این عمل حصار است برابر عذاب الهی!

خانه / مطالب و رویدادها / این عمل حصار است برابر عذاب الهی!

بنابر تصریح قرآن اعمال بد و گناهان انسان عذاب و عقوبت الهی را در پی دارد اما هستند اعمالی که همچون حصار مانع از خشم و عذاب خدای متعال می شود.

اگرچه در اسلام به پرهیز و دوری از گناه توصیه فراوان شده است اما با توجه به آنکه خداوند در همه حال رعایت حال بندگان را می کند باب استغفار را در صورت ارتکاب گناه پیش روی بندگان نهاده و جالب آنکه آثار و برکات فراوان نیز برای آن در نظر گرفته است.

48

سكونى از امام صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل كرده است كه فرمودند: «هر دردى درمانى دارد، و درمان گناهان طلب آمرزش است.»

سلّام حنّاط مى‏ گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هر كس هنگام خواب صد مرتبه استغفار كند، در حالى به خواب مى‏رود كه تمام گناهانش مانند برگ درخت فرو ريخته است، و صبح كه از خواب بر مى‏ خيزد هيچ گناهى بر عهده او نيست.»

امام رضا (علیه السلام) از امیرمومنان (علیه السلام) نقل کردند که ایشان فرمودند: «با استغفار خود را خوش بو کنید تا بوى بد گناهان شما را رسوا نکند.

عبد اللَّه بن محمّد جعفى مى‏گويد: از امام باقر (علیه السلام) شنيدم كه فرمودند: «رسول خدا (صلی الله علیه وآله) مى‏ فرمودند: «بودن من در ميان شما و نيز استغفار، هر دو حصارى استوار در برابر عذابند». آن‏گاه امام (علیه السلام) فرمودند: «از اين دو حصار آنكه استوارتر بود (يعنى شخص پيامبر «ص») درگذشت، و تنها استغفار باقى مانده است، پس بسيار استغفار كنيد كه استغفار گناهان را از بين مى ‏برد. خداوند بزرگ در قرآن فرموده است: «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ، وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ [انفال، 33] (يعنى: تا تو در ميانشان هستى خدا آنان را عذاب نمى‏كند، و نيز تا هنگامى كه استغفار مى‏كنند خداوند عذاب‏كننده آنان نيست).»

اسماعيل بن سهل مى‏گويد: به امام جواد (علیه السلام) نامه‏اى نوشتم كه دعايى به من بياموز كه چون بخوانم در دنيا و آخرت با شما باشم. امام (علیه السلام) با خطّى كه من آن را خوب مى‏شناختم نوشتند: «سوره «انّا انزلناه» را بسيار تلاوت كن، و لب هاى خود را به ذكر استغفار تازه گردان.»

و نیز مسعدة بن صدقه از امام صادق (علیه السلام) از پدرش از پدرانش نقل كرده است كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرموده اند: «خوشا به حال كسى كه روز قيامت در نامه عملش زير هر گناهى «استغفر اللَّه» بيابد.»

همچنین از امام مهدی (عج) است که فرمودند: «اگر طلب مغفرت و آموزش برخی از شما برای یكدیگر نبود، تمام اهل زمین هلاك می گشتند.»

و از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که فرمودند: «گاهی قلبم را غبار می گیرد و من به همین سبب روزی هفتاد بار استغفار می كنم.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *