حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان: بهترین انگیزه ها در تقوای الهی است

خانه / تازه ها / حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان: بهترین انگیزه ها در تقوای الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:بهترین انگیزه ها در تقوای الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ما تقوا به تنهایی را در نظر نداریم بلکه تقوای الهی را در نظر داریم، این تقوا بهترین انگیزه را به انسان می دهد.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: در باب تقوا با توجه به اهمیتی که قرآن به این مفهوم داده است نشان می‌دهد که این مفهوم بسیار عمیق است.

تقوا جمع فضایل است

وی افزود: تقوا توجه انسان را به یک نقطه متمرکز کرده و ذهن او را از پراکندگی نجات می‌دهد و دارای مفهوم ذو ابعادی است، در روایت است که تقوا مجموعه فضایل و همه خوبی‌ها است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه ما تقوا به تنهایی را در نظر نداریم بلکه تقوای الهی را در نظر داریم، اظهار کرد: تقوا چند جنبه دارد. یک هدف تقوا این است که به انسان انگیزه برای مراقبت می‌دهد. و اگر انگیزه‌ای همچون الله برای آن نباشد نمی‌تواند به انسان انگیزه لازم را بدهد.

شهید آرمان

شهید آرمان وقتی می‌خواست طلبه بشود آرام و قرار نداشت که درس بخواند به او می‌گفتند کمی درس بخوان، می‌گفت من به آنجا نمی رسم که عالم برجسته ای شوم چون زودتر از این برای دین صرف می‌شوم و همین گونه شد شلوغ‌ترین طلبه مدرسه در راه ولایت شهید شد. جایی که او را شهید کردند می‌خواستند که به رهبری یک توهین کند اما نکرد،. ایستادگی کرد و او را به صورت تدریجی کشتند. شهادت او نه تنها اثر کشوری و منطقه ای داشت بلکه حتی اثر جهانی داشت.

از غیر خدا نترسیم

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مربی وقتی در کنار بچه‌ها و دانش آموزان قرار می‌گیرد باید به آنها تقوا آموزش بدهد. اظهار کرد: اگر ما بخواهیم تقوا داشته باشیم در ابتدا باید تمرین کنیم که هیچ عاملی غیر از خداوند ما را به بردگی نکشد. و از کسی غیر از خدا نترسیم. شاید دین از دور سخت تلقی شود. ولی از نزدیک آسان است همچون کلیدی است که به در می‌خورد.

زورگویی در فضای تربیتی جایی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: آن محیط تربیتی درست است که برای دانش آموزان مانع ایجاد نکند. در این صورت دانش آموز خود جهت خود را پیدا می‌کند، نباید بر دانش آموزان چیزی را تحمیل کرد. خدا به پیامبر خود می‌فرماید که تو بر آنها سیطره نداری تو فقط فضا را برای ایمان اوردن آنها آماده کن. نباید در فضای تربیتی زورگویی و به کار بردن ترفند باشد.

وی با بیان اینکه انسان برای خدا ساخته شده است خدا را برای بچه تقلیل ندهیم، ابراز کرد:

اخلاص یعنی انگیزه غلط نداشتن، انگیزه غلط نداشتن را به فرزندان خود باید یاد بدهیم، اگر مساجد ما و مدارس ما این سیاست را در تربیت اعمال می‌کردند اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌داد، امروز دشمنان جوانان را به هوی و هوس مشغول می کنند که جوانان مانع آنها نباشند و آنها هر کار می خواهند انجام دهند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه گفت:

روانشناسی فکر و فرهنگ انجمن حجتیه در این است که افراد کنترل پذیر می‌خواهند و نه عصیانگر، و اینگونه هم تربیت می‌کنند. در حالی که ما یک هدف بزرگ به نام الله می‌خواهیم که مستقیم بندگان را به او وصل کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید خداوند انسان را به گونه‌ای آفریده است که هر انسانی دوست دارد خدا بشود.

کل عبودیت به نوعی ربوبیت است که انسان شبیه خدا شود. حضرت عیسی (ع) خلق می‌کند و مرده زنده می کند. انسان میتواند به چنین جایگاهی برسد. لازمه اخلاص مراقبت است. قبولی اعمال فقط با اخلاص است که بچه‌ها هم آن را دوست دارند. بررسی کنیم ما چه می‌کنیم که آنها از ایمان دل زده می‌شوند.

نباید کودکان با ترس تربیت شوند

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بیشتر کودکان با ترس تربیت شدند و باید به آنها آموزش بدهیم که ترس نداشته باشند. اظهار کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند گاهی اگر کسی گناه نمی‌کند شاید به خاطر ضعف نفس او باشد، یک پایه تقوا هدف بسیار بزرگ است، این هدف بزرگ برای کسانی است که قصد دارند خود نیز بزرگ شوند. اوج اخلاص عرفا را به جوانان آموزش بدهیم. افراد ترسو انسان‌های مخلصی نمی‌شوند، طیب انسان شجاعی بود که برای حمایت از امام بلند شد و هر آنچه امام درخواست داد انجام داد و به ایشان خیانت نکرد. امروز هم کسانی که جگر و شجاعت دارند با شنیدن ماجرای غزه بدون ترس به خروش می‌آیند.

 

eheyat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *