جلسه چهارم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

خانه / آموزش / جلسه چهارم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

  • حفظ ادب و احترام به قرآن و تربت

قرآن از زانو پایین تر قرار نگیرد . قرآن از کمر به پایین حمل نشود همین جور تربت . احترام به مصحف موضوعیت دارد کسانی که به مصحف –یعنی کتابی که در آن قرآن نوشته شده- بی احترامی می کنند آثار وضعی شدیدی دارد . مبادا بخوابید پایتان رو به قرآن دراز باشد. نوکر اهل بیت قراری با خود بگذارد حداقل صد آیه شب بخواند . حدود 50 آیه روز بخواند . نمی شود بدون قرآن زندگی کرد. کسانی موفق اند که زندگیشان مملو از قرآن باشد.

آداب مصحف را رعایت کنند . حتی وقتی مصحف هست به راحتی هر سخنی نگویند. وقت مزاح مواظب باشند که این قرآن جلوی دستشان نباشد. خدا حی و حاضر است اما تشریفاتی هم دارد این کتاب با کتاب ریاضی تفاوت دارد. در حرم شوخی کردن کنار ضریح امام حسین تفاوت دارد با اینکه آدم مثلا در پارکی باشد . خدا همه جا هست اما آنجا را یک احترام ویژه خود خدا برایش قرار داده است . خود خدا برای این کتاب احترام ویژه ای قائل است لایمسه الا المطهرون. با طهارت باشند و زندگی با قرآن را توجه داشته باشند. مصحف روی زمین نباشد. شما باید احترامتان به قرآن بیش از همه باشد.

  • بودجه بندی تحریر

یکی از مطالب مهم در خواندن بودجه بندی تحریر است . یک وقت کسی صدای پر تحریری دارد ، تحریر زیاد مخل خواندن می شود گاهی . زیاد تحریر زدن خدای ناکرده علامت خودنمایی ما در خواندن نشود. قرار است از خواندن ما سوزی اخلاصی حالی به مردم منتقل شود. با تحریر مخالف نیستیم. دوم باعث می شود گاهی از معناگرایی بیرون بیاییم.

 بخشی از موسیقی را ما باید ارائه دهیم که به فرهنگ مداحی ارتباط داشته باشد. این کار را آقای ترابی خوب انجام می دهد .

قبلا گفتیم می شود در نفس گیری کلمه به کلمه نفس گرفت به طوری که در ذوق هم نزند. نه اینکه باید چنین کنیم اما می شود . می شود یک شعر طولانی را خواند و یک تحریر هم نزند. آقای هلالی یک شعر خوانده بدون اینکه تحریر بزند.

من و دل کندن از دلبر محال است

ز بس که فکر دیدار تو هستم

حریم تو شده فکر و خیالم

نوحه هم هست :

 اگر دردم یکی بودی چه بودی

این تمرین می  خواهد . تحریر نزدن هم تمرین می خواهد. ما با موسیقی این کار نداریم با صدا کار داریم . اول اینکه شعرش خوب است . اگر شعر رسا و زیبا باشد لازم نیست حنجره ات را اذیت کنی. شما آرام می خوانی مردم داد می زنند.

این را ببینید :

ای اهل دل به غربت تو مبتلا حسن

ما را ز مرحمت تو ببر کربلا حسن

سوگند بر مجاهدت مردم یمن

سوگند بر شهادت اهل منا حسن

سوگند بر حسین که ما سینه می زنیم

یک روز در بقیع تو چون کربلا حسن

شعر خودش کار می کند . یک شعر خوب.

دوم اینکه صدای خودش همین جوری خوب است . یک خستگی دارد که مردم این خستگی را دوست دارند دستگاه امام حسین است. سن کنسرت نیست. بعضی ها با سن کنسرت عوضی می گیرند بعضی ها موسیقی هم می آورند . ارگ و سنتور .دستگاه امام حسین علیه السلام این نیست.

نکته بعد اینکه ما همیشه صدایمان باز نیست . قرار است ده شب بخوانیم . ما که کنسرت نیست لب بزنیم آهنگمان را پخش کنند بعد یک آهنگ 4 دقیقه است نهایتا 6 دقیقه . یک پیش منبری 20 دقیقه باید بخواند اگر آقا در ترافیک گیر کند می شود 40 دقیقه . هر شب یک جا نه چند جا . اینجوری که تحریر می زنی نمی توانی ادامه بدهی.

فن بی تحریر بودن را کار کنید. بالا پایین کردن صدا با تحریر فرق می کند. گفتیم تحریر نزنید نه اینکه شق و رق بخوانید ، نه؛ نرم ، عاشقانه ، صفا کنید با آقا ، قرار است عاشق شماره یک تو باشی.

از ازل در طلبت چشم ترم بود حسین

زود نگویید حسین ، اول جمعیت باید بگوید حسین.فنّش این است.

بر آکسان و تکیه دقت کنید . تند و پشت سرهم نخوانید با مکث و نفس کشیدن باشد.

  • تمرین برای خواندن با سایه صدا و گام پایین

سایه صدا را هم یاد بگیرید همیشه لازم نیست با کل جوهر صدا بخوانید. بعضی بالا خواندن ها شمشیر است. از گام پایین شروع کنید بعد کم کم بیاورید بالا . مثل فنری که فشرده اید بعد کم کم رهایش می کنید.

این گام پایین خواندن ، باعث می شود بهره وری شما بالا برود .

  • دقت در نوع لباس پوشیدن

یک خاطره : سالها پیش مجلسی داشتم در مهدیه. بعد از دوستی پرسیدم که چطور بود او گفت خوب بود فقط تو کمربند سفیدی داشتی که من تمام حواسم به آن جلب شده بود.  نوع پوشش ما مهم است . برای برخی لازم است به جای پیراهن بلوز بپوشند … عبا در گذشته می انداختند همه چیزشان پوشیده بود. لباسی بپوشید که اگر رفتید مسجد خجالت نکشید. انگشتر طلا و کفش سفید … . بعضی از پوشش های مداحان مناسب نیست.

امشب دو درس داشتیم : 1. بی تحریر خواندن .نمونه اش هم آقای هلالی بود . سرودواره می خواند با حزن. جنس صدای خودت هم مهم است. بعضی ها خودشان را نشناخته اند که جایشان در خواندن کجاست.

  1. اگر در گام پایین تمرین کنید چیزهای خوبی پیش می آید. بله گاهی هم لازم است که انسان بالا بخواند . در تشییع جنازه شهید مجبور می شوی بالای چهارپایه بروی و داد بزنی. اما اگر زیاد این کار را انجام دهی صدایت خراب می شود.

کفاره ی شراب خوری های بی حساب

هشیار در میانه ی مستان نشستن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *