امور سال در شب‌های قدر چگونه رقم می‌خورد؟

خانه / پیشنهاد ویژه / امور سال در شب‌های قدر چگونه رقم می‌خورد؟

آقامجتبی تهرانی می‌گوید: بررسی امور سال آینده و اندازه‌‎گیری آن در شب نوزدهم و ثبت و ضبط آن در شب بیست‌ویکم است. در شب بیست‌وسوّم، آن امور آراسته شده و به امضای حضرت ولی‏عصر می‌‎رسد.

امور سال در شب‌های قدر چگونه رقم می‌خورد؟

هیاتمرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت شب‌های قدر ماه رمضان می‌گوید: در روایتی که «زراره» نقل می‌‎کند، امام صادق علیه السلام می‌‎فرمایند: «التَّقْدِیرُ فِی لَیْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِی لَیْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ»(۱) بررسی امور سال آینده و اندازه‌‎گیری آن در شب نوزدهم و ثبت و ضبط آن در شب بیست و یکم است. در شب بیست و سوّم، آن امور آراسته شده و به امضای حضرت ولی‏عصر(عج) می‌‎رسد.

 ابتدا سراغ ترمیم برویم و از خدا بخواهیم که گذشته‌‏مان را ترمیم کند. امام علی علیه السلام در مناجات خود می‏‌گوید: «إِلَهِی إِنْ کُنْتَ لَا تَرْحَمُ إِلَّا الْمُجِدِّینَ فِی طَاعَتِکَ فَإِلَى مَنْ یَفْزَعُ الْمُقَصِّرُونَ»؛ خدایا! اگر فقط به کسانی که در طاعت تو کوشش کردند رحم کنی، پس آن‏‌هایی که اشتباه کردند، به چه کسی پناه برند؟!

«وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَقْبَلُ إِلَّا مِنَ الْمُجْتَهِدِینَ فَإِلَى مَنْ یَلْتَجِئُ الْمُفَرِّطُونَ»؛ و اگر تنها از کسانی که از تو اطاعت کردند، قبول کنی، پس کسانی که زیاده‌‎روی کردند چه کنند؟! «وَ إِنْ کُنْتَ لَا تُکْرِمُ إِلَّا أَهْلَ الْإِحْسَانِ فَکَیْفَ یَصْنَعُ الْمُسِیئُون»(۲) و اگر بنا باشد که جز نیکوکاران را اکرام نکنی، پس بدکارها چه کار کنند؟

۱- الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹ – من لا یحضره الفقیه، ج‏۲ ص۱۵۶ – اقبال الاعمال،ج۱، ص۶۴
​۲ – بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۱۰۳ و ص۱۶۴

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *