سالروز ورود حضرت معصومه (علیها سلام) به قم

برکات حضور بانوی آسمانی در شهر قم

خانه / مطالب و رویدادها / برکات حضور بانوی آسمانی در شهر قم

برکات حضرت معصومه(سلام الله علیها) در شهر قم و تاثير اين شهر بر کل ايران آنچنان مهم بوده و هست که سال‏ها دل و ديده ميليون‏ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است…

برکات حضور بانوی آسمانی در شهر قم

حضرت فاطمه معصومه عليها السلام در روز اول ذيقعده سال 173 قمرى در مدينه منوره ديده به جهان گشود. پدر بزرگوار آن حضرت، امام موسى کاظم عليه السلام و مادر گرامى‏اش حضرت نجمه خاتون مى‏باشد، که بعد از تولد حضرت رضا عليه السلام به «طاهره‏» ملقب گرديد. (1) مناقب، ج‏4، ص‏367; زندگانى حضرت موسى بن جعفر عليه السلام، عمادزاده، ج‏2، ص‏375.

در سال 201 قمرى در پى انتقال اجبارى امام رضا عليه السلام به خراسان، حضرت معصومه عليها السلام بعد از يک سال تحمل دورى برادر بزرگوارش از مدينه منوره عازم خراسان گرديد. از آن جايى که حضرت فاطمه معصومه عليها السلام پيام آور فرهنگ و معارف اهل بيت عليهم السلام و مدافع مظلوميت امامان شيعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت‏هاى زمان بود، عوامل حکومتى بنى عباس، در شهر ساوه به کاروان حامل آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند. حتى طبق نوشته استاد محقق شيخ جعفر مرتضى عاملى در کتاب حياة الامام الرضا عليه السلام، آن حضرت را نيز مسموم نمودند (2) . حياة الامام الرضا عليه السلام، ص‏428.

حضرت فاطمه معصومه عليها السلام بر اثر مسموميت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بيمار گرديد و فرمود: مرا به شهر قم ببريد; زيرا از پدرم شنيدم که مى‏فرمود: شهر قم مرکز شيعيان ماست (3) . وديعه آل محمد صلى الله عليه و آله، ص 12.

براى همين حضرت معصومه عليها السلام در 23 ربيع الاول سال 201 قمرى به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زيادى از مردم مشتاق و شيفته اهل بيت عليهم السلام قرار گرفت. آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسى بن خزرج که به «بيت النور» شهرت يافت، در دهم ربيع الثانى سال 201 هجرى ديده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان‏» محل فعلى مزار آن حضرت دفن گرديد.

در اوائل قرن اول و در سال 23 هجرى شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گرديد و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد. به اين ترتيب ارتباط شيعيان خالص علوى با قم برقرار شده و مامن شيعيان گرديد. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بيت عليهم السلام علاقه خاصى پيدا کرده و به همين جهت مورد سختگيرى و بى مهرى خلفاى حاکم و ستمگر عصر خود بودند.

شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه عليها السلام از آبادانى ظاهرى بى بهره بود و اهالى شيعى مذهب آن در اثر بى‏توجهى حاکمان مورد آزار و اذيت‏بودند، اما از لحاظ ايمان و اعتقاد مذهبى، اين شهر بهترين فضاى معنوى را داشته و زمينه پذيرش اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله و ياران با وفاى آنان در اين منطقه کاملا فراهم بود.(4) تاريخچه قم، ص‏16.

به همين جهت امامان معصوم عليهم السلام در مناسبت‏هاى مختلف، شهر قم و اهالى آن را مورد عنايت قرار داده و عبارات زيبايى را که حاکى از علاقه‏مندى آن بزرگواران به اين خطه ايران بود، بيان مى‏کردند. حتى گاهى ائمه اطهار با فرستادن تحفه‏ها و هدايا اهل قم را مفتخر مى‏ساختند.

ورود حضرت فاطمه معصومه(عليها السلام) به شهر قم و دفن پيکر مطهر آن بانوى کبريا در اين شهر، آثار و برکات فراوانى را به همراه داشته است. از لحظه ورود نبيره رسول الله (صلى الله عليه و آله) به قم، پيوسته اين شهر از جهات فرهنگى، سياسى، اجتماعى، عمرانى و اقتصادى رو به رشد و پيشرفت نهاده است. تاثير اين واقعه تاريخى را مى‏توان با مطالعه زواياى تاريخى اين شهر به دست آورد. برکات اين بانوى مجلله در شهر قم آنگاه به اوج خود مى‏رسد که بدانيم تاثير وجود آن حضرت در تحولات تاريخى، فرهنگى، مذهبى، اجتماعى نه تنها در محدوده يک شهر بلکه گاهى در کل کشور ايران بوده و يا حداقل وقايع وحوادث کشور ايران به نوعى مرتبط با شهر قم مى‏باشد.

شهر قم به تدريج از شمال شرقى، به جنوب غربى که محل دفن آن حضرت بود کشيده شد به طورى که حرم فاطمه معصومه عليها السلام که در حاشيه شهر قرار داشت، امروزه در مرکز شهر و در آبادترين قسمت آن واقع است. توجه پادشاهان و حاکمان و طبقات گوناگون مردم به اين شهر و کوچ بسيارى از افراد مشتاق اهل بيت عليهم السلام براى اقامت در آن، به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه (عليها السلام) در اين شهر است. رونق گرفتن حوزه های علیمه و پرورش عالمان و انديشمندان بزرگ در اين شهر از دیگر برکات حضور نورانی حضرت معصومه (سلام الله علیها) در شهر قم است. از مهم‏ترين ويژگى‏هاى شهر قم و آثار و برکات حضرت معصومه (عليها السلام) تشکيل هسته‏هاى مرکزى انقلاب اسلامى ايران در اين نقطه حساس کشور مى‏باشد. شهر قم بستر قيام و انقلاب و پرورشگاه بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران است.

برکات حضرت معصومه(سلام الله علیها) در شهر قم و تاثير اين شهر بر کل ايران آنچنان مهم بوده و هست که سال‏ها دل و ديده ميليون‏ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است. اين تاثير نه تنها براى زائران مشتاقى که از راه‏هاى دور به عشق زيارت مرقد مطهر اين دخت عصمت و يادگار امام موسى(عليه السلام) با ارادت خالصانه به اين مکان مقدس مى‏شتابند؛ ملموس است‏ بلکه حتى براى کسانى که با انگيزه‏هاى غير مذهبى وارد اين مکان شده‏اند و يا از اين ديار عبور کرده‏اند، پرجاذبه و شگفت‏انگيز بوده است. در عظمت و شکوه ظاهرى اين بارگاه مقدس، حقيقت و معنويت‏خاصى نهفته است که ناخود آگاه هر بيننده‏اى را به سوى آن متوجه ساخته و دل و ديده ‏اش را صيد مى‏کند.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *