emam-sajjad-zeinolabedeen

حفظ دین و هدایت مؤمنین – حجت الاسلام مؤمنی

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام سجاد (علیه السلام) / حفظ دین و هدایت مؤمنین – حجت الاسلام مؤمنی

دو هدف عمده در حرکت نورانی امام سجاد علیه السلام را تقدیم می کنم. هدف اول: حفظ عقلانیت. عقلانیتِ زنده شده به برکت ابی عبدالله علیه السلام . هدف دوم: حفظ و هدایت و جهت دهی عواطف مؤمنین.

حفظ دین و هدایت مؤمنین – حجت الاسلام مؤمنی

حرکت وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) در جامعه بشری انجام دادند و انقلاب و تحولی که اثر آن انقلاب الی زمان ماهذا باقی مانده و از طرفی هم مؤثر در تاریخ بشر بوده این انقلاب. اما با رحلت وجود نازنین خاتم انبیاء ما شاهد یک سری تغییر و تحولاتی هستیم که ارزش های پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّی الله علیه وآله و سلم) را از بین ببرند. آن اموری که وجود نازنین خاتم انبیاء برای آن امور متحمل زجر و مصیبت فوق العاده ای شدند را از بین ببرند. ارزش ها را ضد ارزش کنند. ضد ارزش ها را ارزش بکنند. طبیعتاً در چنین زمانی حفظ دین و دستاوردهای حرکت وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّی الله علیه وآله و سلم) از اوجب واجبات است.

همه باید فدای این جریان شوند دین باقی بماند به هر قیمتی که شده ارزش ها و دستاوردهای پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) باید باقی بماند به هر قیمتی که شده. لذا در بقای دین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّی الله علیه وآله و سلم) سه معصوم نقش آفرین بودند و نقش مؤثر:

  1. وجود نازنین امیر المؤمنین علی (علیه السلام) .
  2. وجود مقدسه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) .
  3. وجود مقدس امام مجتبی (علیه السلام) .

این سه معصوم در حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب خاتم انبیاء مؤثر بودند و تأثیر گذار. وسیله و حربه ای که این معصومین برای حفظ دستاوردها از آن بهره جستند عبارتنداز: از صبر و سکوت و تحمل.

صبر و سکوت

امیر المؤمنین صبر کرد و سکوت کرد خون دل خورد. وجود مقدسه زهرای مرضیه (سلام الله علیها) صبر کرد سکوت کرد خون دل خورد وجود نازنین امام مجتبی (علیه السلام) متحمل چه مصائب طاقت فرسایی چه غربت بالایی حتی وصیت می کنند حسین جان هر بلایی سر من آوردن راضی نیستم به اندازه حجامت خون ریخته شود. صبر کن و تحمل کن و متحمل مصائب فوق العاده ای شد وجود مقدس امام مجتبی (علیه السلام).

نوبت می رسد به حرکت دوم با این دو ویژگی:

  1. مؤثر در تاریخ بشر.
  2. تأثیرگذار الی زمان حاضر.

این سه معصوم برای حفظ دین و دستاوردهای انقلاب پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلّی الله علیه وآله و سلم) با صبر و سکوت اما جریان حرکت دوم یعنی حرکت نورانی ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) برای حفظ دستاوردهای انقلاب پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) با خون و شمشیر و جهاد و قیام امام حسین (علیه السلام) دیگه مأمور به صبر و سکوت نیست لذا انقلاب دوم را حضرت شکل داد با همین دو ویژگی که عرض کردم. اما یک حرکت مستقل و جدید و تازهای نیست. بیان نورانی خود ابی عبد الله (علیه السلام) من وارد این حرکت شدم در وصیت نامه اش به محمد حنفیه. من وارد این جریان شدم فی طلب اصلاح فی امت جدی. من اشر نیستم من بتر نیستم من قدرت طلب نیستم. من دنبال این نیستم که اسمم را سر زبان ها بیاندازم. انما خرجتُ لطلب الاصلاح فی امت جدی و اسیر به سیرة جدی و ابی. طبیعیت می کنم از همان سیره چیز جدیدی ندارم حفظ آن دستاوردها با ریخته شدن خون ابی عبد الله (علیه السلام) لذا می گوید این دین پیغمبری الحدوث است واما حسینی البقاء است. روایت که در بحار مرحوم مجلسی به دو صورت آمده «حسین منی و انا من حسین» در یکی از نسخ مجلدات بحار دارد «انا من حسین و حسین منی» ما همان معروف و مشهور را بگیریم «حسین منی و انا من حسین» حسین از من است و من از حسین. ا ین چه معنی دارد یکی از اساتید و فضلا معانی متعدد و احتمالات و نکاتی که در این روایت هست را بیان کردند یکی از مواردش این است این دین علت حادث شدن و به وجود آمدنش وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) است همین دین علت ؟؟؟ بقائش سید الشهداء (علیه السلام) است لذا این دین اصلش با پیغمبر اما استمرار و ادامه اش با سید الشهداء (علیه السلام) است.

emam-sajjad-baqi
حفظ دین و هدایت مؤمنین – حجت الاسلام مؤمنی

امام حسین (علیه السلام) با عده قلیل باید یک حرکت خون و شمشیر و قیامی در جامعه به وجود بیاورد برای دو هدف حرکت ابی عبدالله (علیه السلام) دو هدف عمده دارد:

  1. احیای عقول تعطیل شده مردم عقل یعنی چی؟ روایت می فرماید «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ» (کافی، ج1، ص11) مردم به جهت وابسته شدن به دنیا دل بستگی به دنیا تعلق به دنیا که فرمود «النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیَا» (تحف العقول ، ص245) و از طرفی به خاطر پرداختن به حرام «مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ» (بحار الانوار، ج45، ص8) و از طرفی بی توجهی به حق الناس فرمود «لا یقتل المعیه» با من کشته نمی شود کسی که دین به گردن او هست. اینها از امور بسیار مهمی است. عقول تعطیل شده سید الشهداء (علیه السلام) احیاء کرد نوری روشن کرد این نور نور هدایت است این نور نور کمال است وقتی انسان عقلش بیدار شود زندگیش را و سرمایه اش را در مسیر عبودیت و بندگی قرار می دهد که امام حسین (علیه السلام) این نور هدایت را روشن کردند.
  2. هدف دوم وفای به عهد بندگی شان هست. دستاوردهایی جریان کربلا دارد. احیای دین اقبال مردم به دین اقبال مردم به اهل البیت (علیهم السلام) روشن کردن نور وقتی دشمن دید حسین عجب نوری با این خونش ایجاد کرد حسین به شهادت رسید چند روز آینده در ماه صفر در خانه یزید در کاخ یزید بزم عزا می گیرند برای ابی عبد الله (علیه السلام) دشمن به هدفش نرسید دید فکر کرد حسین را اگر زیر سم اسبها قرار بدهد نام حسین را می تواند محو کند و اقبال به اهل البیت (علیهم السلام) می تواند نابود کند نشد به این هدفش نرسید چون نرسید آمد شروع کرد به فعالیت چه کنیم که این اهداف حسین را کمرنگ کنیم از بین ببریم تا الآن دشمن در صدد این مطلب است چون دید هر کاری بکند در مقابل جریان ابی عبد الله (علیه السلام) نمی تواند بایستد. گفت بیایید برنامه ریزی کنیم چه کنیم اهداف حسین را از بین ببریم عاشورا را تحریف کنیم آسیب بهش بزنیم این موجبی داریم این موج بیداری عقول که در مردم به وجود آمده این را از بین ببریم اینجا کی باید نقش آفرین باشد رسیدیم به اصل بحث وجود نازنین امام سجاد (علیه السلام) . این نویسنده ای که این کلمه را به کار برده معرفت نسبت به اهل بیت و مقام ولایت ندارد که می گوید یا حسینی رفتن یا زینبی ماندند. زینب (سلام الله علیها) اگر ماند و اگر تلاشی زینب کبری (سلام الله علیها) انجام داد تحت اشراف ولی خدا امام سجاد (علیه السلام) است. نباید رنگ امامت را کمرنگ کرد سه تا روایت است «ارتد الناس بعد الحسین علیه السلام»یک روایت می فرماید إلّا سبعه، یک روایت می فرماید إلّا خمسه، یک روایت می فرماید إلّاثلاثة» (کافی، ج2، ص380) چیزی از دین و دینداری باقی نماند بعد از ابی عبدالله مگر هفت نفر پنج نفر سه نفر. آنی که توانست دین را ارزشها را این موج بیداری را نگه بدارد وجود نازنین امام سجاد (علیه السلام) بود.

من دو هدف عمده در حرکت نورانی امام سجاد (علیه السلام) تقدیم محضر می کنم.

هدف اول: حفظ عقلانیت. عقلانیت زنده شده به برکت ابی عبدالله (علیه السلام) .

هدف دوم: حفظ و هدایت و جهت دهی عواطف مؤمنین.

چون با این مصیبت قلب مؤمنین خیلی به سمت اهل بیت (علیهم السلام) مایل شد خیلی مایل شد. تو مجلس یزید است دید یک سر بریده مثل خورشید می درخشد. مسلمان نیست، بعد دید یزید چوب به دستش هست. یک بار می  زند زدن در پاره ای از موارد بهتر است. دیدید یک وقتی می  گویند کاش می زد و این را نمی گفت. کاش می  زد و این کار را نمی کرد. اما یک جسارتی بدتر از زدن کرده جگر اهلبیت را آتش زده یا حضرت معصومه عذر می خواهم بی بی جان این مال چند روز آینده است خیلی عذر می خواهم که بی مقدمه می  گویم یا صاحب زمان عذر می  خواهم خاک به دهن من خاک کربلا به چشمان شما. با چوب خیزران با لبهای ابی عبدالله بازی می  کرد. این لب ها را بالا می برد می  گفت ببینید حسین چه دندانی دارد چه جیگری آتش زده از زینب. خب سفیر روم گفت یزید این کیست؟ تو داری باهاش اینطوری می  کنی؟ یک جسارت دیگری هم شده که زبان قادر نیست. گفت این کیست؟ این سر بریده دختر پیغمبر ماست بهش می گویند حسین بن علی بن ابیطالب. گفت یقین کردم یزید شما باطلید و اینها حق است. ما یک نعلی یا بقیه الله یک نعلی از مرکب عیسی در یکی از جزایر هست ما کلی احترام می کنیم و آن وقت شما با سر رفتید کشتید حالا سر بریده اش اینجاست اینطوری جسارت می کنید نوه پیغمبرتون است. یزید گفت آبرویمان را می برد گردنش را بزنید. تا گفت گردن بزنید این خودش را انداخت روی سر بریده ابی عبدالله سر را به سینه چسباند گردنش را زدند یک وقت لبان حضرت شروع کرد به حرکت «وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ» (شعراء / 227) عنایت فرمودید.

نوری ایجاد می کند و این نور باید حفظ شود. امام سجاد (علیه السلام) نقش آفرین بودند برای احیای این عقول حفظ این عقول و حفظ دستاوردها بعضی ها شروع کردن تحریف امام سجاد (علیه السلام) این دو هدف عمده را دارند. دوباره عرض کنم.

یک) حفظ عقلانیت زنده شده از رهگذر ابی عبدالله و به برکت انقلاب ابی عبدالله

دو) حفظ و هدایت و جهت دهی به عواطف مؤمنین.

emam-sajjad-emam-hossain
حفظ دین و هدایت مؤمنین – حجت الاسلام مؤمنی

وجود مقدس امام سجاد (علیه السلام) از پنج ابزار و پنج شیوه برای رسیدن به این دو هدف حفظ این موج و جهت دهی وجود مقدسشان بهره بردند:

  1. سخنرانی های متعدد: وقتی می آید در شام حضرت خطبه می خوانند مردم در مسجد ضجه زدند اول کار وجود مقدسشان «اعطینا ستّا و فضّلنا بسبع» (سوگنامه امیر آزادی، ص340) شروع کردن معرفی کردند سخنرانی کردن. می دانید مردم ما کی هستیم «اعطینا العلم و الحلم و السّماحة و الفصاحة و الشّجاعة و المحبّة فی قلوب المؤمنین» ما کسانی هستیم که خداوند محبت ما را در دل مؤمنین قرار داده مردم می دانید ما که هستیم «و فضّلنا بأنّ منّا النّبىّ المختار» پیغمبر از ماست « و منّا الصّدّیق، و منّا الطیّار، و منّا اسد اللَّه و اسد رسوله، و منّا سبطا هذه الامّة» اینها از ماست. سخنرانی افشاگری بیان نکات برای مردم به جهت حفظ دستاوردهای انقلاب سید الشهداء (علیه السلام) .
  2. دومین وسیله و ابزار پاسخگویی به شبهات و روشنگری فردی شبهه زده آمد پیش امام سجاد (علیه السلام) نمی دانست که کیست؟ رو کرد به امام سجاد (علیه السلام) خدا را شکر که این بلا سر شما آمد و امیر را بر شما حاکم کرد. امام سجاد فرمود پیر مرد قرآن خواندی؟ واتوا ذوی القربی می دانید کیاند؟ پیغمبر را شناختی؟ شروع کرد چند آیه برایش خواندن بعد حضرت فرمود این ذوی القربی ما هستیم. اسم علی را شنیدی اسم پیغمبر را شنیدی اسم حسین را شنیدی من پسر آن حسین هستم پیر مرد به دست و پای حضرت افتاد پیوسته بوسه بر پای حضرت می زد آقا من را ببخش نفهمیدم. شروع کردن القاء شبهه خطیب معلون رفته داره شروع کرده به صحبت کردن و بد و بیراه و جسارت می کند به علی ابن ابیطالب یک نهیبی زد بیا پایین من برم بالا رفت و افشا گری کرد وجود مقدس حضرت. خیلی لازم است زمانی که فضای جامعه تیره و تاره در اثر شبهات روشنگری بیان مطالب ناب لازم است بر فرهیختگان.
  3. سومین وسیله و شیوه ای که امام اتخاذ کردن روشنگری اهداف قیام ابا عبدالله به بیانات حضرت مراجعه کنید به سخنان حضرت مراجعه کنید وجود مقدس حضرتشان صحبت می کند اهداف قیام ابی عبدالله را برای مردم بیان می کند بابای من برای این آمد آهای کوفیان مگر شما بابای من را دعوت نکردید بعد شروع می کنند به افشا گری.
  4. بیان وظایف مؤمنین: ببینید رساله حقوق چه جامع، حقوق افراد بیان شده در این رساله و بیانات دیگر امام سجاد (علیه السلام) در قالب نکات و مواعظ. وجود مقدسشان با حربه دعا این هم خیلی حربه مهمی است با دعا و بیان مطالب ناب معرفتی در قالب دعا در صدد روشنگری بودند این صحیفه نورانی سجادیه را از یاد نبرید اینجا یک جمله در پرانتز (آی پدر و مادرها کسانی که عرض بنده را می شنوید یا تصویر ما را می بینید آی پدر و مادر یک دعایی در این صفحه سجادیه هست پدر و مادر برای اولاد بخوانند این را حتماً بخوانید برای بچه هایتان برای عاقبت بخیری جوانانتان خودتان اگر جوان نداری برای دیگری بخوان برای جوان دیگری بخوان این صحیفه نورانی سجادیه نباید ازش غفلت شود هدیه امام سجاد (علیه السلام) به همه ماست)این یک تکه جمله در پرانتز عرض کردم. با حربه دعا در صدد بودند قلوب و عواطف مردم را معطوف بکند و فراموش نکند مردم ارزشهای والای این حرکت و این انقلاب را. ناب ترین معارف را در صحیفه نورانی سجادیه می توانید ببینید.
  5. گریه و بیان مصائب: امام سجاد پیوسته گریه می کرد بعد گفتند آقا چرا اینقدر گریه می کنید این همه سال از کربلا گذشته؟ فرمود یعقوب یک پسر داشت به نام یوسف به علم پیغمبری می دانست پسرش زنده است می دانست چرا گریه نکنم می دانست زنده است وقتی معصوم این جمله را می فرماید ما باید چه کنیم. چطور من گریه نکنم که یک صبح تا عصر 18 تا عزیزم را جلوی چشمم سر بریدند. چطور گریه نکنم. پیوسته گریه می کرد به خاندان عقیل می رسید گریه می کرد طفل می دید گریه می کرد پیر مرد می دید گریه می کرد. الله اکبر از بازار قصابها حضرت رد می شود دید قصابی گوسفندی را خوابانده سر می برد. دوان دوان آمد گفت ای قصاب آبش دادید. عرض کرد آقا ما سبکمان این است مگر می شود آب ندهیم عمل می کنیم این را من اضافه می کنم قصاب نگفته آقا ما گوسفند را می خواهیم سر ببریم حتماً آبش می دهیم دست و پایش را می گیریم کارد را تیز می کنیم از زیر گلو سر را جدا می کنیم این را من عرض می کنم آقا به خدا قسم ما گوسفند را در مقابل گوسفند دیگر سر نمیبریم هیچ وقت گوسفند را با ضربه زدن سرش را از بدنش جدا نمی کنیم. می دانید چه می خواهم عرض کنم یا بقیة الله این را قصاب می تونست بگوید اما نگفته قصاب می تونست بگه آقا به خدا قسم ما هیچ وقت از پشت سر ذبحش نمی کنیم. آقا ما گوسفند را آب می دهیم حضرت نشست به گریه کردن آخ بابای من را آب نداده سر بریدند.

اما روضه امام سجاد (علیه السلام) روضه جیگر و غربت قبر و بقیع و اینها نیست. روضه امام سجاد (علیه السلام) آن روضه ای است که قبل از زهر کار خودش را کرده آن روضه چه روضه ای است. از خود حضرت سؤال کنید کجا به شما سخت گذشت حضرت سه بار فرمود: الشام. امان از شام، امان از شام، امان از شام. شام شهادت است والا من جرأت نمی کردم. شام شهادت امام سجاد و روضه امام سجاد این است که عرض می کنم یا بقیة الله ببخش یا امام زمان ببخش و امیدوارم که حقش را ادا کنید روضه امام سجاد (علیه السلام) این است ابتلای امام سجاد ابتلای بسیار ثقیل و سنگینی است. با اذن و رخصت از امام زمان (علیه السلام) یکی دو تایش را عرض می  کنم که چه مصیبتی بر امام سجاد گذشت. حضرت ام کلثوم که یک مقدار زیور آلات که مانده بود در قافله اینها را جمع کرد داد به شمر فرمود شمر حالا که این بلا را سر ما آوردی بیا ما را از دروازه ای وارد شام بکن که کمتر این نامحرمان نگاه کنند. این ملعون هم آمد شلوغ ترین دروازه را انتخاب کرد که در دروازه ساعات بود یا بقیة الله ببخش آقا من بی مقدمه وارد می  شوم شلوغ ترین دروازه را انتخاب کرد که هیچ دستور داد سرهای بریده را بالای نیزه ها بزنند می ان کجاوه ها و محملها حرکت بدهند. امام سجاد (علیه السلام) می فرماید صبح علی الطلوع ما را از این دروازه وارد کردند می  دانید کی رسیدیم به کاخ اموی یک نقل نزدیک ظهر رسیدم نیم ساعت راه است از دروازه ساعات تا کاخ اموی یک نقل است بعد از ظهر رسیدیم یک نقل است دم غروب رسیدیم دیگه ببینید چه گذشته به دل امام سجاد (علیه السلام) در این مسیر و در این راه. حضرت می  فرماید یک وقت هایی شروع می کردند مردم سنگ زدن یک پیرزنی سنگی برداشت زد به سر بریده بابام حسین از بالای نیزه افتاد. امام سجاد می  فرماید ما را تو محله مسیحیان بردند ای کاش یک جو از غیرت این قمی ها تو دل مردم شام بود. بی بی جان یا حضرت معصومه (سلام الله علیها) این قمی ها وقتی شما وارد قم شدید بهترین محله تو شهر قم به شما جا دادند بگم ناله تان بلند تر شود مردم می  دانید کثیف ترین نقطه در شهر شام خرابه شام بوده وارد شام کردند اهل بیت را آوردن تو خرابه شام امام سجاد (علیه السلام) می  فرماید نه در دارد این خرابه نه سقف دارد دم غروب که می شد مردم شام می  آمدن رد می  شدند با انگشت ما را نشان می  دادند دو تا جمله دیگه می  گم باذن الله یا بقیة الله بی بی جان یا حضرت معصومه امام سجاد می فرماید ما را به بازار برده فروشان بردن و یک چیزی که جیگر امام سجاد را آتش زده این است که یک معلونی تو مجلس یزید آمد صدا زد یزید می شه این دختر حسین را به کنیزی ببرم.

السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت وبقی اللیل والنهار ولا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.

«پایگاه تخصصی منبرها»

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *