حجت الاسلام پناهیان: تقوا یعنی مراقبت و با خوب بودن متفاوت است

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام پناهیان: تقوا یعنی مراقبت و با خوب بودن متفاوت است

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: تقوا یعنی مراقبت، که با کامل و خوب بودن متفاوت است. انسان دارای گوهر بسیار ارزشمندی در وجود خود است که باید مراقب آن باشد.

وی افزود: ما به جای اینکه به فرزندان خود اهداف را نشان دهیم اگر استعداد ها و توانایی های کودکان را به آنها نشان دهیم خود به خود به سوی شکوفایی آنها حرکت می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مدرسه باید پاسخ دهنده کنجکاوی های کودکان باشد که به اوج شکوفایی برسند، عنوان کرد: کودک در ابتدا یک دارایی دارد که به مرور آن را از دست می دهند و آن احساس امنیت عاطفی و امنیت رزق و روزی است. این امنیت سپر دفاعی برای بیرون ریختن کنجکاوی او است که به مرور بزرگ شدن این امنیت را از دست می دهد، پس از آن باید سپر امن حقیقی یعنی ایمان جایگزین آن شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: هفت سال اول والدین باید مراقبت کنند که کنجکاوی کودک صدمه نخورد هفت سال دوم باید خود مراقبت کند و از این جا باید آموزش تقوا ببیند. ما در مدرسه و خانه دو مقوله ایمان و تقوا را لازم داریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسول خدا می فرمودند من کودکان را دوست دارم برای اینکه اسباب بازی خود را برای فردا نگه نمی‌دارند، اظهار کرد: در زمان ظهور، امام زمان (ع) به همه انسانها امنیت می دهد. خلاقیت انسان‌ها فراوان شده و علم به جایی می رسد که فوق تخصص های امروز بدون آموزشگاه و تدریس به اوج قله علم می رسند؛ زیرا آموزشگاه لازم ندارند وقتی خود جستجوگر هستند. انسان دارایی‌های دارد که اگر مراقبت کند شکوفا می‌شود.

وی با بیان اینکه والدین به کودکان خود استرس ندهند، ابراز کرد: پیامبر(ص) پدر امت است و به مردم خود استرس نمی دادند. مدرسه محل خلاقیت و جوشش درونی است نه حفظ کردن برخی متن ها، بازی بچه‌ها از روی کنجکاوی است و همچون بازی ما بزرگسالان نیست، کودکان در بازی دنبال خلق اثر هستند که باید اصل این خلاقیت را حفظ کنیم. همین مراقبت کردن تقوا است.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه یکی از اجزای مراقبت کردن امنیت است. گفت: قرآن تقوا را مطلق می کند ایمان ممکن است باشد یا نباشد، اگر شما از خود مراقبت نکنید حس شما نسبت به خدا از بین می رود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تقوا و اخلاق بسیار با هم تفاوت دارند، عنوان کرد: اخلاق بیشتر با ملکات و صفات ژنتیک انسان کار دارد؛ اما تقوا مهارت مراقبت است، روز قیامت خداوند از تقوای هرکسی سوال می کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اخلاق چیز بدی نیست اما نباید آن را پرستش کنید. ابراز کرد: برخی علم یا اخلاق پرست هستند. برخی جاها علم و اخلاق کاربردی نیست عشق و مهارت لازم است. تقوا مهارتی است که انسان با مراقبت و تمرین آن را یاد می گیرد. بسیاری از فشارهای روحی را مهارت تقوا برطرف می کند.

وی با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) اظهار کرد: حضرت می فرمایند هلاک نمی شود کسی که قدر و ارزش خود را بشناسد، عالم کسی است که قدر خود را بداند. برای جهالت همین بس که شخص قدر خود را نداند. وقتی زراعتی مبتنی بر تقوا باشد دچار خشکسالی نمی شود. من ضمانت می کنم که باتقوا ضرری به شما نمی رسد، همه خیرات عالم در کسی است که قدر خود را بداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مرحله اول تمرین تقوا این است که قدر خود را بدانیم، تصریح کرد: در روابط اجتماعی هم باید برای یکدیگر ارزش قایل شویم. در این صورت زندگی ما شبیه مسیر اربعین می شود که همه افراد هستی خود را فدای یکدیگر می‌کنند. به بهانه و نام حسین انسان ها به یکدیگر احترام می کنند قدر یکدیگر را می دانند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تقوا یعنی رفاقت، گفت: خداوند درباره رفاقت و تقوا در قرآن می فرماید روز قیامت حقیقت رفاقت، دوستی و برادری را می بینید که هر رفیقی با رفیق خود دشمن است مگر متقین، که رفاقت آنها حقیقی و پایدار است. مهمترین ویژگی کودکان در نوجوانی رفیق بازی است.

این استاد دانشگاه در خصوص رابطه ارزش انسان با استغفار، عجب و تکبر، گفت: ارزش انسان با استغفار در این است که هرکس ارزش خود را بداند وقتی کوچکترین لکه از گناه بر روی قلب او قرار گیرد ناراحت شده تلاش بر پاک کردن آن دارد. وقتی شخص قدر خود را خوب بشناسد بیشتر استغفار می‌کند. خداوند به استغفار کنندگان می‌گوید من کاری می کنم قلب شما بهتر از اول شود.
وی با بیان اینکه ما ابتدا باید قدر دارایی های خود را بدانیم، عنوان کرد: در این مسیر ایمان به خدا و خداپرستی هم خوب است، چراکه هیچ‌کس همچون خدا قدر تو را نمی داند و جبران نمی کند و بدی های شما نزد او قابل اغماض نیست، در مسیر تقوا که بخواهید قدر خود را بدانید به ایمان به خدا احتیاج دارید خدا همه جوره به شما کمک می‌کند که قدر خود را بدانید، حضرت آدم مقابل ابلیس یک لحظه از قدر خود غفلت کرد که از آن میوه ممنوعه خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: امام رضا (ع) می فرمایند عقل انسان مومن کامل نمی شود مگر اینکه ده خصلت داشته باشد، یکی از آنها این است که همه انتظار دارند از او به آنها خیر برسد، وقتی یک کار خوب کوچک از یکی می بیند آن را بزرگ می کند. هر خیر زیاد در خود را کم می داند از اینکه از او درخواست کمک کنند خسته نمی شود. در طول عمر از طلب علم خسته نمی شود. هیچ کسی را نگاه نمی کند مگر اینکه او را باتقواتر از خود می بیند. استغفار ظرفیت می خواهد که در ابتدا باید قدر خود را به بدانید.

 

eheyat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *