تربیت تقوی محور انسان را شکوفا و به هدف خلقت می رساند

خانه / اختصاصی هیأت / تربیت تقوی محور انسان را شکوفا و به هدف خلقت می رساند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:تربیت تقوی محور انسان را شکوفا و به هدف خلقت می رساند l رمضان ۱۴٠۲

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تربیت بر محور تقوا نباشد انسان به همه اهداف خلقتی که برای آن آفریده شده نمی رسد و شکوفا نمی شود. متأسفانه در نظام تربیتی بسیاری از مدارس و مساجد ما تقوا محوریت و حاکمیت ندارد.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه و استاد حوزه و دانشگاه، به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و در خصوص تربیتِ تقوا محور در خانواده، مسجد و مدرسه گفت: تربیت در لغت رشد‌ دادن موجودی فاقد شعور است بنابراین بهتر است برای انسان استفاده نشود.

تادیب یا تربیت

وی افزود: استفاده از کلمه تأدیب بهتر از تربیت بوده و در دین محترم است اما امروز با مفهومی غیرمحترمانه از آن استفاده می شود، تربیت اثرگذاری خوب برای رشد روحی است اگرچه به کارگیری مفهوم رشد برای انسان درست نیست زیرا انسان موجودی رشید است صرفا ما باید آن را سالم نگه داریم، طبیعت و فطرت انسان بسیار عالی است.

مفهوم تربیت

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز مفهوم تربیت در جامعه نهادینه شده است. عنوان کرد: تربیت بر محور تقوا نباشد انسان به همه اهداف خلقتی که برای آن آفریده شده نمی رسد و شکوفا نمی شود. متأسفانه در نظام تربیتی بسیاری از مدارس و مساجد ما تقوا محوریت و حاکمیت ندارد. اخلاق، عبادت، نماز و قرآن وجود دارد اما تقوا نیست. امروز ایمان به خدا، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به تنهایی هنر نیست بلکه ما باید به سمت تقوا حرکت کنیم تا مشکلات را حل کرده و همه نیازهای ما را برآورده کند.

نجات در دنیا و آخرت

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نجات دنیا و آخرت در تقوا است. اظهار کرد: تقوا همه نیازهای انسان را برآورده می کند، بر همین اساس باید تقوا برای همه جذاب باشد. امام صادق (ع) می فرمایند تقوا مسأله ای است که اگر شناخته شود نزد همه انسانها محبوب است. کسی جلوه های تقوا را ببیند حتی اگر مسلمان نباشد آن را دوست خواهد داشت. اوصاف امیرمومنان امام علی(ع) را هر کس می‌شنود حتی غیرمسلمانان هم شیفته شخصیت ایشان می شوند چرا که ایشان رهبر و مولای متقیان است.

آموزش تقوا

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به یکی از فرمایشات امام راحل درباره ضرورت تقوا، ابزار کرد: اگر در نماز جمعه قاعده است که در خطبه دعوت به تقوا شود از جهت اهمیت آن است. امام جمعه ها تلاش کنند به مردم آموزش تقوا بدهند. ذکر و تاریخ تقوا در نماز جمعه کافی نیست بلکه باید آموزش داده شود. پیامبران برای آموزش تقوا آمدند، آموزگاران، اساتید حوزه و دانشگاه باید به مسأله تقوا بهاء داده و آن را آموزش دهند. افراد بی تقوا کشوری را به فنا می دهند. فرزندان و بزرگترها هر کدام را به میزان فهم آنها تقوا آموزش دهید.

تشخیص تقوا

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ما بدون آموزش دیدن کلیدی ترین مفهوم قرآن یعنی تقوا نمی‌توانیم راه درست را به خوبی درک یا فهم کنیم. گفت: هنگام ظهور امام زمان(ع) مردم تقوا را می شناسند و بی تقوایی را تشخیص می دهند. بدون تشخیص بی تقوایی نمی شود راه درست را تشخیص داد. تقوا انسان را از تحجر و کج فهمی بازمی‌دارد، ممکن است اخلاق راه درست را به شما نشان ندهد اما تقوا آن را به درستی به شما نشان می دهد.

نشانه تقوا

وی ادامه داد: هرکس از دیندارها بدش بیاید به علت نداشتن تقوا در آن شخص دیندار است و محال است کسی از دیندار باتقوا بدش بیاید، مگر اینکه شخص در قلب خود مرض داشته باشد. اگر بخواهیم خود را برای جامعه زمان ظهور آماده کنیم باید تقوا داشته باشیم. جامعه پس از ظهور تقوا را می‌فهمند، متاسفانه در جامعه سیاسی امروز دنیا تقوا رعایت نمی شود.

همه می‌ دانند که دروغ، غیبت و تهمت بد است اما تقوایی در سخن آنها نیست. تقوا انسان را به قول سدید می کشاند. اگر سیاست مداران ما در سخن، تحلیل، نظر دادن و پست گرفتن تقوا داشته باشند. بسیاری از کارهای ما جلو می رفت. تقوای یک مدیر عامل سیاسی شناخته شده نیست.

تربیت بایستی بر اساس تقوا باشد

این استاد اخلاق با بیان اینکه برخی از تربیت ها در خانواده، مدرسه و مسجد برخلاف تقوا است. گفت: اگر فرزند خود را با تقوا تربیت کنید. اخلاق و همه فضائل را با سهولت کسب می کند. تقوا مراقبت و محافظت از یک عنصر ارزشمند در وجود انسان است. تقوا یعنی مراقبت کردن مقابل دشمن و خطری که به دارایی فطری در وجود شما صدمه می زند. به جای اینکه به فرزند خود آموزش دهید. که خوب شود به او یاد بدهید که خوبی های خود را حفظ کند.

عنصر دیگر تقوا قدرت است که لازمه آن این است که تو می توانی خود را حفظ کنی. این نشان می دهد کسی که از انسان تقوا می خواهد دلسوز او است که می خواهد که دارایی های خود را حفظ کند.

وی با بیان اینکه تقوا بیشتر معنای سلبی دارد و ایجابی نیست. عنوان کرد: تقوا یعنی انسان باید مراقب دارایی و استعدادهای خود باشد. کلیدی ترین مفهوم دینی ما سلبی است و ایجابی نیست. مادرها به فرزندان خود بیشتر توصیه‌های سلبی دارند. مادرهایی که همواره توصیه ایجابی دارند.به فرزندان خود صدمه می زنند. اگر فرزند خود را بر مدار تقوا تربیت کنید لازم نیست همواره به او دستور بدهید. مثلا درس بخوان وقتی تقوا داشته باشد. خود به خود درس خواهد خواند و اخلاق را رعایت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه سوره شمس برای کسانی که می‌خواهند به خود بپردازند کارکرد بسیار خوبی دارد، ابراز کرد: خداوند در این سوره به خورشید و گسترش نور آن، شب و پوشانندگی آن و آسمان و بنایی که دارد و زمین و آنچه در آن به گستردگی قرار گرفته، قسم می‌خورد. اینها هرکدام عظمت، نظم و نظام دارند که شکوه آنها انسان را شگفت زده می کند، اما خداوند در ادامه به نفس انسان به صورت خاص قسم می خورد و می فرماید که آن را بسیار زیبا و متعادل قرار داده است و محافظت آن را به عهده خود انسان قرار داده است. خداوند در این سوره می فرماید تو ای انسان در اوج زیبایی خلق شدی مراقبت آن باش، تقوا بسیار شیرین و لذت بخش است. شاید بتوان گفت همچون علاقه و شوق مادر نسبت به فرزند یا دو زوج عاشق یکدیگر شیرین باشد. تقوا امری فوق‌العاده انسانی و وابسته به زیبایی‌های وجودی او است که با آن باید شکوه و عظمت خود را حفظ کند.

 

eheyat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *