اوصاف یاران حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

اوصاف یاران حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

خانه / پیشنهاد ویژه / اوصاف یاران حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

در قرآن، آياتى وجود دارد كه ويژگى هاى برشمرده آنها را، مى توان بر ياران خاص حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف تطبيق داد و در بعضى از روايات نيز، بيان شده كه اين آيات در مورد مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف و اصحابش باشد.

اوصاف یاران حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن 

آيا ياران اصلى امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عصاره تاريخاند و از ميان اين همه انسانهاى صالح و اولياى الهى انتخاب آنان چگونه صورت مىگيرد، يعنى آنها داراى چه ويژگىهاى مىباشند كه به اين مقام برگزيده شدهاند؟!

انقلابى بزرگ و جهانى، نيازمند رهبران و مديرانى لايق، كاركشته، وارسته و پرتوان است كه هم پيروزى اش تأمين گردد و هم اهداف و برنامه هاى فراگير آن تحقق يابد. بستر زمان و تاريخ، دروازه ورودى انسان ها به دانشگاه مهدوى است ؛ دانشگاهى كه در آن مليّت و قوميّت، مذهب، نژاد، مقطع زمانى و… مطرح نيست؛ بلكه فراملى، قومى، نژادى و انسانى است. براين اساس قيام مهدوى، به حدى گسترده و فراگير است كه در قلمرو آن، همه مليت ها و گروه ها – از گذشته تا حال و آينده – حضور دارند و حتى ملائكه الهى نيز در آن به ايفاى نقش مى پردازند.

پس از آنجايى كه در ميان ياران حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف، پيامبران و اولياى الهى (چون عيسى، يوشع، خضر، اصحاب كهف و…) و هم از اصحاب پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اميرمؤمنان (علیه السلام)  (چون سلمان و مالك، ابوذر و…) حضور دارند، مى توان گفت آنان عصاره تاريخ خواهند بود. علاوه بر آن كه خود حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دهنده راه همه پيامبران و اوصياء و دارنده همه سنن و مواريث آنان است؛ به طور طبيعى يارانش نيز دارنده اين ميراث گران بها خواهند بود.

البته در مجامع روايى بر 313 يار خاص آن حضرت تاكيدات ويژه اى شده و اوصاف و خصلت هايى براى آنان شمارش شده است كه نشان مى دهد واقعا آنان انسان هاى برتر، شايسته و برگزيده هستند و توان انجام اين مأموريت بزرگ الهى را دارند.

اوصاف ياران در قرآن:

 در قرآن، آياتى وجود دارد كه ويژگى هاى برشمرده آنها را، مى توان بر ياران خاص حضرت مهدىعجل الله تعالی فرجه الشریف تطبيق داد و در بعضى از روايات نيز، بيان شده كه اين آيات در مورد مهدىعجل الله تعالی فرجه الشریف و اصحابش باشد؛ از جمله مى فرمايد:

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُومِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ»[1]

براساس اين آيه خداوند در آينده جمعيتى را براى حمايت دين بر مى انگيزد و اوصاف كسانى را كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند، چنين شرح مى دهد:

1آنان عاشق خدا بوده و جز به خشنودى او نمى انديشند. هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنان خدا را دوست دارند. «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ»

2در برابر مؤمنان خاضع و فروتن هستند. «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُومِنِينَ»

3در برابر ستمكاران قدرتمند هستند. «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ»

4جهاد در راه خدا برنامه هميشگى آنهاست. «يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ»

5ثابت قدم بوده و از ملامت كنندگان باكى ندارند. «وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»

در پايان مى فرمايد: «به دست آوردن اين امتيازات (علاوه بر كوشش شخصى)، مرهون فضل الهى است كه به هر كس شايسته باشد، داده مى شود. «ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُوتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ»

در روايتى از امام صادق (علیه السلام)  اوصافى براى ياران حضرت مهدى بيان شده كه با اوصاف مذكور در آيه هماهنگ است[2]

به طور كلى مى توان اوصاف، و ويژگى هاى ياران خاص حضرت را در روايات چنين شمارش كرد.

اوصاف ياران در حديث:

1شناخت عميق نسبت به خدا ؛ امام صادق (علیه السلام)  مى فرمايد: «در قلوب آنان (ياران مهدى)، نسبت به ذات خدا شكى نيست[3]»

«آنان به وحدانيت خداوند آن چنان كه حق وحدانيت اوست، اعتقاد دارند[4]»

2معرفت امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف ؛ امام سجاد (علیه السلام)  مى فرمايد: «آنان كسانى اند كه به امامت مهدىعجل الله تعالی فرجه الشریف اعتقاد دارند[5]»

3اخلاص ؛ امام جواد (علیه السلام)  فرمود: «هنگامى كه براى مهدى، 313 تن از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد[6]»

4اطاعت و فرمانبرى ؛ امام صادق (علیه السلام)  مى فرمايد: «اطاعت آنان از امام، بيشتر از فرمانبرى كنيز در برابر مولايش است[7]»

5استقامت ؛ آن حضرت هم چنين فرمود: «… گويا قلب هاى آنان مانند تكه هاى آهن است… محكم تر از سنگ است[8]»

6جان نثارى ؛ از امام صادق (علیه السلام)  نقل شده است: «آنان پروانه وار شمع وجود امام را در ميان گرفته و او را با جانشان محافظت مى كنند (يحفون به) [9]»

7برخوردارى از تأييدات الهى ؛ امام على (علیه السلام)  فرمود: «… خداوند مردى (مهدى) را در آخرالزمان مى انگيزاند… او را به ملائكه اش تأييد كرده و انصارش را حفظ خواهد نمود[10]»

8شهادت طلبى ؛ امام صادق (علیه السلام)  فرمود: «ياران مهدى، آرزو مى كنند كه در راه خدا به شهادت برسند[11]»

9صبر و بردبارى ؛ امام على (علیه السلام)  مى فرمايد: «ياران مهدى، گروهى اند كه به خاطر صبر و بردبارى در راه خدا، بر او منت نمى گذارند و از اين كه جان خويش را تقديم حضرت حق مى كنند، به خود نمى بالند و تكبر نمى كنند[12]»

10شيران روز و زاهدان شب ؛ امام صادق (علیه السلام)  فرمود: «گويا من نظر مى كنم به قائم و اصحاب او در نجف و كوفه، سجده ها به پيشانى هاى آنها اثر گذاشته است ؛ شيران در روز و راهبان در شب اند[13]»

11همدلى ؛ امام على (علیه السلام)  فرمود: «ايشان يكدل و هماهنگ هستند[14]»

12خواستار بركت ؛ از امام صادق (علیه السلام)  آمده است: «آنان بر فراز اسب هاى خود دست بر زين امام مى كشند و تبرك مى جويند[15]»

13عبادت الهى ؛ امام صادق (علیه السلام)  فرمود: «در دل شب، از خشيت خداوند، ناله هايى دارند مانند ناله مادران پسر مرده» و «شب ها را با عبادت به صبح مى رسانند و روزها را با روزه به پايان مى برند[16]»

14شجاعت ؛ امام على (علیه السلام)  مى فرمايد: «همه شيرانى اند كه از بيشه ها خارج شده اند و اگر اراده كنند كوه ها را از جا بر مى كنند[17]»

15علم و بصيرت ؛ امام على (علیه السلام)  مى فرمايد: «پس گروهى در آن فتنه ها صيقلى مى شوند، مانند صيقل دادن آهنگر، شمشير را. ديده هاى آنان به نور قرآن جلا داده و تفسير در گوش هايشان جا گرفته است. در شب جام حكمت را به آنها مى نوشانند، بعد از اين كه در بامداد هم نوشيده باشند[18]»

16حق ياورى ؛ امام صادق (علیه السلام)  مى فرمايد: «خداوند به وسيله آنها، امام حق را يارى مى كند[19]»

17حكمت نورانى ؛ از امام صادق (علیه السلام)  نقل شده است: «گويى دل هاى آنان مشعل نورانى است (كان قلوبهم القناديل) [20]»

با توجه به اين روايات، روشن مى شود كه ياران حضرت مهدىعجل الله تعالی فرجه الشریف، داراى چنان ويژگى ها و اوصاف برتر و كم نظيرى هستند كه به حق در اين مقام و موقعيت قرار گرفته اند و بدين جهت نقش مهمى در پيروزى آن قيام جهانى خواهند داشت.

پی نوشت ها:

[1]. مائده 5، آيه 54.

[2]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.

[3]. همان، ص 317.

[4]. بشارة الاسلام، ص 220.

[5]. كمال الدين، ح 1، باب 31، ح 2.

[6]. همان، ح2، ص 378-377.

[7]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.

[8]. همان، ص 307، ح 82.

[9]. همان، ص 308.

[10]. همان، ص 280،ح 6.

[11]. همان، ص 307، ح 82.

[12]. يوم الخلاص، ص 224.

[13]. بحارالانوار، ج 52، ص 386.

[14]. يوم الخلاص، ص 224.

[15]. بحارالانوار، ج 52، ص 308.

[16]. يوم الخلاص، ص 224.

[17]. همان.

[18]. بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 64.

[19]. همان، ص 308.

[20]. همان.

منبع: کتاب مهدویت و دوران ظهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *