تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 14 – مساله کفویت 1

خانه / مطالب و رویدادها / تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 14 – مساله کفویت 1

تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 14 – مساله کفویت 1

تا ساحل آرامش – استاد عباسی ولدی – قسمت 14 – مساله کفویت  1

 

مساله کفویت ( قسمت اول ) :

تا ساحل آرامش 39

 

توصیۀ ما به همۀ زوج‌ها آن است که:

الف) اگر بین زن و شوهر کفویت نبود

1. در صورتی که در دوران عقد هستید، عروسی را به تأخیر بیندازید و تا وقتی هم که مطمئن نشده‌اید به کفویت رسیده‌اید، زندگی مشترک خود را آغاز نکنید.
اگر هم زندگی مشترکتان را آغاز کرده‌اید، قبل از هر چیز، به طلاق فکر نکنید. طلاق، آخرین راه است.
یادتان نرود که گاهی ما اشتباه کرده، اختلاف را دلیل بر عدم کفویت می‌گیریم. اختلاف، امری عادی است که حتّی ممکن است بین دو نفر که کفو هم هستند نیز ایجاد شود.
۴. حتماً با مشاوری امین[1] و متعهّد، مشکلاتتان را در میان بگذارید. او بهتر می‌تواند کفویت و عدم کفویتِ شما را تشخیص دهد.

۵. کفویت را می‌توان در دوران عقد یا پس از عروسی هم ایجاد کرد. با در نظر گرفتن نکاتی که به صورت عمومی در این گام‌ها‌ گفته شده و همچنین دستورهایی که مشاور امین به شما می‌دهد، تلاش کنید این کفویت را ایجاد کنید.

تا ساحل آرامش 40

یکی از اصلی‌ترین سفارش‌ها برای ایجاد کفویت، گفتگوست.[2]  گفتگو، می‌تواند در زمان عقد که احساسات دو طرف نسبت به هم در اوج قرار دارد، هدف‌ها را به هم نزدیک کند. گاهی هدف‌ها یکی است؛ امّا سوء تفاهم‌ و برداشت‌های اشتباه، موجب می‌شود که انسان، احساس کند اهداف متفاوتی با همسرش دارد. گفتگو، می‌تواند این سوء تفاهم‌ها را برطرف کند.

محبّت نیز از عوامل تأثیرگذار در یکی کردن هدف‌هاست.[3] اگر چه به ظاهر، میان محبّت و یکی شدن هدف‌ها رابطه‌ای نیست؛ امّا یکی از ویژگی‌های محبّت، آن است که مُحب و محبوب را از نظر روحیّات و سلایق، به هم نزدیک می‌کند. اگر می‌خواهید همسرتان همچون شما فکر کرده، راه زندگی‌اش را از همان مسیری برگزیند که شما انتخاب کرده‌اید، او را غرق در محبّت کنید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید کفویت را ایجاد کنید و مشاور امین و متعهّد هم معتقد به عدم کفویت میان شما و عدم امکان ایجاد آن بود، باز هم تلاش کنید و اگر نشد، باز هم تلاش کنید… و اگر نشد، اگر در دوران عقد هستید یا هنوز صاحب فرزند نشده‌اید، تصمیمتان را زودتر بگیرید! اگر هم صاحب فرزند شده‌اید، بدانید که تصمیم برای جدایی، تصمیم‌گیری برای آیندۀ فرزندتان نیز هست. پس به گونه‌ای تصمیم بگیرید که هیچ گاه پشیمان نشوید.

(تا ساحل آرامش ج1 ص34؛استاد محسن عباسی ولدی)

[1]. در گام هفتم از همین جلد ویژگی‌های مشاور امین را خواهیم گفت.

[2]. در گام اول از جلد سوم به قوانین گفتگوی سازنده خواهیم پرداخت.

[3]. در گام چهارم از جلد دوم به بحث «محبّت» می‌پردازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *