بی ‏انصافی است دعای ندبه غیرسیاسی خوانده شود، دعای ندبه غیرسیاسی در مورد آن صحبت شود، مثل‌اینکه تمام منش و سیاست حضرت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) را رها کنیم بگوییم جانم به حضرت امام، رنگ عبای او چقدر زیبا بود، این یک جور ناجوانمردی و استهزاء این شخصیت بزرگ است. البته هرچه فکر می‌کنم رنگ عبای ایشان چگونه بود ولی مرتب می‌پوشیدند، شخصیت، انقلاب، معرفت و عظمت وجودی امام را رها کردید و دارید به عبای ایشان می‌پردازید؟! این خیلی بی‏انصافی است. انسان اگر دعای ندبه را خالی از سیاست بخواند و ببیند نهایت بی‏انصافی است، چون دعای ندبه است کمی در مورد سیاست صحبت کنیم.

تضییع حقوق ویژگی حکومت های دیکتاتوری

دو نوع حکومت شناخته شده در عالم است، فرق این دو را عرض کنم، بعد بگویم فرق حکومت مهدوی و اسلامی با این دو نوع حکومت چیست؟ 1. دیکتاتوری و 2. دموکراسی.

حکومت‏های دیکتاتوری چه ویژگی دارند؟ مستقیماً حق مردم را می‌خوردند. دموکراسی چگونه است؟ مستقیماً حق مردم را نمی‏خورند بلکه غیرمستقیم حق مردم را می‌خورد. در حکومت‎های دیکتاتوری مردم در مقابل دیکتاتورهای زورگو که قدرتی دارند ضعیف هستند، حق مردم را می‌خورند، اگر مردم حرفی بزنند کشته می‌شوند، حرفی هم نزند هم حقشان خورده شده است. فرق دموکراسی با دیکتاتوری چیست؟ این را اندیشمندان غربی هم می‌گویند. اگر پیچ اخبار تلویزیون‏های جهان را نگاه کنید می‌بینید و زیاد حرف پیچیده‏ای نیست، فقط شاید گاهی خیلی‏ها به زبان جاری نمی‏کنند ما این را صادقانه با دوستان خود درمیان می‌گذاریم. در دموکراسی مستقیم حق مردم را نمی‏خورند، این ترفند را به کار می‌برند که مردم را مشغول حق خودشان می‌کنند. تو برو حق خودت را پیدا کن، شما هم دنبال حق خودت برو، مردم که تک‌تک دنبال حق خودشان رفتند، دورهم هستند اما جامعه ضعیفی خواهند داشت، بعد پشت سر این دموکراسی که با آن مردم را ضعیف کردند، به بهانه چه ضعیف کردند؟ اینکه هر کسی دنبال حق خودش برود، به این واسطه وقتی مردم ضعیف شدند به‌طور غیرمستقیم می‌آیند و حق مردم را می‌خورند. به همین دلیل دیکتاتورها با رؤسای جوامع دموکراسی دستشان همیشه در یک کاسه است. الآن آمریکا و انگلیس جوامع دموکراتیک هستند، چرا با دیکتاتورهای منطقه ما دستشان در یک کاسه است؟ چرا این‏ها با هم یکی هستند؟ چون موضوع خوردن حق مردم است، این‏ها در این هدف با هم شریک هستند، چه به‌وسیله دموکراسی و چه به‌وسیله دیکتاتوری. هر دو از تروریست‏های داعشی با کمال خباثت حمایت می‌کنند.

اگرجوامع دموکراتیک نبودند اسرائیل نابود می شد

شما یک جامعه دموکراتیک حق‌طلب نشان دهید، به قول علامه طباطبایی دموکراسی از دیکتاتوری هم بدتر است. دیکتاتوری شرف دارد بر دموکراسی دروغ‌گو و فریبکار. دیکتاتور می‌گوید من دیکتاتور هستم سروته من همین است می‌خواهم حق مردم را بخورم. ولی نبودن شرافت انسانی در دموکراسی به این است که به ظاهر می‌گوید مردم مشغول حق خود باشند، از حقوق بشر دم می‌زنند ولی به واقع بدتر از دیکتاتوری عمل می‌کنند. اگر جوامع دموکراتیک نبودند مردم منطقه دیکتاتورها را نابود کرده بودند، پس معلوم می‌شود دموکراسی از دیکتاتوری خبیث‏تر است. اگر جوامع دموکراتیک نبودند اسرائیل از صحنه گیتی محو شده بود، دیکتاتورهای منطقه نابود شده بودند.

حق طلبی یا حق خود طلبی؟!

چون دعای ندبه یک دعای سیاسی است – ما نمی‏خواهیم در مورد دعای کمیل حرف بزنیم – می‌خواهیم در مورد دعای ندبه حرف بزنیم، چون دعای ندبه برای حکومت است ما طبیعتاً باید در مورد حکومت‏ها حرف بزنیم. یک حکومت اسلامی فرقش با دموکراسی و دیکتاتوری چیست؟ حکومت اسلامی این را می‌گوید، می‌گوید مردم، دیکتاتورها حق شما را مستقیم می‌خوردند باید در مقابلشان ایستاد. در دموکراسی مردم را وادار مشغول به حق خودشان می‌کنند، ضعیف می‌شوند، بعد آن‏ها را چپاول می‌کنند باید مقابلشان ایستاد، خب چه کار کنیم؟ حکومت اسلامی و مهدوی این‌گونه می‌گوید: ای مردم حق‌طلب باشید نه حق خودطلب! حق خودطلب باشید ضعیف می‌شوید، به ظاهر شعار قشنگی است ولی جامعه را ضعیف می‌کند. می‌گوید حق‌طلب باشید ولو علیه یا به نفع شما باشد، شما چه کار دارید حق‌طلب باشید، در جامعه‏ای که همه حق‌طلب باشند قوی می‌شود. آنگاه امام زمان(علیه السلام) رئیس چنین جامعه‏ای می‌شود نه رئیس یک جامعه ضعیف!

فرق دموکراسی با حکومت دینی این است، در حکومت دینی می‌گوید مردم حق‌طلب باشید تا قوی بشوید و کسی نتواند حق شما را بخورد، در دموکراسی به‌صورت خبیثانه‏ای می‌گویند مردم حق خودطلب باشید. ای نامرد! من دنبال حق خودم بروم، همسایه و دیگران دنبال حق خودشان بروند، این‏طوری جامعه ضعیف و شکننده می‌شود، مقابل چشمت در جامعه جرم و جنایت سنگین انجام می‌شود، جامعه تکان نمی‏خورد و از شدت ضعف مرده می‌شود. الآن جامعه‏ای مثل جوامع اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) قاطبه و 99 درصد مردم می‌دانند رؤسایشان خبیث هستند و دارند جنایت می‌کنند. اتفاقاً بررسی‏ها نشان داده است مردم انگلستان بیش از کشورهای دیگر می‌دانند که دولتشان خبیث است و BBC دروغ می‌گوید، ولی قدرت ندارند از جای خود بلند شوند، چرا؟ هر کسی دنبال حق خودش است جامعه ضعیف می‌شود.

حقوق شهروندی ایده تسلط بر جوامع بشری است

بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی طرح خبیثانه صهیونیست‌ها برای تسلط بر جوامع بشری است. حالا در کشور ما حقوق شهروندی مطرح می‌شود، من هنوز مطالعه نکردم ببینم که آیا شبیه طرح خبیث صهیونیست‏ها برای سلطه بر جامعه بشری است یا خیر؟ ولی در غرب این کلمه وسیله‏ای برای سلطه بر جوامع بشری و ضعیف کردن آن‏هاست. می‌دانید استحمار یعنی چه؟ حمار کردن مردم به‌وسیله حقوق شهروندی. به دنبال حق خودتان بروید هر کسی حق خودش را بگیرد. این طرحی است برای ضعیف کردن جوامع بشری که نتوانند در نهایت حق خود را بگیرند، اتفاقاً نمی‏توانند حق خود را بگیرند.

طرح اسلام؛منشور حق طلبی

طرح اسلام چیست؟ اگر حکومت اسلامی و مهدوی منشوری ارائه دهد، منشور حق‌طلبی است نه حق خودطلبی. فرق بسیار آشکار است. وقتی همه ما حق را بخواهیم قوی می‌شویم و حق خود را هم به دست خواهیم آورد. ولی همه ما هر کدام دنبال حق خود باشیم چه می‌شود؟ ضعیف می‌شویم. در دموکراسی، مگر در کشورهای غربی نمی‏گویند دنبال حق خود باشید، پس چرا مردم علیه سیاستمداران جنایتکار قیام نمی‏کنند؟ چون هر کسی دنبال حق خودش هست. می‌گوید رئیس کشور شما دارد از تروریست‏ها طرفداری می‌کند، از شما مالیات می‌گیرد می‌رود آنجا خونریزی می‌کند، به آدم‌خواران کمک می‌کند، می‌گوید به من یاد دادند تو مراقب حق خودت باش، کلاه خودت را مراقب باش که باد نبرد. دوستان دقت کنند، علماء را خداوند آفریده که حق و باطل را مشخص کنند وگرنه فلسفه وجودی علماء چیست؟ در روایات است خداوند عالم دینی که حق را نگوید لعنت می‌کند، عالم شدن هم چیز سختی است.

حالا ببینید حرف این بچه طلبه معلوم می‌شود، درست هست یا خیر؟ حقوق شهروندی در غرب مشغول کردن آدم‏ها به حق خود است تا ضعیف شوند نتوانند از حق دفاع کنند، بعد با این ترفند می‌شود حق مردم را چپاول کنند. چرا در غرب صد سال است که از حقوق شهروندی هرچه بیشتر سخن گفتند، مردم را بیشتر چپاول کردند؟ چرا در غرب لااقل صد سال است که هرچه از حقوق شهروندی سخن گفتند جنایت‏های بیشتری در حق بشریت انجام دادند؟ چرا در غرب لااقل صد سال است که هرچه از حقوق شهروندی گفتند مردم از حق خود دورتر کردند، حتی مردم را در مغرب زمین، چرا؟ چه فریبی در اصطلاح منحوس حقوق شهروندی است؟ چقدر هم اتفاقاً ظاهرش قشنگ است، مردم دنبال حق خود بروید، آقا ببخشید ما حق خودمان را نخواهیم باید چه کسی را ببینیم؟ ما حق را می‌خواهیم، این شما را قوی می‌کند، همه یک چیز به نام حق را می‌خواهند، علیه ما هم باشد، ما می‌خواهیم ببینیم حق چیست آن را دنبال کنیم، حق‏طلبی، با حق خودطلبی در بازار تومانی 9 قران با هم فرق می‌کند، شاید یک ریال با هم شبیه باشند، ریال هم که دیگر از محاسبه خارج شد!

عبور از دموکراسی رمز ظهور

البته بحثی که در جامعه ما به‏عنوان حقوق شهروندی مطرح شده است تعریضی به آن ندارم، باید مطالعه کرد دید آیا این همان است یا خیر؟ ولی با اسم آن مشکل دارم. چرا ما باید ادای کشورهای خبیث را درآوریم. چرا باید خودمان را به جهان به مثابه کشورهای عقب‏مانده نشان دهیم که هوشمندان کشورهای غربی به ما بخندند، بگویند این بیچاره‏ها را نگاه کنید که شبیه صد سال پیش ما شدند که ما الآن به این گرفتاری دچار هستیم. چه اصراری هست؟ در جامعه امام زمان، از چیزی از بالاتر از حقوق شهروندی سخن گفته می‌شود، از چیزی بالاتر از حق خودطلبی، آن چیست؟ حق‌طلبی. حق‌طلب باش چه علیه یا به نفع شما باشد. خودت را وقف حق کن همه حقوق خودت را هم پیدا خواهی کرد. مگر نمی‏خواهید به حق برسید، حق‌طلب باشید. بچه‏های خود را حق‌طلب بار بیاوریم نه حق خودطلب، بین این دو خیلی فاصله است. مردم تا از فریب دموکراسی عبور نکنند امام زمان ظهور نخواهد کرد. مردم مغرب زمین از فریب دموکراسی دارند عبور می‌کنند. به همین دلیل در روایات است همین مسیحیان اروپا را شما می‌بینید، این‏ها به سرعت به امام زمان خواهند پیوست، چون آن‏ها فریب دموکراسی را چشیدند، جلوی حضرت مقاومتی ندارند. همین الآن در جوامع اروپایی بروید بگویید فرق حکومت اسلامی با دموکراسی این است، خیلی بهتر از برخی از محیط‏ها در ایران اسلامی می‌فهمند، چون آن‏ها باطن دموکراسی را دیدند. دموکراسی چطور مردم را فریب می‌دهد؟ می‌گوید هر کسی دنبال حق خودش برود می‌دانید ما هر کدام دنبال حق خود برویم ضعیف می‌شویم؟ جامعه پاره‌پاره می‌شود، ظاهرش قشنگ است ولی کسی به حق خود نمی‏رسد. ملعبه جنایتکاران عالم و ابزار دست ظالمان قرار می‌گیریم. ولی دین چه می‌گوید؟ الآن شما برای مجلس دعای ندبه آمدید، برای چه؟ برای حق و حکومت حق دعا می‌کنید، حتی برای حکومت حق گریه می‌کنید که در مقدمه عرض کردم عجیب‏ترین اتفاقی است که در جهان رخ می‌دهد.

اهواز شهر سرشار از مقاومت

مجلس ما به یاد شهدای اربعین هم هست، شهر اهواز که سرشار از مقاومت است بیش از 60 شهید مدافع حرم تقدیم اسلام نمود. واقعاً افتخار عجیبی برای این شهر است، واقعاً فوق‏العاده است. بیش از 60 شهید اربعین، اربعین این مقدار تابه‌حال قربانی نداده بود. معلوم می‌شود دفاع مقدس اثر نورانی خود را در این شهر جدی باقی گذاشته است معلوم می‌شود شهدا واقعاً زنده هستند، یک علاقه‏ای به این شهر دارند، این شهر دارد قداست جاری در بستر تاریخ پیدا می‌کند، فقط مربوط به مقطع خاص نبوده که از آن عبور کنید، شما آن را حفظ کردید. دوران دفاع مقدس خیلی جالب است، دست‌مریزاد. اربعین چیست؟ اربعین را حقوق شهروندی راه می‌اندازد؟ یعنی هر کسی حق خود را بطلبد؟ خیر، البته به معنای غربی، بنده حقوق شهروندی را تمسخر می‌کنم. اگر کسی برای آن معنای درستی داشته باشد به آن کاری نداریم. ولی در غرب با حقوق شهروندی مردم را استحمار می‌کنند.

اربعین؛ ایثار در راه حق است

اربعین همه حرکت می‌کنند، دارایی‏های خود را کنار خیابان می‌آورند و تقدیم می‌کنند برای اینکه در راه حق خرج کنند. کسی نمی‏آید کنار جاده که حق خودش را بگیرد و برود، همه می‌خواهند حق امام حسین(علیه السلام) را در زیارت و در بزرگداشت ادا کنند. می‌خواهند حق مظلومان را ادا کنند و دنبال حق بروند. اصلاً امام حسین(علیه السلام) ما را برای این تربیت کرده است. حتی در این راه خون می‌دهند و بعد خانواده‏های محترمشان افتخار می‌کنند. شما می‌بینید مادرانی که در این محیط، در بین شهدای اربعین به شهادت رسیدند، مادرانی اهل تهجد و با وصیت‏نامه‏های فوق‏العاده که انگار می‌دیدند که در این راه به شهادت خواهند رسید و باز نخواهند گشت. خاطرات عجیب‌وغریبی از این بانوان گرامی – که بیش از 50 تا از بانوان هستند – نقل می‌شود. مادران شهیدپرور داریم، از آن بالاتر در شهدای اربعین می‌بینیم، مادران شهید! دیگر از بحث شهادت پرور بودن گذشته است، خودش به شهادت می‌رسد و مایل به شهادت است. دفترچه برخی از این بانوان را نگاه می‌کنید می‌بینید در خلوت خود سرشار از عشق به شهادت و پرواز به سوی حضرت باری‌تعالی است و سخن می‌گوید، این‏ها حقوق شهروندی است؟ خیر، این‏ها حق‌طلبی است.

درحقوق شهروندی سخنی ازشهادت نیست

در جایی به نام حقوق شهروندی از شهادت حرف به میان نمی‏آید، در منظومه‏های حقوق شهروندی که وسیله استحمار کشورهای غربی در جوامع دموکراسی است که خبیث‏تر از دیکتاتوری هستند، هر کسی را سراغ حق خود می‌فرستند و به این ترتیب مردم را ضعیف و چپاول می‌کنند. بدترین حالت دموکراسی این است که سرانشان از مردمشان به‏عنوان سرباز برای قتل و جنایت در عالم استفاده می‌کنند، سربازان هم در این راه نابود می‌شوند. یکی از بدترین عوارض شوم زندگی در جوامع دموکراتیک این است که شما سرباز او می‌شوید و برای منافع کارتل‏ها و تراست‏های بزرگ هلاک می‌شوید.

زیارت اباعبدالله دلدادگی برای حق است

فلسفه زیارت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) شور و دلدادگی که در این زیارت دیده می‌شود اینکه همه ما برای حق، نه حق خود؛ اصلاً شما در معقوله فرهنگ اربعین، حق خود طلبی را یک مفهوم ننگینی می‌بینید. کسی آنجا دنبال خودش نیست. چرا هر کسی در زیارت اربعین می‌آید می‌گوید من در دالانی از نور حرکت کردم، غربی‏ها و غیرمسلمانان جذب می‌شوند، می‌گویند خدایا اینجا کجاست؟ می‌گویند این گمشده ماست. من با آن‏ها برخورد و صحبت کردم. می‌گویند چرا اینجا همه این‏طوری هستند؟! بله اینجا با آن حرف‏های خبیث حقوق شهروندی مردم حمار نشدند، اینجا کسی دنبال حق خودشان نیستند، همه دنبال حق هستند با هم مهربان هستند، برای هم فداکاری می‌کنند، برای هم ایثار دارند. فرق است بین حق خودطلبی با حق‌طلبی. خدا شاهد است اگر در آموزش‌وپرورش این درس‏ها را به بچه‏های خود ندهیم (اخیراً کمی از سرفصل‏های درسی بی‏خبرم) و به بچه‏ها نگوییم بین حق‌طلبی و حق خودطلبی فرق است، در حق فرزندانمان ناجوانمردی کردیم. لااقل در مساجد باید این تعلیمات داده شود، الهی فدای امام حسین شوم که همیشه این درس را برای ما دارد و مکتبش برقرار و پرشور است. اگر بچه‏ها با اجبار نمره بخواهند در آموزش‌وپرورش درس بخوانند، در مکتب امام حسین با عشق درس می‌خوانند. نوحه‏های عزاداری اباعبدالله الحسین همه سرشار از حق‌طلبی است نه حق خودطلبی، بین این دو خیلی فرق است.

متقی؛حق طلب است

یک روایت در باب حق‌طلبی و یک روایت در مقام شهدایی که در مسیر شهدای اربعین و زیارت کربلای امام حسین به شهادت می‌رسم بخوانم و عرضم را تمام کنم. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می‌فرمایند «اَتْقَى النّاسِ مَنْ قالَ الْحَقَّ فیما لَهُ وَ عَلَیْهِ» با تقواترین مردم کسی است که حق‌طلب باشد و حق بگوید چه به نفعش باشد و چه به ضررش. حالا یک نمونه را برای شما خواندم نمونه‏های فراوانی در متون دینی ما هست. در متون دینی می‌فرمایند اگر خودتان را برای حق صرف نکنید، اسیر باطل می‌شوید، حقوق خودتان را هم از دست می‌دهید و نابود می‌شوید، ولی وقتی خودتان را فدای حق کنید، همه حق شخصی خودتان را هم به دست می‌آورید.

شهدای اربعین؛کشته جوامع دموکراتیک

ما در چهلم شهدای مظلوم و بی‏گناه و معصومی هستیم که به‌واسطه جوامع خبیث دموکراتیک به شهادت رسیدند. شهدای ما را آمریکا جنایتکار به شهادت رساند و ما داریم امام زمان را صدا می‌زنیم تا آن‏ها را نابود کند. نمی‏توانیم در جلسه چهلم شهدایی که به دست جوامع دموکراتیک یک عده بی‏گناه و مظلوم، مادر چند فرزند به قتل رسیدند، نرد عشق‏بازی با جوامع دموکراتیک خبیث بکنیم. ما کتک‏خورده این خباثت‏ها هستیم و جوامع دموکراتیک فریبی که به مردم می‌دهند به‌واسطه مفاهیمی چون حقوق شهروندی است، همه هوشمندان عالم این را می‌دانند.

یک‌بار دیگر سؤال بحث را مطرح کنم. یکصد سال است در جهان از حقوق شهروندی به‌ویژه در جوامع دموکراتیک سخن گفته می‌شود، چرا بیشتر جنایت‏ها را در دنیا همین‏هایی که از حقوق شهروندی سخن گفتند انجام دادند؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟ این تجربه بشری است و چرا حسین(علیه السلام) ما جهان را و هر جامعه‏ای مثل جامعه خودمان را که دستش رسیده است را آزاد کرده و چرا حسین(علیه السلام) جوامع بشری را آزاد خواهد کرد؟ چون امام حسین دعوت به حق خود طلبی نمی‏کند دعوت به حق‌طلبی می‌کند. حتی امام حسین(علیه السلام) می‌فرماید: «بیایید برای حق فدا شوید بعد به حق خودتان خواهید رسید قدرتمند می‌شوید، کسی نمی‏تواند به حق شما دست‏درازی کند». مقام معظم رهبری فرمودند: «شهدا مظهر قدرت یک ملت هستند چون از حق خود گذشتند برای حق فدا شدند، قدرت‏ آفرینی کردند».

عظمت شهدای اربعین

کسانی که در راه زیارت اباعبدالله حسین مرحوم شوند، آقا رفته سفر در راه عمرش به پایان رسیده و سکته قلبی کرده، تصادف کرده و فوت کرده است، روایتی در کتاب شریف کامل‏الزیارات است که دارای روایات معتبری است، می‌فرماید کسی از امام صادق(علیه السلام) پرسید «فَمَا لِمَنْ مَاتَ فِی سَفَرِهِ إِلَیْهِ» وقتیکه کسی به سوی زیارت امام حسین(علیه السلام) می‌رود و در این راه فوت کند، چه اجری خدا به او می‌دهد؟ حضرت جواب دادند«تُشَیِّعُهُ الْمَلَائِکَةُ وَ تَأْتِیهِ بِالْحَنُوطِ وَ الْکِسْوَةِ مِنَ الْجَنَّةِ» ملائکه او را تشیع جنازه می‌کنند و او را غسل می‌دهند کفن می‌کنند، از آورده‏هایی از بهشت «وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ إِذْ کُفِّنَ» وقتی کفن می‌شود نماز بر او می‌خوانند «وَ تُکَفِّنُهُ فَوْقَ أَکْفَانِهِ وَ تَفْرُشُ لَهُ الرَّیْحَانَ تَحْتَهُ» زیر قبر او را ریحان و گل‎‎های بهشتی قرار می‌دهند و کفن بهشتی بر روی کفن او می‌پوشانند. دیدید برخی‏ها دچار فشار قبر می‌شوند و می‌دانید مؤمنین هم که از دنیا می‌روند برای اینکه پاک شوند هر کدام سهمی از فشار قبر دارند غیر از شهدا، فشار قبر عذاب فراگیری است. من می‌دیدم خیلی از شهدا، عاشق شهادت شده بودند می‌گفتند این فشار قبر را باید جوری رد کنیم و جز شهادت چاره‏ای نیست. اینجا می‌فرماید وقتی کسی در راه حرم اباعبدالله الحسین از دنیا برود قبرش وسیع می‌شود، از هر طرف چیزی حدود 6 کیلومتر، وسعت قبر پیدا می‌کند، بعد از همان‌جا به سمت بهشت الهی حرکت می‌کند. «وَ یُفْتَحُ لَهُ بَابٌ مِنَ الْجَنَّةِ إِلَى قَبْرِهِ» از بهشت الهی دری در قبرش باز می‌شود، او در آن محیط فراخ و نورانی به سمت بهشت حرکت می‌کند. «وَ یَدْخُلُ عَلَیْهِ رُوحُهَا وَ رَیْحَانُهَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ» و بوی بهشت وارد قبر او می‌شود و وارد بر او تا روز قیامت می‌شود. این آقا بعدش سؤال می‌کند امام صادق(علیه السلام) اگر کسی در این راه کشته شود دشمنان او را به شهادت برسانند چه؟ خوش به سعادت شهدای اربعین! ما شهدای حرم داشتیم شهدای اربعین هم فصل جدیدی از شهادت شد. خیلی برایم عجیب است که اولین گروه از شهدای اربعین که ان‌شاءالله آخرین گروه شهدای اربعین باشند و این راه پر از امنیت باشد که هست؛ چرا باید بیشتر از بانوان باشند. اربعین مربوط به حضرت زینب و خانواده حسین(علیه السلام) است که در این راه تازیانه خوردند و به زیارت حسین شتافتند. یا اباعبدالله مردان ما در راه دفاع از حرمت به شهادت می‌رسند و بانوان ما در راه زیارت اربعین شما، چه تقسیم‏بندی عجیبی است، چه طراحی در عالم بالا است، خیلی در این حرف است!

اگر کسی در این راه به شهادت برسد چه می‌شود؟ «أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ یُغْفَرُ لَهُ بِهَا کُلُّ خَطِیئَةٍ» اولین قطره‏ای که از این شهید در راه خدا جاری می‌شود، تمام گناهش بخشیده می‌شود، از بدی‏ها پاک می‌شود مانند «تَخْلُصَ کَمَا خَلَصَتِ الْأَنْبِیَاءُ المخلصین» مانند انبیاء مخلصون از خطاها پاک می‌شود. آنجا قبلاً فرمود ملائکه بر او نماز می‌خوانند و تشییع می‌کنند، اینجا می‌فرمایند ملائکه و جبرئیل امین بر او نماز می‌خوانند و او را همراهی می‌کنند.

برای خرسندی شما اطرافیان شهدای اربعین بگذارید این قطعه از روایت را برای شما بخوانم «وَ یُکْتَبُ لَهُ شَفَاعَةٌ فِی أَهْلِ. بَیْتِهِ وَ أَلْفٍ مِنْ إِخْوَانِهِ» هر کدام غیر از خانواده‏شان که شفاعت می‌کنند قدرت شفاعت هزار نفر را دارند! خدا شاهد است من از راه دوری اینجا به محضر شما رسیدم، از اولش می‌گفتم برویم ان‌شاءالله این‏ها شفاعت کنند، شهدای اربعین و زیارت اباعبدالله الحسین قدرت فوق‏العاده‏ای دارند. جبرئیل امین و ملک‏الموت می‌آیند نماز می‌خوانند و به‌اصطلاح چیزی حدود 4، 5 برابر اوصافی که برای فوت کنندگان در روایت برشمرده شد اینجا در وصف نعمات نزد خدا، برای شهیدان راه زیارت گفته می‌شود، عبارت‏های آخر را دلم نمی‏آید برای شما نخوانم. از این شهدا بخواهید ان‌شاءالله شفاعتمان کنند. اینجا می‌فرمایند وقتی نفخه صور دمیده می‌شود «اول من یصافحه رسول الله و امیرالمؤمنین و الاوصیاء» اولین کسانی که مقابل شهدای زیارت اباعبدالله الحسین می‌آیند پیامبر اکرم(صل الله علیه و اله و سلم) و امیرالمؤمنین و اوصیاء هستند. بعد او را همراه خود می‌برند ملازم خود قرار می‌دهند، شهید راه زیارت اربعین اباعبدالله الحسین، بعد به این شهید راه زیارت اباعبدالله الحسین می‌گویند از این آب کوثر بنوش و هر کسی را می‌خواهی از این آب سیراب کن، شهدای اباعبدالله الحسین مقام والایی دارند.

بی‌دلیل نبود این‌قدر زینب کبری(سلام الله علیه) و بچه‏های حسین در این راه صبوری به خرج می‌دادند، چون معرفت داشتند به عظمت زیارت کسانی که در راه حسین(علیه السلام) تازیانه بخورند خرابه‏نشین باشند. به خدا در زیارت اربعین آدم می‌فهمد اهل‏بیت چگونه مقاومت کردند. در زیارت اربعین شما شب‏های سرد، معمولاً در این سال‏ های گذشته که خصوصاً سال ‏های قبل‏تر سردتر هم بود، مردم در این بیابان‏ها با چه لذتی روی خاک می‌خوابند، با چه اشتیاقی به سوی حرم قدم برمی‌دارند، در این زمینه سرما می‌خورند، خم به ابرو نمی‏آورند، دشواری می‌کشند. حالا ما نه امام حسین(علیه السلام) را دیدیم و با او زندگی کردیم، این‌قدر صبوری کردن در راه اربعین کار آسانی است که خیلی عجیب است، آدم آنجا می‌فهمد چطور بچه‏ ها حسین(علیه السلام) طاقت آوردند یک ماه از این خرابه به آن خرابه برده شدند، از این محیط به محیط دیگری که مردم نادان به این عزیزان اهل‏بیت توهین‏ ها روا می‌داشتند، ولی مقاومت می‌کردند. آنجا آدم این را درک می‌کند.

یا زینب(سلام الله علیه)! این شهدا و به‌ویژه بانوان محترمی که در این راه به شهادت رسیدند، 16 نفر از خادمین هیئت رزمندگان در این زیارت اربعین به شهادت رسیدند، یا زینب(سلام الله علیه) شما این‏ها را در برابر اباعبدالله الحسین معرفی بفرما و در این معارفه در عالی‏ترین مقاماتی که وعده داده‏اید قرار بدهید.

صلی الله علیک یا اباعبدالله(علیه السلام)، اما شما اینجا شهدای خود را با چه احترامی تشییع کردید، ولوله‏ ای در شهر شما برقرار شد. مردم اهواز واقعاً افتخار آفریدند من صداقتشان را در محبت به اهل‏بیت، غیر از اربعین آدرس دیگری هم می‌توانم بدهم، آدرس 9 دی که در اهواز، شنیدم 7 دی اتفاق افتاده است. تظاهرات 7 و 9 دی حق‏طلبی است نه حق خودطلبی. این تظاهرات از حقوق شهروندی درنمی‏آید از حق‏طلبی مطلق درمی‌آید، ما برای حق می‌خواهیم فدا شویم، همه به خیابان‏ها ریختند، افتخار بر مردم اهواز، آفرین بر علمای بزرگوار آن، امام‌جمعه عزیزشان و همه علما که این مردم را این‏طور تربیت کردند. تا از راه دور دیدند در تهران، یک بی‏احترامی به خیمه امام حسین(علیه السلام) شده به خیابان‏ها ریختند. این‏ها علامت صداقت این اشک‏ها و گریه ‏ها برای اباعبدالله الحسین است. یا اباعبدالله ما به شهدای خود احترام گذاشتیم با احترام آن‏ها را به خاک سپردیم، برای آن‏ها مجلس گرفتیم، همه عالم برای شما یا اباعبدالله فدا بشوند که بدن مطهر شما 3 روز بی‏غسل و کفن بر روی خاک بود، به اهل‏بیت شما بی‏احترامی کردند و به اسارت بردند، الا لعنة الله علی القوم الظالمین.

منبع:روضه نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *