استفتائات فرهنگی امام خامنه ای مدظله العالی

خانه / احکام / استفتائات فرهنگی امام خامنه ای مدظله العالی

کلمه ولایت مطلقه در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به این معنی استعمال شده است که اگر رسول اکرم صلی الله علیه وآله شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‏ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است، به‌طور مثال اگر پیامبر صلی الله علیه وآله به کسی دستور خودکشی بدهند. آن فرد باید خود را به قتل برساند. سؤال این است که آیا ولایت فقیه در عصر ما با توجه به این که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله معصوم بودند و در این زمان ولی معصوم وجود ندارد، به همان معنای عصر پیامبر صلی الله علیه وآله است؟

سوال:
کلمه ولایت مطلقه در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به این معنی استعمال شده است که اگر رسول اکرم صلی الله علیه وآله شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‏ ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است، به‌طور مثال اگر پیامبر صلی الله علیه وآله به کسی دستور خودکشی بدهند. آن فرد باید خود را به قتل برساند. سؤال این است که آیا ولایت فقیه در عصر ما با توجه به این که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله معصوم بودند و در این زمان ولی معصوم وجود ندارد، به همان معنای عصر پیامبر صلی الله علیه وآله است؟

پاسخ:
مراد از ولايت مطلقه فقيه جامع‌الشرايط اين است که دين حنيف اسلام که آخرين دين آسمانى است و تا روز قيامت استمرار دارد دين حکومت و اداره امور جامعه است، لذا همه طبقات جامعه اسلامى ناگزير از داشتن ولى امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامى را از شر دشمنان اسلام و مسلمين حفظ نمايد، و از نظام جامعه اسلامى پاسدارى نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّى قوى بر ضعيف جلوگيرى نمايد، و وسائل پيشرفت و شکوفايى فرهنگى، سياسى و اجتماعى را تأمين کند. اين کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادى بعضى از اشخاص منافات داشته باشد، حاکم مسلمانان پس از اين که وظيفه خطير رهبرى را طبق موازين شرعى به عهده گرفت، بايد در هر مورد که لازم بداند تصميمات مقتضى بر اساس فقه اسلامى اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نمايد. تصميمات و اختيارات ولى فقيه در مواردى که مربوط به مصالح عمومى اسلام و مسلمين است، در صورت تعارض با اراده و اختيار آحاد مردم، بر اختيارات و تصميمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است، و اين توضيح مختصرى درباره ولايت مطلقه است.

منبع: khamenei.ir و استفتائات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *