حجت‌الاسلام پناهیان: تقوا باید سبب قوت روحی و قلب می شود

خانه / تازه ها / حجت‌الاسلام پناهیان: تقوا باید سبب قوت روحی و قلب می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان: تقوا باید یک هدف شناخته شده باشد که سبب قوت روحی و قلب شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: تقوا باید یک هدف شناخته شده باشد. که سبب قوت روحی و قوت قلب شود. ایمان بدون تقوا بیهوده است مگر آنکه به تقوا منجر شود. هدف خود را در تقوا برای تقرب الی الله بگذارید. انسان آفریده شده برای اینکه به قرب الی الله برسد. این هدف انسان را عاشق می کند.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه و تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: اهل ورزش به قدرت بدنی توجه دارند کسانی هم که مسجد می‌روند باید دنبال این باشند که قدرت روحی یعنی تقوا را پیدا کنند.

ایمان بدون تقوا بی فایده است

وی افزود: تقوا باید یک هدف شناخته شده باشد که سبب قوت روحی و قوت قلب شود. ایمان بدون تقوا بیهوده است مگر آنکه به تقوا منجر شود، کسی بخواهد قوی شود باید هدف او مهم، بلند، غیرقابل اغماض و بسیار دوست داشتنی باشد. انسان بی‌هدف به جایی نمی‌رسد. در مسیر تعلیم و تربیت باید فرزندان خود را هدفمند تربیت کنیم. اکثر نوجوان‌ها وقتی به ۱۴ سالگی می‌رسند می‌گویند من برای چه آفریده شده‌ام و یک سوال طبیعی است.

تربیت برای هدفمند بودن

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: امروز نوک تیز حمله صهیونیست‌ها به انسان‌ها، به خصوص جوانان از طریق فرهنگ و موسیقی‌های مبتذل بی هدف کردن آنها است. این خلاف طبع نوجوانان و انسان است. ما در این جنگ فرهنگی می‌خواهیم فرزندان خود را تربیت کنیم و هدفمند بودن را در آنها نهادینه کنیم. اگر بچه از هدفمند بودن خسته شود او را از دست می‌دهیم و با امواج دشمن می‌رود.

روحیه هدفگرایی در فرزندان

ما نباید روحیه هدفگرایی را که در کودکان است و در ۱۴ سالگی به اوج فلسفی و عرفانی خود می‌رسد را خراب کنیم. این اشتباهات در خانه و مدرسه بیشتر صورت می‌گیرد. در مسجد اگر فرزند از محیط خوشش نیاید می‌رود اما در مدرسه و خانواده چون جای فرار ندارد تنفر در او ایجاد می‌کنند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عشق و علاقه به هدف باید در فرزندان ما حفظ و تربیت شود. اظهار کرد: اگر والدین همواره هدف را به فرزندان خود گوشزد کنند. کودکان هدف را حذف خواهند کرد. بچه‌ها به هدف علاقه دارند باید آن را حفظ کرده به آنها میدان دهیم که هدف را پرورش دهند و در انتخاب هدف و با مشارکت خود هدف‌های عالی را به او معرفی کنیم اما تحمیل نکنیم.

باید فرزندان خود را در انتخاب هدف کمک کنیم. و صحنه را به او نشان بدهیم. در انتخاب هدف باید نوجوان را شریک کرد. همه نمی‌توانند بهترین گلزن یا دروازه‌بان در جهان باشند. نباید نمادهایی را معرفی کرد که از چند میلیارد نفر دو نفر شبیه آنها شوند. اما از اما الگوهای نزدیک‌تری که هزاران نفر می‌توانند شبیه آن بشوند را می‌شود معرفی کرد. بهتر از این آدم‌هایی هستند که در طول زندگی خود هدف‌های آنها تغییر کرده است. چراکه با چنین الگوهایی دانش آموز یا کودک اهداف خود را بازنگری می کند.

بازنگری در هدف اشکالی ندارد

پروفسور حسابی در ابتدا مهندس شده بود رفت دید مهندسی او را ارضا نمی‌کند. حقوق خواند، سپس فیزیک خواند. اینگونه نیست که وقتی کسی موفق باشد از اول باید بهترین هدف را انتخاب کرده باشد. وقتی این الگوها را به نوجوان نشان بدهید یاد می گیرد که می تواند در هدف خود بازنگری داشته باشد.

وی با بیان اینکه همیشه اهداف را بلندترین اهداف قرار بدهیم چون انسان موجود بلند پروازی است. ابراز کرد:‌ در شغل و مهارت اشکالی ندارد که شخص هدف پایینی را انتخاب کند اما در زندگی هیچ انسانی نمی‌تواند هدف پایین را انتخاب کند. اگر هدف پایین انتخاب کند افسرده می‌شود. از اینجا می‌توان سراغ تقوا رفت زیرا هدف تقوا تقرب الی الله است. و صرفاً دنبال خوب شدن نیست.

افرادی که به هدف‌های پایین فکر می‌کنند را باید به هم ریخت که به اهداف بالاتر فکر کنند. گاهی نظام تربیتی می‌خواهد به هر قیمتی شده ما چیزی شبیه گوسفند بشویم.

در دوران دفاع مقدس والدینی بودند که نمی‌توانستند فرزندان خود را به خاطر خدا و قیامت به نماز خواندن وادار کنند. اما وقتی جبهه آمدند به خاطر شهادت حاضر شدند که نماز هم بخوانند.‌ در حال حاضر موضوع شهادت بسیار غریب است و برخی فکر می‌کنند فقط باید در زمان جنگ از آن صحبت کرد. در حالی که نوجوان با شهادت طلبی می‌تواند متعالی بشود و پرواز کند. چرا که شهادت از قیامت بالاتر است.‌

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه بیان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) در دعای کمیل می‌فرماید خدایا درجهنم آتش تو را می‌توانم تحمل کنم ام غضب تو را نمی‌توانم تحمل کنم. شما باید به صورت مشارکتی اهداف عالی را به فرزندان خود انتقال بدهید. خوب بودن نمی‌تواند هدفی جز تقرب الی الله داشته باشد. اگر هدف لقا الله نباشد خوب بودن همچون گوسفند زندگی کردن است.

متاسفانه در محاورات روزمره ما اهداف حداقلی بسیار فراوان است. هدف خود را در تقوا برای تقرب الی الله بگذارید که هدف شما متعالی بشود و به تلخی نرسد. انسان آفریده شده برای اینکه به قرب الی الله برسد، این هدف انسان را عاشق می کند.

امام رضا علیه السلام فرمودند کسی نماز بخواند و مشتاق ملاقات خدا نباشد خود را مسخره کرده است. وقتی مسجد فضای عشق به الهی نداشته باشد مردم از آن استقبال نمی‌کنند. ما باید در مسیر انتخاب، نوجوان را به عالی‌ترین هدف برسانیم. و سن انتخاب عالی‌ترین هدف ۱۴ سالگی و زمان تثبیت آن ۱۸ سالگی است. انسان در ۱۸ سالگی به نهایت رشد خود می‌رسد و ۴۰ سالگی دیدن ثمره این رشد است.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید آیا ما برای رشد به شما عمر کافی ندادیم. امام رضا می‌فرماید این عمر کافی ۱۸ سالگی است. برای تقوا می‌توانیم اهداف ضعیف‌تر را انتخاب کنیم اما اگر خدا در میان نباشد ما به تسلیم شدن می‌رسیم. انسان‌ها می‌توانند با اهداف پایین‌تر زندگی کنند اما در نهایت مقابل دشمن تسلیم می‌شوند. نیاز انسان است که هدف زندگی او خداوند متعال باشد در غیر این صورت آرامش نخواهد داشت.

منزلت انسان

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:‌ انسان بزرگتر از دنیا و آخرت است. داشتن هدف بلند را باید در آدم‌ها دید که صادقانه‌ترین آنها شهدا هستند. خداوند در قرآن می‌فرماید ما امتی را می‌خواهیم که بر انسان‌ها باشند. اگر شما را اهل بیت(ع) تکان می‌دهند بسیار شاد باشید. امام حسین اربعینی‌ها را تکان داده موکب‌دارها ما را تکان می‌دهند. هدف بلند داشتن با ادعا نمی‌شود باید با آن عشق بازی انجام داد. ما فکر می‌کنیم خداوند اشتباه کرده جوان‌ها را احساساتی یا اهل عشق آفریده است و از پیرمردها می‌خواهیم که جوان‌ها را درست کنند خداوند می‌فرماید نه درست این است.

وقتی بنا بر شهادت باشد همان نوجوان‌ ها و جوان ها ره صد ساله را در یک شب می‌روند. هدف بلند آن چیزی است که انسان بتواند برای آن جان بدهند. خداوند چون ما را بهترین می‌بیند به ما می‌گوید به من تقرب بجویید و تقوا در پیش بگیرید. انسان برای عشق به خداوند آفریده شده است ما می‌خواهیم انسان را به اصل خود برسانیم. وقتی به اصل خود برسد عاشق عالی‌ترین هدف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *