تا منکری دیده شد با مشت به سراغش نروید!

خانه / تازه ها / تا منکری دیده شد با مشت به سراغش نروید!

امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.  امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند. با توجه به اهمیت احیا و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

**سلاح زبان

مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۷۰ در جمع گروه کثیری از دانشجویان و دانش آموزان به مناسبت سیزدهم آبان ماه بیان کردند؛ اصل قضیه ایمان الهی و معنوی است که باید در دلهای شما باشد؛ خودتان را دینی بسازید. جوانان در محیط خودشان امر به معروف و نهی از منکر کنند. چرا این واجب امر به معروف، امر به کارهای خوب در جامعه اسلامی هنوز اقامه نشده است. نگویید به من چه؛ او هم نمی‌تواند بگوید به تو چه؛ اگر هم گفت شما اعتنا نکنید.

بعضی خیال می‌کنند تا منکری دیده شد باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحی داریم که از مشت کارگر‌تر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلی کارگر‌تر، نافذ‌تر و موثر‌تر است؛ مشت کاری نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *