با قانون نباید جلوی ازدواج را گرفت

خانه / گوناگون / با قانون نباید جلوی ازدواج را گرفت

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: دولت و ملت باید کمک کنند تا بحث نماز و ازدواج حل شود. اگر این دو مقوله حل شود همه چیز درست می شود.

در برنامه «زنده باد زندگی» شبکه دو سیما که 17 شهریور پخش شد حجت الاسلام محسن قرائتی میهمان این برنامه بود. محمد جعفر خسروی مجری برنامه با او درباره ازدواج و سبک زندگی ایرانی اسلامی به گفت‌وگو پرداخت. حجت الاسلام قرائتی در بخش کوتاهی به شرایط سنی و مالی خود در زمان ازدواج اشاره کرد و گفت حاصل این ازدواج 3 فرزند دختر است که همگی در دوران دبیرستان ازدواج کردند و در خانه شوهرشان ادامه تحصیل دادند و لیسانس گرفتند. در ادامه برنامه زنده باد زندگی حجت الاسلام قرائتی گفت: دولت و ملت باید کمک کنند تا بحث نماز و ازدواج حل شود. اگر این دو مقوله حل شود همه چیز درست می شود. ازدواج در فطرت انسان است چون حالا درس می خوانی صبر کن بعد ازدواج کن حرف درستی نیست. با قانون که نمی شود جلوی ازدواج را گرفت مثلا چون این دختر ازدواج کرده نباید در دبیرستان با دختران مجرد درس بخواند! بعضی از قانون ها را هم باید اصلاح کرد. حجت الاسلام قرائتی هم چنین گفت: در سطح شهرها این قدر که بیسکویت و سیگار و نوشابه در دسترس هست نماز خانه نیست. باید در هر محله ای نماز خانه و مسجد باشد تا مردم به خواندن نماز جماعت ترغیب شوند ولی نباید نماز جماعت طولانی باشد بین نماز سخنرانی نشود. اگر شهرداری ها در هر منطقه یک تالار عروسی بسازند و رایگان در اختیار عروس و دامادها بگذارند یکی از مشکلات حل می شود.

قرآن می گوید: زن و مرد لباس یکدیگر هستند. اولین نیاز انسان اکسیژن دومین نیاز آب و نان و سومین نیاز لباس است. همسر باعث آرامش است ولی پول و قدرت آرام بخش نیست. آدم بدون همسر آسیب پذیر است.در امر ازدواج شناخت یک ضرورت است اما با بستنی خوردن شناخت پیدا نمی شود. هم سطح بودن مدرک، پول دار بودن طرف مقابل دلیلی برای خوشبختی نیست اخلاق ها باید با هم جور باشد. قرائتی در ادامه گفت: مدرک تحصیلی ارزش هست ولی ضرورت نیست ادامه تحصیل خوب است ارزش دارد ولی نباید سدی در مقابل ازدواج باشد. به خاطر ادامه تحصیل نباید سن ازدواج بالا برود. زیرا وقتی سن ازدواج بالا می رود یکی از نتایج آن هم افزایش طلاق است. تا وقتی دو نفر جوان هستند مثل نخ قرقره به هم گره می خورند ولی وقتی سن آنها بالا رفت مثل طناب ضخیم می شوند و گره خوردن آنها با هم سخت است در ضمن گره طناب زود باز می شود. خانواده ها نباید بگویند بعد از گرفتن لیسانس فرزندشان ازدواج می کند. قرائتی گفت: برای تشویق جوانان به ازدواج باید آداب و رسوم کم شود آن چیزی که در قرآن آمده و از نظر عقلی صحیح است انجام شود نه آنچه دیگران مد کرده اند. آداب و رسومی که ریشه اسلامی ندارد باید از بین برود. در ازدواج افراد گرفتار چگونگی برگزاری مراسم هستند همه قید و بندهای بی اساس را باید برید.

حجت الاسلام قرائتی در پایان گفت: وسایل جماد است و ما انسان هستیم خود را با آنها نسنجیم. آرامش را خرج آسایش نکنیم به خاطر نداشتن ماشین و خانه ازدواج را به تعویق نیندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *