انقلابی‌گری والزامات آن | عباس حاجی نجاری

خانه / مطالب و رویدادها / انقلابی‌گری والزامات آن | عباس حاجی نجاری

انقلاب اسلامی در حالی سی و هشتمین بهار از عمر با برکت خود را پشت سر می گذارد که ایران اسلامی اکنون به یکی از قدرتهای مطرح جهان تبدیل شده است. نکته ای که بارها دوستان وهم دشمنان نظام اسلامی بر موقعیت وجایگاه کم نظیر ایران در روند تحولات جهانی تأکید کرده اند. و این در حالی است که نظام سلطه در طول این سی و هشت سال برای فروپاشی و تضعیف و استحاله نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرده وتمامی ظرفیت‌های منطقه ای وبین المللی خود را بکار گرفته است و تحریم‌های فلج کننده اقتصادی وسیاسی ،تحمیل 8 سال جنگ و ترور بیش از 16000نفر از مسؤولین،دانشمندان وتوده های اجتماعی تنها گوشه ای از آن است .

انقلابیگری والزامات آن

عباس حاجی نجاری

چکیده:

انقلاب اسلامی در حالی سی و هشتمین بهار از عمر با برکت خود را پشت سر می گذارد که ایران اسلامی اکنون به یکی از قدرتهای مطرح جهان تبدیل شده است. نکته ای که بارها دوستان وهم دشمنان نظام اسلامی بر موقعیت وجایگاه کم نظیر ایران در روند تحولات جهانی  تأکید کرده اند. و این در حالی است که نظام سلطه در طول این سی و هشت سال  برای فروپاشی و تضعیف و استحاله نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرده وتمامی ظرفیت‌های منطقه ای وبین المللی خود را بکار گرفته است و تحریم‌های فلج کننده اقتصادی وسیاسی ،تحمیل 8 سال جنگ و ترور بیش از 16000نفر از مسؤولین،دانشمندان وتوده های اجتماعی تنها گوشه ای از آن است .

در تمامی ادوار و فراز و نشیب‌های حرکت نظام اسلامی، حفظ وتقویت روحیه انقلابی گری در کنار دیگر مؤلفه ها ی مادی ومعنوی انقلاب ،اصلی ترین نقش را  در استمرار حرکت انقلاب وپویایی واعتلای نظام اسلامی داشته است مقام معظم رهبری، در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی رحمت الله علیه در خرداد 95 می فرمایند: «بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم»

لازمه انقلابی ماندن حفظ شاخصه های انقلابی‌گری است که مقام معظم رهبری  در مراسم سالگرد ارتحال امام به پنج شاخص آن اشاره می کنند : 1- پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛ شاخص 2- هدف‌گیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها ؛ 3- پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور؛4- حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ی دشمن و عدم تبعیّت از او 5- تقوای دینی و سیاسی

حفظ وتقویت «روحیه انقلابی‌گری»  در طول چهار دهه گذشته سبب شکست راهبردهای دشمنان شده و به رغم تغییر نوع مواجهه آنها با نظام اسلامی و تمرکز بر راهبردهایی نظیر نفوذ و استحاله ،باز هم همان  «روحیه انقلابی‌گری»  است که می تواند به انقلاب مصونیت بخشیده و توطئه های جدید را نیز خنثی کند. آنچه که این روزها بر ضرورت های« انقلابی‌گری » می افزاید تغییر راهبرد دشمنان در عرصه نفوذ وجنگ نرم است ،عرصه ای که همچون دوران مقابله با جنگ سخت ،تنها تداوم وتقویت همین روحیه است.

تحقق این امر البته الزاماتی دارد که در آن میان می توان به؛ عمل هوشمندانه و پرهیز از تند روی، کنار گذاشتن ملاحظات بخشی، ایجاد امید واعتماد اجتماعی و تربیت صحیح  نسل آینده و…است

مقدمه

انقلاب اسلامی در حالی سی و هشتمین بهار از عمر با برکت خود را پشت سر می گذارد که ایران اسلامی اکنون به یکی از قدرتهای مطرح جهان تبدیل شده است  و این در حالی است که استکبار جهانی در طول این سی و هشت سال برای فروپاشی و تضعیف و استحاله نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکرده وتمامی ظرفیتهای منظقه ای وبین المللی خود را بکار گرفته اند که تحریم‌های فلج کننده اقتصادی وسیاسی ،تحمیل 8سال جنگ و ترور بیش از 16000نفر از مسؤولین،دانشمندان وتوده های اجتماعی تنها گوشه ای از آن است .

ماه گذشته پایگاه «امریکن اینترست» در گزارشی تحت عنوان «هشت قدرت بزرگ 2017» به قدرت‌های برتر جهان پرداخته و در این گزارش ایران را در شمار هشت قدرت برتر دنیا و در رده هفتم معرفی کرده و بالاتر از رژیم صهیونیستی (متحد نخست آمریکا) آورده است.آمریکا، چین، ژاپن، در رده‌های اول تا سوم این لیست قرار گرفته‌اند و روسیه، و آلمان و هند رده چهارم تا ششم را تشکیل می‌دهند و ایران بعد از این کشورها در رده هفتم قدرت سال 2017 قرار دارد و بعد از آن به رژیم صهیونیستی اشاره شده است.

در اجلاس امنیتی اخیر مونیخ نیز روح حاکم برکنفرانس همین واقعیت بود .روزنامه ایندیپندنت در  گزارشی به نقل از «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید می‌کند «جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده است تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. …فضای امنیتی جهان مسلماً بی‌ثبات‌تر از هر مقطع دیگر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است. احتمالاً ما در آستانه دوره عبور از غرب هستیم؛ …این وضعیت، زمینه را برای پر کردن خلأ توسط کشورهایی مانند روسیه و ایران فراهم کرده است.»

در تمامی ادوار وفراز ونشیبهای حرکت نظام اسلامی ،حفظ وتقویت روحیه انقلابی‌گری در کنار دیگر مؤلفه ها ی مادی ومعنوی انقلاب ،اصلی ترین نقش را  در استمرار حرکت انقلاب وپویایی واعتلای نظام اسلامی داشته است. مقام معظم رهبری، در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی رحمت الله علیه در 14خرداد 95 می‌فرمایند: «ما تا امروز به برکت حرکت در جهت انقلاب، دستاوردهای زیادی پیدا کرده‌ایم امّا هنوز تا آن هدفها فاصله بسیار زیاد است. میتوانیم به آن هدفها برسیم، مشروط بر اینکه این قطار بر روی همین ریل حرکت کند؛ بر روی ریلی که امام، قطار جامعه‌ی اسلامی را به حرکت درآورد. بعد از رحلت امام، ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم؛ مردم ما، قشرهای مختلف ما، جوانهای ما، روحانیّون ما، پیشه‌وران ما، دانشگاهیان ما، محقّقین ما، مسئولان ما، دولتی‌های ما، مجلسی‌های ما باید انقلابی بمانند و انقلابی حرکت بکنند . همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه را با موفّقیّت پیش ببریم و ادامه بدهیم. »

تحقق این مهم منوط به درک وعمل به شاخصه های انقلابی‌گری،ضرورت‌ها و الزامات آن است

شاخصه های انقلابیگری

لازمه انقلابی ماندن حفظ شاخصه های انقلابی‌گری است. مقام معظم رهبری  در مراسم سالگرد ارتحال امام در14 خرداد 1395به پنج شاخصه مهم آن اشاره می کنند:

1-پایبندی به مبانی و ارز شهای اساسی انقلاب

اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی، اصلی ترین نکته این شاخص است.اسلام آمریکایی دو شاخه ی «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار » دارد که استکباراز هر دو شاخه حمایت می کند.

اعتقاد عمیق به محور بودن« مردم» از دیگر مبانی است، در نظام اسلامی، رأی و خواست و اهداف و منافع مردم  اصل است و اعتقاد واقعی به این حقایق، ازضروریات انقلابی‌گری است. وقتی ما مردمی بودن را و محور بودن مردم را با اسلام همراه می کنیم، ترکیب آن میشود جمهوری اسلامی که در آن هد فها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است.

یکی دیگر از مبانی اساسی و ارز شهای اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان در هر نقطه عالم، از اینها نمی شود صرفنظر کرد. اگر کسی، کسانی یا جریانی نسبت به محرومین بی‌تفاوت باشد، یا نسبت به مظلومان عالم بی تفاوت باشد، این شاخص در او وجود ندارد.

«پیشرفت، تحول و تکامل » از دیگر ارز شهای اساسی انقلاب است و فرد انقلابی به این ارزش نیز اعتقاد دارد و هر روز در پی تحول و بهتر شدن اوضاع است.اگر این پایبندی به ارزش های اساسی وجود داشت- که این شاخص اوّل بود-حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییرپیدا نمی‌کند. ]امّا[ اگر این پایبندی وجود نداشت، نقطه‌ی مقابل این پایبندی، عمل‌گرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن و هر حادثه ای انسان را به یک طرف کشاندن

2- هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آ نها

شاخص دوّم، همّت بلند برای رسیدن به آرمانها، صرفنظر نکردن از آرمانها ومنصرف نشدن از هد فهای بزرگ است نقطه  مقابل آن، تنبلی و محافظه کاری و ناامیدی است. بعضی سعی می کنند جامعه و جوانهای ما را دچار ناامیدی کنندو بگویند آقا فاید ه ای ندارد، نمی شود، چه جوری ممکن است با این همه مخالفت ودشمنی ، البتهّ شما وقتی که در یک راهی می روید که دشمنی بر سر آن راه هست،برای شما مانع ایجاد می کند؛ امّااین مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما؛ تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه اش عقبگرد است.

3-پایبندی به استقلال کشور

معنای حقیقی استقلال سیاسی این است که فریب شیو ه های مختلف دشمن را نخوریم و در هر موقعیتی، مراقب استقلال داخلی، از منطق  های و جهانی باشیم دشمنان به خصوص آمریکا همیشه با تهدید جلو نمی آیند، گاه با لبخند و حتی تملق حرف می زنند، مثلاً نامه می نویسند که بیایید مشکلات جهانی را با مشارکت هم حل کنیم، در این مواقع انسان ممکن است دچار وسوسه شود که خوب است برویم با یک ابرقدرت در حل مسائل بین المللی همکاری کنیم، غافل از اینکه دشمن در باطن قضیه دنبال اهداف دیگری است. دعوت دشمن برای همکاری در حل مسائل جهانی، یعنی دعوت به کمک و ایفای نقش در بازی و میدانی که او برای حل مسائل مورد نظرش ترسیم و تعیین کرده است. این جور کارها که در ظاهرمنافاتی با استقلال ندارد، در عمل به معنای پر کردن جدول کاری دشمنان است. و حقیقتاً ضد استقلال است.

استقلال فرهنگی شاخه ای دیگر از شاخص استقلال است: انقلابی گری یعنی انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی  وپرهیز جدی از تقلید از غرب وبیگانگان

استقلال اقتصادی ؛ به معنای هضم نشدن در هاضمه ی اقتصاد جامعه جهانی،آمریکایی ها بعد از مذاکرات هسته ای گفتند: معامله ی هسته ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه ی جهانی بشود، معنای این حرف این است که ایران در«نقشه و نظامی که سرمایه داران عمدتاً صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده اند»هضم و جذب شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیاناتشان در سالگرد ارتحال امام رحمت الله علیه خاطرنشان کردند: آمریکایی ها در تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران را دنبال می کردند، اکنون نیز که مذاکرات به نتایجی منتهی شده، می خواهند اقتصاد ایران در هاضمه ی اقتصاد جهانی که سردمدار آن آمریکا است،بلعیده شود. اما اقتصاد مقاومتی تنها راه تحقق استقلال اقتصادی است. جذب سرمایه گذاری خارجی، خوب و لازم است اما مهم تر از آن، فعال کردن ظرفیت های درونی کشور است و نباید همه چیز را به جذب سرمایه گذاریهای خارجی منوط کرد.

در خصوص فناو یهای نو و پیشرفته نیز اگر کشورهای خارجی اینگونه فناو یها را بدهند، خوب است اما اگر هم ندهند، جوانانی که ایران عزیز را در نانو، هسته ای و برخی عرصه های دیگر به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان تبدیل کرده اند، در صورت برنامه ریزی صحیح، حتماً فناوری‌های مورد نیاز کشور را تأمین خواهند کرد.

4حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن

شاخص چهارم انقلابی‌گری ، حساسیت در مقابل دشمن است، همچون جبهه ی جنگ باید هر حرکت دشمن را رصد و تحلیل کرد، اهداف او را شناخت و باحساسیت لازم در مقابل زهر احتمالی فعالیت های دشمن، پادزهر آماده کرد.انکار دشمنی های عمیق، مستمر و واضح آمریکا با جمهوری اسلامی و ملت ایران،توطئه ای است برای کاهش حساسیت‌ها در مقابل شیطان بزرگ.خصومت آمریکا با انقلاب ذاتی است، نظام سلطه با جنگ افروزی، حمایت ازتروریسم، سرکوب آزاد یخواهان و ظلم و ستم بر مظلومان فلسطینی، طبیعت خود را آشکار می کند و نظام اسلامی نمی تواند در مقابل این سرکوب‌ها، ساکت و بی اعتنا بماند.هر فرد و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، دچار خطای بزرگ شده و سیلی آن را خواهد خورد. در همین سا لهای اخیر نیز برخی جریا نهای اسلامی منطقه به اسم «عقل سیاسی » و«تاکتیک » باآمریکایی ها همکاری کردند اما اکنون چوب اعتماد به شیطان بزرگ را می خورند.

ما البتّه دشمن های ریز و درشت زیادی داریم؛ دشمن های کوچک هم داریم،دشمن های حقیر هم داریم امّا عمده ی دشمنی ها از سوی آمریکا و از سوی انگلیس خبیث است .دشمن دیگررژیم منحوس و سرطانی صهیونیستی است؛اینها  دشمن های اصلی اند.این دشمن را باید شناخت و در مقابل کارهای او باید حسّاسیتّ نشان داد؛ حتیّ اگر نسخه ی اقتصادی هم به ما می دهند، باید با احتیاط برخورد کرد؛ طبعاً این حسّاسیّت وقتی بود، دیگر تبعیت نخواهد بود ، که عدم تبعیّت همان جهاد کبیر است.

5- تقوای دینی و سیاسی

شاخص پنجم و آخرین شاخص، تقوای دینی و سیاسی است ؛ یک تقوای فردی داریم که من و شما خودمان از گناه پرهیز کنیم )و یک تقوای اجتماعی(، تقوای اجتماعی -تقوای اسلامی مربوط به اجتماع- این است که در راه تحقّق این چیزهایی که اسلام از ما مطالبه کرده است، تلاش کنیم. اینکه ما عرض کردیم باید به آن آرمانها پایبند بود، باید دنبال عدالت اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه مطالبات اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ این جور نیست که فقط یک محاسبه ی عقلائی و انسانی باشد؛ تکلیف دینی است.هرکسی حوزه ی معرفتی اسلام را و حوزه ی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی  مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است. اگر تقوای دینی حاصل شد، تقوای سیاسی نیز حاصل خواهد بود. تقوای سیاسی یعنی انسان ازلغزشگاه هایی که دشمن می تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.

ضرورت های« انقلابیگری »با توجه به تغییر راهبرد دشمنان

رهبر معظم انقلاب مدتهاست به بهانه ها و مناسبت های مختلف و دردیدار با گرو ههای متنوع افکار عمومی جامعه را به ضرورت انقلابی ماندن توجه می دهند. مسئله ای که دشمنان چندی است در مسیر ضدیتشان با اسلام بر آن بسیار تأکید می کنند تا بتوانند جامعه ایران را با«تغییر»از مفهومی خودساخته به نام «تندرو» به مفهومی به نام«میانه رو »برسانند ایشان در زمینه ضرورت تکیه بر روحیه انقلابی‌گری و اینکه حفظ وتقویت این روحیه مشکل گشای امروز و خنثی کننده راهبرد دشمن در استحاله نظام است ، در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان می فرمایند:«عزیزان من! خودتان را برای آینده آماده کنید؛ خودتان را برای اداره‌ی این کشور آماده کنید. علاج مشکلات کشور در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بایستی اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگی بجوشد؛ چشمها، باز؛ روحیّه‌ها با توکّل به خدا و اعتمادبه‌نفس، قوی. اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه‌هایمان قوی خواهد بود؛ هم در زمینه‌ی علمی، هم در زمینه‌ی مدیریّتی، هم در زمینه‌ی اداری. آنچه من بر روی آن تکیه میکنم روحیّه‌ی انقلابی‌گری است؛ این روحیّه را باید حفظ کنید. معنای روحیّه‌ی انقلابی چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی میکند، گره‌گشایی میکند؛ از چیزی نمی ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت میکند؛ انقلابی‌گری یعنی این؛ این [فرد] انقلابی است؛ این روحیّه‌ی انقلابی را باید حفظ کرد. 1395/08/12

1-روحیه انقلابی عامل شکست تمام توطئه های گذشته

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سلطه تمام روشهای ممکن را برای سرنگونی و تضعیف نظام اسلامی به کار گرفت، ولی ناموفق بود ،غائله آفرینی در استانهای مرزی با هدف تجزیه ایران،تمسک به تروریسم و به شهادت رساندن قریب به16000نفر از مسؤولین ومردم عادی وتحمیل 8سال جنگ و تحریم اقتصادی تنها گوشه ای از آن بود .ایمان به ارزشهای اسلامی وپایداری مردم بر اصول وآرمانهای انقلاب وتبعیت از رهبری توطئه های دشمنان را یک به یک خنثی کرد.مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار جمعی از مردم آذربایجان‌ شرقی می فرمایند:«همه‌ی تلاش خودشان را کردند که جمهوری اسلامی را از بنیان نگذارند رشد کند، و البته نتوانستند… به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی را نمی‌شود ساقط کرد؛ چون مدافع آن، حامی آن، سینه‌های سپرکرده‌ی مردم مؤمن است.»( 28/۱۱/ ۱۳۸۷ )

عامل موفقیت و پیروزی جمهوری اسلامی در ایستادگیِ مقتدرانه مقابل دشمنان بشریت و حفاظت از منافع ملی خود، در یک کلمه «اسلامِ انقلابی» است. «چه چیزی مانع شده است از اینکه مقاصد این‌ها [سلطه‌گران] تحقّق پیدا کند؟ اسلام انقلابی یا انقلاب اسلامی -هر دو تعبیر درست است؛ اسلام انقلابی هم درست است، انقلاب اسلامی هم درست است- که امروز در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرده.»  1395/05/31

2- انقلا بیگری و راهبردهای جدید دشمن 

الف:«انقلاب‌زُدایی»

با ناکامی تلاش‌ها ی براندازی مستقیم، توطئه‌ی «تهی کردن نظام از محتوای اسلامی و انقلابی» در دستور کار دشمن قرار گرفت: «آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید از محتوای نظام هرچه می‌توانند کم کنند… انقلاب را از محتوای خود، از مضمون اسلامی و دینی خود، از روح انقلابی خود تهی کنند و جدا کنند… جمهوری اسلامی، اسمش جمهوری اسلامی باشد، اسمش نظام انقلابی باشد، اما از محتوای اسلام، از محتوای انقلاب در آن خبری نباشد.» 28/۱۱/ ۱۳۸۷

دشمن در چنین مدلی برای «هضم انقلاب اسلامی در هاضمه‌ی استکبار جهانی» و «تجدید سلطه‌ی خود بر ایران اسلامی» حتی «از اینکه یک عمامه‌به‌سری در رأس جمهوری اسلامی باشد هم [باکی ندارند]؛ اگر چنانچه جمهوری اسلامی محتوای خود را از دست بدهد، اسلامی بودن را و انقلابی بودن را از دست بدهد، این‌ها با آن کنار می‌آیند. آنچه با آن دشمنی دارند عبارت است از محتوای جمهوری اسلامی؛ جبهه‌ی دشمن این‌جور است… دنبال این است که سلطه‌ی خود را بر این کشور دوباره تجدید کند.»( بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش 1394/11/19)

ب: طراحی نفوذ باهدف تبعیت پذیری

دشمن در پازل «نفوذ» که مرحله‌ی جدیدِ «جنگ نرم» علیه ایران اسلامی است به‌دنبال این است تا با از بین بردن «عناصر قدرتِ نظام» ما را به «تبعیت» بکشاند: «تلاش در این جنگ نرم، زمینه‌سازی برای تهی شدن نظام از عناصر قدرت است… وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای ابرقدرت‌ها نخواهد بود؛ می‌خواهند او را وادار کنند به تبعیّت.»( بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری  1395/03/06)

 «پیوستن به جامعه‌ی جهانی» را می‌توان «اسمِ رمز» این توطئه دانست: «[می‌گویند] تا کِی می‌خواهید انقلابی باشید، تا کِی می‌خواهید مرتّب دم از انقلاب بزنید، بیایید جزو جامعه‌ی جهانی… یعنی ضعیف بشوید، تا ما بتوانیم شما را ببلعیم.»( بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى  1394/06/25)

ج:سرمایه گذاری روی عوامل داخلی

در این میان دشمن بر روی «عناصر داخلی» حساب ویژه‌ای باز کرده است: «سعی‌شان این است که به وسائل گوناگون، به دست خودِ کسانی که تو این انقلاب بودند و هستند، از این محتوا ذره ذره بکنند.»( بیانات در دیدار جمعی از مردم آذربایجان‌ شرقی  1387/11/28)

 به سرانجام رسیدن این توطئه به «شکست نظام اسلامی» منجر می‌شود: «اگر نظام اسلامی در قبال نظم منحطّ جهانی هویّت خودش را از دست داد، شکست خواهد خورد.»( بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم  1394/12/25)

3-تأکید بر گفتمان انقلابیگری، راه مقابله با توطئه های جدید  

اما راه مقابله با این توطئه‌ی خطرناک و بُنیان برافکن، «احیاء انقلاب در ذهن‌ها» و «حراست از جهت‌گیریِ انقلابی در عمل» است: «احیاء انقلاب در ذهن‌ها، حفظ و حراست از تفکّر انقلابی و جهت‌گیری انقلابی در عمل، در بیان، در رفتار، در تصمیم‌گیری‌ها و در مقرّرات و قوانین؛ این‌ها کارهایی است که می‌تواند جلوی آن وضعیّت دهشتناک را بگیرد.»( بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش ۱۹/۱۱/1394)

بر این اساس است که رهبری برای خنثی‌سازی برنامه‌ی دشمن بر «گفتمان انقلابی‌گری» تکیه کرده و همگان را به اتّخاذ مواضع انقلابی و حمایت از انقلابی‌ها دعوت می‌کنند: «به نظر من کاری که علی‌العجاله باید کرد این است که در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم.» (بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضاى هیأت دولت‌ 1394/06/04)

 ضرورت «ایستادگی در مقابل جریان غیرانقلابی» چاره کار است. مقام معظم رهبری در دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در فرمایند: «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.»( 1394/11/14)

الزامات انقلابیگری

1-عمل هوشمندانه و پرهیز از تند روی

«انقلابی‌گری» در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب چارچوب‌مند بوده و «تعریف» دارد: «انقلابی‌گری به‌ آن‌ است‌ که‌ ما مواضع‌ اسلامی و انقلابی را قاطعانه‌ و بدون‌ رودربایستی و مرعوب‌ شدن‌ و خام‌ شدن‌ در مقابل‌ برخی از چهره‌های امیدبخش‌ کاذب‌، حفظ کنیم‌. وقتی توانستیم‌ خط روشن‌ مواضع‌ انقلابی و اسلامی را دقیقاً حفظ کنیم‌ و مرعوب‌ قدرت‌ها نشویم‌ و با کسی رودربایستی نداشته‌ باشیم‌ و فریب‌ نخوریم‌، در حقیقت‌ به‌ ممشای انقلابی و اسلامی توجه‌ کرده‌ایم‌.» (بیانات در دیدار وزیر و کارکنان وزارت امور خارجه 1368/0531)

 «عدالت»، «خِرَد»، «انصاف» و «قاطعیت»، در انقلابیگری به یکدیگر پیوند می‌خورند: «انقلابی‌گری برخلاف نظر و تبلیغ برخی‌ها، تندروی نیست بلکه انقلابی‌گری یعنی عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن.» (بیانات در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی رحمت الله علیه  1395/03/14

2- کنار گذاشتن ملاحظات بخشی

مقام معظم رهبری در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم ۵/۴/ 1395می فرمایند :«اگر میخواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر میخواهیم این کشور عزّت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشوری بشود که از لحاظ پیشرفتهای مادّی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.»  چراکه «تجربه» به ما می گوید: «ما هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به روحیّه‌ی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشه‌اش زدیم، از آن گوشه‌اش زدیم، تأویل و توجیه کردیم، برای خوشایند عناصر استکبار که دشمنان اصلی اسلام و دشمنان اصلی این نظامند، مدام حرف را جویدیم، حرف را خوردیم، عقب ماندیم؛ قضیّه این‌جوری است. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیاء روحیّه‌ی انقلابی و احیاء روحیّه‌ی مجاهدت است.» ۵/۴/1395

4- ایجاد امید و اعتماد اجتماعی

مقام معظم رهبری در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان  در آبان‌ماه امسال می فرمایند:«علاج مشکلات این کشور -چه مشکلاتی که امروز داریم، چه مشکلاتی که بعدها خواهیم داشت، چه مشکلاتی که هر کشوری و هر ملّتی دارد؛ بالاخره هیچ کشوری که بدون مشکل نیست- و حلّ این مشکلات، در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بایستی اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگی بجوشد؛ چشمها، باز؛ روحیّه‌ها با توکّل به خدا و اعتمادبه‌نفس، قوی. اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه‌هایمان قوی خواهد بود؛ هم در زمینه‌ی علمی، هم در زمینه‌ی مدیریّتی، هم در زمینه‌ی اداری. آنچه من بر روی آن تکیه میکنم روحیّه‌ی انقلابی‌گری است؛ این روحیّه را باید حفظ کنید. معنای روحیّه‌ی انقلابی چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی میکند، گره‌گشایی میکند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت میکند؛ انقلابی‌گری یعنی این؛ این [فرد] انقلابی است؛ این روحیّه‌ی انقلابی را باید حفظ کرد. «1395/08/12»

5- تربیت صحیح  نسل آینده

 مقام معظم رهبر ی در دیدار با  نخبگان علمی جوان در مهرماه 95 ،ضمن ترسیم شاخصه های یک ایران پیشرفته  ،تحقق آن را مستلزم تربیت صحیح وانقلابی نسل آینده دانسته ومی فرمایند: «یک نسلی باید به وجود بیاید شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیش‌گام، خودباور، غیور -البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا این بایستی گسترش پیدا کند- چنین نسلی لازم داریم. بایستی ایمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غیرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوری داشته باشد، انگیزه‌ی کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد، چشم را به اهداف دور متوجّه بکند و به تعبیر امیرالمؤمنین «اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَک»؛ زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛ در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی؛ معنای انقلابی این است»                         ( 1395/07/28)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *