امام عصر

امامت در کودکی چگونه ممکن است؟

خانه / دسته‌بندی نشده / امامت در کودکی چگونه ممکن است؟

امامت امام عصر (عج) در پنج سالگی

هیچ مانعی ندارد که کودکی در سن پنج سالگی با عوالم غیبی ارتباط داشته باشد. و به وظیفه سنگین خزانه دارای و ضبط و تبلیغ احکام منصوب گردد. و در انجام وظیفه خویش و ادای این امانت بزرگ کاملا نیرومند و مقتدر باشد.
چگونه ممکن است. امام زمان (عج) امام دوازدهم شیعیان. که بعد از وفات پدرش امام حسن عسکری (ع) پنج ساله بود امام شود. آیا ممکن است کودکی پنچ ساله پیشوایی مسلمین را داشته باشد؟

امام عصر

 

دلایل امکان امامت امام عصر (عج)در کودکی

اولا: اگر در اخبار اهل بیت (ع) تأمل شود معلوم می گردد. که مقام نبوت و امامت یک مقام ظاهری ناچیز نیست .که هر کسی صلاحیت آن را داشته باشد. بلکه نبوت مقام ارجمندی است. که شخص واجد آن مقام با حق تعالی ارتباط و اتصال داشته ا.ز افاضات و علوم عوالم غیبی برخوردار می شود. احکام و قوانین الهی بر باطن و قلب نورانیش وحی و الهام می گردد. و به طوری آنها را دریافت می کند که از هر گونه خطا و اشتباهی معصوم است.

ارتباط امام با عوالم غیب

همینطور ولایت و امامت مقام بزرگی است. که واجد آن مقام به طوری احکام خدایی و علوم نبوت را تحمل و ضبط می کند. که خطا و نسیان و عصیان در ساحت وجود مقدسش راه ندارد. و همواره با عوالم غیبی مرتبط بوده و از افاضات و اشراقات الهی بهره مند می گردد.بواسطه علم و عمل پیشوا و امام انسانیت و نمونه و مظهر دین و حجت خداوندی است.

معلوم است که هر کسی قابلیت و استعداد احراز این مقام شامخ را ندارد. بلکه باید از حیث روح در مرتبه اعلای انسانیت باشد. تا لیاقت ارتباط با عوالم غیبی و دریافت علوم و ضبط آنها را واجد باشد. و از حیث ترکیبات جسمانی و قوای دماغی در کمال اعتدال باشد. تا بتواند حقایق عالم هستی و افاضات غیبی را بدون خطا و اشتباه به عالم الفاظ و معانی تنزل دهد. و به مردم ابلاغ کند.

 پیغمبر و امام از حیث آفرینش ممتازند.

و به واسطه همین استعداد و امتیاز ذاتی است.که خداوند متعال آنان را به مقام شامخ نبوت و امامت انتخاب می کنند. این امتیاز از همان اوان کودکی در وجود آنهان موجود است. لکن هر وقت که صلاح بود و شرایط موجود شد. و مانعی در کار نبود آن افراد برجسته رسماً به مقام و منصب نبوت و امامت معرفی می شوند. این انتخاب و نصب ظاهری چنانکه گاهی بعد از بلوغ یا در زمان بزرگی انجام می گیرد. ممکن است در ایام کودکی تحقق پذیرد.

حضرت عیسی (ع) نمونه بارز

چنانکه حضرت عیسی (ع)در گهوراه با مردم سخن گفت. و خودش را پیغمبر و صاحب کتاب معرفی نمود. خداوند متعال در سوره مریم می فرماید: «فاشارت الیه قالوا: کیف نکلم من کان فی المهد صبیاً. قال انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً و جعلنی مبارکاً این ما کنت و اوصانی بالصلوة و الزکاة ما دمت حیاً [۱] ». مریم به عیسی اشاره کرد. گفتند: «چگونه با کودکی که در گهواره است سخن بگوییم؟!. عیسی گفت من بنده خدایم که مرا کتاب داده و به پیغمبری برگزیده است. و هر کجا باشم مبارک گردانیده و به نماز و زکوة تا زنده باشم سفارش کرده است.

از این آیه و آیات دیگر استفاده می شود. که حضرت عیسی (ع)از همان کودکی و ایام صغر پیغمبر و صاحب کتاب بوده است.
بنابراین هیچ مانعی ندارد که کودکی در سن پنج سالگی با عوالم غیبی ارتباط داشته باشد و به وظیفه سنگین امامت و خزانه دارای و ضبط و تبلیغ احکام منصوب گردد. و در انجام وظیفه خویش و ادای این امانت بزرگ کاملا نیرومند و مقتدر باشد[۲].

امامت امام جواد در کودکی

ثانیاً:  امام جواد (ع) هم در هنگام وفات پدرش نه ساله و یا هفت ساله بوده. و به امامت رسیده. و امام رضا (ع) او را به عنوان جانشین خود معرفی نمود [۳]. که سخنان و مناظرات امام جواد(ع) و حل مشکلات بزرگ علمی و فقهی توسط آن حضرت تحسین و اعجاب دانشمندان اسلامی اعم از شیعه و سنی را بر انگیخته. و آنان را به تعظیم در برابر عظمت علمی امام وا داشته است. و هر کدام او را به نحوی ستوده اند.

 

و به عنوان نمونه:

سبط ابن جوزی می گوید: (اما جواد – علیه السلام – ) در علم و تقوا و زهد و بخشش بر روش پدرش بود [۴].
ابن حجر هیتمی به اعلمیت امام جواد – علیه السلام – اعتراف نموده می نویسد: مأمون او را به دامادی انتخاب کرد زیرا با وجود کمی سن از نظر علم و آگاهی وحلم و بر همه دانشمندان برتری داشت [۵].

پیش گویی امامت امام زمان در سن کودکی

ثالثاً:ائمه (ع) هم موضوع صغر سِنّ آن جناب را پیش بینی کرده و اعلام نموده اند. تا مورد اعتراض مخالفین و معاندین قرار نگیرد. به عنوان نمونه:
قال ابو جعفر (ع) : «صاحب هذالامر اصغرنا سناً و اخملنا شخصاً [۶] ». حضرت امام محمد باقر (ع) فرمود: امام عصر (عج) سن مبارکش از ما کمتر و گمنام تر است.

نبوغ در اطفال عادی واقع شده است

رابعاً: با اینکه آفرینش و خلقت ویژه انبیاء و ائمه طوری است. که نمی توان آن را به افراد عادی مقایسه کرد. مع الوصف در بین اطفال عادی هم گاهی افراد نادری دیده می شوند. که از حیث استعداد و حافظه نابغه عصر خویش بوده و قوای دماغی و ادراکات آنان از مردان چهل ساله هم بهتر است.

ابو علی سینا

فیلسوف نامی از این افراد شمرده می شود. از وی نقل شده است. که گفته: چون به حد تمیز رسیدم. مرا به معلم قرآن سپردند. و پس از آن معلم ادب پس هر چه را شاگردان بر استاد ادیب قرائت می کردند. من همه را حفظ نمودم.بعلاوه آن، استاد مرا به کتابهای ذیل تکلیف کرد: «الصفات» و «غریب المصنف» و «ادب الکاتب». و «اصلاح المنطق» و «العین» و «شعر و حماسه» و «دیوان رومی» و «تصریف مازنی» و «نحو سیبویه» .پس همه را در مدت یک سال و نیم حفظ کردم. و اگر تعویق استاد نبود. در کمتر از این مدت حفظ می کردم.

پس از آن شروع کردم به یاد گرفتن فقه و چون به دوازده سالگی رسیدم. بر طبق مذهب ابی حنیفه فتوی می دادم. پس از آن شروع کردم به علم طب و «قانون». را در سن شانزده سالگی تصنیف نمودم. و در سِنّ بیست و چهار سالگی خودم را در تمام علوم متخصص می دانستم [۷] .

فاضل هندی

درباره فاضل هندی گفته شده: «قبل از رسیدن به سن سیزده سالگی تمام علوم معقول و منقول را تکمیل کرده بود. و قبل از دوازده سالگی به تصنیف کتاب پرداخت [۸] .

بنابراین در صورتی که اطفال نابغه، دارای چنان مغز و قوایی باشند.که در سنین خرد سالی از عهده حفظ هزاران مطالب گوناگون و حل مشکلات و غوامض علوم بر آیند. و نیروی محیر العقول آنان باعث اعجاب گردد. پس چه استبعادی دارد. که خداوند متعال امام زمان (عج) و حجّت حق و علت مبقیه انسانیت را در سن پنج سالگی به ولایت منصوب گرداند. و تحمل و ضبط احکام را به عهده اش واگذار کند [۹].

نتیجه آنکه عقلا و وقوعاً هیچ استبعادی ندارد. که امام زمان (عج) به اراده و امر الهی در سن پنج سالگی پیشوایی مسلمین را به عهده بگیرد.

 

پی نوشت ها:

[۱]ـ مریم/۲۹.

[۲]ـ ابراهیم امینی، دادگستر جهان، انتشارات شفق، چاپ چهاردهم، ص۱۳۷۳، ص۱۲۱.
[۳]ـ اثبات الوصیه، ص۱۶۱.
[۴]ـ سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، مکتبة الحیدریه، ۱۳۸۳ هـ ق، ص۳۵۹.
[۵]ـ ابن حجر هیتمی، صواعق المحرقه، ط ۲، قاهره، مکتبة القاهره، ۱۳۸۵ هـ ق، ص۲۰۵.
[۶]ـ مجلسی، بحار الانوار، اسلامیه، ج۵۱، ص۳۸.
[۷]ـ دادگستر جهان، همان، ص۱۲۳.
[۸]ـ هدیة الاحباب، ط تهران، ۱۳۲۹، ص۲۲۸.
[۹]ـ دادگستر جهان، همان، ص۱۲۳.

 

eheyat

راه کوتاه شدن غیبت امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *