الگوبرداری از شیوه مبارزاتی امام هادی(علیه السلام)

خانه / مطالب و رویدادها / الگوبرداری از شیوه مبارزاتی امام هادی(علیه السلام)

امام خامنه ای ضمن اشاره به برخی رفتارهای سیاسی مبارزاتی امام هادی(علیه السلام) گفت: در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی(علیه السلام) جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله اینها پیام امامت را به سر تا سر دنیای اسلام برساند.

مطالعه روی ابعاد مختلف زندگی ائمه علیه السلام ضمن اینکه در معرفت و ایمانیات اثر بسیار مثبت می‌گذارد، باعث اصلاح و ارتقای نگرش ما نسبت به این بزرگواران نیز می‌شود. به این صورت که تاکنون آنچه از ائمهعلیه السلام به شیعیان رسیده، اکثراً محدود به مباحث فقهی و اخلاقی ایشان بوده است در حالی که توجه به بُعد سیاسی و اجتماعی امامان معصومعلیه السلام و نحوه برخورد ایشان با حاکمان ظالم زمانه می‌تواند راهکارهای مناسبی را در اختیار زمامداران جامعه در اداره هرچه بهتر جامعه و نیز سایر مسلمانان در راستای نحوه برخورد با شبهات و معضلات اجتماعی و سیاسی بدهد.

از این رو توجه به زندگی سیاسی و اجتماعی و مبارزاتی امام هادی علیه السلام که اکنون در سالروز ولادت ایشان قرار داریم، می‌تواند مورد توجه مسلمانان و شیعیان عالم در برخورد با حاکمان ظالم زمانه قرار بگیرد؛ زیرا مسلمانان جهان بالاتفاق نظر بر این دارند که علوم اهل‌بیت علیه السلام و به دنبال آن برخوردها و رفتارهای ایشان متصل به وحی و علم نبوی صلی الله علیه و آله و سلم است.

حال به مناسبت سالروز ولادت امام هادیعلیه السلام به بخشی از سیره سیاسی و اجتماعی ایشان بر اساس سخنان امام خامنه ای اشاره می‌کنیم.

«این بزرگوار در سال 212 هـ ق ولادت یافت، در زمان متوکل عباسی زیر فشار قرار گرفت و پس از متوکل چند خلیفه بی‏‎بنیاد دیگر مرتب امام را زیر فشارهای سیاسی قرار می‏‏‎دادند.
در همین شهر سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی علیه‎السلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله اینها پیام امامت را به سر تا سر دنیای اسلام با نامه‌نگاری و … برساند. این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست و در همه اقطار دنیا همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی علیه‎السلام همه این کارها را در زیر برق شمشیر تیز و خون‌ریز همین شش خلیفه و علی‌رغم آن‌ها انجام داده است. دستگاه خلافت هم آنها را نمی‌شناخت؛ چون اگر می‌شناخت، همه‌شان را تار و مار می‌کرد، اما این عده چون شبکه قوی‌ای به وجود آورده بودند.

زندگی امام هادی علیه‎السلام یک زندگی سراسر مقاومت و مبارزه است، چه در دوران متوکل و چه در دوران‌های بعد از متوکل. امام 20 سال از این مدت را در سامرا زیر نظر و در حال تبعید و فشار بوده، اما بار امامت به امام بعد رسیده است. مرگ در جوانی، جهاد در سراپای عمر، کوشش در راه خدا، بی قید و شرط، نهراسیدن از مشکلات، نترسیدن از قدرتها و قدرتمندها، وقار و سکینه‌ در راه خدا، عبودیت و خضوع در مقابل خدا از خصوصیات این امام بزرگوار است مانند امامان دیگر»

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *