بایدکتابت قرآن به فرهنگ عمومی تبدیل شود

خانه / مطالب و رویدادها / بایدکتابت قرآن به فرهنگ عمومی تبدیل شود

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم کشورمان را پیشتاز قرائت و حفظ قرآن دانست و گفت: امید است با استمداد از اهل بیت(علیه السلام) کتابت قرآن هم به یک فرهنگ و جریان عمومی تبدیل شود.

مراسم رونمایی از مصحف کتابت شده توسط کاتبان مرکز طبع و نشر قرآن کریم جهت اهدا به حرم حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) با حضور جمعی از کاتبان و اهالی قرآن کریم برگزار شد.ّ

باید کتابت قرآن به جریان و فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود49

این برنامه با تلاوت احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز و بعد از وی سیدعلی سرابی قائم مقام مرکز طبع و نشر طی سخنانی جمهوری اسلامی را کشوری پیشتاز در قرائت و حفظ قرآن دانست و گفت: با رهنمودهای مقام معظم رهبری کشورمان به عنوان پیشتاز قرائت و حفظ قرآن به جهانیان معرفی شده و امید است با استمداد از اهل بیت(علیه السلام) کتابت قرآن هم به یک فرهنگ و جریان عمومی تبدیل شود.

با تأسیس دارالکتابه کتابت قرآن پیشرفت کرده است

وی با اشاره به پیشرفت‌های کتابت پس از تأسیس دارالکتابه مرکز طبع و نشر گفت: امروز حدود 250 کاتب و خوش‌نویس که بسیاری از آنها از اساتید برجسته کشور و جهان اسلام هستند گرد هم آمده و ارادت خود را به اهل بیت(علیه السلام) ابراز می‌کنند. چنین اجتماعی پیش از انقلاب و حتی در دهه‌های اول انقلاب دیده نمی‌شد، اما امروز این مجموعه به خوبی جا افتاده و افتخار داریم که چندین استاد مشغول کتابت کل قرآن هستند.

با پیروزی انقلاب روح تازه‌ای به هنر کتابت قرآن دمیده شد

سرابی کتابت قرآن را از افتخارات شیعیان و هنرمندان ایرانی بیان کرد و گفت: در اواخر دوره قاجار و پهلوی کتابت قرآن سیر نزولی داشت و این هنر که از افتخارات شیعیان و هنرمندان ایرانی است روبه فراموشی بود اما با پیروزی انقلاب روح تازه‌ای به این هنر دمیده شد و امروز کاتبان ایرانی در قله‌های هنر کتابت قرار دارند.

کتابت جمعی قرآن برای مرکز طبع و نشر دستاورد‌هایی داشت

قائم مقام مرکز طبع و نشر کتابت قرآن جهت اهدا به حرم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) را سبب دستاوردهایی برای مرکز دانست و گفت: این عمل خیر دستاوردهایی برای مرکز داشت. اول اینکه ما در راستای اهداف مرکز نیازمندیم تا فرصت‌هایی را برای مشق کتابت برای کاتبان فراهم کنیم و این کار بستر تمرین ریزه‌کاری‌‌ها را برای کاتبان مهیا کرد. همچنین با انجام چنین کارهای زیبا و نورانی پشتوانه معنوی هنرمندان که به آن به شدت نیاز دارند کامل می‌‌شود.17

در ادامه این مراسم حاج‌ علی انسانی مداح اهل بیت اشعاری را در وصف حضرت ابوالفضل(علیه السلام) برای حاضران قرائت کرد و پس از وی اسماعیل رهدار رئیس ستاد کتابت نور در سایه شمس  الشموس طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه گفت: ستاد کتابت نور از سال 1388 توسط افرادی که دغدغه ایجاد فضای قرآنی در جامعه را داشتند راه‌اندازی شد و هدف آن ایجاد روش‌های جدید برای به وجود آوردند فضاهای قرآنی بود که یکی از این روش‌ها کتابت جمعی قرآن و اهدای آن به حرم اهل بیت(علیه السلام) است.

۶ کتابت جمعی قرآن برای اهدا به حرم اهل بیت(علیه السلام) با همت ستاد کتابت نور

وی با اشاره به سابقه کتابت قرآن و اهدای آن به حرم اهل بیت(علیه السلام) توسط ستاد کتابت نور گفت: پیش از این چندین کتابت جمعی توسط کاتبان قرآن انجام شد و این مصاحف شریف به حرم‌های مطهر امام علی(علیه السلام)، امام حسین(علیه السلام)، امامین عسگریین(علیه السلام) و دو مصحف هم به حرم امام رضا(علیه السلام) اهدا شده است. همچنین کاتبان در کنار کتابت روزانه یک صفحه قرآن قرائت و به ساحت ائمه اهدا می‌کنند.

وی با اشاره به کتابت قرآن برای اهدا به حرم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) گفت: طبق توافقی که با مسئولان حرم حضرت ابوالفضل(علیه السلام) داشتیم این قرآن کریم توسط 239 کاتب قرآن کتابت شد و غیر از کاتبان خادمان دیگری هم کارهای تصحیح، صحافی و دیگر کارهای این مصحف شریف را انجام دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *