حضرت خدیجه(سلام الله علیها)؛ نخستین زن مسلمان

خانه / پیروان عترت / حضرت خدیجه(سلام الله علیها)؛ نخستین زن مسلمان

به دنبال معرفی ویژگی‌های خاص و معنوی بانویی بر آمدیم که نخستین زن مسلمان و نخستین همسر پیامبر (صلوات الله علیه واله) است. ایشان مظهر کمالات انسانی، ایثار، مادری آزموده و فضیلت پرور یعنی مادر زهرای اطهر (علیها سلام)، حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) می‌باشند. وی پیشتازترین زن در تاریخ اسلام، در گرایش به حق و عدالت است، و این پیشتازی در اسلام، پیشگامی در ایمان، در نماز و نیایش با خدای یکتا و برپایی فرهنگ و منش مترقی، و سبقت در دست بیعت دادن با پیامبر، از ویژگی‌های معنوی درخشان او به شمار می‌رود. خدیجه (سلام الله علیها) نخستین بانویی است که به پیامبر و پیام آسمانی او ایمان آورد، و این ویژگی معنوی او به طوری مشهور و معروف است که در میان تاریخ نگاران و محدثان و دانشمندان نظر مخالفی ندارد. در تاریخ همچنین آمده است: «وَجاءَتِ النُّبُوَّهَ فَأسْلَمَتْ فَهِیَ اَوَّلُ إمْرَأهٍ آمَنَتْ بِهِ …»؛ «چون امر نبوت ظاهر شد، خدیجه (سلام الله علیها) با اسلام رو آورد، او نخستین بانویی است که به ایمان آورد… ». (1)

زندگى مشترك پيامبر(ص) و خديجه(س) درس آموز تمام مردان و زنانى است كه جوياى سعادت در زندگى خود هستند. عدم دلبستگى خديجه به سيم و زر دنيا وتوجه به امور معنوى, عشق و علاقه به پيامبر(ص), عطوفت و مهربانى متقابل رسول خدا(ص) و خديجه(س), ايثار و وفادارى نسبت به يكديگر, همه و همه درسهاى آموزنده اى است براى جويندگان سعادت.

امام صادق(علیه السلام) مى فرمايد: در جلسه خواستگارى, خديجه(سلام ا… علیها) وقتى ملاحظه كرد عمويش ورقه بن نوفل در برابر سخنان ابوطالب از عهده پاسخ برنمیآید, بى درنگ گفت:

عموجان ممكن است درمسايل ديگر اختيار مرا داشته باشيد, ولى اينجا اختيار با خود من است. سپس گفت: اى محمد من خودم را به همسرى شما درآوردم, و مهر را هم خودم از مال خود قرار مى دهم. (2)

اين كار خديجه عشق غير قابل توصيف وى را نسبت به رسول خدا(صلی ا… علیه وآله وسلّم) مى رساند. عشقى مقدس و معنوى كه ورای همه امور مادى است.

اين بانو مى داند كه همه سعادت و خوشبختى در ارتباط با فرستاده خدا است, و لذا در بيانى چنين مى گويد: خوشبختى نصيب زنى است كه همسر محمد(ص) گردد, زيرا محمد براى وى مايه افتخار است. (3)

خدیجه همواره در میآن همگان به عنوان يك شخصيت معنوى, عفيف, پاكدامن و ايثارگر, داراى شناخت و فكر بلند و تيزبين مطرح بود. بانویی که که در دوران جاهلیت طاهره نامیده شد و آنچنان بر بلنداى معنويت صعود كرد که پيامبر خدا(ص) به كمال وى شهادت داده و او را یکی از چهار زنی میداند که بر قله های رفیع معنویت صعود کرده اند. (4)

قدردانى رسول خدا(ص) نسبت به خديجه(س) تنها به زمان حيات او خلاصه نمى شد, بلكه پس از مرگ وى نيز همواره او را ياد مى كرد و از وى تجليل به عمل میآورد. هر وقت به ياد خديجه مى افتاد از وى به خوبى ياد مى كرد و از دیدگان مبارک شان اشک سرازیر میشد. خديجه اى كه داخل خانه پيامبر(ص) پناه آن حضرت به حساب میآمد و تمام ناراحتيها و شكنجه هاى جسمى و روحى وارده از سوى قريش را با عواطف غير قابل وصف خود, جبران مى نمود. خديجه اى كه مادر فرزندانش, يعنى: قاسم, طاهر, طيب, زينب, رقيه و ام كلثوم و از همه مهمتر مادر ام الائمه زهراى مرضيه(سلام الله عليها) بود.

……………………………………………………….

پی نوشت:

  1. عبدالرحمان بن علی بن محمد ابوالفرج، صفوه الصفوه، ج ۲، ش ۱۲۵، ص۷.
  2. فروع كافى, كتاب النكاح, باب خطب النكاح, ح9.
  3. بحارالانوار, ج16, ص23.
  4. اكمل من الرجال كثير و لم يكمل من النسإ الا إربع: آسيه بنت مزاحم امرإه فرعون, و مريم بنت عمران, و خديجه بنت خويلد, و فاطمه بنت محمد(ص) / تفسير الميزان, ج19, ص346.

 

 

انتهای مطلب/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *