انتظار بدون معرفت فاطمی ممکن نیست

خانه / پیشنهاد ویژه / انتظار بدون معرفت فاطمی ممکن نیست

حجت‌الاسلام حسن‌زاده گفت: در بین اهل بیت، امام زمان را با عنوان مهدی فاطمه معرفی می کنیم، کاری ذوقی نیست بلکه برگرفته از روایات است؛ بدون معرفت فاطمی، معرفت مهدوی امکان ندارد.

انتظار بدون معرفت فاطمی ممکن نیست

هیاتبه مناسبت قرار گرفتن در ایام ولادت باسعادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها و به منظور بررسی ارتباط معرفت به مقامات حضرت فاطمه سلام الله علیها با انتظار و مهدی‌یاوری، با حجت الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

چه ارتباطی میان معرفت به مقام و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها با مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری وجود دارد؟

به اندازه‌ای که به حضرت زهرا سلام الله علیها معرفت داشته باشیم و جایگاه ایشان را بشناسیم از فیوضات وجود نورانی ایشان بهره‌مند می شویم؛ در روایت است که  صدیقه کبری سلام الله علیها سیده بر جمیع خلایق از آدم علیه السلام تا آخرین انسان ها است چنین مخدره‌ای محور هستی است؛ این محوریت فاطمه سلام الله علیها در خلقت در حدیث کساء تصریح شده است وقتی خدای متعالی می فرماید:

یعنی خداوند، امیرالمومنین علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام را با فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفی می کند؛ علاوه بر این، در روایت است که در صحرای محشر ندای این الفاطمیون سر می دهند این یعنی اگر کسی فاطمی باشد حتما علوی، حسینی، رضوی و مهدوی هم خواهد بود.

لذا وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها ، فخر عالم هستی است فاطمه‌ای که بضعة‌الرسول است و هر گاه بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم وارد می شد حضرت صلی الله علیه و آله وسلم برمی خاست و دست ایشان را می بوسید و این نه از باب محبت پدر و فرزندی بلکه به دلیل مقام والای آن بانوی بی‌مثال بوده است.

جشن هایی که برای ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و به یاد و نام ایشان برپا می شود چقدر به این شناخت کمک می کند؟

فرق است بین میلاد و جشن های اهل بیت علیهم السلام با آنچه برای خودمان به عنوان جشن تولد می گیریم، جشن ولادت برای اهل بیت علیهم السلام تجلی آن امام و معصوم در آن روز خاص است چنان که حضرت زهرا سلام الله علیها باطن شب قدر است، همانطور که در شب های قدر امیدواریم به خدا تقرب پیدا کنیم و هر سال با یک نورانیت و عظمت و اسباب جدید این شب تکرار می شود و هر کس در این زمان خود را در معرض این نور عظیم قرار دهد از آن بهره‌مند خواهد شد. از این رو، جشن های ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها صرف یک بزرگداشت نیست بلکه تقربی است به بی بی دوعالم علیه السلام تا بواسطه حضرت زهرا سلام الله علیها متوجه فرزند ایشان حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف شویم.

پیوست مهدوی جشن های ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها چیست و چگونه باید آن را پررنگ کرد؟

منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعه در عصر غیبت می کوشد در هر مناسبتی ارتباط آن مناسبت با مهدویت را پیدا و پررنگ کند و از این ارتباط در مسیر رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گام بردارد، مثل ارتباط غدیر و عاشورا با مهدویت … در میان اهل بیت علیهم السلام ارتباط بین حضرت زهرا سلام الله علیها با فرزندشان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بسیار وثیق است. بنابر آنچه از روایات به دست می آید ارتباط بسیار نزدیکی بین حضرت زهرا سلام الله علیها و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد و اسرار بسیاری در آن نهفته است.

اینکه در بین اهل بیت علیهم السلام ، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را با عنوان مهدی فاطمه سلام الله علیها معرفی می کنیم، کاری ذوقی نیست بلکه برگرفته از روایات است چراکه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از عترت من و فرزند فاطمه سلام الله علیها است یعنی باید بدانیم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه و آینه تمام‌نمای فاطمه زهرا سلام الله علیها است راه و اهداف و سلوک او فاطمی سلام الله علیها است.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ثمره تلاش های فاطمه زهرا سلام الله علیها است زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها به دنیا آمدند همه مکه نورانی شد و با ظهور مهدی فاطمه سلام الله علیها همه عالم نورانی می شود آنچه توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف رخ می دهد، ثمره همه تلاش های حضرت زهرا سلام الله علیها است؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها با نام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شاد می شد چنان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قبل از رحلت و برای تسلای دل صدیقه کبری سلام الله علیها فرمودند: تو را به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بشارت می دهم!

اگر یاد و نام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نبود سنگینی فراق پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و دانستن ماجرای عاشورا برای حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار سنگین می بود؛ علاوه بر این، بی مژده و بشارت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف رسالت نبوی و همه انبیا بی نتیجه و ابتر می ماند. از این منظر، مهدی‌باوری بدون شناخت فاطمه سلام الله علیها میسر نیست … حضرت فاطمه سلام الله علیها به چنین فرزندی می بالد و مهدی امم عجل الله تعالی فرجه الشریف به این مادر فخر می کند.

انتظار بدون معرفت فاطمی ممکن نیست

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف درباره ارتباط با مادرشان بی‌بی دوعالم علیه السلام چه نگاه و باوری دارند؟

افتخار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشتن مادری همچون فاطمه زهرا سلام الله علیها است، چنان که می فرمایند: دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برای من الگویی نیکو است … ایشان با این سخن به شیعیان راه مهدی‌باوری و انتظار واقعی را نشان می دهند. راه انتظار راستین، داشتن اسوه و الگو است کسی می تواند منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد که حضرت فاطمه سلام الله علیها را الگو قرار دهد و نماز و جهاد و اخلاق، همسرداری همسایه داری و … او فاطمی سلام الله علیها باشد. این طریقی است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به همه ما نشان می دهند هر کسی می خواهد در مسیر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قدم بردارد باید همچون زهرای مرضیه سلام الله علیها با امام زمان خود همراهی و او را یاری کند بدون معرفت فاطمی سلام الله علیها ، معرفت مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف امکان ندارد چنان که همه انبیاء برای تکامل نبوت خود محتاج اقرار به معرفت فاطمه سلام الله علیها هستند، چون نبوت در هیچ پیامبری کامل نشد مگر اینکه به معرفت حضرت فاطمه سلام الله علیها اقرار کرد. یعنی حتی پیامبران مرسل و اولوالعزم با این معرفت به چنین جایگاهی رسیده اند ما نیز برای تکامل در مسیر انتظار باید چنین معرفت و اقراری داشته باشیم به ویژه آنکه راه رسیدن به حاجات را اهل بیت علیهم السلام به ما نشان داده اند و خود هر جا به مشکل برمی خوردند چند مرتبه ندای «یا فاطمه سلام الله علیها سر می دادند. حال که خدا با رضای فاطمه سلام الله علیها راضی می شود برای ظهور مهدی فاطمه سلام الله علیها دست به دامان مادر سادات شویم.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *