حجت الاسلام رفیعی در حرم رضوی: مداحان هر شعر بی هدفی را نخوانند

خانه / تازه ها / حجت الاسلام رفیعی در حرم رضوی: مداحان هر شعر بی هدفی را نخوانند

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه گفت: مداحان هر شعر بی هدفی را نخوانند. مداح از هر شاعری شعر نخواند؛ کسانی بودند که در غدیر شعر گفته اند و برای سقیفه نیز اشعاری سرودند، چنین افرادی در عصر حاضر هم وجود دارند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصررفیعی، عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه، شامگاه سه شنبه در مراسم عزاداری دهه پایانی صفر در حرم مطهر رضوی با اشاره حکمت های رضوی سخنان امام رضا (ع) پیرامون دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم پرداخت و اظهار داشت: امام رضا (ع) می فرمایند: مَنْ أَحَبَّ عَاصِیاً فَهُوَ عَاصٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُطِیعاً فَهُوَ مُطِیعٌ وَ مَنْ أَعَانَ ظَالِماً فَهُوَ ظَالِمٌ وَ مَنْ خَذَلَ عَادِلًا فَهُوَ خَاذِلٌ إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللَّهِ وَ بَیْنَ أَحَدٍ قَرَابَهًٌْ وَ لَا یَنَالُ أَحَدٌ وَلَایَهًَْ اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَهًِْ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُاللَّهِ لِبَنِی عَبْدِالْمُطَّلِبِ ائْتُونِی بِأَعْمَالِکُمْ لَا بِأَنْسَابِکُمْ وَ أَحْسَابِکُمْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ* فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ* وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِی جَهَنَّمَ خالِدُونَ. امام رضا هرکس گنهکاری را دوست داشته باشد، گنهکار است و هرکه شخص مطیع را دوست داشته باشد، او نیز مطیع خداست. کسی که به ظالم کمک کند، ظالم است و هرکه عادلی را خوار کند، خود خوار است؛ بین خدا و احدی قرابت و خویشاوندی نیست؛ هیچکس به خدا نزدیک نمی‌شود؛ مگر با اطاعت. پیغمبر به فرزندان عبدالمطلّب فرمود: اعمال خود را، به من نشان دهید نه خویشاوندی و خانواده‌تان را؛ خداوند میفرماید: فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَ لا یَتَساءَلُونَ، فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ هُمُ المُفْلِحُونَ، وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازِینُهُ فَأُولئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِی جَهَنَّمَ خالِدُونَ.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه به ویژگی افرادی که نسبت به مسائل اطراف خود و در مقابل ظلم و جور بی اهمیت هستند اشاره کرد و افزود: حدیث به کسانی اشاره دارد که معصیت کاران را دوست دارند در گناه او شریک هستند با اینکه اهل معصیت نباشند.

وی به اهمیت توجه قرآن کریم و پیروی از روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) اشاره کرد و ادامه داد: بزرگترین خطر این است که عده ای صرفا به قرآن توجه می کنند و به روایات ائمه اطهار اهمیت نمی دهند و عده ای دیگر صرفا به روایات توجه می کنند وبه بیان قرآن کریم توجه نمی کنند، این دو تا ابد با هم هستند مانند دو خطی هستند که مسیر راه آهن را تشکیل داده اند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه اطاعت از خدا باید بدون چون و چرا باشد گفت: همه کتب اسلامی و مراجع پیرامون غذای حلال، حجاب بانوان و خمس و دیگر مطالب منابع زیادی عنوان کردند ائمه اطهار (علیهم السلام) به این موضوعات سفارش زیادی کرده اند لذا نباید در مقابل آن ایستادگی کردباید پذیرفت و به آن عمل کرد چطور در مقابل پزشک وقتی برای بیماری نسخه ای می دهد از او منبع و کتابی که به این دارو و بیماری ارتباط دارد نمی خواهیم، ولی در مقابل اطاعت امر خدا از یک مرجع دینی که با تکیه به قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) مطلبی بیان می کند منبع می خواهیم.

وی با اشاره به تأکید قرآن کریم در حمایت از مظلوم افزود: در اسلام یکی از مسائلی که به آن تأکید شده است دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است، در قرآن کریم چندین آیه داریم که تلاش کنیم نگذاریم ظالم ظلم کند.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی العالمیه در ادامه به آیات پایانی سوره شعرا پرداخت و افزود: مداحان هر شعری را بی هدف نخوانند. مداح از هر شاعری شعر نخواند؛ کسانی بودند که در غدیر شعر گفته اند و برای سقیفه نیز اشعاری سرودند، چنین افرادی در عصر حاضر هم وجود دارند. نباید هر شعر و متن ادبی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جامعه اسلامی ترویج شود.

وی در این باره توضیح داد: شاعری که بی هدف است در اشعار او دروغ و توهین به ملت و دین وجود دارد. در صورتی ادبیات شاعری مورد تأیید است که عمل صالح داشته باشد، خودش را نفروشد و جَو زده نباشد مانند دعبل خزاعی که امام رضا (ع) با شنیدن اشعار او لباس خود را به او هدیه دادند، زیرا در اشعار او یاد خدا در آن وجود داشت.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه آیه پایانی سوره شعرا إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَکَرُوا اللَّهَ کَثِیرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفته‏ اند یاری خواسته‏ اند و کسانی که ستم کرده‏ اند به زودی خواهند دانست به کدام بازگشتگاه برخواهند گشت، اظهار کرد: این همان آیه ای است که امام حسین (ع) زمانی که سرشان بر نیزه ها بود خواندند، کسی که ظالم را یاری کند در ظلم او شریک است، لذا در زندگی فردی و اجتماعی طرفدار مظلوم باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *